مقررات قراردادهای معاملات آتی آماده شد

دنیای اقتصاد- فعالان بازار سرمایه در هفته معاملاتی که گذشت نوسانات پردامنه‌ای را در قیمت سهام تجربه کردند، به نحوی که طی پنج روز معاملاتی، شاخص بورس در سه روز بازده مثبت و در دو روز بازده منفی را ثبت کرد؛ امری که در نهایت منجر به کسب بازده ۱/۱‌درصدی هفتگی برای شاخص بورس شد.هفته جاری را باید دوره‌ای پرنوسان در بورس تهران نامید که البته عمده رفتار بازار تحت تاثیر تحولات محیطی به ویژه در بازارهای جهانی شکل‌گرفته است. یک هفته با تپیکس

هفته پرنوسان بازار سهام

شروین شهریاری

فعالان بازار سرمایه در هفته معاملاتی که گذشت نوسانات پردامنه‌ای را در قیمت سهام تجربه کردند، به نحوی که طی پنج روز معاملاتی، شاخص بورس در سه روز بازده مثبت و در دو روز بازده منفی را ثبت کرد؛ امری که در نهایت منجر به کسب بازده ۱/۱‌درصدی هفتگی برای شاخص بورس شد.

روزهای آغازین هفته تحت‌تاثیر سقوط بازارهای جهانی و قیمت مواد خام با فشار فروش بر سهام معدنی و فلزی همراه بود که البته جو مزبور تا پایان هفته‌اندکی تعدیل شد. همچنین دیگر‌گروه پیشرو بازار یعنی سهام پیمانکاران نیز عرضه‌های پردامنه‌ای را از ابتدای هفته تجربه کرد که منجر به کاهش عمومی قیمت سهام این شرکت‌ها در طول هفته مورد گزارش شد. سهام خودروسازان نیز پس از یک دوره وقفه به مدار معاملات بازگشتند و عمدتا شاهد رشد قیمت بودند. بدین ترتیب هفته جاری را باید دوره‌ای پرنوسان در بورس تهران نامید که البته عمده رفتار بازار تحت تاثیر تحولات محیطی به ویژه در بازارهای جهانی شکل‌گرفته است.

کشوری کوچک و نگرانی‌های بزرگ!

شاید تا پیش از این نام یونان بیشتر در مباحثات تاریخی و فلسفی شنیده می‌شد، اما این روزها نام این کشور در محاورات عمومی مردم دنیا با یک بحران اقتصادی‌گره خورده است. بدهی ۳۰۰‌میلیارد یورویی و کسری بودجه ۱۲‌درصدی این کشور نسبت به کل تولید ناخالص داخلی اکنون بحرانی را برای دولت یونان به وجود آورده است که موجب تلاطمات شدید در بازارهای مالی و کاهش ارزش یورو در یک ماه اخیر شده است. این در حالی است که تصویب بسته یک تریلیون‌دلاری بانک مرکزی اروپا برای خرید بدهی‌ها و اوراق قرضه دولت‌ها نیز تنها برای یک روز توانست اعتماد بازارها را جلب کند و از روز سه شنبه مجددا کاهش ارزش یورو، فلزات و افت قیمت سهام از سر‌گرفته شد.

کارشناسان اقتصادی با توجه به شواهد و آمار موجود بر این باورند که مساله یونان تنها یکی از مصادیق بحران بدهی دولت‌ها است و مشکل مزبور حتی اگر در کوتاه‌مدت حل و فصل شود، کماکان در میان مدت اقتصاد کشور‌های توسعه یافته را تهدید خواهد کرد. از سوی دیگر، انتشار آمار تورم در چین مبنی بر رشد ۸/۲‌درصدی سطح عمومی قیمت‌ها - که بیشترین افزایش در ۱۸ ماه اخیر است- نیز بر نگرانی بازارها دامن زد زیرا سرمایه‌گذاران معتقدند فشارهای تورمی در چین منجر به واکنش دولت آن کشور در جهت تشدید سیاست‌های انقباضی خواهد شد. مساله اخیر البته برای فعالان بورس تهران نیز حائز اهمیت است زیرا کند شدن رشد اقتصادی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات جهان، طبیعتا قیمت مواد خام را متاثر خواهد کرد که این مساله خبر خوشی برای سودآوری شرکت‌های فلزی و معدنی در بازار سرمایه نخواهد بود.

