گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار از تعویق راه‌اندازی بازار معاملات آتی سهام تا اردیبهشت سال آینده خبر داد.

حسن قالیباف اصل دیروز در نشست خبری پایان سال در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد که پرسید، سرانجام بازار معاملات آتی سهام که قرار بود تا پایان سال راه‌اندازی شود، چه شد، گفت: بر اساس مصوبه‌ای که به تازگی از شورای بورس دریافت شده، بازار معاملات آتی سهام تا یک سال به صورت آزمایشی می‌تواند فعالیت کند که با این وصف دو راهکار بلندمدت و کوتاه مدت برای راه‌اندازی آن در نظر‌گرفتیم.

وی افزود: بر اساس راهکار کوتاه مدت، برای راه‌اندازی بازار معاملات آتی سهام از تجربه اتفاق افتاده در بورس کالا استفاده خواهیم کرد تا این بازار هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود.

اثاث‌کشی کالا دلیل تاخیر تولید فیوچرز

وی دلیل تعویق راه‌اندازی بازار معاملات آتی سهام را جابه‌جایی ساختمان بورس کالا عنوان کرد و افزود: به دلیل برخی جابه‌جایی‌های ملکی در بورس کالا استفاده ما از نرم‌افزار معاملات آتی میسر نشد، اما با توجه به مذاکرات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود که بازار فیوچرز اردیبهشت ماه سال جاری به صورت آزمایشی متولد شود. وی در مورد راهکار بلندمدت راه‌اندازی فیوچرز سهام گفت: در بلندمدت نیز تلاش شرکت بورس خریداری نرم‌افزار از بورس‌‌های موفق دنیا است که در این زمینه با بورس ملی هند نیز مذاکراتی انجام شده است که البته برای خریداری این نرم‌افزار باید مناقصه بین‌المللی برگزار شود، در واقع همزمان با اجرای آزمایشی معاملات آتی سهام با استفاده از نرم‌افزار بورس کالا، RFB این بازار نیز در مذاکرات بین‌المللی تهیه خواهد شد.

چه شرکت‌هایی به فیوچرز سهام می‌آیند؟

سخنگوی بورس اوراق بهادار در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه ۱۰ شرکتی که برای حضور در فیوچرز سهام انتخاب شده‌اند، چه شرکت‌هایی هستند، توضیح داد: هنوز شرکتی برای ورود بر این بازار انتخاب نشده‌‌، اما شرکت‌های بزرگ و نقدشونده شرایط حضور در فیوچرز سهام را خواهند داشت که البته هیات پذیرش نیز باید در مورد این شرکت‌ها تصمیم‌گیری کند.

EPSا ۸۹ بورس ۴۵‌تومان اعلام شد

وی در ادامه از اعلام سود ۴۵‌تومانی شرکت بورس برای سال آینده خبر داد و افزود: شرکت سهامی عام بورس توانست در سال جاری EPS خود را از ۳۰تومان به ۴۳تومان و سپس ۵۳تومان افزایش دهد که این پیش‌بینی نیز محقق خواهد شد، از طرف دیگر EPS سال آینده نیز ۴۵‌تومان اعلام شده است.

وی با اشاره به برنامه خرید ساختمان توسط شرکت بورس گفت: برای خرید سهام و توسعه شرکت نیاز به افزایش سرمایه وجود دارد که پس از بررسی‌ها، سازمان بورس و مجمع شرکت در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد کرد. وی ادامه داد: مجمع عادی شرکت بورس در ماه‌های اولیه سال ۸۹ برگزار خواهد شد. مدیرعامل شرکت بورس در ادامه اظهاراتش از بازدهی ۵۳‌درصدی و معاملات ۱۸‌هزار‌میلیارد‌تومانی و افزایش فعالیت سهامداران حقیقی، ۳۸ برنامه برای ۷ هدف ۵ ساله و پذیرش۱۱ شرکت جدید در سال آینده و ارائه پیشنهاداتی برای آثار هدفمندکردن یارانه‌ها بر بازار سرمایه سخن گفت.

نقشه راه نقدشوندگی کشیده شد

قالیباف درباره عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌ها در سال جاری اظهار داشت: طی سال ۸۸ در مجموع سهام۶ شرکت جدید در بورس عرضه شد که با در نظر‌گرفتن شاخص‌های موفقیت مانند امیدنامه، این عرضه‌ها با شفافیت بیشتر و‌درصد بیشتر سهام عرضه شده همراه بود. همچنین امسال با اطلاع‌رسانی مناسبی که برای شرکت‌های در حال پذیرش انجام شد، طی سال جاری دو صنعت حفاری و بیمه به صنایع ۳۷گانه گذشته بورس اضافه شد تا تنوع سرمایه‌گذاری افزایش یابد. وی با اشاره به نقدشوندگی بازار گفت: در این رابطه گزارشی تهیه شده که نقشه راه برای افزایش نقدشوندگی سهام است. این درحالی است که مطالعات مناسبی درباره استراتژی آن تدوین شده که برای نظرخواهی به دو کانون کارگزاران و نهادهای مالی و همچنین سازمان بورس ارائه و در آن پیشنهاداتی داده شد. قالیباف گفت: از جمله این پیشنهادات در سال جاری عملی شدن افزایش دامنه نوسان قیمت هر سهم از ۳ به ۵/۳‌درصد و همچنین کاهش حجم مبنای ۱۱ شرکت بزرگ است.

