فارس- معاون سازمان خصوصی‌سازی از تصویب فروش ۱۴ زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران از سوی هیات واگذاری خبر داد. «سید مهدی عقدایی» در رابطه با تصمیمات دیروز هیات واگذاری اظهار داشت: بحث اصلی امروز هیات واگذاری در خصوص واگذاری شرکت‌های نفتی بود. براساس مصوبات هیات واگذاری مقرر شده همه شرکت‌های نفتی وابسته به شرکت ملی نفت مشمول واگذاری شده و طی سال ‌جاری و سال آینده به‌صورت بورس یا مزایده‌ای به فروش برسند.

عقدایی با بیان اینکه پیش از این سه زیرمجموعه شرکت ملی نفت واگذار شده‌اند و ۱۴ شرکت دیگر نیز در فهرست واگذاری قرار‌گرفته‌اند، ادامه داد: از این تعداد ۱۳ شرکت خارج از بورس و شرکت ملی حفاری ایران از طریق بورس واگذار خواهند شد. بنابراین ۳۰‌درصد از سهام ملی حفاری به سبد سهام عدالت واگذار می‌شود و ۶۵‌درصد دیگر از طریق بازار سهام واگذار خواهد شد.

این معاون سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: از سوی دیگر طبق مصوبات هیات واگذاری مقرر شده ۳۲‌درصد از سهام پتروشیمی جم و ۲۲‌درصد از پتروشیمی مارون بابت رد دیون و سهام عدالت واگذار شوند.

عقدایی در پاسخ به این سوال که آیا امکان واگذاری سهام شرکت‌های نفتی در سال جاری وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: در صورتی که ارزیابی‌ها و قیمت‌گذاری سهام چند شرکت نفتی در روزهای پایانی سال انجام شود، امکان واگذاری مزایده‌ای چند شرکت فراهم خواهد شد، در غیراین صورت طی سال آینده روند واگذار شرکت‌های نفتی ادامه خواهد یافت.

یک فروش مذاکره‌ای دیگر

وی نتیجه دیگر جلسه امروز هیات واگذاری را تصمیم‌گیری در خصوص فروش یک شرکت دولتی اعلام کرد و گفت: طبق مصوبات امروز مقرر شده شرکت خط و ابنیه فنی راه‌آهن به ارزش ۵۲۰‌میلیارد‌تومان و به‌صورت ۷‌درصد نقد و باقی اقساط ۱۰ ساله از طریق روش مذاکره‌ای واگذار شود.

«ناجا» خریدار تاسیسات دریایی

عقدایی در پاسخ به این سوال که آیا خریدار بلوک ۴۹‌درصدی تاسیسات دریایی که چهارشنبه گذشته به ارزش ۱۴۰‌میلیارد‌تومان از طریق مزایده واگذار شد، مشخص شده یا خیر، خاطرنشان کرد: خریدار این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های وابسته به بنیاد تعاون ناجا (شرکت ناجی قدر) است که دیروز این واگذاری به این شرکت ابلاغ شد.

شورای بورس نظر دهد

این معاون سازمان خصوصی‌سازی در واکنش به سوال دیگری مبنی بر اینکه موضوع لغو معامله بلوک ۲۰‌درصدی حفاری شمال از سوی شرکت بورس و اعلام عدم این اتفاق از سوی سازمان خصوصی‌سازی به کجا انجامید، توضیح داد: مقرر شده در صورتی که خریدار این بلوک (سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایران) نظری و اعتراضی داشته باشد به شورای عالی بورس ارائه کند تا از طریق این شورا در رابطه با تکلیف معامله بیش از ۵۲۱‌میلیون سهم حفاری شمال تصمیم‌گیری شود.