دنیای اقتصاد- پس از تاخیر ۷ ماهه در انحلال کارگزاری سهام عدالت و انتقال پرتفوی این کارگزاری به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، روز گذشته اولین مرحله از انتقال سبد سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با واگذاری بیش از دو هزار میلیارد تومان سهام به سرمایه‌گذاری استان تهران (بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری استانی) کلید خورد. با واگذاری پرتفوی ۲هزار میلیارد تومانی به سرمایه گذاری استان تهران ثبت شد

بزرگ‌ترین نقل و انتقال سهام پس از «مخابرات»

تصویر قرار داد انتقال پرتفوی به شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران

گروه بورس- معصومه طاهرخانی: اولین مرحله انتقال پرتفوی سهام عدالت بین شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران و سازمان خصوصی‌سازی به ارزش ۲۰هزار و ۲۵۷ میلیارد ریال انجام شد.

«علی مصدر»، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با «دنیای‌اقتصاد» گفت: روز گذشته طی قرارداد فروش سهام عدالت بین سازمان خصوصی‌سازی و شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران، اولین مرحله از سبد سهام متعلق به دارندگان سهام عدالت به شرکت‌ سرمایه‌گذاری استان تهران انتقال یافت. وی افزود: این انتقال برای مرحله اول عملیاتی شده و انتقال مابقی پرتفوی طی مراحل چندگانه دیگر انجام خواهد شد.

«انتقال» چند مرحله دارد

وی در پاسخ به این سوال که «این میزان انتقال پرتفوی بر اساس چه تعداد مشمول سهام عدالت انجام گرفته»، گفت: این انتقال بر اساس سهم حدود ۲میلیون نفری استان تهران از حدود ۲۰ میلیون نفر مشمول محاسبه شده در سراسر ایران انجام شده که بعد از اتمام فرآیند واگذاری سهام عدالت و افزوده شدن تعداد مشمولان استان تهران، بقیه پرتفوی طی قراردادهای دیگری انتقال خواهد یافت.

«مصدر» در پاسخ به این سوال که «آیا برآوردی از ارزش روز پرتفوی انتقال شده در اختیار هست یا خیر»، گفت: با توجه به اینکه ترکیب ۵۰ شرکت حاضر در پرتفوی به صورت بورسی و غیربورسی است، بنابراین نمی‌توان به صورت قطعی عددی بیان کرد؛ اما ارزش روز شرکت‌های بورسی حاضر در پرتفوی، در مجموع رشد ارزش را نشان می‌دهد.

وی تعداد شرکت‌های حاضر در پرتفوی منتقل شده را ۵۰ شرکت عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۹ شرکت که عمدتا هم شرکت‌های پتروشیمی هستند، هنوز قیمت‌گذاری نشده‌اند.

وی درباره بهای تمام شده مابقی شرکت‌های موجود در پرتفوی گفت: بهای تمام شده ۲۳ شرکت بورسی معادل ۷ هزار و ۵۲۷ میلیارد ریال است و این میزان برای ۲۷شرکت‌ غیربورسی معادل ۱۲ هزار و ۷۲۹ میلیارد ریال برآورد شده است. وی درباره ارزش روز پرتفوی منتقل شده به این شرکت‌ نیز گفت: تا تاریخ ۲۸ بهمن ماه، ارزش روز تعداد شرکت‌های بورسی حاضر در پرتفوی ما معادل ۸ هزار و ۴۷۱ میلیارد ریال است. وی یادآور شد: از مجموع ۲۷ شرکت غیر بورسی تنها قیمت ۷ شرکت به صورت قطعی مشخص شده و درمورد ۲۰ شرکت دیگر هنوز قطعیت قیمتی وجود ندارد.

همه شرایط آزادسازی سهام

وی در مورد بندهای مهم این قرارداد گفت: مطابق با بند ۳-۱۱ این قرارداد، آزادسازی سهام مطابق «آیین‌نامه توزیع سهام عدالت» تعیین شده است. وی افزود: همچنین در ماده ۳، آیین‌نامه اجرایی توزیع سهام عدالت (تصویب‌نامه ۲۲۶۰۳۷/۱/۶۳ مورخ ۲۹/۱/۱۳۸۸ شورای عالی اجرای سیاست‌های کل اصل۴۴ قانون اساسی) تصریح شده که «سهام عدالت به صورت مستقیم به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار خواهد شد. همچنین سهام مزبور در توثیق سازمان خصوصی‌سازی خواهد بود و متناسب با کسر تخفیفات قانونی و اقساط پرداختی از توثیق خارج می‌شود.»

