دنیای اقتصاد- عبور عدد شاخص از مرز ۱۳هزار در ابتدای سال، این نوید را داد که هنوز بازار سرمایه ایران می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های برتر سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گیرد؛ از سوی دیگر این امکان وجود دارد که برخی از سرمایه‌گذاران، رونق فعلی را با رشد حبابی قیمت‌ها در سال ۸۲ مقایسه کنند؛ علی صالح‌آبادی در این خصوص با اطمینان گفته است: هیچ حبابی در بورس تهران وجود ندارد. نایب رییس شرکت بورس نیز اظهار امیدواری کرده است: در ۳ ماه آینده بازار روند روبه‌رشدی را طی خواهد کرد. مسوولان و کارشناسان بازار سرمایه تشریح کردند

چشم انداز بورس تهران در سال ۸۹

گروه بورس- رشد ۸۰۰واحدی شاخص بورس پس از گذشت تنها ۸ روز کاری در سال ۸۸ موجی از شادی در میان سرمایه‌گذاران این بازار ایجاد کرد.

عبور عدد شاخص از مرز ۱۳هزار در ابتدای سال، این نوید را داد که هنوز بازار سرمایه ایران می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های برتر سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گیرد.

بورس ایران در مقایسه با چند سال گذشته از تنوع بیشتری برخوردار شده و قوانین و مقررات حاکم بر آن نیز پیشرفته‌تر شده است، با این وجود شاید هنوز، اعتماد و اطمینان در این بازار حکمفرما نشده باشد. از سوی دیگر این امکان وجود دارد که برخی از سرمایه‌گذاران، رونق فعلی را با رشد حبابی قیمت‌ها در سال ۸۲ مقایسه کنند، اما باید توجه داشت که شرایط داخلی و بین‌المللی با آن سال‌ها تفاوت‌های آشکاری یافته است.

علی صالح‌آبادی در این خصوص با اطمینان گفته است: «هیچ حبابی در بورس تهران وجود ندارد».

همچنین محمدرضا رهبر نایب رییس شرکت بورس اظهار امیدواری کرده است: «در ۳ ماه آینده بازار روند روبه‌رشدی را طی خواهد کرد.»

سهامداران منطقی تصمیم‌گیری کنند

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار روند صعودی بازار سرمایه در روزهای نخست سال را ناشی از تحولات مثبت بازار سرمایه دانست و در عین حال، به سهامداران توصیه کرد، منطقی و به دور از هیجانات بازار تصمیم‌گیری کنند.

دکتر صالح‌آبادی در گفت‌وگو با سنا در خصوص احتمال ایجاد حباب قیمت در بورس تاکید کرد: هیچ رشد حبابی در بورس اوراق بهادار تهران وجود ندارد. هم‌اکنون ضریب قیمت به سود هر سهم (P/E) بورس تهران بین ۵ تا ۶ مرتبه است، در حالی که این ضریب در بسیاری از کشورها بیش از ۱۵ مرتبه است. وی خاطرنشان کرد: مقایسه P/E بورس تهران با سایر کشورها نشان می‌دهد که قیمت سهام در بازار سرمایه ایران بسیار پایین‌تر از سایر

کشورها است.

سخنگوی سازمان بورس، اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی و ورود شرکت‌های بزرگ دولتی به بورس و افزایش تنوع صنایع بورسی را از مهم ترین دلایل تحولات مثبت بازار سرمایه اعلام کرد و گفت: تهران تنها بورس اوراق بهادار منطقه خاورمیانه است که ۳۹ صنعت فعال دارد. وی افزایش پیش‌بینی سود شرکت‌های بورسی و افزایش قیمت نفت و فلزات اساسی در بازارهای جهانی و تحولات مثبت در برخی از صنایع را از دیگر دلایل رشد شاخص‌های بورس تهران در روزهای اخیر ذکر کرد.

بازدهی مناسب بورس

در مقایسه با سایر بازارها

دکتر صالح‌آبادی روند بازدهی بورس اوراق بهادار تهران را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: این بورس در سال گذشته به طور میانگین بازدهی ۴/۵۷‌درصدی را عاید سهامداران خود کرد که کسب این بازدهی می‌تواند انگیزه سرمایه‌گذاران را برای ورود به بورس افزایش دهد. وی با بیان اینکه با اقدامات دولت، امکان سفته‌بازی در بازار مسکن از بین رفته است، گفت: انتظار داریم با این رویداد، از این پس سرمایه‌های مازاد به سمت بازار سرمایه حرکت کند. رییس سازمان بورس همچنین به سهامداران توصیه کرد به دور از هیجانات بازار و منطقی تصمیم‌گیری کنند. صالح‌آبادی افزود: افراد غیرحرفه‌ای باید پس از بررسی و مشورت با اشخاص حرفه ای، اقدام به خرید و فروش سهم در بازار کنند.

همچنین این افراد می‌توانند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شوند تا متضرر نشوند. وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران باید پول‌های مازاد خود را وارد بازار سرمایه کنند و تنها اقدام به خرید سهم یک شرکت نکنند، بلکه با تشکیل سبدی از سهام، ریسک خود را کاهش دهند.

جذب آسان نقدینگی در سال ۸۸

همچنین نایب رییس هیات‌مدیره شرکت بورس در گفت‌وگو با ایسنا، عوامل رونق بورس و افزایش شاخص را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: عامل اصلی افزایش شاخص‌های بورس و حجم معاملات شرکت‌های پذیرفته شده این است که در سال ۸۷ رکودی در بازار حاکم شد و شاخص‌ها به کف رسید ولی از ابتدای سال ۸۸ بازار روبه رونق بود و جذب نقدینگی به سهولت انجام پذیرفت.