از سوی دیگر مواردی مانند حراج تک قیمتی برای بازگشایی سهام یا حراج تعیین قیمت پایانی به آینده موکول شده است. وی در بخش دیگری از اظهارات خود به بازنگری دستورالعمل بازارگردانی اشاره کرد و گفت: باتوجه به لزوم بازارگردانی شرکت‌های حاضر در بازار دوم، شرکت بورس به دستورالعمل مربوط به نقدشوندگی بازار کمک خواهد کرد. به گفته وی، تاکنون دو درخواست برای استفاده از بازارگردانی به شیوه جدید ارائه شده که از این دو درخواست بازارگردانی شرکت توسعه عمران فارس نهایی شده که از سال آینده عملی خواهد شد. او با اشاره به حجم معاملات بی‌سابقه بازار سهام در طی ۱۲ ماه اخیر تصریح کرد: در سال جاری بیش از ۱/۱۸‌هزار‌میلیارد‌تومان معاملات انجام شد که نسبت به حجم معامله ۶/۱۳‌هزار‌میلیارد‌تومانی سال گذشته با رشد ۳۳‌درصدی مواجه شده است، از سوی دیگر معاملات خرد و بلوک سهام در حالی سال گذشته ۴.۸‌هزار‌میلیارد‌تومان بود که در سال جاری با رشد ۲۱‌درصدی به ۶‌هزار‌میلیارد‌تومان رسیده است. قالیباف اصل ادامه داد: از سوی دیگر بر اساس فرمول حجم معاملات تقسیم بر میانگین ارزش روز، نسبت نقد شوندگی سهام نیز از ۳۱‌درصد سال گذشته به ۳۳درصد رسید. متوسط معاملات روزانه بازار در سال جاری نیز با رشد ۳۰‌درصدی از ۶۰‌میلیارد‌تومان گذشته به ۷۷‌میلیارد‌تومان سال جاری رسیده است. به گفته قالیباف، ارزش بازار سهام نیز در حالی پایان سال گذشته ۸/۴۴‌هزار‌میلیارد‌تومان بود که این متغیر با رشد ۳۰‌درصدی هم‌اکنون به ۶۳‌هزار‌میلیارد‌تومان رسیده است. از سوی دیگر بازده و رشد بازار نیز با توجه به افزایش شاخص کل بورس از ۷هزار و ۹۶۶ واحد اسفند سال گذشته به ۱۲هزار و ۲۲۱ واحد کنونی، ۵۳‌درصد بوده است.

«حقیقی‌ها» پرکار شدند

سخنگوی بورس با اشاره به رشد ۶۰‌درصدی تعداد دفعات معاملات و انجام ۳‌میلیون دفعه معامله در سال جاری ادامه داد: بیشترین حجم خصوصی‌سازی نیز از طریق بورس انجام شده است به طوری که بالغ بر ۹۰درصد از واگذاری‌ها در بازار سهام انجام شد. قالیباف اصل به وضعیت معاملات سهامداران حقیقی و حقوقی اشاره کرد و گفت: در مقایسه با خرید و فروش سهامداران حقیقی و حقوقی، افراد حقیقی بیشتر از حقوقی‌ها اقدام به معاملات کردند به طوری که این‌گروه ۳۳۰‌میلیارد‌تومان وارد بازار سهام کردند اما افراد حقوقی در مجموع حدود ۱۰‌هزار‌میلیارد‌تومان از خریدها را انجام داده و بیشتر فروشنده بودند. وی گفت: این در حالی است که نسبت میانگین قیمت به درآمد هر سهم بازار با رشد دو مرتبه‌ای نسبت به ابتدای سال از ۸۳/۳ به ۸۲/۵ مرتبه رسیده است.

