گروه بورس-زهرا مجتهد: تا پایان ماه جاری، آنلاین تریدینگ اجرایی می‌شود. محمودرضا خواجه نصیری، رییس اداره نظارت بر بورس‌ها و بازارها در این باره گفت: آنلاین تریدینگ به صورت آزمایشی تا پایان خرداد ماه در بازار سهام به کار گرفته می‌شود. وی تصریح کرد: مکانیزم معاملات در آنلاین تریدینگ به گونه‌ای است که درگاه ورودی همانند سیستم معاملات فعلی (pam) است که در اختیار کارگزار قرار می‌گیرد و مشتری از طریق کارگزار خود با توجه به نقدینگی موجود در حساب‌ خود، قادر خواهد بود که از این امکانات برای خرید و فروش سهام استفاده کند.

خواجه نصیری با تاکید بر این موضوع که در این نرم ‌افزار برای خرید و فروش سهام اخذ کارمزد طراحی شده است، اظهار داشت: همه افراد می‌توانند به محض اتخاذ تصمیم در بازار، به سیستم متصل شوند و در لحظه، تسویه و معامله انجام شود. همچنین مشتریان به طور مستقیم با CDS در ارتباط هستند. وی افزود: این سیستم با کنترل موجودی مشتری همزمان قادر به خرید سهم است. رییس اداره نظارت بر بورس‌ها و بازارها خاطرنشان کرد: اگر سیستم های پیشنهاد شده فعلی، مورد تایید سازمان قرار گیرد، برای تعداد محدودی از مشتریان معاملات آنلاین اجرایی می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که دوره آزمایش روی حقیقی‌ها اجرایی می شود یا حقوقی‌ها؟ افزود: هنوز این موضوع مشخص نشده ولی به نظر می‌رسد که حقوقی‌ها قابل اعتمادتر هستند.

خواجه نصیری گفت: معاملات آنلاین افزایش نقدشوندگی و گردش بیشتر معاملات می‌شود و از آنجا که دسترسی به سیستم معاملات در بازار افزایش می یابد، بنابراین مشتریان در هر جای دنیا که باشند، می‌توانند از طریق اینترنت (همانند کارگزاران) در بازار معامله انجام دهند. وی درخصوص بحث‌های امنیتی (Security) یادآور شد: برای جلوگیری از هک شدن نام کاربری و رمز عبور، در فاز اول روش‌های کنترلی و نظارت تعبیه شده است که جزو روش‌های معمول تلقی می‌شود. وی افزود: در این سیستم، بورس با کارگزار و کارگزار با مشتری در ارتباط است. در واقع نام کاربری که به کارگزار داده می‌شود به صورت کاربر ثانویه SUBUSER کارگزاری است و این کارگزار است که با در اختیار داشتن آن، همانند گذشته با امنیت بالا به مشتری سرویس می‌دهد و از این طریق ریسک معاملات مشتری را کنترل می‌ کند.

وی درباره زمان اجرایی شدن فراگیر سیستم آنلاین تریدینگ پس از دوره آزمایشی تصریح کرد: به هر حال اراده‌ای قوی نسبت به اجرای هر چه سریع‌تر این پروژه وجود دارد و این پروژه در سطح ملی یک کار با ارزش دارد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا حجم معاملات پس از اجرای طرح افزایش می‌یابد؟ عنوان کرد: قطعا حجم معاملات افزایش می‌یابد . در حال حاضر بسیاری از مشتریان به دلیل ارتباط با فاصله با کارگزار، احساس می‌کنند که خواسته‌های آنها درست انجام نمی‌شود. حسن این روش نسبت به شرایط فعلی این است که صرفا فردی که در حال حاضر پشت ایستگاه معاملاتی قراردارد به تنهایی از مزیت‌ سر صف بودن برای اجرای دستور خرید یا فروش برخوردار است و از مشاهده مستقیم و بدون واسطه بازار بهره می‌برد، در حالی که با راه اندازی معاملات آنلاین افراد بیشتری دسترسی به سیستم معاملات دارند. وی گفت: به غیر از بحث دسترسی مستقیم، بحث سرعت عمل نیز برای ثبت سفارش از سوی کارگزار (همانند یک اپراتور) از میان می‌رود و مشکل کارگزاران نیز که به خرید سهم سرخطی توجه بیشتری دارند، مرتفع می‌شود. وی خاطرنشان کرد: برای کارگزاران دسترسی محدود و انحصار ، مانع بزرگی تلقی می‌شود. در حقیقت پس از راه اندازی معاملات آنلاین ، رانت موجود در فعالیت کارگزاران از بین می رود و کارگزاران به وظایف دیگری غیر از معامله‌گری صرف خواهند پرداخت.