دنیای اقتصاد- به دنبال مباحث مطرح شده در خصوص معامله بزرگ در محافل کارشناسی، مجلس و پارلمان بخش خصوصی، وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس، واگذاری بلوک ۵۰درصد به اضافه یک سهم مخابرات را قانونی اعلام کردند. به گفته وزیر اقتصاد، ما به نهادهای عمومی غیر دولتی می‌توانیم تا ۴۰‌درصد ارزش بازار را واگذار کنیم و در این مورد بررسی ۴۰‌ درصد ارزش هر بنگاه درست نیست. دفاع تصمیم‌سازان ازمعامله بزرگ

گروه بورس- وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس، واگذاری بلوک ۵۰درصد به اضافه یک سهم مخابرات را قانونی اعلام کردند.

بر این اساس «شمس‌الدین حسینی» در گفت‌وگو با «مهر» گفت: بر اساس قانون اصل۴۴، دولت مجاز است بنگاه‌ها را به بخش‌های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی واگذار کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: ما ترم (اصطلاح) حقوقی تحت عنوان شبه‌دولتی نداریم و استفاده از این استعاره‌ها درست نیست به نحوی که ما به نهادهای عمومی غیر دولتی می‌توانیم تا ۴۰‌درصد ارزش بازار را واگذار کنیم و در این مورد بررسی ۴۰‌درصد ارزش هر بنگاه درست نیست.حسینی در ادامه با بیان این مطلب که در معامله مخابرات جانب قانون رعایت شده است، افزود: در هر موردی که قانون رعایت نشده باشد ما رسیدگی می‌کنیم.

صالح‌آبادی: تخلفی نبوده

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌صالح‌آبادی درباره اظهارنظر برخی نمایندگان مجلس و رییس شورای رقابت و اینکه احتمال دارد معامله مخابرات ابطال شود، افزود: کنسرسیوم خریدار سهام مخابرات که شامل شرکت‌های سرمایه گذاری مختلف است، ظرف ۳۰ روز مهلت دارد تا اسامی شرکت‌های زیر مجموعه خود را اعلام کند و تا امروز ۳ شرکت معرفی شده‌اند.

وی درباره ۱۲ شرکت خریدار سهام مخابرات گفت: تاکنون شرکت‌های «شهریار مهستان» ، «توسعه اعتماد» و «گسترش الکترونیک ایران» به عنوان شرکت‌های زیر مجموعه کنسرسیوم خریدار به سازمان بورس معرفی شده‌اند. رییس سازمان بورس با انتقاد از کسانی که می‌گویند نحوه واگذاری سهام مخابرات موجب لطمه زدن به اصل۴۴ شده است؟ افزود: معامله سهام مخابرات براساس مقررات بورس انجام شده است و هیچ یک از قوانین این سازمان که همگی مبتنی بر اصل رقابت هستند، نقض نشده است.

عرضه مخابرات به شکل خردتر...

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: عرضه و خصوصی شدن شرکت‌های بسیار بزرگ و حساس در دنیا به صورت post privatization (خصوصی‌سازی دو مرحله‌ای) صورت می‌گیرد که در این روش برای خصوصی شدن شرکت به چند سرمایه‌گذار بزرگ که عمدتا دولتی نیست، واگذار می‌شود و این سرمایه‌گذار در عرضه‌های بعدی فرآیند کامل خصوصی شدن را انجام می‌دهد.

وی در ادامه عرضه بلوکی شرکت مخابرات را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه فرآیند عرضه این شرکت موفق بود، تصریح کرد: به دلیل اینکه شرکت مخابرات شرکت بزرگی است، بنابراین در فرآیند عرضه آن همان تجربه دنیا اتفاق افتاد و باید انتظار داشته باشیم کنسرسیومی که مخابرات را خریداری کرده است طی ۲ تا ۳ سال آینده سهام را به صورت خصوصی‌سازی خردتر به طیف گسترده‌ای واگذار کند. وی اضافه کرد: این فرصت باعث ایجاد سرمایه‌گذاری‌های جدید شده وساختار منابع انسانی را ایجاد می‌کند، همچنین بهبود خدمات شرکت را افزایش داده و می‌تواند وضعیت سودآوری شرکت را بهبود بخشد. آرام ارزش ذاتی سهم شرکت مخابرات را حدود ۱۹۲‌تومان دانست و خاطرنشان کرد: بعد از خصوصی‌سازی در صورتی که شرکت مخابرات بتواند سود خود را افزایش دهد، ارزش ذاتی به تبع آن افزایش می‌یابد.

خریدار مخابرات سابقه خوبی دارد

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه‌ امین با اشاره به خریدار شرکت مخابرات گفت: کنسرسیوم خریدار این شرکت تجربه‌ مدیریت خصوصی ایرانسل را داشته و از کادر متخصص و باتجربه برخوردار است، بنابراین تصور می‌کنم که بتوانند فضای خصوصی و سودآوری را در شرکت مخابرات ایجاد کنند.

