دنیای اقتصاد- دبیر کل کانون کارگزاران بورس گفت: بورس در سه سال آینده از رونق برخوردار خواهد بود. به‌گفته حسین خزلی خرازی، تجربه نشان داده که فعالیت بورس در سه سال پایانی فعالیت دولت‌ها رونق می‌گیرد. وی با اشاره به سه سال آخر دو دولت قبلی اضافه کرد: به نظر می‌رسد بازار سهام بدون تاثیر از عوامل بحران‌زا مانند تحریم، زلزله و... در سه سال آینده پول زیادی جذب خواهد کرد. وی با تاکید بر اینکه هنوز دلیل این امر مشخص نیست، تصریح کرد: شاید دولت‌ها در سه سال آخر فعالیت خود درمی‌یابند که بورس کانال مناسبی برای جذب نقدینگی است و می‌تواند به عنوان موتور محرک اقتصاد باشد. دبیر کل کانون کارگزاران بر اساس تجربیات گذشته مطرح کرد

پیش‌بینی رونق بورس در سه سال پایانی دولت دهم

گروه بورس- مهتاب رحتمعلی: دبیر کل کانون کارگزاران بورس گفت: بورس در سه سال آینده از رونق برخوردار خواهد بود.

حسین خزلی خرازی دیروز در نخستین نشست خبری خود در سال ۸۹ افزود: تجربه نشان داده که فعالیت بورس در سه سال پایانی فعالیت دولت‌ها رونق می‌گیرد.

وی با اشاره به سه سال آخر دو دولت قبلی اضافه کرد: به نظر می‌رسد بازار سهام بدون تاثیر از عوامل بحران‌زا مانند تحریم، زلزله و... در سه سال آینده پول زیادی جذب خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه هنوز دلیل این امر مشخص نیست تصریح کرد: شاید دولت‌ها در سه سال آخر فعالیت خود درمی‌یابند که بورس کانال مناسبی برای جذب نقدینگی است و می‌تواند به عنوان موتور محرک اقتصاد باشد.

خرازی گفت: سال قبل مبلغ یک‌هزار و ۱۰۰میلیارد‌تومان جذب بورس شد، در حالی که این حوزه سالانه پتانسیل جذب حداقل هشت‌هزارمیلیارد نقدینگی را دارد.

مهم‌ترین برنامه‌های کانون در سال۸۹

دبیر کل کانون کارگزاران با اشاره به ۱۰۷ شرکت کارگزاری عضو کانون و یک‌هزار و ۸۰۰ نفر پرسنل این شرکت‌ها به عنوان عضو غیرمستقیم افزود: پذیرفتن پرسنل شرکت‌های کارگزاری به عنوان اعضای اصلی کانون از جمله برنامه‌های جدی ما در سال ۸۹ است.

وی یکی از اقدامات امسال کانون را ارتباط بیشتر بین اعضا دانست و تصریح کرد: در این زمینه کارگروه‌‌هایی را تشکیل داده بودیم که برخی از آنها در سال ۸۷ و ۸۸ فعالیت داشتند و برخی امسال نیز به کار خود ادامه خواهند داد. وی تشکیل کارگروه برون‌سپاری دفاتر پذیرش شرکت‌های کارگزاری را از اقدامات کانون در این راستا عنوان کرد و افزود: با راه‌اندازی این دفاتر حدود ۵‌هزار نقطه تماس بین مردم و بازار سرمایه ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از تحولات اساسی سال گذشته، رتبه‌بندی کارگزاران بود که پس از یک سال و نیم بررسی، در تابستان سال ۸۸ برای نخستین بار انجام و نتایج آن در بهمن‌ماه منتشر شد، بر این اساس کارگروه رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری و تدوین مقررات حرفه‌ای فعالیت خود را در سال جاری ادامه می‌دهد. وی با بیان این که‌ مدل رتبه‌بندی کارگزاران در کارگروه مربوط رسیدگی و ۷۰‌درصد نظرات کارگزاران در دستورالعمل رتبه‌بندی در نظر‌گرفته شد، خاطرنشان کرد: برای امسال نیز سازمان بورس پیشنهاد کرد تا کانون کارگزاران انتقادات و پیشنهادات مربوط به رتبه‌بندی را تا اردیبهشت‌ماه به این سازمان ارسال کند.

وی افزود: بر این اساس مدل جدیدی برای رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالا در حال انجام است که امیدواریم در سال ۸۹ سازمان بورس رتبه‌بندی مستقلی برای بورس کالا ارائه دهد.

دبیر کل کانون کارگزاران در ادامه با اشاره به تشکیل کارگروه رونق رینگ صادراتی بورس کالا گفت: طراحی رینگ صادراتی تحول اساسی در بورس کالا بود و در سال گذشته معاملات پتروشیمی در این رینگ به ۵/۲‌میلیون تن رسید که تا ۱۶‌میلیون تن امکان صادرات در این رینگ نیز وجود دارد.

