تنها «بورس» و شورای رقابت می‌توانند معامله بزرگ را ابطال کنند

گروه بورس- در حالی که تنها ۶روز کاری تا قطعی شدن بزرگ‌ترین معامله تاریخی بورس تهران زمان مانده، ولی شایعات ابطال معامله با ورود سازمان بازرسی کل کشور به ماجرا، وارد مرحله تازه‌ای شده است. به گزارش خبرنگار ما، شایعات تایید نشده‌ای طی چند روز اخیر در مورد ابطال معامله بلوکی مخابرات در بازار به گوش می‌رسد که تاکنون از سوی هیچ مرجع رسمی تایید نشده است.

هر چند مدیران سازمان خصوصی‌سازی همانند رویه‌های گذشته، سکوت خبری خود را ادامه داده‌اند، ولی مسوولان «شرکت بورس» و «شورای رقابت» در اظهارنظرهای جداگانه‌ای احتمال ابطال را رد کرده‌اند.

فقط حرف «بورس» و «شورای رقابت» معتبر است

اما اولین مقام رسمی که روز گذشته نسبت به شایعه ابطال واکنش نشان داد، سخنگوی شورای بورس بود.

«علی صالح‌آبادی» در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها گفت: طبق قانون فقط دو مرجع شرکت بورس و شورای رقابت اجازه ابطال معامله عمده بازار سهام را دارند.

«علی صالح‌آبادی» گفت: براساس آیین‌نامه معاملات شرکت بورس، این شرکت می‌تواند نسبت به ابطال معاملات خرد و عمده شرکت‌ها اقدام کند. این اتفاق در صورتی است که خریدارها ظرف مدت قانونی نسبت به پرداخت وجه نقد معامله یا ارائه فرم پایاپای اقدام نکنند.

وی تاکید کرد: در این صورت شرکت بورس می‌تواند در خصوص ابطال معامله عمده‌ای از جمله معامله بلوک ۵۱‌درصد مخابرات اقدام کند.

رییس هیات مدیره سازمان بورس اوراق بهادار در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر طبق قانون، شورای رقابت نیز می‌تواند در صورت تشخیص رویه ضدرقابت در جریان معامله عمده سهام، نسبت به ابطال معامله‌ای از جمله بلوک ۵۱‌درصدی مخابرات اقدام کند.

صالح‌آبادی ادامه داد: بنابراین هیچ مرجع دیگری به غیر از شرکت بورس و شورای رقابت اختیار ابطال هیچ معامله‌ای از جمله بلوک ۵۱‌درصدی مخابرات را ندارد.

وی گفت: تا این لحظه نیز مشکلی در رابطه با معامله بلوک ۵۱‌درصدی مخابرات وجود نداشته و خریدار طبق مهلت ۳۰ روز کاری (۱۸ آبان) می‌تواند نسبت به پرداخت وجه نقد ۳۰‌درصدی معامله (هزار و ۵۶۸‌میلیارد‌تومان) اقدام کند.

شرکت بورس: عدم قطعیت نداریم!

اما این شرکت بورس بود که بعد از این اظهارنظر، دیدگاه رسمی خود را تحت عنون اطلاعیه‌ای با نام «تکذیب شایعه ابطال معامله شرکت مخابرات ایران» روی سایت رسمی خود منتشر کرد.

در متن اطلاعیه شرکت بورس آمده که: «در پی بروز شایعاتی مبنی بر ابطال معامله عمده شرکت مخابرات ایران توسط سازمان بازرسی کل کشور در سایت‌های مختلف به استحضار فعالان بازار می‌رساند که معامله عمده شرکت مخابرات ایران که در تاریخ ۰۵/۰۷/۱۳۸۸ رقابت برای خرید آن صورت گرفته تا تاریخ ۱۸/۰۸/۱۳۸۸ جهت قطعی شدن نهایی آن دارای مهلت می‌باشد و عدم قطعیت معامله زمانی مطرح است که طبق مقررات بورس اوراق بهادار فرم خارج از اتاق پایاپای آن در مهلت مقرر توسط کارگزار فروشنده و خریدار به بورس ارائه نشود. همچنین بحث‌های مطرح شده در خصوص واجدین شرایط جهت رقابت در معامله مذکور نیز جزو اختیارات شورای رقابت عنوان شده در قانون‌سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی می‌باشد. لذا بحث عدم قطعیت معامله منتفی است.»

شورا: «ابطال» شایعه‌ای بیش نیست!

رییس شورای رقابت هم طی گفت‌وگوهایی با خبرگزاری‌ها انتساب خبر ابطال معامله به این شورا را رد کرد و گفت: شورای رقابت تاکنون جلسه‌ای برگزار نکرده تا نسبت به صدور آرا از جمله معامله بلوک ۵۰درصد به علاوه یک سهم مخابرات اقدام کند، بنابراین ابطال این معامله شایعه‌ای بیش نیست.

«جمشید پژویان» در گفت‌وگو با «فارس»، در رابطه با شایعه ابطال معامله بلوک ۵۰درصد به علاوه یک سهم مخابرات اظهار کرد: هر چند یکی از اختیارات قانونی شورای رقابت تصمیم‌گیری در خصوص معاملات سهام شرکت‌ها در صورت عدم‌رعایت رقابت و وجود رویه ضدرقابت است، اما تاکنون این شورا جلسه‌ای را برگزار نکرده که درخصوص معامله مخابرات رای صادر کرد.

وی ادامه داد: دلیل عدم برگزاری جلسه به نبود مکان مشخصی مربوط است.

با این اوصاف ابطال معامله مخابرات شایعه‌ای بیش نیست. وی در پاسخ به اینکه آیا سازمان بازرسی از شورای رقابت درخواست همکاری در خصوص شرکت مخابرات کرده است یا خیر؟ گفت: همکاری سازمان بازرسی با شورای رقابت رسما اعلام نشده است، ولی اگر این همکاری و ارتباط بخواهد صورت گیرد، باید با موافقت دو طرف باشد.

«کمیسیون ویژه» هم بررسی می‌کند

در سوی دیگر داستان، عضو کمیسیون ویژه پیگیری و نظارت بر اصل۴۴ قانون اساسی از برگزاری جلسه این کمیسیون برای بررسی موضوع واگذاری مخابرات خبر داد.

«علی اصغر یوسف‌نژاد» در گفت‌وگو با «مهر» اظهار داشت: در جلسه امروز این کمیسیون موضوعات مختلفی از جمله موضوع واگذاری سهام مخابرات که پیش از این هم در کمیسیون مطرح شده بود، بررسی خواهد شد.

وی افزود: در جلسه امروز بررسی خواهیم کرد که آیا این واگذاری اشکال قانونی داشته یا در اجرا و آیین‌نامه‌ای قانونی برای واگذاری مخابرات مشکل داریم.

یوسف‌نژاد تصریح کرد: اعضای کمیسیون ویژه پیگیری و نظارت بر اصل۴۴ قانون اساسی دو هفته پیش نیز در رابطه با موضوع واگذاری مخابرات جلسه‌ای را با وزیر اقتصاد و دارایی‌، بورس و سازمان خصوصی‌سازی برگزار کرده و موضوعات پیرامون آن را بررسی کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در جلسه صبح امروز کمیسیون ویژه پیگیری و نظارت بر اصل۴۴ قانون اساسی به این جمع‌بندی خواهیم رسید که آیا درباره واگذاری مخابرات، قانون نیاز به اصلاح دارد یا اینکه باید به شکل دیگری با این موضوع

برخورد کرد.