سروش عزیزی
بالاخره بعد از ماه‌ها بحث بین مجلس و دولت، مجلس رای به اجرای طرح تحول از ابتدای تابستان داد. همچنین مجلس درآمد ۲۰‌هزار‌میلیارد‌تومانی دولت از محل آزاد‌سازی یارانه‌ها را از مالیات و عوارض معاف کرد و به دولت این اجازه را داد تا باز توزیع نصف درآمد کسب شده بین اقشار مختلف مردم را به صورت دلخواه تنظیم کند.

اینکه دولت قیمت هر یک از حامل‌های انرژی را چگونه تنظیم کند بر عهده خود دولت است؛ اما باید افزایش درآمد دولت از این راه معادل 20‌هزار‌میلیارد‌تومان باشد و نیز به سمت هماهنگی قیمت به نرخ فوب خلیج‌فارس گام بردارد.
بنابر این سناریوهای قیمتی متفاوتی برای حامل‌های انرژی قابل تصور است؛ اما در ادامه به بررسی دو سناریوی مهم می‌پردازیم.
سناریوی اول: دولت قیمت هر یک از حامل‌ها را بر حسب فاصله قیمت حامل با نرخ فوب خلیج‌فارس تغییر دهد. در محاسبات انجام شده فرض شده است که به خاطر چند برابر شدن قیمت حامل‌های انرژی، مصرف هریک 20‌درصد کاهش یابد.
طبق بررسی انجام شده به قیمت هر حامل باید ۴۱‌درصد از تفاوت نرخ داخلی و فوب خلیج‌فارس افزوده شود تا افزایش درآمد دولت به ۲۰‌هزار‌میلیارد‌تومان برسد.
جزئیات این محاسبات در جدول یک ذکر شده است.
البته اینکه دولت به افزایش یکسان قیمت حامل‌های انرژی بر حسب فاصله قیمتی آنها از نرخ فوب خلیج‌فارس دست زند بعید به نظر می‌رسد. به عنوان نمونه قیمت بنزین احتمالا بیشتر افزایش خواهد یافت؛ ولی بعید به نظر می‌رسد قیمت گاز طبیعی به ۱۰۵‌تومان برسد. در جدول پایین سناریوی زیر که از دیدگاه نویسنده محتمل‌ترین حالت است، ذکر شده است.
قیمت حامل‌های انرژی در سناریوی دوم
بنابر این به نظر می‌رسد در اثر هدفمندسازی یارانه‌ها، قیمت برق حدود سه برابر، قیمت گاز حدود ۴ برابر، قیمت گازوئیل حدود ۱۰ برابر و قیمت مازوت (نفت کوره) حداقل ۱۰ برابر‌ شود.
بنابر این می‌توان ادعا کرد در راستای اجرای طرح تحول و تحقق درآمد 20‌هزار میلیاد‌تومانی دولت در مدت 9 ماه تحت هر سناریویی، هزینه انرژی (شامل برق، گاز، مازوت و گازوئیل) صنایع مختلف حداقل سه برابر شود.
حال به میزان مصرف انرژی در صنعت سیمان می‌پردازیم. (ارقام بر حسب میلیون ریال)
همان گونه که مشاهده می‌شود شرکت‌های سیمانی برای سال 89 یا اصلا هدفمند شدن یارانه‌ها را در نظر نگرفته‌اند (مثل: سیمان فارس نو، سیمان صوفیان) یا نرخ هزینه انرژی را دو برابر سال 88 فرض کرده‌اند؛ در حالی که طبق محاسبات انجام شده این هزینه‌ها حداقل سه برابر خواهد شد.
با توجه به نسبت هزینه انرژی به سود خالص در مورد پنج شرکت مطرح شده، به نظر می‌رسد در صورت ثبات سایر اقلام درآمدی و هزینه‌ای از این منظر شرکت‌ها با تعدیلات منفی در EPS سال ۸۹ مواجه باشند. (البته به شرط اینکه در بقیه شرایط من جمله نرخ فروش محصولات یا میزان تولید تغییری نسبت به پیش‌بینی شرکت رخ ندهد. به عبارت دیگر تنها اثر افزایش هزینه انرژی را اعلام می‌کنیم)
سیمان فارس نو: 35‌درصد تعدیل منفی
سیمان شمال: بین ۲۰ تا ۲۵‌درصد تعدیل منفی
سیمان صوفیان: 40‌درصد تعدیل منفی
سیمان کردستان: ۱۵‌درصد تعدیل منفی
سیمان مازندران: 40‌درصد تعدیل منفی
www.bourse۲۴.ir