بازخوانی ارزشگذاری مخابرات برای خریداری که نیامد
گروه بورس- علیرضا باغانی: در شرایطی که 8 ماه از انجام بزرگ‌ترین معامله تاریخی بورس تهران می‌گذرد، همچنان ابعاد مختلف جابه‌جایی بلوک 50‌درصد به اضافه یک سهم مخابرات از دولت به کنسرسیومی شبه‌دولتی در محافل مختلف مورد کنکاش و بررسی قرار می‌گیرد.

تا جایی که هفته گذشته شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد در مورد حذف یکی از رقبای معامله مخابرات و واگذاری بلوک مدیریتی این شرکت به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین مورد سوال یک نماینده مجلس واقع شد.
در این شرایط مدیرعامل شرکتی که بلوک مخابرات را برای یک خریدار خارجی ارزشگذاری کرده با دفاع از قیمت بلوک 50درصدی، درباره نتایج به دست آمده از ارزیابی «Valuation» بزرگ‌ترین شرکت پذیرفته شده در بورس تهران سخن می‌گوید.

آن خارجی که بود؟
محمد آرام مدیرعامل تامین سرمایه امین در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با بیان اینکه مخابرات ایران قبل از انجام معامله بزرگ، برای اپراتور اول اندونزی ارزشگذاری شده بود، گفت: شرکت PT تله‌کام اندونزی با مشارکت بانک سرمایه‌گذاری کلیون فرانسه از شرکت تامین سرمایه امین خواستند تا مخابرات را ارزشگذاری کند.

مخابرات چقدر ارزشگذاری شده بود؟
وی در پاسخ به این پرسش که در ارزشگذاری مخابرات به چه عددی رسیده بودید، گفت: پس از بررسی‌های فراوان و تشکیل‌گروه کارشناسی ویژه، ما به عدد بیش از 13‌هزارمیلیارد‌تومان در مخابرات رسیدیم و از نظر ما این شرکت در حدود 13میلیارد‌دلار ارزش داشت که البته این رقم معادل ارزش نقدی شرکت است و اگر شرایط اقساط معامله بلوک 50‌درصدی را در نظر بگیریم، می‌توان گفت‌ که بلوک «اخابر» با قیمتی نزدیک به ارزش خود معامله شده است و فروش 50درصد آن با قیمت 7‌هزار و 800میلیارد‌تومانی منطقی بود. وی با بیان اینکه بر مبنای ارزش 13‌هزارمیلیارد‌تومانی، قیمت هر سهم‌ «اخابر» 270تومان بود، گفت: با توجه به اینکه قیمت پایه معامله مخابرات 340‌تومان بود و بر اساس شرایط قسطی بودن معامله، می‌توان ادعا کرد که سهام بزرگ‌ترین شرکت بورس با ارزش واقعی خود عرضه و بلوک آن نیز با قیمت واقعی معامله شد.
آرام در برابر این سوال که با وجود ارزشگذاری مخابرات برای PT تله‌کام اندونزی، چرا این خریدار خارجی در معامله بزرگ «اخابر» حضور پیدا نکرد، گفت: این شرکت اندونزیایی رسما نامه درخواست خود را به وزارت امور خارجه و سازمان خصوصی‌سازی برای حضور در رقابت مخابرات ارسال کرده بود؛ ولی برخی ملاحظات و حساس بودن مخابرات موجب شد تا خریدار خارجی به میدان رقابت نیاید.

دومین خریدار خارجی «اخابر»
وی همچنین از تمایل فرنس تله‌کام برای خرید بلوک مخابرات خبر داد و افزود: اگر بحث تحریم‌ها نبود، اولین اپراتور فرانسه جدی‌ترین خریدار خارجی مخابرات بود؛ چرا که پیش از این بارها از تمایل خود برای خرید مخابرات ایران سخن گفته بود.
وی در مورد ماهیت خریدار اندونزیایی مخابرات گفت: PT تله‌کام، اپراتور اول اندونزی است و کل مشترکان آن اعم از ثابت و سیار به بیش از ۸۰میلیون مشترک می‌رسد و به مشترکان خود خدمات متنوعی از جمله صوت و تصویر و ارسال متن با استفاده از تلفن ثابت و. . . را ارائه می‌دهد، همچنین دو ماهواره تلویزیونی در این کشور در اختیار دارد.
آرام با تاکید بر اینکه قیمت معامله بلوک مخابرات را واقعی و منطقی و معادل ارزش واقعی شرکت می‌داند، گفت: در شرایط کنونی با احتساب 35میلیون مشترکی که همراه اول دارد و همچنین مشترکان تلفن ثابت و خدماتی که به آنها ارائه می‌شود، مخابرات به صورت نقدی ارزشی بالغ بر 13‌هزار‌میلیارد‌تومان دارد که اگر خدمات تصویری، رادیو و تلویزیونی و انجام امور بانکی را به خدمات خود اضافه کند، ارزش شرکت با جهش بسیار قابل‌توجهی مواجه خواهد شد.
مدیرعامل تامین سرمایه امین با اشاره به بررسی‌های انجام شده توسط PT تله‌کام پس از ارزشگذاری مخابرات گفت: اپراتور اول اندونزی پس از ارزشگذاری مخابرات توسط تامین سرمایه امین خود بررسی‌هایی انجام دادند که بر اساس تحقیقاتی که داشتند به همان ارزشی که ما اعلام کرده بودیم، رسیدند. از این رو تمایل بسیار زیادی برای حضور در معامله مخابرات از خود نشان می‌دادند؛ اما در هر حال صلاح در این بود که بلوک مدیریتی این شرکت استراتژیک به شرکت‌های داخلی واگذار شود.

