مازاد سهام سپرده‌گذاری را اردیبهشت ماه عرضه می‌کنیم

سنا- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در چهاردهمین‌گردهمایی ماهانه اعضای کانون کارگزاران با اشاره به روزهای خوب آغازین سال ۸۹ و با تاکید بر لزوم گسترش همه جانبه شرکت‌های کارگزاری گفت: رتبه بندی، بهانه‌ای شد تا توسعه شرکت‌های کارگزاری با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

دکتر علی صالح‌آبادی، خطاب به کارگزاران چند نکته را یادآوری کرد و گفت: با توجه به نظرات مثبتی که در کل کشور نسبت به بازار سرمایه وجود دارد، هم اکنون فضای کاری مناسبی پیش آمده است که امیدواریم این روند همچنان ادامه یابد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین به نظر مثبت مقام معظم رهبری، دولت، مجلس و قوه قضائیه نسبت به بورس، اشاره کرد و ابراز داشت: هم اکنون همه ارکان مختلف نظام علاقه‌مند به رشد و توسعه بازار سرمایه هستند تا بورس بیش از پیش نقش خود را در اقتصاد ملی ایفا کند.

صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: بنابراین جا دارد تا با توجه به حسن اعتماد مسوولان نسبت به بازار سرمایه، از پتانسیل‌های موجود برای توسعه بازار سرمایه استفاده کنیم.

نقدشوندگی بازار و رشد حجم معاملات

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، در خصوص افزایش حجم معاملات بورس نسبت به سال‌های گذشته، تصریح کرد: نقدشوندگی بازار از دو بعد «قواعد معاملاتی بازار» و «باز بودن نماد و شفافیت اطلاعات شرکت» دیده می‌شود.

وی به بسته بودن ۳۰ روزه یک نماد پرمعامله در بازار اشاره کرد و گفت: در صورت باز بودن نماد، حداقل معاملات روزانه سهام این شرکت پنج‌میلیون سهم در روز بود که با بسته ماندن آن برای ۳۰ روز، معامله ۱۵۰‌میلیون سهم از بازار‌گرفته شد.

صالح‌آبادی ابراز داشت: در کنار قواعد معاملاتی، باز بودن نماد به افزایش حجم معاملات کمک می‌کند، زیرا توقف نماد، موجب کاهش نقدشوندگی می‌شود و به همین دلیل نباید نماد، طولانی مدت بسته باقی بماند. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه هم اکنون سازمان و شورای بورس، مساله افزایش نقدشوندگی را مورد بررسی قرار داده‌اند، افزود: تلاش می‌شود تا با به کارگیری مکانیزم‌هایی، حجم معاملات و نقدشوندگی در بازار سهام افزایش یابد. وی با بیان اینکه در قانون مصوب آذر ۸۴، ارائه نکردن اطلاعات، ارائه اطلاعات غلط یا تاخیر در ارسال اطلاعات جرم تلقی می‌شود، خاطرنشان کرد: اعضای هیات مدیره شرکت‌ها در قبال ارائه اطلاعات مسوول هستند و با توجه به لحاظ شدن پرداخت جریمه نقدی در قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، ضمانت اجرایی نیز قید شده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به کارگزاران تاکید کرد: در صورتی که کارگزار معرف یک شرکت هستند، آن شرکت را نسبت به اطلاع رسانی دقیق حساس کنند.

افزایش‌درصد سهام شناور آزاد

وی در خصوص افزایش‌درصد سهام شناور آزاد شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار، به عرضه اولیه سهام نخستین شرکت مشمول اصل۴۴ اشاره کرد و گفت: در آن زمان بسیاری معتقد بودند که حتی با نیم‌درصد هم عرضه انجام شود، اما با اصرار بورس، مبنی بر بالاتر بودن‌درصد سهام شناور آزاد، سایر عرضه‌های اولیه نیز با‌درصد سهام شناور بالای پنج‌درصد انجام شد.

صالح‌آبادی افزود: این در حالی است که حجم معاملات شرکت‌های با‌درصد سهام شناور آزاد بالا نسبت به سایرین، بیشتر است.

عرضه CDS در فرابورس

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به فعالیت چند ماهه فرابورس، ابراز داشت: هنوز هم بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری، هلدینگ‌ها و فعالان بزرگ بازار شناخت کاملی نسبت به فرابورس ندارند، در حالی که بر اساس دستورالعمل پذیرش، در بازار سوم امکان تنها یک بار عرضه هم وجود دارد.

صالح‌آبادی، با بیان اینکه فرابورس از معافیت‌های مالیاتی خوبی برخوردار است، ادامه داد: عرضه در فرابورس نسبت به روش‌های مزایده ای قدیمی از شفافیت بالاتری برخوردار است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، وعده داد که سازمان، به زودی سهام مازاد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه خود را از طریق بازار سوم فرابورس عرضه کند.

وی تصریح کرد: انجام معاملات آنلاین از سال پیش آغاز شده و در حال حاضر تقریبا کار آن به انتها رسیده و با نهایی شدن نرم‌افزارها، معاملات آنلاین راه‌اندازی خواهد شد که بر این اساس انتظار می‌رود افراد زیادی به بازار متصل شوند.