پیشتازی‌گروه روی

بازگشت سهام توسعه معادن روی پس از یک دوره توقف طولانی مدت نماد، نشاط تازه‌ای به سهام تولید‌کنندگان سرب و روی داده است. در هفته جاری سرمایه‌گذاران بدون توجه به تحولات نامساعد در بازارهای جهانی - که موجب افت ۲۰‌درصدی قیمت روی در عرض دو هفته شده است- سهام این‌گروه را مورد توجه قرار دادند و رشد قیمت سهام شرکت‌ها را موجب شدند. به نظر می‌رسد در حال حاضر کلیه شرکت‌های این‌گروه در اعلام پیش‌بینی سود ۸۹ احتیاط زیادی به خرج داده‌اند و وارد گمانه‌زنی در خصوص روند آتی قیمت جهانی روی نشده‌اند. شرکت‌های‌ گروه توسعه معادن روی قیمت میانگین فلز را در سال جاری ۱۹۰۰‌دلار در هر تن برآورد کرده‌اند، اما باما و معادن بافق پیش‌بینی نرخ ۲۰۰۰ و ۲۱۰۰‌دلاری را در تنظیم بودجه ۸۹ داشته‌اند. همچنین مطالعه بودجه‌های ارسالی نشان می‌دهد که شرکت‌های مورد بحث عموما در برآورد هزینه‌ها و نیز حجم تولید و فروش، محافظه‌کارانه عمل کرده‌اند. بنابراین، هر چند افزایش معنادار سودآوری شرکت‌های این‌ گروه برای سال جاری حتی در صورت ثبات قیمت‌های جهانی روی در محدوده ۲۰۰۰‌دلار محتمل به نظر می‌رسد اما برآوردهای ارزش‌گذاری نشان می‌دهد که توجیه قیمت‌های کنونی و P/E‌های دو رقمی فعلی این سهام منوط به بازگشت قیمت جهانی روی به سطوح بالاتر از ۲۳۰۰‌دلار و تثبیت آن خواهد بود.

مخابرات و حاشیه‌های جدید

نماد «اخابر» از بدو ورود خود به بورس حاشیه‌های زیادی را در بین فعالان بازار رقم زده است و سرمایه‌گذاران نیز در دو سال اخیر کمابیش به ارسال شایعات و انتشار اخبار ضد و نقیض پیرامون سهام مخابرات عادت کرده‌اند. این بار اما حاشیه‌ها، مربوط به مجمع سالانه شرکت است که بر مبنای تصمیمات آن سود ۳۰۰‌ریالی بین سهامداران تقسیم شده است و البته این تصمیم مخالفان سرسختی همچون سازمان بورس و نماینده دولت دارد که معتقد به موهوم بودن سود تقسیمی با توجه به بندهای گزارش حسابرس و کاهش آن تا کمتر از نصف رقم مصوب هستند.

با توجه به اظهارات اخیر مدیرعامل شرکت به نظر نمی‌رسد تصمیم مالکان عمده به‌رغم مخالفت‌های موجود، تغییری کند و احتمالا نماد معاملاتی شرکت پس از چانه‌زنی‌های معمول بازگشایی خواهد شد. بدین ترتیب هر چند سهامداران خرد و مالکان عمده شرکت از تقسیم سود ۳۰۰‌ریالی به ازای هر سهم خرسند هستند، اما تنها گذشت زمان مشخص خواهد کرد که خروج نقدینگی ۱۳۷۶‌میلیارد‌تومانی از شرکت مخابرات با توجه به اختلافات مالی مطروحه در بندهای حسابرسی و نیز برنامه‌های توسعه، تا چه حد منافع بلند مدت سهامداران شرکت را تامین خواهد کرد.

کاهش تحرکات حقوقی‌ها

همگام با فرو نشستن هیجانات بازار و کاهش نسبی حجم معاملات، فعالیت مالکان حقوقی بالای یک‌درصد شرکت‌ها نیز رو به کاهش‌گذارده است. در بین داد و ستد‌های مهم، خرید سهام چادرملو توسط فولاد مبارکه، معادن و فلزات و مجموعه مهرگان قابل توجه است. در نماد «دسبحا» نیز خریدهای پرحجم صندوق بیمه عشایر - احتمالا با هدف کسب یک کرسی هیات‌مدیره- به چشم می‌خورد. در نماد «وبشهر» خرید سهام توسط مجموعه غدیر احتمالا به هدف افزایش کرسی‌های هیات‌مدیره تحت کنترل این مجموعه (از یک به دو) در حال انجام است. در نماد «حفاری» نیز عرضه‌های سنگین ساتا (از کد شرکت اصلی) منجر به کنترل رشد قیمتی سهم در هفته معاملاتی مورد گزارش شده است.

سرمایه‌گذاران خارجی در راه بورس؟!

بازدید چند تن از سرمایه‌گذاران خارجی از بورس تهران، رویدادی جالب توجه در روز چهارشنبه هفته جاری بود. هر چند تا کنون پیرامون جذب سرمایه خارجی به بازار سهام اخبار متعددی منتشر شده است، اما فعالان بازار آثار عینی آن را در روند معاملات و فعل و انفعالات بازار مشاهده نکرده‌اند. این در حالی است که تجربه مشابه در بورس‌های رقیب نشان می‌دهد که جذب سرمایه‌گذاران خارجی با گذشت زمان منجر به تغییرات چشمگیر در بازار در متغیرهایی نظیر حجم معاملات، میانگین P/E و... شده است. بدین ترتیب فعالان بازار با تعقیب تحولاتی نظیر آنچه در هفته جاری روی داد، کماکان امیدوارند تا با ورود سرمایه خارجی، مشارکت سرمایه‌گذاران بین‌المللی در بورس تهران افزایش یابد تا از این رهگذر شاهد ایجاد تاثیرات عینی و رشد و بالندگی بیش از پیش بازار سرمایه در کشور باشند.