مظنه همراه اول؟
آرام در برابر این سوال که آیا شایعات مربوط به ارزشگذاری همراه اول توسط تامین سرمایه امین برای ورود این شرکت به فرابورس یا بورس واقعیت دارد، گفت: مذاکراتی با سهامداران همراه اول برای ارزشگذاری این شرکت صورت‌گرفته است، ولی هنوز توافقی حاصل نشده است، اما نکته حائز اهمیت همراه اول بزرگی این شرکت است؛ به طوری که شرکت ارتباطات سیار بر اساس مطالعات و بررسی‌های اولیه ارزشی معادل شرکت اصلی مخابرات دارد و در واقع شرکتی به‌اندازه مخابرات است.
به گفته وی، با وجود بیش از ۳۵میلیون مشترکی که همراه اول دارد و متنوع شدن خدمات این شرکت بزرگ در آینده، پیش‌بینی ما ارزشگذاری این شرکت در قد و قواره مخابرات است و فعالان بازار نیز چه در فرابورس و چه در بورس از سهام ارتباطات سیار استقبال خواهند کرد.
وی گفت: متنوع شدن خدمات و اضافه شدن خدمات تصویری، اینترنت پرسرعت، بانکداری و خدمات رادیویی و تلویزیونی می‌تواند سود همراه اول و مخابرات را 200درصد افزایش دهد، از این رو این شرکت‌ها آینده خوبی دارند.
پرونده ارزشگذاری بیمه البرز
وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه چه شرکت‌های دیگری از سوی تامین سرمایه امین ارزشگذاری شده است؟ گفت: بانک‌های ملت و تجارت و بیمه البرز شرکت‌هایی بودند که از سوی امین ارزشگذاری شدند که خوشبختانه قیمت عرضه اولیه این شرکت‌ها، همان قیمت کارشناسی شده یا در حدود ارزشی بود که ما به آن عدد رسیده بودیم.
وی در مورد ارزشگذاری بیمه البرز گفت: ما در این شرکت به قیمت هر سهم ۵۷۰‌تومان رسیده بودیم که سازمان خصوصی‌سازی نیز سهام را با همین محدوده قیمتی عرضه کرد، اما قیمت سهام در حراج بازار بالاتر رفت و نهایتا ۶۲۰تومان در عرضه اولیه قیمت خورد که البته این اتفاق از اعتماد خصوصی‌سازی به ما در ارزشگذاری واقعی سهام شرکت‌ها حکایت دارد.
انتشار 2هزار میلیارد اوراق 16‌درصدی
مدیرعامل تامین سرمایه امین در بخش دیگری از اظهاراتش از انتشار ۲هزارمیلیارد‌تومان اوراق مشارکت در سال جاری خبر داد و گفت: شرکت‌های پالایشگاه‌ اراک، بندرعباس و سازمان ایمیدرو امسال به ترتیب ۶۵۰، ۳۳۰ و ۵۰۰میلیارد‌تومان اوراق مشارکت منتشر خواهند کرد که شرکت تامین سرمایه امین به عنوان مشاور و امین به این شرکت‌ها در انتشار اوراق کمک خواهد کرد. از طرفی برای شرکت‌های لیزینگ ایران و شرق و شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان هم امسال اوراق مشارکت منتشر می‌شود که نرخ این اوراق ۱۶‌درصد خواهد بود.
نخستین صندوق ساختمان برای پروژه «شهرک»
وی در ادامه با اعلام راه‌اندازی نخستین صندوق زمین و ساختمان در سال جاری گفت: این صندوق برای پروژه بزرگ ۶۵‌هزار مترمربعی یک شرکت عمرانی در شهرک غرب راه‌اندازی خواهد شد که به نظر می‌رسد در این صندوق، برای این پروژه ارزنده دست کم ۴۰۰ تا ۶۰۰میلیارد‌تومان تامین مالی انجام شود.