وی در بخش دیگر به شرایط آزادسازی سهام حاضر در پرتفوی عدالت اشاره کرد و گفت: در ماده ۶ همین آیین‌نامه نیز آمده است: «سازمان خصوصی‌سازی موظف است از طریق انعقاد قرارداد با شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که ضمانت اجرایی لازم در آن پیش‌بینی شده باشد، نسبت به فروش سهام متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی به این شرکت‌ها اقدام کند. همچنین سازمان مذکور باید در قراردادهای منعقده تصریح کند ثمن معامله از محل سود سالانه شرکت‌های واگذار شده تسویه خواهد شد و متناسب با سود دریافتی یا تخفیفات اعطایی و بلافاصله پس از آن، نسبت به تسویه و آزادسازی آن بخش از سهام که بهای آن توسط سازمان مذکور وصول یا مشمول تخفیف می‌شود، اقدام خواهد شد.»

چه کسی اقساط می‌گیرد؟

مدیرعامل سرمایه‌‌گذاری استان تهران در مورد شرایط وصول اقساط سهام عدالت گفت: در تبصره ۲ ماده ۶ آیین‌نامه مذکور، تصریح شده که «سازمان خصوصی‌سازی مسوولیت وصول اقساط سهام واگذار شده موضوع این آیین‌نامه و واریز آن به حساب خزانه را بر عهده خواهد داشت و چنانچه سود دریافتی در هر سال تکافوی میزان اقساط دریافتنی همان سال را ننماید، بدهی خریداران سهام از سود دریافتنی سنوات بعد قابل تسویه خواهد بود.» همچنین این نکته نیز در تبصره ۲ ماده۴ قرارداد لحاظ شده است.

وی درباره تعیین تکلیف اقساط باقی‌مانده گفت: بر اساس تبصره ۳ ماده ۶ آیین‌نامه، در صورتی که در پایان دوره تقسیط، بهای سهام مورد واگذاری به طور کامل تسویه نشده باشد، خریداران مکلفند حداکثر ظرف مدت ۶ ماه راسا نسبت به پرداخت بدهی و تسویه حساب سهام مورد خریداری اقدام کنند، در غیر این صورت، سازمان خصوصی‌سازی به میزان مبلغ بدهی تسویه شده، سهام مورد وثیقه را آزاد می‌نماید و نسبت به وصول مطالبات خود از محل فروش سهام باقی‌مانده، وفق مقررات اقدام خواهد کرد.» وی یادآور شد: این نکته نیز در تبصره ۳ ماده ۴ قرارداد گنجانده شده است.

چه زمان بورسی می‌شویم؟

«مصدر» در پاسخ به این سوال که «مقدمات ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بورس در چه مراحلی است»، گفت: با مراجعه به ماده ۷ آیین‌نامه مورد بحث، مشاهده می‌شود که تاکید شده «سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی‌سازی مکلفند با همکاری شرکت بورس اوراق بهادار وسایر دستگاه‌های ذیربط حداکثر تا پایان سال ۸۸ تمهیدات لازم برای پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را در بورس فراهم کنند. وی همچنین به وظایفی که سرمایه‌گذاری استانی باید انجام دهند نیز اشاره کرد وگفت: برای پذیرش در بورس این شرکت‌ها ابتدا باید به شرکت‌های سهامی عام تبدیل شوند. از سوی دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مالکیت و مدیریت سهام عدالت هر استان را بر عهده خواهندداشت. در صورت عدم تحقق شرایط پذیرش بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است در اجرای ماده ۳۷ قانون تا پایان سال ۱۳۸۸ امکان خرید و فروش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را در فرابورس فراهم کند.» وی در عین حال گفت: با توجه به تاخیری که در فرآیند نقل و انتقال پرتفوی ایجاد شد، برآورد ما این است که در ابتدای سال آینده، ورود به بورس یا فرابورس برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی عملیاتی شود.