جذب سرمایه‌گذار خارجی

خرازی در ادامه به تشکیل کارگروه آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سال ۸۹ این است که تجربه و جذب سرمایه‌گذار خارجی توسط این کارگروه به اعضا منتقل شود، زیرا تعداد اندکی از کارگزاران هستند که تجربه تبادل اطلاعات با سرمایه‌گذاران خارجی را داشته‌اند. به گفته وی درصد حضور سرمایه‌گذار خارجی در بورس ایران بسیار اندک است، در حالی که ۵۰‌درصد بورس استانبول در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی است که خارج از ترکیه فعال هستند.

تشکیل بسته بیمه‌ای کامل صنعت کارگزاری

دبیر کل کانون کارگزاران تشکیل بسته بیمه‌ای کامل صنعت کارگزاری را برنامه‌ دیگر در سال جاری دانست و گفت:‌ صنعت کارگزاری به بسته بیمه‌ای کاملی نیاز دارد. وی با اشاره به نیاز جدی این صنعت برای پوشش ریسک‌های آن تصریح کرد:‌ کارگزاران خطاهای سهوی متعددی در طول روز انجام می‌دهند که امکان جبران برای آن‌ها وجود ندارد، بنابراین از صنعت بیمه تقاضا می‌شود که این ریسک‌ها را پوشش دهند.

وی در ادامه به صندوق تضمین معاملات اشاره کرد و افزود: ‌یکی دیگر از نیازهای جامعه بیمه‌ای در سال ۸۹، صندوق تضمین معاملات است که به‌صورت مناقصه طراحی می‌شود و برای این منظور مذاکراتی با بیمه ایران انجام شده است.

بانک مرکزی مانع خرید مذاکره‌ای سهام

دبیر کل کانون کارگزاران در ادامه با انتقاد از سیستم بانکی و ارائه نکردن تسهیلات به صنعت کارگزاری گفت: یکی دیگر از کارگروه‌‌های کانون که در سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد، کارگروه اخذ اعتبار و تسهیلات از شبکه بانکی برای کانون و صنعت کارگزاری است. وی افزود: از ده‌ها‌هزار‌میلیارد‌تومانی که شبکه بانکی هر سال در بسته پولی خود اختصاص می‌دهد، یک‌ریال نیز به بازار سرمایه تخصیص داده نمی‌شود، در صورتی که اگر قصد داریم خصوصی‌سازی در کشور اتفاق بیفتد، باید اعتبارات لازم برای خرید داده شود.

وی دلیل این امر را دستور بانک مرکزی برای مدیریت منابع در بخش کشاورزی و صنعت دانست و افزود: بانک مرکزی اجازه مذاکره به هیچ کس را برای خرید سهام نمی‌دهد.

ضرورت راه‌اندازی بانک بورس

دبیر کل کانون کارگزاران در ادامه اظهارات خود به برنامه تشکیل بانک بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: با توجه به حجم معاملات ۲۷‌هزار‌میلیارد‌تومانی بازار سرمایه در سال گذشته، تصمیم داشتیم یک بانک اختصاصی برای بورس تشکیل دهیم که به کمک یک شرکت تامین سرمایه مقداری از این طرح پیش رفت. در صورتی که شرکت‌های کارگزاری، بورس‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای تامین سرمایه اولیه این بانک همکاری کنند زمینه راه‌اندازی بانکی برای بازار سرمایه فراهم می‌شود.

خرازی با اشاره به برنامه‌های آموزشی کانون در سال گذشته گفت: ۲۴ دوره آموزشی در ۱۶ موضوع برگزار شد، که ۷۸۵ نفر از این آموزش‌ها استفاده کردند. وی افزود: در نظر داریم در سال ۸۹ این میزان آموزش سه برابر شود. وی با بیان این که در سال گذشته بازدید از بورس‌های آلمان، ژاپن و برزیل انجام شد، اعلام کرد: امسال نیز تصمیم داریم علاوه بر آموزش و فعالیت کارگروه‌های آموزشی، حداقل چهار دوره آموزش خارج از کشور را برگزار کنیم. وی در ادامه به مشکلات سیستم معاملاتی در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: دو سال است که سیستم معاملات بورس تغییر کرده و سال گذشته کارگزاران با مشکلات جدی رو به رو شدند که پس از باطل شدن معاملات بورس در مهر ماه سال گذشته، کارگروه مشترکی بین کانون، شرکت بورس و شرکت مدیریت فن‌آوری بورس تشکیل و نظرات مختلفی برای برطرف شدن مشکل ارائه شد. وی افزود: از آن پس هیچ‌گونه شکایتی در سیستم معاملات توسط کارگزاران ارائه نشده است.

دبیر کل کانون کارگزاران با بیان این که فعالان بازار می‌توانند هرگونه انتقاد و پیشنهادی درباره سیستم معاملاتی را به کانون کارگزاران ارائه دهند، با انتقاد از عدم ارائه پیشنهاد و انتقادات توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری گفت: ‌با وجود این که شرکت‌های سرمایه‌گذاری ۷۰‌درصد دارایی‌های بورس را در اختیار دارند ولی هیچ‌گونه انتقاد و پیشنهادی درباره سامانه معاملات و به‌روز کردن سامانه پس از معاملات ارائه نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: سازمان بورس پس از چهار سال تجربه به این نتیجه رسیده است که به تنهایی نمی‌تواند دستورالعمل‌ها را تدوین کند، بنابراین در تمام موارد در حال نظرسنجی است و باید پیشنهادات از پایین به سمت بالا حرکت کند.