وی گفت: نخستین صندوق زمین و ساختمان مراحل پذیرش خود را طی می‌کند و به نظر می‌رسد با اخذ مجوزهای لازم در نیمه اول سال راه‌اندازی شود که تامین سرمایه امین مشاور پذیرش این صندوق است.
او راه‌اندازی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری ارزی با درآمد ثابت را از دیگر برنامه‌های این شرکت تامین سرمایه در سال جاری برشمرد و افزود: این صندوق با درآمد ثابت و نرخ تنزیل ۷ تا ۸‌درصدی LCها با سود ناشی از نوسانات قیمت ارز راه‌اندازی می‌شود که مجوزهای لازم را از سازمان بورس و شورای عالی بورس دریافت کرده است و در نهایت بانک مرکزی باید مجوز لازم را صادر کند.
صکوک ارزی بالاخره می‌آید
وی در مورد برنامه انتشار اوراق صکوک ارزی در سال جاری گفت: امسال بالغ بر ۵/۱۲‌میلیارد یورو اوراق برای وزارت نفت، پالایش و پخش، پتروشیمی، وزارت صنایع و راه قرار است، منتشر شود که برای اوراق صکوک وزارت صنایع و پالایش و پخش مطالعات لازم را داشته‌ایم.
آرام در پاسخ به این پرسش که این اوراق در چه بازارهایی منتشر خواهد شد؟ گفت: بازارهای مالی دبی، بحرین، مالزی و روسیه برای انتشار این اوراق در نظر‌گرفته شده که البته انتشار اوراق مذکور در بازارهای ذکر شده نیازمند مکاتبات و جلب موافقت‌هایی است. به گفته وی، از آنجا که انتشار اوراق صکوک ارزی پالایش و پخش و صنایع مراحل نهایی خود را می‌گذراند، احتمالا این اوراق زودتر از بقیه در بازارهای مالی ذکر شده منتشر می‌شود که ارزش این اوراق 500میلیون یورو خواهد بود.
امین ملت ۵۰میلیاردی می‌شود
مدیرعامل این شرکت تامین سرمایه در ادامه با اعلام پایان پذیره‌نویسی صندوق امین ملت گفت: این صندوق تا سقف 9 تا 10میلیارد‌تومان پذیره‌نویسی کرده و تا دو ماه آینده سقف پذیره‌نویسی آن به 50میلیارد‌تومان افزایش می‌یابد که با توجه به تضمین بانک ملت می‌تواند پشتوانه خوبی برای اوراق مشارکت باشد، از طرفی دیگر خرید واحدهای این صندوق دارای 5/16‌درصد سود و بدون دریافت جریمه است و واحدهای خریداری شده تنها ظرف دو روز قابلیت بازخرید دارد. وی خاطرنشان کرد: امین ملت ظرف 20 روز معادل 5/18‌درصد بازدهی داشته است که بازدهی بسیار مناسبی است.
او با اشاره به بازدهی ۲۵‌درصدی صندوق مشترک سرمایه‌گذاری امین گلوبال گفت: تاکنون حداقل بازدهی صندوق امین گلوبال ۲۵‌درصد بود که برای سال آینده بازدهی ۳۵‌درصدی برای این صندوق پیش‌بینی شده که با توجه به مقیاس ۱۴‌میلیارد‌تومانی صندوق، بازدهی قابل‌توجهی است.
لاوان فرابورسی می‌شود، نه بورسی
آرام در پایان در مورد ورود پالایشگاه‌ها به بورس گفت:‌ برنامه عرضه سهام پالایشگاه‌های بندرعباس، تهران و آبادان در بورس دنبال می‌شود و ارزش‌گذاری این شرکت‌ها نیز به تامین سرمایه امین سپرده شده است، اما پالایشگاه لاوان با توجه به شرایطی که دارد، احتمالا به فرابورس ایران می‌آید.
او عرضه حق تقدم افزایش سرمایه بانک کارآفرین، بانک ملت، بانک تجارت و انجام تعهد پذیره‌نویسی این شرکت‌ها را از دیگر برنامه‌های شرکت تامین سرمایه امین در سال جاری عنوان کرد.