شبه‌دولتی‌ها، مردم نیستند

در همین حال یک حسابرس معتمد بورس ضمن انتقاد به معامله مخابرات به «ایسنا» گفت: عرضه بلوکی سهام این شرکت که در پنجم مهر ماه انجام شد به راحتی با اصل۴۴ قابل تطبیق نیست؛ به دلیل اینکه اصل۴۴ حضور مردم و بخش خصوصی را در فعالیت اقتصادی مطرح می‌کند که دولت ملزم است فعالیت اقتصادی خود را به بخش مردمی و خصوصی واگذار کند.

«عباس هشی» ادامه داد: در حالی که طی دو دهه‌ اخیر یکسری شرکت‌های شبه‌دولتی ایجاد شدند که از نظر شکل ظاهری سهامدار آن افراد حقیقی هستند، ولی بخش عمده‌ای از سهام مدیریتی آن در اختیار دستگاه‌های ایجاد شده‌ زیر مجموعه‌ دستگاه‌های دولتی است، بنابراین این‌گونه واگذاری به معنی واقعی بخش خصوصی را پوشش نمی‌دهد.

هشی ادامه داد: اکثر آگاهان مالی و اقتصادی عقیده دارند که شبه‌دولتی‌ها بخش خصوصی و مردم تلقی نمی‌شوند و هرجایی که چنین واگذاری صورت گرفته، دارای ابهام و اشکال بوده است.

بر این اساس، رییس اتاق بازرگانی و رییس شورای رقابت که منتخب وزیر اقتصاد است نیز همین نظر را دارد و حتی از قول وی مطرح شده است که معامله مخابرات باطل شود؛ ولی شخص وزیر معتقد است که واگذاری به بخش شبه‌دولتی چون در قانون اصل۴۴ منع نشده، بلامانع است.

حسابرس معتمد بورس در ادامه خاطرنشان کرد: این تصویر از نظر شکلی می‌تواند درست باشد، ولی از نظر محتوایی و اصول عقلایی و منطقی چنین نظری درست نیست؛ یعنی اگر مطلبی در متن قانون نوشته نشده است، مجوز این نیست که خلاف منطق و اصول کاری صورت گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه تمام متخصصان کشور شبه‌دولتی‌ها را بخش خصوصی تلقی نمی‌کنند، اظهار کرد: تنها کسی که شبه‌دولتی‌ها را بخش خصوصی تلقی کرده، وزیر اقتصاد است و رییس سازمان خصوصی‌سازی هم که این نظر را دارد، مجری نظر وزیر است و نمی‌تواند مغایر دستور عمل کند، بنابراین این کار از نظر منطق غیر اصولی است.

هشی تاکید کرد: در حال حاضر سرمایه و امکانات در دست شرکت‌های شبه‌دولتی است و اصولا زمینه حضور بخش خصوصی فراهم نیست، زیرا بخش خصوصی براساس تجربه مشاهده کرده که پول، قدرت و رابطه در دست شبه‌دولتی‌ها است، بنابراین حداقلی هم که وجود دارد وقت خود را تلقی نمی‌کند که وارد این مناقصات شود.

فروش مخابرات در شرایط فعلی به صلاح نبود

در همین رابطه جمشید پژویان رییس شورای رقابت در گفت‌وگو با ایلنا با انتقاد از واگذاری بلوک مخابرات به شبه‌دولتی‌ها، اظهارداشت: شورای رقابت وظیفه دارد در صورتی که انجام معاملات و رقابت در معامله‌ای مانند بلوک مخابرات غیرمنصفانه باشد و شرایط بازار انحصاری و تبانی‌بازی باشد، موضوع را رسیدگی کند. پژویان ادامه داد: در چارچوب اقدامات شورای رقابت ذکر شده است، در صورتی که رقابتی انحصاری در بازار انجام شود و اگر قبل از انجام رقابت انحصار قبلی دولتی شکسته نشود، این شورا وظیفه دارد تا قواعد خصوصی‌سازی را حاکم کند. در مورد مخابرات نیز رسیدگی به این مساله بر عهده شورای رقابت خواهد بود و حتی وزارتخانه ارتباطات نمی‌تواند با تشکیل شورایی به قیمت‌گذاری و بررسی این مساله بپردازد. بنابراین تغییرات پیش آمده بعد از رقابت در حیطه اختیارات شورا خواهد بود. رییس شورای رقابت گفت: این شورا هنوز فعالیت‌های اجرایی خود را آغاز نکرده است، اما اگر تا یک ماه آینده، این شورا فعالیت خود را آغاز کندو تا آن زمان پرونده مخابرات روی میز رسیدگی قرار داشته باشد، حتما به این پرونده رسیدگی خواهیم کرد.

به اعتقاد پژویان قبل از انتقال شرکت‌های اصل چهل‌وچهاری از جمله مخابرات، باید انحصارها شکسته شود. البته بخشی از این امر بر عهده سازمان خصوصی‌سازی و اشخاصی است که سهام را آماده واگذاری می‌کنند.

عکس: نگار متین‌نیا