سال اخلاق حرفه‌ای

دبیر کل کانون کارگزاران سال ۸۹ را سال اخلاق حرفه‌ای در صنعت کارگزاری نام برد و گفت: سال گذشته با همکاری کارگروه اخلاق حرفه‌ای دانشگاه تهران و همکاری سازمان بورس و شرکت بورس، مذاکراتی برای تدوین سند اخلاقی صنعت کارگزاری انجام شد که در سال جاری با کمک مالی، جهشی در اخلاق حرفه‌ای به‌خصوص در صنعت کارگزاری صورت می‌گیرد و این امر می‌تواند موجب شفافیت گزارش‌دهی و پاسخگویی شده و کسب و کار را رونق ‌دهد.

انقلاب در معاملات

دبیر کل کانون کارگزاران ایجاد معاملات آنلاین تریدینگ را انقلابی مهم در معاملات دانست و افزود: این ایده پس از ۳۰ سال در حال شکل‌گیری است تا مردم بتوانند به صورت آنلاین و با سرعت به معاملات دسترسی داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به تجربه بد سال ۸۳ که باعث از بین رفتن ۴۰ تا ۷۰‌درصد دارایی مردم شد گفت: این اتفاق به دلیل ورود افراد ناآشنا به بازار و در اختیار قرار دادن تک سهم‌ها به آنها رخ داد.

وی به افرادی که قصد دارند به تازگی وارد بورس شوند افزود: تنها باید صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشاع را خریداری کرده و پس از سه تا شش ماه در صورت پیگیری مداوم اطلاعات با مشاوره به خریداری تک سهم اقدام کنند.

تاسیس دفاتر کارگزاری در خارج

خرازی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاسیس دفاتر کارگزاری از خارج گفت: در حال حاضر ۹ کارگزار درخواست تاسیس دفتر کارگزاری در خارج از کشور را داده‌اند که هنوز به نتیجه نرسیده و قوانین و دستورالعمل‌هایی نیز درباره آن وجود ندارد.

این در حالی است که معاون ناشران و اعضای شرکت بورس دیروز در خبری گفت: تاکنون ۶ کارگزار برای فعالیت در کشورهای خارجی از بورس اوراق بهادار تهران مجوز گرفته‌اند.

سرمایه‌گذاران خارجی به زودی کارگزار ایرانی خواهند داشت

ایران بورس- تاکنون ۶ کارگزار برای فعالیت در کشورهای خارجی از بورس اوراق بهادار تهران مجوز‌گرفته‌اند.

دکتر محمدرضا رستمی معاون ناشران و اعضای بورس تهران در این خصوص گفت: تاکنون ۶کارگزار مهر‌آفرین، کاسپین، راهبرد، نهایت‌نگر، حافظ و آبان برای فعالیت در کشورهای مالزی، پاکستان، امارات متحده عربی و همچنین ایالت کالیفرنیا مجوز گرفته‌اند.وی با اشاره به اینکه درخواست تاسیس نمایندگی کارگزاری در خارج از سوی امور اعضا دریافت و پس از رسیدگی برای تایید به هیات‌مدیره ارسال می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر سه کارگزاری سهام آشنا، مشاوران و آگاه درخواست خود را برای فعالیت در سوئد، دبی و تورنتو به بورس تهران ارسال کرده‌اند. این درخواست‌ها در قسمت امور اعضا در حال پیگیری است و به‌زودی پس از بررسی برای تایید به هیات‌مدیره ارسال خواهد شد.معاون ناشران و امور اعضای بورس تهران معتقد است کارگزارانی که قصد فعالیت در کشورهای خارجی را دارند باید پس از کسب مجوز در داخل، برای دریافت مجوز فعالیت در خارج نیز اقدام کنند.

وی به بیان مزایای فعالیت کارگزاران در سایر نقاط دنیا پرداخت و اظهار داشت: مزیت اصلی فعالیت شرکت‌های کارگزاری در خارج از کشور جذب مشتری، هدایت سرمایه‌های خارجی به سمت کشور و نیز توسعه بازار سرمایه است.

دکتر رستمی خاطرنشان کرد: با تصویب آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی، محدودیت‌های قبلی در زمینه خروج سرمایه تا سه سال پس از سرمایه‌گذاری برداشته می‌شود. در صورتی که کارگزاران خارجی خواهان حضور و فعالیت در بورس باشند، می‌توانند با رعایت دستورالعمل عضویت، مجوز لازم را از سازمان بورس دریافت کنند.

وی تصریح کرد: با انجام این طرح همراه با توسعه بورس، صنعت جوان کارگزاری نیز رشد خواهد کرد تا به مرحله بین‌المللی شدن برسد. همچنین با پیشروی کارگزاران، راه ارتباط با بازارهای بین‌المللی باز می‌شود و سرمایه‌گذاران جدید، به بازار سرمایه کشور روی خواهند آورد.