دنیای اقتصاد- سازمان بورس با صدور اطلاعیه‌ای شرایط تملک سهام بانک‌های غیردولتی توسط موسسات و افراد حقیقی را اعلام کرد.

براساس این اطلاعیه، هرگونه معاملات سهام بانک‌های غیردولتی و موسسات مالی و اعتباری و سایر بنگاه‌های واسطه پولی که منجر به تملک مستقیم یا غیرمستقیم بیش از ۱۰‌درصد سهام آن‌ها توسط شرکت‌ها و تعاونی‌های سهامی عام یا موسسات عمومی غیردولتی شود، ممنوع است.

مدیرعامل بانک ملت:
بیمه‌ها را برای کسب سودخریدیم

عکس: نگار متین‌نیا
گروه بورس- علیرضا کدیور: شاید یک سال قبل در پایان بهمن ماه ۸۷ زمانی که عرضه اولیه بانک ملت به عنوان اولین بانک دولتی مشمول اصل۴۴، با شکست مواجه شد، کمتر کسی تصور می‌کرد که سهام این بانک پس از یک سال بتواند بازدهی ۴/۳۸‌درصدی را برای خریداران آن روز به همراه داشته باشد.

در آن روز از مجموع ۶۵۵میلیون سهام عرضه شده (معادل ۵درصد کل سهام بانک) تنها ۳۴۰میلیون سهم (معادل ۵۲درصد عرضه اولیه) خریداری شد؛ شرایطی که در نهایت و با صلاحدید مدیرعامل شرکت بورس منجر به پذیرش عرضه اولیه نخستین بانک دولتی در بورس شد.
از آن روز تاکنون، بانک ملت با توجه به افزایش قیمت سهام، رشد EPS و پرداخت سود نقدی در مجمع توانسته است بازدهی 38‌درصدی را برای سهامداران اولیه خود به ارمغان آورد. بانکی که با توجه به تملک تنها 20‌درصدی دولت، مالکیت 40درصدی سهام عدالت و 40درصدی سایر سهامداران حقیقی و حقوقی در حال حاضر به لحاظ ساختاری، خصوصی محسوب می‌شود و با حضور سه عضو هیات مدیره پیش از خصوصی‌سازی (علی دیواندری، عبدالکریم قوامی‌فر و محمدرضا ساروخانی) شاهد حضور دو عضو جدید حقوقی شامل سرمایه‌گذاری «صبا تامین» و شرکت «به‌پرداخت» در هیات مدیره خود است. اما دیروز مدیرعامل بانک ملت در یک نشست مطبوعاتی به مناسبت اولین سالگرد خصوصی‌سازی و عرضه سهام در بورس، در میان خبرنگاران حاضر شد. دکتر علی دیواندری در ابتدای سخنان خود، گزارش مختصری از روند تغییرات شاخص‌های عملکردی بانک طی یک سال گذشته ارائه کرد. وی با اشاره به رشد یکصد درصدی سپرده‌های ارزی و افزایش 5/62درصدی کل منابع ارزی بانک گفت: سپرده‌های خصوصی بانک با افزایش 26‌درصدی از 216هزار به 274هزارمیلیارد ریال افزایش یافته است. این در حالی است که رشد نقدینگی طی سال جاری کمتر از 20‌درصد بوده که این موضوع، موید موفقیت بانک در بازار داخلی پول است. دیواندری با اشاره به پوشش 90درصدی سود 249ریالی بانک طی 10 ماه نخست امسال، از احتمال تعدیل مثبت سودآوری بانک طی سال مالی 88 خبر داد.
دریافت سهام بابت بدهی دولت
رییس هیات مدیره بانک ملت با اشاره به سهم 5درصدی بانک ملت از مطالبات 40هزارمیلیارد تومانی معوق نظام بانکی یادآور شد: مطالبات معوق 40هزارمیلیاردتومانی بخش خصوصی بانک از 21هزارمیلیارد‌ریال در پایان سال 87 به 17‌هزار میلیارد ریال کاهش یافته است. دیواندری در خصوص نحوه وصول مطالبات بانک از دولت تاکید کرد: در تلاش هستیم به منظور تهاتر بدهی‌های دولت به بانک، سهام شرکت‌های قابل واگذاری را دریافت کنیم.
وی همچنین با تاکید دوباره بر خصوصی شدن بانک ملت و حضور دو عضو خصوصی در هیات مدیره بانک گفت: در حال حاضر در مرحله گذار از سیستم دولتی به خصوصی هستیم. بر این اساس تکالیف دولتی در سال ۸۸ متوقف شده اما باقیمانده تکالیف سال‌های گذشته همچنان بر عهده «ملت‌» است.
دیواندری با اشاره به اخذ مجوز افزایش 300میلیاردتومانی بانک ملت از سازمان بورس خاطرنشان کرد: هیات مدیره افزایش سرمایه از 1310 به 2‌هزارمیلیارد تومان طی دو مرحله را تصویب کرده که در مرحله اول با توجه به اخذ مجوز از سازمان بورس و بانک مرکزی، تا پایان امسال یا اوایل سال آینده مجمع فوق‌العاده‌ای جهت تصویب این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران تشکیل خواهد شد.
مدیرعامل بانک ملت در قسمت دیگری از سخنان خود از فعال شدن بخش سرمایه‌گذاری در بانک خبر داد و گفت: در زمان دولتی بودن بانک، امکان سرمایه‌گذاری در سهام وجود نداشت؛ اما در حال حاضر با رویکرد کسب سود و تبدیل دارایی‌های راکد به مولد، این بخش در بانک ملت فعال شده است که به عنوان مثال می‌توان به خریدهای گسترده بانک ملت در دو نماد بیمه دولتی البرز و آسیا اشاره کرد. وی هدف از خرید سهام شرکت‌های بیمه‌ای را تنها کسب سود عنوان و تاکید کرد: منظور ما از خرید سهام بیمه‌ها، سپردن کار به آنها نیست و در حال حاضر بانک‌ برای تاسیس یا تملک یک شرکت بیمه، به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.
می‌خواستیم مخابرات را مستقیم بخریم
دیواندری در پاسخ به پرسش خبرنگار دنیای اقتصاد در خصوص دلیل شرکت نکردن «ملت» در خرید بلوکی مدیریتی مخابرات گفت: در ابتدا ما تمایل به خرید ۵‌درصد سهام مخابرات داشتیم؛ اما به دلیل الزام به خرید سهام کنسرسیوم خریدار، ما از این معامله انصراف دادیم؛ زیرا مایل به خرید سهام مخابرات به صورت مستقیم بودیم.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه تحریم بانک‌ها و موسسات ایرانی از جمله بانک ملت، خلاف مقررات بین‌المللی است، افزود: این برخوردها به طور کامل سیاسی است که در حال پیگیری برای لغو آنها هستیم. همچنین پس از اعمال محدودیت‌هایی از سوی خزانه‌داری انگلیس، اسناد و مدارک لازم در رابطه با خصوصی بودن بانک ملت را ارائه کرده‌ایم که در دست بررسی است.
مدیرعامل اولین بانک دولتی بورس، در رابطه با تغییر لوگو و تابلوی بانک نیز گفت: تابلوهای قدیمی از جنس مس بود که در مقاطعی که قیمت این فلز افزایش می‌یافت، تابلوهای ما را می‌کندند. همچنین به دلیل اینکه تابلوهای قبلی نیاز به نورافکن و برق زیادی داشت، هیات‌مدیره بانک به منظور صرفه‌جویی و تغییر ذهنیت مردم نسبت به «ملت»، اقدام به تغییر لوگو و تابلوهای بانک کرد.