دنیای اقتصاد- فضای بازار سهام در هفته‌ای که گذشت تحت تاثیر هیجان معامله‌گران قرار داشت که برآیند آن رشد بازار در نیمه نخست هفته و حاکم شدن آرامش در نیمه دوم، پس از عرضه‌های پرحجم بود. در حال حاضر بورس تهران با ابهامات مهمی در تعیین روند آتی مواجه است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به نامشخص بودن میزان افزایش هزینه‌های صنایع ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها، چشم‌انداز رشد اقتصادی کشور و نرخ تورم در سال آینده و نیز موضع‌گیری‌های سیاسی پیرامون پرونده هسته‌ای کشورمان اشاره کرد. یک هفته با تپیکس

هفته پرهیجان بورس

گروه بورس- شروین شهریاری: فضای بازار سهام در هفته‌ای که گذشت تحت تاثیر هیجان معامله‌گران قرار داشت که برآیند آن رشد بازار در نیمه نخست هفته و ...

حاکم شدن آرامش در نیمه دوم، پس از عرضه‌های پرحجم بود. در حال حاضر بورس تهران با ابهامات مهمی در تعیین روند آتی مواجه است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به نامشخص بودن میزان افزایش هزینه‌های صنایع ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها، چشم‌انداز رشد اقتصادی کشور و نرخ تورم در سال آینده و نیز موضع‌گیری‌های سیاسی پیرامون پرونده هسته‌ای کشورمان اشاره کرد. در مقابل، آرامش در بازارهای جهانی به عنوان نقطه امیدواری برای فعالان بازار سرمایه مطرح است. مجموعه عوامل مذکور و پیش‌بینی‌ناپذیری سرنوشت هر یک در برهه کنونی، ریسک سرمایه‌گذاری در بازار را در کوتاه‌مدت به نحو قابل‌ملاحظه‌ای افزایش داده است. تاثیر شرایط مورد اشاره البته باعث افزایش حساسیت معامله‌گران به تحولات محیطی و اتخاذ تصمیم‌گیری‌های متغیر و هیجانی در میان سرمایه‌گذاران شده است که نمونه آن در روند معاملات هفته جاری در بورس تهران قابل رصد بود.

بالاترین قیمت فولاد در جهان!

قیمتی که محصولات فولادی در هفته جاری در بازار ایران تجربه کردند احتمالا از بالاترین قیمت‌ها در سطح منطقه و حتی جهان بوده است! ورق‌گرم ۷۰۰‌دلاری و میلگرد، ورق سرد و نبشی ۸۰۰‌دلاری از جمله شگفتی سازان هفته بودند. این در حالی است که وزیر صنایع و معادن در مصاحبه‌ای در روز سه شنبه از کاذب بودن افزایش قیمت فولاد و امکان کاهش آن در کوتاه‌مدت خبر داده است. به نظر می‌رسد توقف رشد نرخ‌ها در بازار فولاد کشور منوط به افزایش واردات باشد که با توجه به سوابق قبلی و جذابیت ایجاد شده از لحاظ قیمتی، احتمالا به سرعت روی خواهد داد. آنچه می‌تواند تحقق پیش‌بینی مزبور را به تعویق بیندازد، تقویت بازار جهانی فولاد است که البته در حال حاضر نشانه‌ای از آن در کوتاه‌مدت به چشم نمی‌خورد. در هر حال، تاثیر تحولات فوق بر بورس تهران در هفته جاری طبیعتا مثبت بود و منجر به رشد هفتگی حدود ۷‌درصدی قیمت سهام فولاد مبارکه تا محدوده ۲۱۰‌تومان شد. بدین ترتیب «فولاد» عنوان بیشترین تاثیر‌گذار مثبت بر تغییرات شاخص را در این هفته از آن خود کرد تا نشانه‌ای از خوش بینی سرمایه‌گذاران به تداوم شرایط کنونی در بازار فولاد را نشان دهد.

تجهیزاتی‌ها: از عرش تا فرش!