بورس صاحب استراتژی ۵ساله شد

مدیرعامل شرکت بورس سپس به برنامه ۵ ساله شرکت بورس اشاره کرد و گفت: بر اساس اهداف برنامه ۵ ساله برای سال آینده برنامه‌هایی برای تحقق ۷ هدف اصلی اجرا خواهد شد. قالیباف اصل ادامه داد: این اهداف ۷گانه شامل ارتقای سهم بازار سرمایه در تامین مالی طرح‌های مولد اقتصادی، به کارگیری مقررات و رویه‌های موثر برای حفظ سلامت بازار و رعایت حقوق سهامداران، تعمیق و گسترش بازار با به کارگیری از فناوری اطلاعات و تکنولوژی، توسعه دانش ملی و گسترش فرهنگ سهامداری در کل کشور، اصول پاسخگویی و شفافیت در همکاری و افزایش تعاملات با ذینفعان و توسعه مستمر دارایی‌های فکری و سرمایه‌های انسانی شرکت بورس از جمله اهدافی است که مدنظر قرار می‌گیرد. وی افزود: طبق این اهداف ۳۸ برنامه مدنظر است که در دو دسته برنامه‌های جاری و توسعه‌ای پیگیری خواهد شد. از جمله برنامه‌های جاری می‌توان به نقدشوندگی، شفافیت، پذیرش ۱۱ شرکت جدید به عرضه سهام شرکت‌های پالایشگاهی بانک‌ها و بیمه‌ها، بازارگردانی، ارسال پیشنهاداتی برای لایحه بودجه سال۹۰ به مجلس و مطالعات مربوط به آثار هدفمندکردن یارانه‌ها بر بازار سرمایه است. به گفته قالیباف اصل طراحی نظام بازاریابی برای شرکت‌های دارای ظرفیت پذیرش در بورس با هدف جلب شرکت‌های خصوصی طراحی‌ساز و کار نظارت بر بازار و تهیه و تدوین مقررات و بسترهای مورد نیاز در حوزه مدیریت بازار، تدوین مقررات و رویه‌های معاملاتی برای تسهیل معاملات الکترونیکی و دسترسی آسان به معاملات، به کارگیری ابزار جدید اوراق آتی سهام از سال آینده و با استفاده از نرم‌افزار بورس کالا و اجرایی کردن قراردادهای اختیار معامله از جمله برنامه‌های توسعه‌ای شرکت بورس خواهد بود.

افزایش سهم بازار از تولید ناخالص ملی به ۱۰درصد

این مقام مسوول در شرکت بورس با بیان اینکه نسبت بازار سرمایه به تولید ناخالص ملی هم‌اکنون ۵‌درصد است خاطرنشان کرد: این نسبت در حالی برای دیگر بورس‌ها حدود ۱۵‌درصد بوده که در پایان برنامه پنجم برای اقتصاد کشور باید ۱۰‌درصد از تولید ناخالص ملی مربوط به بازار سرمایه باشد. در این رابطه راه‌حل‌هایی را به بانک مرکزی و سازمان بورس ارائه کرده‌ایم. بر اساس آن باتوجه به شفاف و کم ریسک بودن شرکت‌های بورسی و همچنین تحت نظارت قرار‌گرفتن آنها، باید در مقوله افزایش سرمایه و ارائه وام تفاوت‌هایی بین این دسته شرکت‌ها و شرکت‌های خارج از بورس باشد.

آخرین اخبار از بیمه دانا

وی به وضعیت پذیرش بیمه دانا اشاره کرد و گفت: کسر ذخیره ۱۱‌میلیارد‌تومانی این شرکت مانع از پذیرش آن در بورس شد. اما مقرر شده صورت‌های مالی ۸۸ بیمه دانا تهیه شود و بر اساس آن دوباره پرونده آن در هیات پذیرش اوراق بهادار بررسی شود. قالیباف اصل با بیان اینکه از ۲۰۰ کد سرمایه‌گذاران خارجی ۲۳ کد فعال است خاطرنشان کرد: کل سود شرکت‌ها در سال جاری ده‌هزار‌میلیارد‌تومان بود که از این مبلغ ۵/۷‌هزار‌میلیارد‌تومان به عنوان سود تقسیمی در نظر‌گرفته شده است. وی ادامه داد:‌ باتوجه به موضوع شایعات و دستکاری در قیمت در قالب نظارت بر بازار گزارشی در دست تهیه است.

آمادگی عرضه چند شرکت جدید

بر اساس این گزارش، محمدرضا رستمی معاون ناشران و امور اعضای شرکت بورس نیز در رابطه با این سوال فارس که چه برنامه‌هایی برای کارگزاران مدنظر است خاطرنشان کرد: نظارت دوره‌ای بر کارگزاران بازنگری در دستورالعمل نظارت و نهایی شدن آن، اعطای مجوزهای دسترسی به کارگزاران برای راه‌اندازی شعب در خارج از کشور طبق دستورالعمل تهیه شده، مشخص شدن استانداردهایی برای صورت‌های مالی کارگزاران و آموزش به کارکنان این شرکت‌ها از جمله مواردی مربوط به این‌گروه است. وی ادامه داد: با توجه به حساسیت سهام شناور آزاد شرکت‌ها در خصوص تخفیف مالیاتی ۲۰‌درصدی با هماهنگی سازمان بورس آیین‌نامه محاسبه دقیق‌تر این متغیر انجام شده و قرار است در شورای عالی بورس تصویب شود تا از ابتدای سال آینده عملیاتی شود. رستمی به وضعیت پذیرش شرکت‌ها در سال جاری اشاره کرد و گفت:‌بعد از پذیرش و عرضه سهام ۶ شرکت جدید در سال جاری پذیرش بیمه دانا به مشکل خورد و شرکت آب و خاک مورد پذیرش هیات مربوطه قرار نگرفت. این در حالی است که شرکت بالاست راه‌آهن در مراحل آماده‌سازی است که امکان عرضه سهام آن در سال آینده فراهم خواهد شد.