عرضه سهام 4 پتروشیمی بزرگ در بورس

گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح از سهامدار شدن ۶۰۰هزار بازنشسته لشگری و برنامه ورود۴ شرکت پتروشیمی به بورس اوراق بهادار تهران خبر داد. سردار حسین دقیقی در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد با اشاره به انتقال مالکیت دولت در شرکت‌های پتروشیمی مارون، جم، پردیس و پارس به ساتا گفت: سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در پتروشیمی مارون سهامدار ۲۳‌درصدی شده که ۱۹‌درصد آن بابت رد دیون به سازمان واگذار شده است و ۵/۹‌درصد از سهام پتروشیمی جم نیز به پرتفوی «ساتا» منتقل شده است.

از طرفی دیگر ۴۰‌درصد از سهام پتروشیمی پارس (آریا ساسول سابق) و ۴۹‌درصد پتروشیمی پردیس در اختیار سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح قرار دارد که برنامه ما ورود هر ۴ شرکت به بورس اوراق بهادار تهران است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان خصوصی‌سازی برنامه فروش سهام دولت در شرکت‌های پتروشیمی مارون و جم را ندارد و اساسا اگر سهام به «ساتا» منتقل شده، چرا آگهی واگذاری سهام این شرکت‌ها منتشر می‌شود و برنامه عرضه سهام این شرکت‌ها در فرابورس دنبال می‌شود؟ گفت: پیش از این سازمان خصوصی‌سازی قصد فروش کل سهام خود در این شرکت‌ها را داشت، اما با توجه به اینکه بخشی از سهام دولت در این شرکت‌ها بابت رد دیون دولتی به ساتا واگذار شده بود، آگهی واگذاری منتشر شده اصلاح و حذف شد.

مطالبات ساتا را نقدی ندهید

دقیقی در برابر سوالی دیگر مبنی بر اینکه برخی شایعات در بازار از فروش سهام ساتا توسط خصوصی‌سازی در شرکت‌های جم و مارون حکایت دارد و قرار است دولت بدهی خود را به ساتا نقدی پرداخت کند، پاسخ داد: سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح بابت اجرای لایحه خدمات کشوری و پاداش پایان خدمت قبل از سال ۷۹ از دولت بالغ بر یک‌‌هزار و ۶۰۰میلیارد‌تومان طلب داشت که بابت این مطالبات سهام شرکت‌های پتروشیمی پارس، مارون، پردیس و جم به ساتا واگذار شد، اما در حالی که انتقال مالکیت این شرکت‌ها مراحل خود را طی می‌کرد، سازمان خصوصی‌سازی پیشنهاد داد که سهام برخی از این شرکت‌ها را بفروشد و وجه آن را نقدا در اختیار ما قرار دهد که ما با توجه به ارزندگی این واحدهای پتروشیمی، در حال حاضر فروش سهام این شرکت را به مصلحت بازنشستگان عزیز لشگری نمی‌دانیم.

چرا سهام برای ساتا جذاب‌تر است؟

وی افزود: خواست «ساتا» سهیم شدن همه بازنشستگان در شرکت‌های پتروشیمی است، چرا که سهامدار شدن در این شرکت‌ها یک سرمایه‌گذاری ملی محسوب می‌شود و از طرفی دیگر سهام این شرکت‌ها در زمان عرضه در بورس به ارزش واقعی خود رسیده و از این طریق منافع بلندمدت بازنشستگان تامین خواهد شد و سهام آنها با ارزش افزوده مواجه می‌شود، بنابراین ارزیابی ما این است که اگر این دارایی‌ها حفظ شود، آینده اقتصادی بهتری برای بازنشستگان نیروهای مسلح رقم خواهد خورد.

