دنیای اقتصاد- فعالان بورس تهران در هفته جاری شاهد ارسال حجم قابل‌توجهی از گزارش‌های ۹ماهه شرکت‌ها بودند که به طور متوالی بر روی سامانه اطلاع‌رسانی بازار قرار‌گرفت. هر چند این گزارش‌ها به طور عمومی از بهبود عملکرد شرکت‌ها نسبت به بودجه حکایت داشت، اما این مساله منجر به غافلگیری سرمایه‌گذاران نشد که این رفتار از عمیق‌تر شدن دانش تحلیلی و قدرت پیش‌بینی سرمایه‌گذاران حکایت دارد؛ زیرا از مدت‌ها قبل تحلیل‌گران بازار رشد سودآوری شرکت‌ها در گزارش‌های ۹ ماهه را پیش‌بینی کرده بودند و بدین‌ترتیب قیمت سهام مربوطه نیز به پیشواز رشد آتی، افزایش یافته بود. یک هفته با تپیکس

سبقت بازار از گزارش‌های ۹ ماهه

شروین شهریاری- فعالان بورس تهران در هفته جاری شاهد ارسال حجم قابل‌توجهی از گزارش‌های ۹ماهه شرکت‌ها بودند که به طور متوالی بر روی سامانه اطلاع‌رسانی بازار قرار‌گرفت.

هر چند این گزارش‌ها به طور عمومی از بهبود عملکرد شرکت‌ها نسبت به بودجه حکایت داشت، اما این مساله منجر به غافل‌گیری سرمایه‌گذاران نشد. رفتار کنونی بازار البته از عمیق‌تر شدن دانش تحلیلی و قدرت پیش‌بینی سرمایه‌گذاران حکایت دارد؛ زیرا از مدت‌ها قبل تحلیل‌گران بازار رشد سودآوری شرکت‌ها در گزارش‌های ۹ ماهه را پیش‌بینی کرده بودند و بدین‌ترتیب قیمت سهام مربوطه نیز به پیشواز رشد آتی، افزایش یافته بود. رویداد مزبور به خوبی بر اصل آینده‌نگری در بازار سهام صحه می‌گذارد و نشان می‌دهد که بازارهای مالی همواره یک گام از تحولات اقتصادی جاری جلوتر هستند.

تعدیلات سوخته!

در هفته جاری هر چه شرکت‌ها تعدیلات مثبت بیشتری را به بازار اعلام کردند، با عکس‌العمل سردتری در بازار سهام مواجه شدند! «فملی» با افزایش ۳۰‌درصدی پیش‌بینی سود سال ۸۸ عملا آخرین برگ برنده خود را رو کرد و در صورت ثبات بازار جهانی احتمالا به پیش‌بینی سود ۱۳۵۰‌ریالی دست خواهد یافت. قیمت این سهم پس از ارسال گزارش ۹ماهه در روند منفی قرار‌گرفته است. فولاد مبارکه نیز رقمی نزدیک به ۴۰‌تومان به ازای هر سهم (معادل برآورد تحلیلی از سودآوری شرکت در سال۸۸) را به بازار اعلام کرد تا با تطابق نسبی قیمت و ارزش ذاتی، معاملاتی در محدوده قیمت قبل از تعدیل را شاهد باشد. سیمانی‌ها دیگر‌گروهی بودند که با تعدیلات سودآوری و گزارش‌های قابل‌توجه مورد بی‌توجهی بازار قرار‌ گرفتند. «سکرد» پس از گزارش ۹ ماهه و تعدیل ۲۰‌درصدی با معاملاتی کم حجم مواجه شد. «سبهان»، «سشرق» و «سکرما» نیز گزارش‌های جالب توجهی را به بازار اعلام کردند که البته با اقبال خاصی در بازار سهام مواجه نشدند.

رالی کوتاه‌مدت دارویی‌ها نیز پس از ارسال گزارش‌های ۹ماهه عملا معکوس شد و سهام این‌گروه به جو رکود پیشین بازگشت. در این‌گروه «دالبر» بهترین عملکرد را به لحاظ رشد سودآوری و پوشش بودجه به بازار اعلام کرد که به‌رغم این مساله قیمت سهم تا پایان هفته در جهت منفی حرکت کرد.