سرمایه‌‌گذاری تهران چگونه بورسی می‌شود؟

مدیرعامل سرمایه‌گذاری استانی تهران در پاسخ به سوال دیگری در مورد اقدامات این شرکت برای ورود به بورس گفت: بر اساس مواردی که قانون مشخص کرده، ما نیز با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده در گام اول اقدام به عملیاتی کردن افزایش سرمایه و در مرحله بعد نیز تبدیل به سهامی عام خواهیم شد. وی افزود: اقدامات لازم برای ورود به بورس از دو سال قبل آغاز شد و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده و همچنین از مشاوره شرکت کارگزاری نهایت‌نگر به عنوان مشاور در این زمینه استفاده شده است.

وی درباره چگونگی فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان تهران بعد از ورودبه بورس گفت: بدیهی است پس از افزایش سرمایه و تبدیل شدن به سهامی عام، زمینه لازم برای این شرکت جهت ورود به بورس مهیا خواهد بود. همچنین طبق قانون، پس از ورود به بورس، بخش آزاد سهام این شرکت که به عنوان سهام عدالت در اختیار مردم است، برای خرید و فروش آزاد خواهد بود و دارندگان سهام می‌توانند در مورد نگهداری یا فروش سهام خود تصمیم‌گیری کرده و برای تصمیم‌گیری‌ها از رای خود در مجامع استفاده کنند. وی یادآور شد: در زمینه دخالت مردم جهت اعمال آرای خود نیز در ماده ۸ آیین‌نامه مورد بحث پیش‌بینی شده است.

کانونی برای رای سهامداران

مصدر در مورد آخرین وضعیت تشکیل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هم گفت: به منظور مدیریت سهام واگذار شده، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌توانند از طریق تشکیل کانون (سازمان مردم نهاد) امور مربوط به حقوق سهامداری خود در مجامع عمده شرکت‌های واگذار شده را اعمال کنند. وی گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار دستگاه‌های ذیربط مکلفند نسبت به اعطای مجوز تشکیل و فعالیت کانون یاد شده اقدام کنند. وی خاطرنشان کرد: البته با توجه به توسعه امکانات الکترونیکی و وجود راه‌های ارتباطی موثر از روش‌های دیگری نیز می‌توان رای سهامداران را اخذ کرد.

سود سهام عدالت ۸۷ مشخص نیست

گروه بورس- مدیرعامل سرمایه‌گذاری استان تهران گفت: تعلل در پرداخت سود سهام عدالت ناشی از مشکلات نقدینگی شرکت‌ها بوده و هنوز در مورد نحوه پرداخت و مبلغ سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۸۷ تصمیم‌گیری نشده است.

علی مصدر در گفت و گو با «فارس» اظهار داشت: تعلل موجود در پرداخت سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۸۶ بوده که از مهلت پرداخت نهایی آن ۱۱ ماه گذشته سپری شده و هنوز در مورد مبلغ و نحوه پرداخت سود سهام عملکرد سال ۸۷ تصمیم خاصی‌گرفته نشده است.

وی ادامه داد: بنابراین بر خلاف اظهارات رییس کمیسیون اصل۴۴ (حمیدرضا فولادگر) تعلل در پرداخت سود سهام عدالت نمی‌تواند به دلیل فرصت ۸ ماهه شرکت‌ها در پرداخت سود باشد و مشکل اصلی همان مشکلات نقدینگی شرکت‌ها است که ایشان هم بدان اشاره کرده‌اند.

مصدر تاکیدکرد: از آن‌جایی که سیاست نمایندگان سهام عدالت در مجامع عمومی شرکت‌های مربوط، تقسیم سود با نسبت بالا بوده، این موضوع به ایجاد برخی مشکلات از جمله کسری نقدینگی در آن شرکت‌ها تبدیل شده و آن‌ها را در پرداخت سود سهام نقدی دچار تاخیر کرده است. به نحوی که در برخی موارد حتی تا پایان مهلت قانونی ۸ماهه نیز این شرکت‌ها قادر به پرداخت سود سهام اعلام شده نبوده‌اند و همین موضوع مهم‌ترین دلیل تاخیر بوده است. مدیرعامل سرمایه‌گذاری استان تهران با بیان اینکه آنچه از طرف سازمان خصوصی‌سازی در حال پرداخت به دارندگان سهام عدالت است، مربوط به سود عملکرد سال ۸۶ بوده و به سود عملکرد سال ۸۷ ارتباطی ندارد، ادامه داد: در مورد سود عملکرد سال ۸۷ هنوز تصمیم‌گرفته نشده است، زیرا پرداخت اقساط دولت در اولویت بوده که تاکنون سیاست آن مشخص نشده است.