مدیرعامل ساتا در پاسخ به این سوال که آیا بازنشستگان در شرکت‌های پتروشیمی مارون، جم، پارس و پردیس سهامدار شده‌اند؟ گفت: در فرمی که همراه با فیش حقوقی در اختیار بازنشستگان لشگری قرار‌گرفته، نظر آنها در مورد سهامدار شدن در شرکت‌های مزبور را جویا شده‌ایم که در صورت سهامدار شدن ۶۰۰هزار بازنشسته، پیش‌بینی ما رشد حداقل ۳ برابری ارزش سهام این شرکت‌ها در زمان ورود به بورس است، چرا که سهام این شرکت‌ها در بورس به صورت واقعی کشف قیمت شده و بازنشستگانی که در این شرکت‌ها سهامدار شده‌اند، در آن زمان رشد قابل‌توجه ارزش‌سهام خود را شاهد خواهند بود.

کاری می‌کنیم پتروشیمی‌ها صف نشوند

وی در این رابطه که آیا سهامدار شدن ۶۰۰هزار بازنشسته در شرکت‌های پتروشیمی به عرضه سهام آنها در زمان عرضه و تشکیل صف فروش منجر نخواهد شد؟ گفت: ساتا از بازنشستگان برای سهامدار شدن در این شرکت‌ها وکالت می‌گیرد و اساس فرم‌های منتشر شده هم این است که بازنشستگان به سازمان وکالت سهامداری بدهند و بازنشسته هم از طریق شرکت واسط می‌تواند به خرید و فروش سهام بپردازد و این شرکت مدیریت دارایی واگذار شده را بر عهده دارد، از این رو نگرانی از بابت عرضه سهام در زمان ورود به بورس شرکت وجود ندارد.

بازنشستگان به معامله برد- برد فکر کنند

وی از بازنشستگان لشگری خواست برای دریافت عایدی بیشتر، از سهام تعلق‌گرفته حوصله کنند تا با مدیریت دارایی صورت‌گرفته در معامله‌ای برد- برد هم بازنشستگان سود و بازدهی بیشتری کسب کنند و هم این شرکت‌ها در مدیریتی واحد رشد و توسعه یابند.

رییس هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری غدیر از پایان دعوی حقوقی سرمایه‌گذاری غدیر با شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر سر مالکیت در پتروشیمی زاگرس سخن گفت و افزود: بر اساس رای مراجع قضایی ۳۴‌درصد از سهام پتروشیمی زاگرس متعلق به غدیر است و ماجرای دعوی حقوقی آن پایان پذیرفته است. از طرفی دیگر غدیر در پتروشیمی پردیس یا همان اوره و آمونیاک سهامدار ۵۱‌درصدی است وغیراز سهام ترجیحی مابقی سهام این شرکت از سوی دولت به پرتفوی ساتا در حال انتقال است.

سرمایه‌گذار خارجی در اوره و آمونیاک

وی با اشاره به برنامه غدیر برای توسعه تولید اوره و آمونیاک در پتروشیمی پردیس به سطح ۲میلیون‌تن در سال گفت: برای اجرای فاز سوم طرح توسعه این شرکت با چند سرمایه‌گذار خارجی وارد مذاکره شده‌ایم که نتایج آن به زودی اعلام می‌شود.

درباره غدیر ۵۰۰ تومانی

سردار دقیقی NAV سرمایه‌گذاری غدیر را حدود ۵۰۰تومان ذکر کرد و در مورد شایعات مطرح شده در بازار در مورد افزایش قیمت سهام این شرکت سرمایه‌گذاری به سطح ۴۰۰تومان گفت: در این که ارزش ذاتی سهام غدیر بالاتر از نرخ فعلی تابلو است، شکی وجود ندارد، اما ساتا قیمت سهم را به عرضه و تقاضا در بازار سپرده و در آن دخالتی نمی‌کند، چرا که به دنبال رشد کاذب نرخ سهم نیستیم، اما در مواقع لزوم سهم را مورد حمایت قرار داده‌ایم.

صادرات از غدیر خارج نمی‌شود

مدیرعامل ساتا همچنین در مورد برخی شایعات درباره خرید سهام بانک صادرات در غدیر از سوی این سازمان گفت: نگاه ساتا به بانک صادرات همواره به عنوان یک شریک استراتژیک بوده است، از این رو ترجیح می‌دهیم که این بانک بزرگ را درغدیر همواره به عنوان متحد استراتژیک خود داشته باشیم.