«اخابر» بر می‌خیزد؟

بر خلاف روند نسبتا خنثی در سهام بزرگ بازار، هفته مورد گزارش برای سهامداران مخابرات خوش یمن بود؛ چرا که «اخابر» پس از مدت‌ها مجددا در صدر فهرست نوسانات مثبت قیمت قرار ‌گرفت. اخبار غیررسمی از احتمال افزایش سودآوری شرکت در پیش‌بینی بودجه ۸۹ حکایت دارند. این بودجه که طبق قاعده باید در اسفند ماه به بازار اعلام شود، نقش مهمی در تعیین روند «اخابر» خواهد داشت. بدین ترتیب ارقام بودجه ۸۹ تا حد زیادی تاثیرات واقعی خصوصی‌سازی شرکت و تحقق وعده‌های قبلی مدیریت را نشان می‌دهد و مشخص خواهد کرد تا چه حد انتظارات قبلی مبنی بر رشد سودآوری شرکت در کوتاه مدت محقق خواهد شد.

ناآرامی در بازارهای جهانی

هفته جاری به لحاظ تحولات در بازارهای جهانی در بردارنده اخبار خوشی برای فعالان بورس تهران نبود. چشم‌انداز کاهش رتبه اعتباری ژاپن توسط موسسه S&P و نیز سقوط بازار سهام چین به دنبال نگرانی‌ها از چشم‌انداز رشد این کشور، منجر به نوسانات کاهشی قابل‌ملاحظه‌ای در بازارها شد. با توجه به تاثیر مهم چین در بازار مواد و کالا، تاثیر این نوسانات در قیمت نفت و فلزات پررنگ‌تر بود. در این میان قیمت سرب و روی با افت ۱۰‌درصدی و نفت و مس با افت حدود ۳‌درصدی روبه‌رو شدند. تداوم روند کنونی برای بورس تهران خوشایند نخواهد بود و سرمایه‌گذاران طبیعتا طی هفته‌های آتی تحولات در بازارهای جهانی را به دقت رصد خواهند کرد تا مشخص شود روند کنونی صرفا یک اصلاح کوتاه مدت خواهد بود یا می‌تواند سرآغاز یک روند کاهشی پس از دوران رشد باشد.

فصل معاملات عمده

این روزها اخبار معاملات عمده در بین نهادهای حقوقی و سازمان خصوصی‌سازی داغ است. شنبه هفته آینده دو بلوک ۲۰‌درصدی روی تابلو می‌روند. بلوک نخست متعلق به «مپنا» است که سازمان خصوصی‌سازی آن را به وکالت از توانیر به قیمت پایه ۲۷۰۶‌ریال عرضه می‌کند. باید منتظر بود و شکست احتمالی طلسم معامله عمده این شرکت را به انتظار نشست. بلوک دیگر متعلق به آستان قدس رضوی است که سهام بیمه البرز را به قیمت پایه یک‌هزار‌تومان به صورت یکجا و نقد راهی تابلو می‌کند. از جمله معاملات عمده دیگر در هفته جاری مربوط به بلوک ۴‌درصدی بانک ملت بود که پس از شش روز رقابت فشرده در قیمت ۹۴‌میلیارد‌تومان به آستان قدس رضوی رسید. بدین ترتیب یکی دیگر از بلوک‌های کوچک بانک‌های شبه دولتی نیز عملا در معرض رقابت داغی فروش رفت تا احتمالا مواردی همچون فروش اقساطی یا حضور در ترکیب سهامداران عمده بانک به عنوان مهم‌ترین انگیزه‌های خریداران کماکان جذابیت خود را حفظ کنند.

دشواری‌های اولین گام تحول!

اولین گام آماده‌سازی در راستای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها در هفته مورد گزارش خبر‌ساز شد. نتایج بخشی از خوشه بندی آماری خانوارها در این هفته اعلام شد که واکنش‌های مختلفی را در پی داشت. در حالی که هنوز میزان پرداخت نقدی به هر یک از خوشه‌ها و نیز میزان رشد نرخ حامل‌های انرژی در سال آینده مشخص نیست، واکنش‌ها نسبت به تقسیم‌بندی اولیه می‌تواند نشانه اهمیت و توجه جامعه به جزئیات اجرایی طرح باشد. به گفته معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، رقم ۳۸‌هزار‌میلیارد‌تومان از محل هدفمند کردن یارانه‌ها در کل بودجه سال ۸۹ پیشنهاد شده است. تامین رقم مزبور طبق برآوردهای اولیه منوط به اصلاحات اساسی در قیمت حامل‌های انرژی خواهد بود که البته برای مشخص شدن جزئیات و قضاوت در خصوص نتایج نهایی، کارشناسان باید به انتظار اخبار بعدی و نیز مصوبات در صحن علنی مجلس در نیمه دوم اسفند ماه بمانند.