مصدر افزود: در سال‌های اول و دوم واگذاری سهام عدالت، دولت با صرف‌نظر از وصول کامل اقساط خود، امکان تقسیم سود به سهامداران را فراهم آورد ولی در مورد سیاست دولت برای سود عملکرد سال گذشته تا کنون تکلیفی روشن نشده است.

این در حالی است که البته بخشی از سود، توسط شرکت‌های مربوطه پرداخت شده که شرکت در حال تصفیه کارگزاری سهام عدالت، آنها را وصول و در حساب‌های خود نگهداری می‌کند تا پس از انتقال پرتفوی سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، ارقام مزبور به آنان انتقال داده شود. پرداخت سود بازنشستگان به روز می‌شود همچنین مدیرعامل شرکت تعاونی سهام عدالت استان تهران در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: ارسال حواله سود سهام عدالت تهرانی‌ها از سه روز آینده به روز می‌شود. «علی حسینی» در خصوص تحویل حواله‌های سود سهام عدالت بازنشستگان مشمول تهرانی به در منازل افزود: براین اساس مشمولانی که از سه روز آینده پیامک ارسال کنند در همان روز حواله سود سهام عدالت را نیز دریافت می‌کنند. وی افزود: مشمولان پس از دریافت حواله می‌توانند به شعب بانک‌های کشاورزی و سپه مراجعه و سود سهام مورد نظر را دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت تعاونی سهام عدالت استان تهران اظهار داشت:‌ کار ارسال حواله مشمولان این دوره براساس پیامک‌ها و آدرس‌های دریافتی از مراجعه‌کنندگان و از دو هفته گذشته آغاز شده است.

حسینی‌، ارسال پیامک توسط برخی افراد را که مشمول دریافت سود در این مرحله نیستند، از مشکلات ارسال حواله دانست و ادامه داد: این امر علاوه برآنکه امور مربوط به پرداخت سود را با مشکل مواجه کرده، وقت نیروی انسانی را نیز هدر می‌دهد. وی اظهار امیدواری کرد: کار ارسال حواله‌ها تا پایان سال جاری به اتمام برسد. یادآور می‌شود مشمولان این دوره در صورت تغییر آدرس می‌توانند اطلاعاتی نظیر کد ملی سرپرست خانوار، نام و نام خانوادگی سرپرست خانوار، آدرس دقیق پستی به همراه یک شماره تلفن در شهر تهران به شماره پیام کوتاه ۹۹۶۳۱۰۱، در شهرستان کرج به شماره پیام کوتاه ۹۹۶۳۱۰۲ و در شهرری به شماره پیام کوتاه ۹۹۶۶۳۱۰۳ به زبان فارسی ارسال کنند تا حواله‌های دریافت سود از طریق پست برای آنها ارسال شود.

بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی، صندوق‌های بازنشستگی کشوری و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی که در سال ۸۷ در شرکت‌های تعاونی سهام عدالت ثبت‌نام کرده و ثبت نام آنها از سوی دبیرخانه مرکزی سهام عدالت مورد تایید قرار‌گرفته در این مرحله مشمول دریافت سود می‌شوند.

توزیع این حواله‌ها در شهر تهران و شهرستان‌های کرج و ری توسط شرکت پست انجام می‌شود و این شرکت در ازای تحویل هر پاکت خانوار مبلغ‌ هزار‌تومان بابت هزینه خدمات پستی دریافت می‌کند و حواله‌های یادشده متحدالشکل و دارای آرم، نام و آدرس چاپ شده این شرکت است و سهامداران باید مراقب افراد سودجو در این زمینه باشند. تعداد افراد ثبت‌نام‌کننده سهام عدالت در استان تهران تا آبان ماه سال جاری سه‌میلیون و ۴۴۴‌هزار و ۵۴۳ نفر به انضمام نیروهای مسلح بوده است.