مرتضی علی‌اکبری *

مدتی است نماد شرکت‌هایی که برای تعدیل با اهمیت بسته می‌شوند، در روز اول بازگشایی که پیش از این بدون اعمال درصد نوسان قیمت معامله می‌شدند، دچار تغییر شده و در روز اول بازگشایی این نوع شرکت‌ها با محدودیت نوسان ۳درصدی مواجه هستند.

این اقدام برای بازار سرمایه مفید نیست و به نوعی کاهش نقدشوندگی و ایجاد صف و عدم تعادل قیمتی و به نوعی دستکاری در قیمت‌ها محسوب می‌شود و با اصل وجودی بازار سرمایه مغایرت دارد.

اینکه اگر شرکتی مثلا ۱۵درصد تعدیل پیش‌بینی EPS دارد و بعد از بازگشایی، قیمت آن با چندین برابر قیمت مزبور در روز اول بازگشایی معامله می‌شود و بر این اساس باید از رشد بی‌رویه آن جلوگیری کرد، به نظر صحیح نیست و پیشنهاد می‌شود در این گونه موارد، موضوع توسط کارشناسان و مسوولان بورس بررسی خاص شود.

آیا در ارائه گزارش‌های داده شده به بورس، اطلاعات اعلام نشده‌ای وجود دارد که با انتظارات بازار که همانا افزایش یا کاهش قیمت قابل‌توجه است، هماهنگی ندارد؟ اگر این طور است پس می‌توان نماد شرکت را پس از باز کردن مجددا مسدود کرد تا اطلاعات لازم و کافی از سهامداران عمده و مدیران شرکت اخذ شود. اگر اطلاعات دریافتی جدید نشان از عدم تغییر در پیش‌بینی‌ها باشد آن وقت می‌توان درصد نوسان را اعمال کرد.

در غیر این صورت نباید به جای حل مساله صورت مساله را پاک کرد. توقع بازار روند حرکت به سوی افزایش نقدشوندگی و کاهش محدودیت‌ها و مقررات دست و پاگیر است که ظاهرا در مواردی بر عکس عمل می‌شود.

ضمنا در این رابطه اصولا اعلام پیش‌بینی EPS شرکت‌ها صحیح نیست؛ به خصوص اینکه در بند آخر گزارش حسابرسان جهت بررسی بودجه شرکت‌ها همواره قید می‌شود: «نتایج واقعی (پیش‌بینی EPS) احتمالا متفاوت از پیش‌بینی‌ها خواهد بود؛ زیرا رویدادهای پیش‌بینی شده اغلب به گونه‌ای مورد انتظار رخ نمی‌دهد و تفاوت حاصله می‌تواند با اهمیت باشد» و اصولا بر اساس مقررات سایر کشورها وضعیت

شرکت‌ها با عملکرد واقعی آنان در دوره‌های محدود و مشخص، مورد نقد و بررسی سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و عملا پیش‌بینی عملکرد شرکت توسط خریداران انجام می‌شود.

لذا استاندارد حسابرسان شاید بر اساس همین منطق استوار باشد و ضمن اینکه کشوری را سراغ نداریم که بودجه جهت ارائه به بورس مورد حسابرسی اجباری قرار گیرد که در نتیجه نیاز به تغییر آن باشد.

به نظر می‌رسد اگر سازمان جهت کاهش مقررات دست و پاگیر و روان کردن مقررات و معاملات، اقدامی صورت دهد، برای گسترش بازار سرمایه بسیار مفید خواهد بود.

*مدیر مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات