گروه بورس- معصومه طاهرخانی: یک عضو هیات موسس کانون شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری استانی از برگزاری مجمع عمومی موسس کانون این شرکت‌ها در27 خرداد ماه امسال خبر داد.

«حمید حسینی» گفت: بعد از تایید اساس‌نامه‌ کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، مقدمات تشکیل کانون فراهم شده و ۳۰ سرمایه‌گذاری استانی می‌توانند با شرکت در این جلسه، اعضای هیات مدیره کانون را انتخاب کنند.
وی به ارسال فرم‌های «درخواست عضویت» برای سرمایه‌گذاری‌های استانی اشاره کرد و گفت: در کنار فرم درخواست عضویت، فرم تقاضای کاندیداتوری اعضا در هیات مدیره نیز از امروز برای اعضا ارسال می‌شود و شرکت‌ها تا پایان وقت اداری روز 5شنبه، 13 خرداد ماه جاری مهلت دارند تا اطلاعات تکمیل شده خود را به دبیرخانه موقت کانون ارسال کنند.
وی تشکیل کانون را در جهت هماهنگ‌سازی و انسجام بیشتر طرح سهام عدالت خواند و افزود: برآورد ما این است که با اختیاراتی که در اساس‌نامه کانون تعریف شده، بتوانیم ضمن کاهش حساسیت‌ها، نمایندگان سهام عدالت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر را به نحو شایسته انتخاب کنیم.
«حسینی» در پاسخ به این سوال که «با توجه به اینکه برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به سمت «تعاونی‌سهامی عام» شدن رفته‌اند، آیا این دسته از شرکت‌ها هم می‌توانند در جلسه مجمع موسس کانون شرکت کنند یا خیر؟» گفت: محدودیتی برای حضور و عضویت اعضا وجود ندارد، چرا که هدف کانون، تقویت کرسی هیات مدیره سهام عدالت در شرکت‌ها از یک سو و حمایت از حقوق مشمولان سهام عدالت از سوی دیگر است. وی همچنین در مورد محل برگزاری مجمع نیز گفت: این جلسه ساعت 9 صبح روز 5شنبه، 27 خرداد ماه امسال در تهران، خیابان خرمشهر، روبه‌روی خیابان شهید عربعلی (نوبخت سابق)، پلاک 116، سالن آمفی‌تئاتر شرکت مادر تخصصی ساتکاپ برگزار می‌شود.
۱۹ شرکت دیگر در راه پرتفوی «سرمایه‌گذاری‌های استانی»
در حالی که 30 شرکت سرمایه‌گذاری استانی در تدارک شرکت در جلسه مجمع عمومی موسس هستند، سازمان خصوصی‌سازی نیز از اواسط هفته گذشته تاکنون اقدام به واگذاری پرتفوی سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی کرده است.
این اقدام که از سه‌شنبه هفته گذشته و با واگذاری ۹‌درصد از سهام «چادرملو» به ۱۲ سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت آغاز شده، روز چهارشنبه هفته گذشته نیز با واگذاری سهام سه شرکت دیگر ادامه پیدا کرد.
طی این روز، سهام شرکت‌های «مخابرات ایران»، «پارس سوئیچ، و «نیروترانس» به پرتفوی 12 شرکت سرمایه‌گذاری استانی شامل اصفهان، بوشهر، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان جنوبی و رضوی، گلستان، لرستان، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد واگذار شد.
در این میان «محمدغفارپور»، مدیرعامل کارگزاری بانک ملت که به عنوان کارگزار اختصاصی سازمان خصوصی‌سازی انتقال سهام پرتفوی عدالت به پرتفوی سرمایه‌گذاری‌های استانی را انجام می‌دهد، گفت:سازمان خصوصی‌سازی مقرر کرده که سهم ۲۳ شرکت حاضر در پرتفوی عدالت به مرور به ۳۰ شرکت سرمایه‌‌گذاری استانی منتقل شود.
وی در پاسخ به این سوال که «چرا تنها به 12 شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام واگذار شده؟» گفت: ما به عنوان کارگزار تنها بر اساس نامه سازمان خصوصی‌سازی عمل می‌کنیم. البته این سازمان تاکنون اسامی 18 سرمایه‌گذاری استانی را در اختیار ما قرار داده است. وی افزود: از طرفی با توجه به اینکه سهام برخی شرکت‌ها به صورت چند کده در اختیار ما قرار گرفته، حجم انتقال بالا است و بعید نیست که طی روزهای آینده شرکت‌های باقیمانده نیز بتواند سهام خود را دریافت کنند.
واگذاری‌ها یک ماه دیگر تمام می‌شود
«غفارپور» در مورد برآورد احتمالی از پایان واگذاری شرکت‌ها به کد سرمایه‌گذاری‌های استانی گفت: پیش‌بینی اولیه ما این است که سهام این 23 شرکت که همه جزو شرکت‌های بورسی هستند، در نهایت تا یک ماه آینده به پایان برسد.
وی در پاسخ به این سوال که «آیا اطلاعی از میزان سهام آزاد شده شرکت‌های انتقال‌یافته دارد یا خیر؟ گفت: بنده اطلاعی ندارم و احتمالا خود سرمایه‌گذاری‌های استانی در جریان هستند.
البته پیگیری‌های خبرنگار ما از برخی مدیران عامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در مورد اینکه آیا از میزان سهام آزاد شده شرکت‌های وارده به پرتفوی خود باخبرند یا خیر، با اظهار بی‌اطلاعی آنها روبه‌رو شد.
اما یکی از مدیران عامل سرمایه‌گذاری‌های استانی اشاره کرد که رییس سازمان خصوصی‌سازی به سرمایه‌گذاری‌های استانی اعلام کرده که تا زمان نهایی نشدن تمام قراردادهای انتقال پرتفوی، هیچ سهام آزاد شده‌ای در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد.