افتتاح سومین رویداد نمایشگاهی بازار پول و سرمایه  امضای دیجیتال بورس با کلیک وزیر اقتصاد آغاز به کار کرد

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس- آیین رسمی گشایش سومین نمایشگاه بازار سرمایه روز گذشته با حضور وزیر اقتصاد، مدیران ارشد بازار سرمایه و فعالان بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد، تا بدین ترتیب مهم‌ترین رویداد نمایشگاهی بازار سرمایه این بار هر چند با مقیاس کوچک‌تر از سال گذشته، اما با کیفیت بهتر برگزار شود.

امسال هر چند حدود ۷۰ شرکت بورسی، غیربورسی و شرکت کارگزاری در نمایشگاه بازار سرمایه حضور پیدا کرده‌اند، ولی کیفیت برگزاری این نمایشگاه به نسبت دو دوره قبل که ۱۲۰ بنگاه اقتصادی در آن حضور پیدا کرده بودند، بهتر به نظر می‌‌رسید، هر چند رسانه‌های‌گروهی و جراید فعال در حوزه بازار سرمایه امسال نیز استقبال قابل‌توجهی از شرکت‌ در نمایشگاه نداشتند.

همزمان با آیین گشایش سومین نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی، نخستین امضای دیجیتال سیستم کدال بورس تهران با کلیک وزیر امور اقتصادی و دارایی آغاز به کار کرد، با این وصف زمینه ارسال الکترونیکی اطلاعات در بورس تهران فراهم شد. بر اساس سیستم امضای دیجیتال در سامانه کدال، ارتباط بورس با شرکت‌های بورسی و حتی حسابرسان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و زمینه سوءاستفاده از اطلاعات نهانی به شدت کاهش خواهد یافت. سیستمی که به گفته رییس سازمان بورس به زودی نسخه انگلیسی آن هم به بازار خواهد آمد. سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز در اظهارات خود از دو برنامه مهم برای توسعه بازار سرمایه در شورای عالی بورس خبر داد. رییس شورای عالی بورس از افزایش نقدشوندگی در بازار سرمایه و تسهیل ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس به عنوان دو برنامه مهم دولت برای توسعه بازار سرمایه یاد کرد و افزود: ما معتقدیم برای رشد اقتصادی ۸درصدی نیاز به منابع مالی وجود دارد و همه این منابع مالی نمی‌تواند از داخل کشور تامین ‌‌شود، بلکه نیاز به منابع مالی فراملی هم وجود دارد. وی در این باره توضیح داد: رفع موانع موجود در ماده ۵ قانون اصل۴۴ برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در سیستم بانکی در دستور کار دولت قرار دارد.وی ادامه داد:‌ در حالی تامین منابع مالی کشور توسط بازار پول انجام می‌شود که چاره‌ای جز تامین منابع از طریق بازارهای مالی نداریم و باید به دنبال برنامه‌های توسعه جدید باشیم، به همین منظور همه دست‌اندرکاران باید به دور از انگیزه‌های سیاسی و برآمده از اهداف ملی با یکدیگر تشریک مساعی کنند، تا اهداف مدنظر محقق شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به وقایع صورت‌گرفته در بازار سرمایه از سال ۸۴ تا کنون اشاره کرد و گفت: اولین گام برای توسعه بازارهای مالی، ابلاغ قانون بازار اوراق بهادار بود که در راستای اصلاح ساختار و تفکیک وظایف حاکمیتی و عملیاتی انجام شد و طی آن شرکت‌های بورس اوراق بهادار، بورس کالا و فرابورس ایجاد شدند.

خوشبختانه سختگیری می‌‌شود

وی ادامه داد: خوشبختانه شرکت‌های ایجاد شده در بازار سرمایه‌، دارای حاکمیت شرکتی بوده‌اند، به طوری که به هنگام پذیرش شرکت‌ها از جمله سه بانک تجارت، صادرات و ملت برخی سخت‌گیری‌ها با هدف اطمینان به بازار سهام و سرمایه‌گذاران اعمال شد. وزیر اقتصاد افزود: در همین عرصه و به‌رغم تب و تاب‌ها، شاخص‌ها و آمارهای امیدوارکننده‌ای داشته‌ایم، به طوری که هرچند هنوز تحت تاثیر بحران مالی قرار داریم، اما ارزش بازار ۴۹‌میلیارد‌تومانی آذر سال گذشته با رشد ۲۰‌درصدی به ۵۹‌هزار‌میلیارد‌تومان در آذرماه سال جاری رسید.

به گفته رییس شورای عالی بورس، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار با ۵/۲۶‌درصد، شاخص با ۳/۲۷‌درصد، دفعات معامله با ۶۲‌درصد و حجم معاملات با ۸۰‌درصد رشد مواجه بوده است. از سوی دیگر حجم معاملات ۴/۵‌میلیون تنی بورس کالا در سال ۸۴ دو برابر شده و به ۲/۱۱‌میلیون تن رسیده است. حسینی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه در بازار سرمایه اصلاح ساختار صورت‌گرفته، اظهار داشت: تصویب اکثر دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها توسط هیات مدیران، طراحی ابزارهای جدید، ایجاد زیرساخت‌های بورس الکترونیکی و همچنین تدوین و تصویب لایحه توسعه ابزارها و بازارهای نوین مالی در جهت اصل۴۴ از جمله اقداماتی است که با هدف اصلاح ساختار صورت‌ گرفته است.

حسینی در بخش دیگری از اظهارات خود به لزوم اصلاح ساختار سیستم بانکی و پیگیری‌های مربوطه اشاره کرد و گفت: در حالی ۸ بانک خصوصی فعال هستند و همچنین دو بانک در حال راه‌اندازی قرار دارند که واگذاری‌ سهام بانک‌های تجارت، ملت و صادرات را شروع کرده‌ایم تا از این طریق کرسی‌های هیات‌مدیره این بانک‌ها از دولت به دیگر بخش‌ها واگذار شود.

حسینی خاطرنشان کرد:‌ سیستم بانکی نیز به وجوه جدید نیاز دارد که بخشی از آن باید از طریق سرمایه‌گذاری خارجی و خصوصا سرمایه‌های ایرانیان مقیم خارج تامین شود. به همین منظور یکی از دستور کارهای ما این است که موانع موجود در ماده ۵ قانون اصل۴۴ برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در سیستم بانکی برداشته شود.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود تا انتهای آبان ماه سال جاری، حجم سپرده‌های سیستم بانکی ۵/۱۴‌درصد رشد داشته که در کنار رشد بازار سرمایه نشان‌دهنده رونق بازار مالی کشور است.

وقتی بورس خواهرخوانده خصوصی‌سازی می‌شود

رییس هیات‌عامل سازمان خصوصی‌سازی نیز به عنوان دیگر سخنران مراسم آغاز به کار نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی از بورس به عنوان خواهرخوانده خصوصی‌سازی یاد کرد و افزود: چه بخواهیم و نخواهیم بورس خواهرخوانده ما است و از این رو از همکاری نزدیکی با یکدیگر برخورداریم.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه افزود: اهدافی برای بورس و توسعه در قانون پیش‌بینی شده است، تا در ایران ۱۴۰۴ بتوانیم به جایگاه اول منطقه دست یابیم که این اهداف نیازمند اصلاح قوانین و ساختارهاست تا اینکه سهم دولت به جایگاه واقعی خود رسیده و بستر برای بخش خصوصی و تعاونی در کشور آماده شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶۳هزار و ۲۰۰میلیاردتومان و ۲۸۰ شرکت واگذار شده است، اضافه کرد: واژه شبه دولتی‌ها که اکنون رواج پیدا کرده است واژه‌ای قانونی نیست و اگر منظور از این واژه صندوق‌های بازنشستگی و نهادها هستند، اساسنامه این صندوق‌ها در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است.

وی گفت: قانون تشکیل نهادها نیز از نظر من اشکال داشته و باید با اصلاح ساختار به طرف بخش خصوصی برود. در این صورت سازمان خصوصی‌ می‌تواند به وظایف خود طور دیگری عمل کند.

وی از عرضه قریب‌الوقوع سهام بیمه دانا در بورس تهران خبر داد و افزود: تاکنون سهام دو شرکت بیمه البرز و آسیا در بورس عرضه شده و سرانجام با حل شدن مشکل عرضه بیمه دانا و اخذ مصوبه از مجمع، مقدمات لازم برای ورود بیمه دانا به بورس فراهم می‌‌شود و به زودی عرضه اولیه سومین شرکت بیمه دولتی در بورس انجام خواهد گرفت.

