گروه بورس- حبیب جدیدی مدیرعامل صدرا، در مورد تصمیمات کارگروه حمایت از تولید توضیحات مبسوطی ارائه کرد. وی در گفت‌وگو با فارس افزود: این کارگروه هر چند ۶ مصوبه را برای صدرا در نظر‌گرفت، اما این مصوبات جنبه اجرایی نداشت و باید توسط رییس‌جمهور ابلاغ می‌شد، چرا که ممکن بود تصمیمات اتخاذ شده با تغییراتی مواجه شود. بنابراین منتظر ابلاغ این مصوبه بودیم، زیرا در صورت ابلاغ، این مصوبه برای ما حجیت داشت.

پیگیری‌‌های ما هم برای دریافت این ابلاغیه ادامه داشت تا اینکه در ۱۰ اردیبهشت ابلاغیه منتشر شد، با این اوصاف در برابر اخبار ضد و نقیض برخی رسانه‌ها تاکید می‌کنم از تصمیمات اتخاذ شده مطلع بودم و نامه دوم ارسالی به سازمان بورس هم در راستای این موضوع بود که مصوبات هنوز اجرایی نشده است.

رد پای بورس‌بازان در صدرا

جدیدی با بیان اینکه بعد از ابلاغ مصوبه کارگروه حمایت از تولید در مورد صدرا اطلاعات لازم به سازمان بورس ارائه شد، تاکید کرد: برداشت من از انتشار اخبار ضد و نقیض این است که یک مشت بورس‌باز می‌گویند با توجه به اینکه صدرا فازهای دیگر پارس جنوبی را‌ گرفته، اقدام بزرگی کرده است. این‌ گروه سعی دارند با تعریف و تمجید خلاف واقع، قیمت سهام صدرا را بی‌جهت افزایش دهند، درحالی که همواره خواستار وضعیت با ثبات صدرا هستیم.

خبری از استمهال نیست

مدیرعامل صدرا در واکنش به پرسشی دیگر که در خصوص وضعیت بدهی‌های این شرکت و استمهال بدهی‌ها بود، تاکید کرد: به‌رغم این مصوبه وضعیت صدرا مناسب نیست. هم‌اکنون ۷۵۰‌میلیارد‌تومان بدهی معوق داریم، حتی مطالبات سهامداران را نیز نداده‌ایم. از طرف دیگر فشار بانک‌ها، بیمه‌ها، گمرک و دارایی پا بر جا بوده و حل نشده است.

جدیدی افزود: هر چند پروژه‌های زیادی را راه انداخته‌ایم، اما تا این لحظه پروژه جدیدی نگرفته‌ایم که بابت آن پیش دریافت و درآمد و سودی داشته باشیم. نمی‌دانم چرا برخی طور دیگری خبرسازی می‌کنند.

به گفته وی، هر چند همچنان مشکلات صدرا وجود دارد، اما تلاش مدیران و سهامداران این است که از فشار و مشکلات کاسته و برنامه‌های آتی اجرایی شود.

این مقام مسوول در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به هر حال آینده صدرا با توجه مصوبات کارگروه حمایت از تولید چه خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است مشکلات صدرا رو به بهبود است، اما نه به‌زودی. من چه باشم و چه نباشم صدرا باید پروژه‌های جدیدی بگیرد تا با سودآوری قادر به حل مشکلات شود.

جدیدی تاکید کرد: درحالی هیچ کدام از مصوبات کارگروه حمایت از تولید تاکنون اجرایی نشده که حتی اگر بدهی‌های صدرا استمهال نمی‌شد باز هم پولی نداشتیم که به بانک‌ها و طلب‌کارها بدهیم. بنابراین تصمیمات اتخاذ شده تا این لحظه اثری بر سود‌آوری صدرا نداشته است.

سرانجام وام ۵۰۰‌ میلیارد‌تومانی

وی در واکنش به پرسشی در خصوص وضعیت صدرا در صورت دریافت وام ۵۰۰‌میلیارد‌تومانی از صندوق ذخیره اظهار داشت: در صورتی که این وام‌ گرفته شود قطعا در سودآوری شرکت موثر بوده و حتما اطلاع‌رسانی می‌شود، اما این اقدام کاری نیست که امروز و فردا عملی شود و به زمان و طی مراحل نیاز دارد.

جدیدی افزود: اگر صدرا پول و نقدینگی داشت و بدهی‌ها استمهال می‌شد، این موضوع در سود‌آوری شرکت اثرگذار بود. اما به همه بانک‌ها اعلام کرده‌ایم فعلا پول نداریم و باید دست نگه دارید تا اوضاع ما بهتر شود. یا اینکه دولت و مسوولان وام ۵۰۰‌میلیارد‌تومانی را بدهند.

به گفته وی هر چند محل تامین منابع وام ۵۰۰‌میلیارد‌تومانی برای صدرا از حساب ذخیره ارزی است، اما اخذ این مبلغ شاید به ۶- ۵ ماه زمان نیاز داشته باشد.

اجرای همه پروژه‌ها به جز دو پروژه

مدیرعامل صدرا در واکنش به توان اجرایی این شرکت در انجام پروژه‌ها فعلی، تاکید کرد: به جز دو پروژه ساخت ۳ فروند نفت‌کش برای شرکت ملی نفت‌کش و ساخت چند شناور ۲۴‌هزار تنی برای یک شرکت آلمانی، باقی پروژه‌های متوقف یا کند شده قبلی در حال انجام است. از طرف دیگر برای‌گرفتن پروژه‌های جدید در تلاش هستیم، اما هنوز قراردادی امضا نشده است.

