گروه بورس- علیرضا باغانی: در حالی که افت قیمت‌های جهانی به ویژه نزول ۹۰ دلاری قیمت فولاد (بیلت) زمینه فروریختن برخی از نمادهای مرتبط را در بازار امروز آماده کرده است، انتشار خبری مبنی بر ممنوعیت صادرات سنگ آهن تغلیظ شده بر نگرانی‌های فعالان بازار سرمایه افزود. خبر این بود که رییس هیات عامل ایمیدرو در بازدید از سنگ آهن مرکزی بافق اعلام کرد، صادرات سنگ‌آهن تغلیظ شده به دلیل افزایش نیاز واحدهای فولادسازی داخلی ممنوع شده است.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، احمدعلی هراتی‌نیک در جریان بازدید از طرح‌های توسعه‌ای شرکت سنگ‌آهن مرکزی بافق با بیان این مطلب گفت: با توجه به افزایش ۵/۲ میلیون تنی تولید فولاد خام کشور در سال جاری و ۵ میلیون تن در سال آینده، نیاز واحدهای فولادسازی نیز به سنگ‌آهن تغلیظ شده بین ۵ میلیون تا ۷ میلیون تن افزایش خواهد یافت و از این‌رو میزان تولید داخلی باید افزایش یابد و طبیعتا در داخل مصرف شود.

گرچه دراین خبر از ممنوعیت صادرات کنسانتره تلغیظ شده ۶۶ درصد که به طور معمول از سوی واحدهای تولیدکننده‌ای مثل بافق تولید می‌شود، سخن گفته شده بود، اما از آنجا که شرکت‌های سنگ آهنی بورس تهران نیز بخشی از محصول خود را صادر می‌کنند، این موضوع از نگاه فعالان بازار سرمایه دست کم به طور روانی می‌تواند بر روی سهام شرکت‌ها اثرگذار باشد، به ویژه آن که جزئیاتی در مورد ممنوعیت صادرات سنگ آهن تغلیظ شده، شرایط و دلایل آن اعلام نشده است.

صادرکننده‌ای که عمده‌ صادر می‌کند

سنگ آهن گل‌گهر سیرجان عمده‌ترین صادرکننده‌ سنگ آهن در کشور است. به طوری که در سال ۸۸ بالغ بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن سنگ آهن صادر کرده و برای سال جاری نیز صادرات ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تنی را پیش‌بینی کرده است.

از این رو شاید ممنوعیت صادرات برای این شرکت مهم تلقی شود، چرا که در سال گذشته از مبلغ ۲۸۰ میلیارد تومان فروش تحقق یافته «کگل» معادل ۶۰ درصد، یعنی رقم ۱۵۶ میلیارد تومان مربوط به فروش صادراتی بوده است. از طرفی دیگر در سال ۸۹ هم از پیش‌بینی مبلغ فروش ۴۸۶ میلیارد تومانی، ۲۱۳ میلیارد تومان فروش صادراتی پیش‌بینی شده است. از طرفی دیگر گل‌گهر برای سال ۸۹ هم صادرات ۷۷ میلیارد تومان گندله را پیش‌بینی کرده است.

از ممنوعیت صادرات نگران نیستیم

در این حال یک عضو موظف هیات مدیره گل‌گهر در واکنش به اعلام خبر ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن گفت: از ممنوع شدن صادرات سنگ‌آهن نگرانی نداریم.

حسین ملاحسین آقا به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: گل‌گهر، کنسانتره با درصد گوگرد بالای خود را صادر می‌کند که در فرآیند تولید گندله و فولادسازی عامل زاید است و واحدهای فولادسازی داخلی به آن نیازی ندارند که پس از صادرات خریداران خارجی با طی فرآیند لازم از آن آهن گرفته و از این محصول بهره‌برداری می‌کنند.

به قیمت بخرید تا صادر نکنیم!

وی افزود: در صورتی که واحدهای فولادسازی تمام محصول تولیدشده گل‌گهر را با قیمت منطقی و مناسب خریداری کنند، این شرکت نیازی به صادرات ندارد.

صادرات گندله به جای کنسانتره

وی با تاکید بر این که گل‌گهر در سال جاری تولید ۲ میلیون تن گندله را پیش‌بینی می‌کند، گفت: بخش قابل توجهی از تولید گندله می‌تواند صادر شود، چرا که از ارزش افزوده بالایی برخوردار است. از این رو اگر صادرات کنسانتره صورت نگیرد، در صورت صادرات گندله سود بیشتری عاید شرکت خواهد شد، بنابراین از ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن نگرانی نداریم.

وی افزود: ممنوعیت صادرات مربوط به سنگ آهن با عیار پایین است، حال آن که «کگل» سنگ آهن با عیار ۶۷ درصد تولید می‌کند و در عین حال به دلیل وجود تقاضا در بازار داخلی تمایل شرکت قبل از ممنوعیت، فروش محصول در داخل است.

دو قلوها تکیه‌ای بر صادرات ندارند

از طرف دیگر مدیرمالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات (سهامدار عمده چادرملو و گل‌گهر) نیز تاکید کرد شرکت‌های سنگ‌آهنی تکیه‌ای بر صادرات ندارند. وی گفت: سهم صادرات در فروش شرکت‌های سنگ‌آهنی چندان قابل توجه نیست، ضمن این که این شرکت‌ها هر ساله مازاد نیاز داخل را صادر می‌کردند که اگر امسال قرار براین است که سنگ آهن به فولادسازان داخلی فروخته شود، تصمیمی منطقی است و قطعا سنگ‌آهنی‌ها از این تصمیم استقبال می‌کنند و اولویت فروش آنها داخلی است.

لزوم توجه به تعرفه‌گذاری

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممنوعیت صادرات به دلیل رشد قیمت فولاد در حمایت از فولادسازان جهت تامین مواد اولیه با شرایط مناسب صورت گرفته است، گفت: حمایت از صنعت فولاد داخل از جمله سیاست‌هایی بوده که همواره اجرا شده است،‌اما با این حال شرکت‌های سنگ آهنی در صورتی که امکان فروش مناسب را در داخل داشته باشند، اولویت آنها فروش داخلی است و حاضرند تمام محصول خود را به فولادسازان داخلی بفروشند و نیاز واحدهای فولادی را هر چه که باشد، تامین نمایند. وی افزود: تغییر در سیاست‌ صادرات نیازمند تعرفه‌گذاری است و این محدودیت‌ها می‌تواند از طریق نظام تعرفه‌ای اجرا شود، با این حال در این شرایط تولیدکنندگان باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند.

صادر نمی‌کنیم، پس راحتیم

مدیرعامل سنگ آهن چادرملو هم با اعلام اینکه این شرکت صادرات کنسانتره ندارد گفت: شرکت‌های سنگ آهنی تا زمانی که اجباری برای صادرات نداشته باشند، ترجیح می‌دهند که محصول خود را در داخل بفروشند.

وی افزود: چادرملو تنها ریزدانه صادر می‌کند و کنسانتره خود را به طور کامل در داخل می‌فروشد و مادامی که در داخل کشور نیاز به سنگ‌آهن وجود داشته باشد، سنگ آهن خود را در اختیار مصرف‌کنندگان داخلی قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه مصرف سنگ آهن در داخل کشور افزایش پیدا کرده است، پیش‌بینی کرد کنسانتره در داخل طی سال جاری با افزایش تقاضا مواجه شود که البته اولویت تولیدکنندگان هم تامین نیاز واحدهای فولادسازی داخلی است.