تشکیل کارگروه جذب سرمایه‌های خارجی توسط کارگزاران

وی افزود: آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی سال پیش در دولت دنبال شد و بر اساس مصوبه دولت شرط امکان نبود خروج سرمایه پیش از سه سال، از آیین‌نامه قبلی حذف شد.

علی صالح‌آبادی افزایش‌درصد مالکیت از ۱۰‌درصد به ۲۰‌درصد را یکی از ویژگی‌های این آیین‌نامه دانست و گفت: سرمایه‌گذاران خارجی از این پس می‌توانند خریدهای مدیریتی انجام دهند، البته فروش این تعداد از سهام نیز باید به صورت بلوکی انجام شود.

صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: بر اساس این آیین‌نامه، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند در صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز حضور یابند، به علاوه ایرانیان مقیم خارج به شرط آنکه پولی را با منشا خارجی وارد بازار سرمایه کنند، می‌توانند از این شرایط بهره‌مند شوند.

وی دیگر ویژگی آیین‌نامه جدید سرمایه‌گذاری خارجی را اختیاری شدن دریافت مجوز سازمان سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد و ادامه داد: در این آیین‌نامه نگرانی‌ بابت تامین ارز نیز برطرف شده است، به طوری که اگر سرمایه‌گذار خارجی هنگام خروج سرمایه خود از کشور نتواند ارز مورد نیاز را از بازار آزاد تامین کند، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است تا ارز مورد نیاز را به نرخ روز در اختیار وی قرار دهد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، خاطرنشان کرد: با این آیین‌نامه، ‌فضا برای سرمایه‌گذاران خارجی مهیاتر می‌شود و عمده بار کار برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی،‌ روی دوش شرکت‌های کارگزاری است.

وی به اعضای کانون کارگزاران پیشنهاد داد تا برای جذب سرمایه‌گذار خارجی کارگروهی را تشکیل دهند.

صالح‌آبادی ابراز داشت: کارگزاران می‌توانند بازار سرمایه را به خارجیان معرفی کنند تا شرکت‌های سرمایه‌گذاری، ایرانیان مقیم خارج و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی را به بورس ایران بیاورند، زیرا این‌گروه‌ها مهم‌ترین منابع جذب سرمایه هستند.

کارگزاران مدیر باشند

وی گفت: یکی از مشکلات پیشین در زمینه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، خلأ قانونی بود، که با ابلاغ قانون جدید، این خلأ برطرف شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه کارگزاران هم‌اکنون می‌توانند صندوق‌های بزرگ را تاسیس کنند، به مشکل نبود امکان ضمانت صندوق‌ها توسط شرکت‌های کارگزاری اشاره کرد و ادامه داد: لزومی ندارد که کارگزاران ضامن صندوق‌هایی باشند که تاسیس می‌کنند، بلکه می‌توان از ضامن‌های بیرونی مانند نهادهای بزرگ و بانک‌ها استفاده کرد.

صالح‌آبادی ابراز امیدواری کرد که سال ۸۹، سالی با توسعه صندوق‌های بزرگ باشد،‌ زیرا زیرساخت‌های قانونی آن فراهم است و معافیت‌های مالیاتی متعددی دارد.

سبدگردانی اختصاصی، فیوچرز سهم و اوراق مشارکت دولتی

وی یادآور شد: افراد حقیقی و حقوقی ثروتمندی وجود دارند که تخصصی در بازار نداشته و می‌خواهند از یک سبدگردان اختصاصی در بازار استفاده کنند که شرکت‌های کارگزاری که دارای مجوز سبدگردانی اختصاصی هستند، می‌توانند این مسوولیت را برعهده بگیرند. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به اینکه امسال فیوچرز سهام در بورس اوراق بهادار دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: این ابزار موجب توسعه بازار سرمایه خواهد شد، به طوری که پس از راه‌اندازی فیوچرز در بورس کالا، شاهد استقبال از این ابزار بودیم. صالح‌آبادی گفت: با این شرایط می‌توان فیوچرز بورس کالا را به سایر کالاها که قابلیت این امر را دارند، نیز تعمیم داد و در این راستا کارگزاران می‌توانند فیوچر‌زهای جدیدی را پیشنهاد دهند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، ادامه داد: در زمینه اوراق مشارکت دولت و شرکت‌های دولتی نیز این علاقه‌مندی وجود دارد که بازار ثانویه این اوراق، فرابورس باشد که امسال، این مساله پیگیری خواهد شد.

پیشنهاد ابزارهای تازه

وی به امکان طراحی ابزارهای تازه در قانون مصوب سال ۸۴ اشاره و تصریح کرد: این ابزارها دارای مشکلات مالیاتی بودند، که با قید تبصره‌ای در قانون تازه توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، این مشکل برطرف شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه در قانون بودجه سال ۸۹، به دولت اجازه داده شد تا ۱۱‌میلیارد یورو اوراق صکوک ارزی را در خارج از کشور منتشر کند، خاطرنشان کرد: در گام نخست سازمان بورس و اوراق بهادار، یک نوع صکوک را به عنوان ابزار مالی جدید در بازار عرضه خواهد کرد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که امسال در جهت افزایش حجم معاملات، افزایش نقدشوندگی، بزرگ شدن بازار سرمایه و توسعه هر چه بیشتر شرکت‌های کارگزاری گام برداریم.