سهام شرکت‌های تراکتور‌سازی و کمباین‌سازی ایران که روزگاری از سهام مورد توجه بازار بودند اخیرا با انتشار گزارش‌های مالی خود انتظارات سرمایه‌گذاران را برآورد نکرده اند. در این میان، «تایرا» با اعلام سود خالص ۲۰۰‌ریالی به ازای هر سهم، کاهش ۵۰‌درصدی در پیش‌بینی سود سال ۸۸ را به بازار اعلام کرد. تحقق زیان ۴‌میلیارد‌تومانی (۴۵‌ریال به ازای هر سهم) عملا یکی از ضعیف‌ترین عملکردهای «تایرا» در دوره ۹ ماهه در یک دهه اخیر است. مطالعه جزئیات گزارش مزبور نشان می‌دهد که تراکتور‌سازی ایران از روزهای اوج خود فاصله زیادی ‌گرفته است و مشکلات نقدینگی و تحمیل هزینه‌های فزاینده مالی عملا سودآوری شرکت را با مخاطره مواجه کرده است. «تکمبا» نیز با اعلام زیان انباشته ۱۰۸‌میلیارد‌ریالی (۹۰‌تومان به ازای هر سهم) در پایان آذر ماه عملا در معرض شمول در مفاد ماده ۱۴۱ قانون تجارت قرار‌گرفته است. این شرکت نیز با مشکلاتی مشابه تراکتور‌سازی در زمینه کاهش تسهیلات پرداختی بانک‌ها به کشاورزان و متعاقب آن کاهش میزان فروش و مشکلات نقدینگی مواجه است. البته شرکت به تازگی با پیش‌بینی افزایش میزان فروش،EPSا‌۲۸۹ریالی را برای سال ۸۹ به بازار اعلام کرده است که تحقق آن منوط به تغییر فضای کلی حاکم بر صنعت تجهیزات کشاورزی به ویژه تقویت بنیه مالی خریداران (عمدتا کشاورزان) خواهد بود.

معاملات جالب توجه حقوقی‌ها

بازار معاملات عمده و خریدهای حقوقی پرحجم عمدتا با اهداف مدیریتی، در هفته جاری داغ بود. صندوق نفت با خرید یک بلوک ۲/۲‌درصدی دیگر از سهام بانک سینا در نرخ جالب توجه ۲۰۵‌تومان عملا یک گام دیگر به هدف احتمالی کسب یک کرسی هیات‌مدیره نزدیکتر شد. در نماد «وبشهر» نیز سرمایه‌گذاری غدیر با خرید حدود دو‌درصد سهام از مجموعه صنعت و معدن، افزایش مالکیت و تصاحب یک کرسی هیات‌مدیره دیگر در این شرکت را احتمالا تحقق بخشید. در نماد «وصنا» شرکت کارگزاری بیمه پوشش توسعه بهشهر با استفاده از فرصت ایجاد شده و تقاضای پرحجم بر این نماد، عرضه‌های پرحجمی در حد بیش از دو‌درصد را صورت داد که البته به خوبی توسط خریداران جذب شد. در نماد «ومعادن» نیز عرضه سهام توسط فولاد صبانور و سرمایه‌گذاری تدبیر منجر به کنترل تقاضا و تعادل قیمتی شده است.

نگاه‌ها به کمیسیون تلفیق

هفته جاری در عمل مصادف با نیمه نخست از مهلت ۱۵ روزه بررسی بودجه ۸۹ در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بود. واکنش احتمالی بورس تهران به مصوبات بودجه طبیعتا به عنوان یک عامل پیش‌بینی‌کننده در زمینه تحولات اقتصادی آتی کشور می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر مسوولان در زمینه سیاست‌گذاری‌ها کمک کند. هر چند هنوز رئوس کلی تصمیمات این کمیسیون مشخص نیست، اما برآوردهای اولیه از مباحثات، حکایت از احتمال مخالفت این کمیسیون با درآمد ۴۰‌هزار‌میلیارد‌تومانی ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها و کاهش آن به سقف ۲۰‌هزار‌میلیارد‌تومان در سال آینده دارد. بدین ترتیب نگاه‌ها طی دو هفته آتی به مباحثات در این کمیسیون مجلس دوخته خواهد شد تا تکلیف مسائل مهمی نظیر قیمت نفت، نرخ ارز، حجم بودجه عمرانی و میزان منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها که از اهمیت زیادی برای سرمایه‌گذاران برخوردار است، روشن شود. در این میان جدی‌ترین مساله برای فعالان بازار سرمایه، شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی و نحوه جبران احتمالی افزایش هزینه‌ها برای صنایع است که به نظر می‌رسد پاسخ این ابهام پس از مدت‌ها انتظار بالاخره ظرف یک ماه آتی روشن شود.