فارس- مدیرعامل شرکت بورس از پیاده‌سازی نظام راهبری و دستورالعمل روابط سرمایه‌گذاران از سال ۸۹، افزایش اهمیت سهام شناور آزاد شرکت‌ها، تهیه آیین‌نامه عضویت کارگزاران و نظام‌مند شدن فعالیت کارگزاران در دیگر کشورها، منتفی شدن تابلوی ارزی کیش و عملیاتی شدن دو دستورالعمل مهم از سال آینده خبر داد.

حسن قالیباف اصل در این گفت‌وگو، اقدامات و برنامه‌های مدنظر در دو حوزه شرکت‌های سهامی عام و کارگزاران بورس را تشریح کرد.

پیاده‌سازی نظام راهبری شرکتی

پیاده‌سازی نظام راهبری شرکتی و دستورالعمل روابط سرمایه‌گذاران به کجا انجامید؟

نظام روابط سرمایه‌گذاران و راهبری شرکتی در حالی توسط شرکت بورس تهیه و تدوین و به سازمان بورس ارائه شده که امیدواریم از سال آینده این دو نظام اجرایی شوند؛ چرا که از این پس رعایت این دو مقوله در پذیرش شرکت‌ها لحاظ خواهد شد. از طرف دیگر بعد از نهایی شدن این دو دستورالعمل، آموزش‌های لازم ناشران داده خواهد شد تا با پیاده‌سازی نظام راهبری شرکتی و روابط سرمایه‌گذاران، شفافیت‌ها و پاسخگویی به بازار ارتقایافته و بازار سرمایه پیش از گذشته توسعه یابد.

افزایش اهمیت سهام شناور آزاد

طبق آمارهای موجود از ۲۸۰‌میلیارد سهم مربوط به ۳۳۷ شرکت بورسی حدود ۵۰‌میلیارد سهم به عنوان سهم شناور آزاد شناسایی شده‌اند، یعنی کمتر از۲۰‌درصد. از سوی دیگر طبق قانون توسعه ابزارها و بازارهای مالی تخفیف مالیاتی شرکت‌های دارای ۲۰‌درصد سهام شناور آزاد دو برابر شده (از ۵/۲۲مالیات به ۲۰‌درصد). در این میان سازمان و شرکت بورس باید محاسبات دقیق‌تری از‌درصد سهام شناور آزاد شرکت‌ها به عمل آورند. در این رابطه چه برنامه‌ای دارید؟

میانگین وزنی سهام شناور شرکت‌های بورس در۹ ماهه سال جاری ۱۸‌درصد است، اما فرمول محاسبه کنونی این متغیر دقیق نبوده و سازمان و شرکت بورس در حال بررسی و تهیه محاسبات دقیق و سخت‌گیرانه‌ای برای سهام شناور آزاد شرکت‌ها هستند که باید تا پایان سال جاری نهایی و اعلام شود تا شرکت‌های دارای سال مالی ۲۹ اسفند ۸۸ از این مزیت تخفیف مالیاتی بهره‌مند شوند. اما ‌درصد سهام شناور آزاد شرکت‌ها احتمالا تغییر محسوس و با فاصله‌ای نسبت به گذشته نخواهند کرد.

نظام‌مند شدن فعالیت بین‌المللی کارگزاران

در سال جاری برای اولین بار، ۸۷ شرکت کارگزاری فعال در ۵‌گروه رتبه‌بندی شدند. حال با توجه به عملیاتی شدن معاملات الکترونیکی و اصطلاحا «آنلاین تریدینگ» از سال آینده از یک طرف و درخواست سرمایه‌گذاران خصوصا سهامداران حقوقی مبنی بر حذف کارگزار ناظر، وضعیت کارگزاران به چه شکلی خواهد بود؟

سیستم معاملات الکترونیکی هم‌اکنون به طورآزمایشی بکارگرفته شده و در این رویه کارگزاران درگاه اصلی و اولیه این نوع معاملات خواهند بود و خرید و فروش سهام به عهده سرمایه‌گذاران است. ضمن اینکه سیستم معاملاتی کنونی به روز بوده و کارگزار محور است. در این میان تغییر کارگزار سرمایه‌گذاران به عهده شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است که امکان کاهش زمان برای تغییر کارگزار ناظر وجود دارد.

در گذشته بحثی بود مبنی بر اینکه شرکت‌های کارگزاری در کشورهای دیگر شعبه‌ای راه‌اندازی کنند تا از این طریق موفق به جذب سرمایه‌های خارجی آن هم به‌طور مستقیم شوند. در این رابطه چند کارگزار به این اقدام مبادرت ورزیده و شرکت‌ بورس چه برنامه‌ای را دارد؟

در خصوص فعالیت کارگزاران در دیگر کشورها آیین‌نامه‌ای وجود نداشت. بنابراین آیین‌نامه‌ای تهیه شده و قرار است مورد بررسی و تصویب هیات‌مدیره شرکت بورس قرار گیرد. این در حالی است که مجوز راه‌اندازی کارگزاری کاسپین مهر ایرانیان (بانک سپه) در پاکستان صادر شده و چند درخواست دیگر برای راه‌اندازی شعبه کارگزاری در کشورهای آمریکا و مالزی مورد بررسی قرار دارد. درگذشته نیز۸-۷ شعبه کارگزاری در کشورهای همسایه راه‌اندازی شده است.

علاوه بر آیین‌نامه راه‌اندازی شعب کارگزاری در دیگر بورس‌ها، آیین‌نامه عضویت کارگزاران بورس طبق ماده ۳۳ و ۳۴ قانون بازار اوراق بهادار نهایی شده و برای تصویب به سازمان بورس ارسال شده است.