وی افزود: علاوه بر نقش اساسی اشخاص حقیقی و حقوقی در افزایش قیمت و شاخص، بخش‌های دیگر مانند مسکن، ارز، طلا و اوراق مشارکت از روند رو به رشدی برخوردار نبودند، بنابراین بازده بورس بیشترین بازده را نسبت به سایر بخش‌ها داشت.

وی عامل دیگر در رونق بورس را شفاف‌سازی اطلاعات دانست و افزود: سیستم کدال، اطلاعات لازم را به موقع در اختیار سهامداران قرار می‌دهد که این امر نقدشوندگی سهام را افزایش می‌دهد.

رهبر در ادامه تصریح کرد: همچنین نقش شرکت‌های تامین سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک موجب رونق بورس شده، به طوری که فرهنگ سهامداری افزایش یافت و سهامداران جدید به همراه شرکت‌های جدید وارد بازار شدند.

این کارگزار بورس به ورود صنعت بیمه در بازار سرمایه اشاره و اظهار کرد: در پذیرش شرکت‌ها در بورس دقت لازم به عمل آمد که این امر باعث شد تا بازده خوبی نصیب سهامداران شود.

نظارت هدفمند «سازمان»

این فعال بازار سرمایه در ادامه، نظارت‌های سازمان بورس را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: از طرف دیگر قوانین و مقررات و نظارت سازمان بورس بر بازار سرمایه جهت‌دار و هدفمند شده است و سرمایه‌گذاران با اطمینان بیشتری به انجام معاملات اقدام می‌کنند. وی یادآور شد: علاوه بر سیاست‌های پولی، مالی و گمرکی که به کمک بورس اوراق بهادار آمده است، بورس کالا نیز یاری رساننده بورس اوراق بهادار بوده است.

رهبر در ادامه به پیش‌بینی وضعیت بازار در سال ۸۹ پرداخت و افزود: معمولا به دلیل برگزاری مجامع شرکت‌ها در چهار ماهه اول سال، شاخص‌ها رو به رشد است، ولی پیش‌بینی می‌شود صرف‌نظر از ریسک‌های سیستماتیک، چنانچه مشکل خاصی در مسائل هسته‌ای ایجاد نشود قیمت سهام شرکت‌ها تا زمان برگزاری مجامع رو به رشد باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته نسبت DPS به EPS بالا بود؛ به طوری که شرکت‌ها بین ۷۰ تا ۸۰‌درصد سودشان را تقسیم می‌کردند و این امر موجب شد که سرمایه‌گذاران سهام شرکت‌هایی که به برگزاری مجمع نزدیک است را خریداری کنند. مدیرعامل کارگزاری حافظ با بیان اینکه توصیه مقامات و مسوولان به سرمایه‌گذاری در بورس دررونق بورس و افزایش شاخص‌ها بی‌تاثیر نیست، ادامه داد: بدین ترتیب در اردیبهشت، خرداد و نیمه اول تیر ماه بازار رو به رشد خواهد بود، ولی از آنجا که هر فرازی، فرودی دارد نباید انتظار داشت که شاخص‌ها همواره رو به افزایش باشند. وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت برخی شرکت‌ها به صورت بی‌رویه رشد کرده و شرکت‌هایی که نسبت P/E آنها معقول نیست دچار افزایش قیمت بی‌رویه شده‌اند، بنابراین سرمایه‌گذاران باید با مطالعه بیشتری نسبت به خریداری این سهم‌ها اقدام کنند. رهبر تاکید کرد: ‌‌گرچه در برخی شرکت‌ها شاهد رشد P/E بودیم ولی سهامداران باید در خرید این سهم‌ها دقت کنند، چون دارای ریسک بیشتری هستند.

امسال کسب سود سخت‌تر است

از سوی دیگر یک کارشناس بازار در گفت‌وگو با فارس درباره موانع پیش روی بازار سرمایه در سال جاری اظهار داشت: بزرگ‌ترین تغییری که در بازار سرمایه دیده می‌شود حرفه‌ای‌تر شدن آن است ولی باید در نظر داشته باشیم که این مساله کسب سود برای فعالان بازار را سخت می‌کند.

کامیار فراهانی با اشاره به اینکه با ورود نهادهای مالی بزرگ رقابت در خرید و فروش سهام سنگین‌تر می‌شود، افزود: وجود این شرایط در کنار هم کسب سود را برای معامله‌گران نسبت به سال قبل سخت‌تر خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: مسوولان بورس باید به این نکته توجه داشته باشند که در کنار رشد بدنه علمی بازار، گزینه‌های معاملاتی افزایش می‌یابد و در صورت افزایش گزینه‌های معاملاتی بازدهی بازار کاهش می‌یابد، بنابراین باید زمینه‌های بیشتری برای ورود سرمایه و نقدینگی به بازار ایجاد شود.

فراهانی درباره مزیت‌های بورس در سال ۸۹ گفت: تنوع در معاملات از مهم‌ترین مزیت‌های بازار است. در سال‌های گذشته بیش از ۷۰ تا ۸۰‌درصد بازار وابسته به صنایع معدنی بود، ولی در حال حاضر با ورود مخابرات، بانک‌ها و بیمه‌ها به بورس وابستگی بازار به شرکت‌های معدنی‌ کمتر شده است. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: تنوع در بازار باعث می‌شود زمانی که بازار جهانی افت می‌کند، بازار گزینه‌های خوب و مناسبی برای معامله داشته باشد. وی در پایان افزود: امسال، کسب سود به سادگی سال گذشته نخواهد بود، زیرا تعداد معامله‌گران حرفه‌ای زیاد شده، ولی می‌توان گفت امسال نیز همانند سال گذشته وضعیت بازار سرمایه مثبت خواهد بود.

عکس:‌ حمید جانی‌پور