به گفته جدیدی پروژه‌های متعددی وجود دارد که به شرکت‌های داخلی داده خواهد شد، اما اینکه کدام پروژه‌ها به صدرا واگذار شود، هنوز مشخص نیست. این در حالی است که نزدیک‌ترین پروژه که از یکسال پیش پیگیری نشده مربوط به پارس‌جنوبی ۱۸-۱۷ است که فعلا به قرارداد تبدیل نشده است.

وی در پاسخ پرسشی مبنی بر اینکه برخی شنیده‌ها از مشخص شدن پروژه شرکت‌های داخلی توسط وزیر نفت در روزهای آینده حکایت دارد؟ پاسخ داد: چنین موضوعی را برای هفته جاری تایید نمی‌کنم، چرا که نمی‌توان زمانی را برای تقسیم پروژه‌ها اعلام کرد، اما به محض مشخص شدن پروژه‌های صدرا در اولین فرصت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تکذیب برکناری مدیرعامل

وی در پاسخ به شایعه برکناری از سمت مدیرعاملی صدرا تاکید کرد: نمی‌دانم این چه رویه اطلاع‌رسانی برخی رسانه‌ها است که بدون تماس و بررسی اقدام به انتشار خبر برکناری من می‌کنند، چرا که من همچنان مدیرعامل صدرا هستم.

وی در برابر این نکته که با این اوصاف وی همچنان مدیرعامل صدرا باقی خواهد ماند؟ تاکید کرد: بله. همه تلاش من و اعضای هیات‌مدیره این است که شرایط صدرا نسبت به گذشته بهتر شود. گفتنی است، مدیرعامل صدرا در نامه‌ای که به طور رسمی در اختیار بورس قرار داده بود، اعلام کرده بود که تا تاریخ ۱۱/۲/۸۹ هیچ گونه اطلاعی از مصوبه مورخ ۲۳/۱۲/۸۸ نداشته و از طریق خبرگزاری فارس مطلع و متن آن را از طریق نمابر دریافت و در همان تاریخ نیز به بورس ارسال کرده است. با این وصف مدیرعامل صدرا به نامه علی قلی‌پور معاون مالی و اقتصادی صدرا که پیش از این، تصمیمات کارگروه تخصصی صنعت را در ۶ بند رسمی به بورس اعلام کرده بود، اشاره‌ای نکرده است.

در نامه معاون مالی و اقتصادی صدرا که در ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری منتشر شده، آمده است که محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور در تاریخ ۴/۲/۸۹ تصمیمات کارگروه تخصصی بررسی وضعیت شرکت صدرا را به وزارتخانه‌های صنایع و معادن، امور اقتصادی و دارایی، مسکن، بانک مرکزی و همچنین معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبری ریاست‌جمهوری ابلاغ کرده است. در این نامه همچنین از ابلاغ استمهال یک ساله بدهی، وام ۵۰۰میلیون دلاری، افزایش محدوده منطقه ویژه اقتصادی بوشهر به بعد از جزیره صدرا و دیگر تصمیمات اتخاذ شده به مراجع ذکر شده سخن گفته شده بود.

توضیحات مدیرعامل صدرا

شرکت صدرا در خصوص خبر اول صفحه ۹ تاریخ ۲۲/۲/۸۹ روزنامه تحت عنوان «بی‌اطلاعی مدیرعامل صدرا از تصمیمات کارگروه حمایت از تولید» در نامه‌‌ای آورده است که مشخص نیست نگارنده چگونه به این نتیجه رسیده است و در این رابطه نکات زیر اعلام می‌شود.

اینکه هم در تیتر و هم در متن خبر اعلام شده «مدیرعامل صدرا از تصمیمات کارگروه حمایت از تولید بی‌اطلاع است» کذب و خلاق واقع می‌باشد، زیرا اولا؛ با توجه به ذکر حضور مدیرعامل در کارگروه «حمایت از تولید» در متن خبر انعکاس یافته، پس چگونه ممکن است که از تصمیمات کارگروه حمایت از تولید بی‌خبر باشد که این ضد و نقیض در کل مطلب به صورت‌های مختلف وجود دارد که ناشی از برداشت اشتباه خبرنگار از منابع مختلف خبری جهت تنظیم خبر بوده است.

ثانیا؛ مدیرعامل شرکت صدرا در جلسه تاریخ ۱۵/۲/۸۸ کارگروه حمایت از تولید در وزارت صنایع، شرکت و مشکلات و موانع فراروی ادامه فعالیت صدرا را به تفصیل مطرح نموده که اعتبار تصمیمات این کارگروه منوط به تایید و ابلاغ ریاست محترم جمهوری بوده است.

ثالثا؛ آنچه که توسط معاون محترم اول رییس‌جمهور ابلاغ گردیده متفاوت از تصمیمات متخذه در کارگروه حمایت از تولید است و همانگونه که در نامه این شرکت به بورس بیان شده شرکت صدرا تا تاریخ ۱۱/۲/۸۹ از ابلاغیه معاون اول رییس‌جمهور اطلاع نداشته و از طریق یکی از خبرگزاری‌ها از مفاد آن مطلع شده و متن آن را از طریق نمابر دریافت و همان روز نیز به بورس ارسال نموده است. انتظار می‌رود در بیان اخبار به ویژه خبرهای مربوط به شرکت‌های بزرگی همچون صدرا که دارای تعداد زیادی سهامدار حقیقی و حقوقی می‌باشد دفت کافی و وافی به عمل آید تا ضمن رعایت اصول حرفه‌ای و امانتداری، موجبات تشویش خاطر مخاطب فراهم نشود.