سرمایه‌گذاری خارجی با یک آیین‌نامه جدید

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با اعلام اهداف برگزاری سومین نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی، ابعاد فاز دوم شبکه اطلاع‌رسانی کدال را تشریح کرد و از تصویب آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در کمیسیون اقتصادی دولت خبر داد.

علی صالح‌آبادی گفت: دور هم جمع شدن فعالان بازار سرمایه، معرفی برنامه‌های ارکان بورس به یکدیگر و آشنایی مردم با این بازار موجب می‌شود که فرهنگ سهامداری تقویت شده و از طرف دیگر با انتظارات مردم بیشتر آشنا شده و عمل کنیم.

وی با بیان اینکه در جریان این نمایشگاه ۴ روزه، ۴۰ کارگاه آموزشی تدارک دیده شده، خاطرنشان کرد: فاز اول شبکه اطلاع‌رسانی کدال در حالی با هدف استاندارد شدن گزارش‌های مالی شرکت‌ها و ارائه آن به مردم و همچنین ارتقای سیستم سنتی به مدرن افتتاح شده بود که امروز قدم دیگری برای توسعه بازار سرمایه با راه‌اندازی فاز دوم کدال برداشته شد.

رییس هیات‌مدیره بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از اظهارات خود به تصویب لایحه ۱۸ ماده‌ای توسعه ابزارها و بازارهای نوین مالی اشاره کرد و گفت: این لایحه بعد از ۲۰ جلسه بررسی در کمیسیون‌های اقتصادی، بودجه و اصل۴۴ مجلس تصویب شده و برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد.

صالح‌آبادی ادامه داد: این لایحه هدیه بسیار خوب و مبارکی برای بازار سرمایه است که در آینده شاهد توسعه نهادها و ابزارهای مالی و همچنین تقاضای ورود به بورس بیشتر شرکت‌ها به بازار سرمایه خواهیم بود.

وی در خاتمه گفت: آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی شنبه گذشته در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شد که در این آیین‌نامه تسهیلات مناسبی برای سرمایه‌گذاران خارجی و جذب سرمایه در نظر‌گرفته شده است.

محدودیت دسترسی بازار سرمایه به بخش کشاورزی

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: ‌دسترسی بازار سرمایه به بخش کشاورزی بسیار محدود است؛ به طوری که از ارزش ۶۰‌هزار‌میلیارد‌تومانی بازار سهام حدود ۹۰‌میلیارد‌تومان مربوط به صنایع غذایی است.

محمد طالبی در مراسم افتتاح سومین نمایشگاه تخصصی بورس، بانک و خصوصی‌سازی در جمع فعالان بازار سرمایه حاضر شد و فعالیت‌های بخش کشاورزی کشور را برای این‌گروه تشریح کرد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران در سطح استانداردهای جهانی‌گرایش خود را به صنایع با هدف تداوم سودآوری انتخاب می‌کنند،‌ افزود: در حال حاضر بخش کشاورزی کشور ۱۳‌درصد از تولید و ۳۶‌درصد از صادرات غیرنفتی کشور را عهده‌دار است و هر یک‌درصد رشد در بخش کشاورزی معادل ۱۵ صدم رشد در تولید ناخالص ملی است.

مدیرعامل سابق سرمایه‌گذاری تدبیر خاطرنشان کرد: در حال حاضر از ۴۰‌درصد ظرفیت کشاورزی کشور استفاده می‌شود، بنابراین بخش کشاورزی هنوز شناخته شده نیست، در حالی که این بخش از حمایت‌های دولت برخوردار بوده و برخی اوقات ۵۰درصد از منابع مورد نیاز را از طریق دولت تامین می‌کند.

طالبی افزود: از سوی دیگر نرخ تسهیلات بانکی در سطح کشاورزی کشور در کف بوده و پوشش بیمه‌ای قابل‌توجهی را دارد؛ به طوری که در سال ۸۷ از بازار ۵/۲‌هزار‌میلیارد‌تومانی بیمه، ۲۰‌درصد معادل ۵۰۰‌میلیارد‌تومان مربوط به بخش کشاورزی بوده است. این در حالی است که کل تولیدات ۱۰۰‌میلیون تنی بخش کشاورزی در حال حاضر باید به ۳۰۰‌میلیون تن تا پایان برنامه چهارم برسد.

به گفته وی رتبه سودآوری صنایع غذایی در دنیا بعد از دخانیات و نفت و یک صنعت دیگر رتبه چهارم بوده و سرمایه‌گذاران خارجی، بخش کشاورزی را انتخاب می‌کنند.