شوک مخابرات!

گروه بورس - شروین شهریاری: بورس تهران روزهای معاملاتی هفته جاری را در حالی پشت سر گذاشت که منتظر انجام بزرگ‌ترین معامله تاریخ خود در روز چهارشنبه بود. امری که به دلایل نامعلوم حتی پس از اعلام آمادگی و طی مراحل مقدماتی توسط یکی از خریداران بلوک مخابرات (کنسرسیوم پیشگامان کویر یزد) تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.

البته ایجاد رویدادهای غیرمنتظره و پیش‌بینی نشده در خصوص شرکت مخابرات و سهام آن برای فعالان بازار سرمایه پدیده‌ای جدید نیست. این شرکت تاکنون در موارد متعددی نظیر نوسانات نامتعارف قیمتی، بسته بودن طولانی مدت نماد، ارسال گزارش‌های مبهم، برگزاری مجامع جنجالی و... سرمایه‌گذاران را غافل‌گیر کرده است.

اکنون نیز خصوصی‌سازی شرکت در حالی با تعلیق ناگهانی مواجه شد که اخبار آن از مدتها قبل تحت پوشش تبلیغاتی گسترده به بازار اعلام شده بود؛ البته در روز گذشته رییس سازمان خصوصی‌سازی از قطعی بودن عرضه بلوک مخابرات در هفته آینده خبر داده است.

رقابت فشرده بر سر پارسیان

عرضه بلوک‌های «وپارس» توسط زیرمجموعه‌های بانک - که مقدمه‌ای برای عرضه بلوک مدیریتی ایران خودرو در این شرکت به شمار می‌رود- مورد توجه چند گروه از سرمایه‌گذاران حقوقی قرار گرفته است. اخبار غیر رسمی حکایت از آن دارد که گروه تدبیر، سایپا، صندوق نفت و یک گروه دیگر به دنبال خرید بلوک‌های پارسیان هستند.

از قرار معلوم بلوک ۰۶/۱‌درصدی اول (متعلق به بیمه پارسیان) توسط گروه چهارم (از طریق کارگزاری پارسیان) خریداری شده است. این در حالی است که رقابت خرید بر روی بلوک ۲/۵‌درصدی دوم (متعلق به سرمایه‌گذاری پارسیان) کماکان ادامه دارد و به هفته آینده موکول شده است. از بین خریداران بلوک دوم، گروه تدبیر احتمالا از ادامه رقابت منصرف شده است. در هر حال بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور به لحاظ حجم منابع احتمالا در هفته‌های آتی شاهد اخبار مهمی در زمینه تغییرات مالکیتی خود خواهد بود.

افت معدنی‌ها و فلزی‌ها

سهامداران شرکت‌های معدنی و فلزی در هفته جاری عمدتا شاهد کاهش قیمت سهام خود بودند. در گروه سنگ‌آهن، نامشخص بودن قیمت این محصول در داخل کشور کماکان به عنوان مهم‌ترین ابهام گروه، امکان هر گونه تحلیل و تخمین کارشناسی از روند سودآوری این شرکت‌ها در سال جاری را از سرمایه‌گذاران سلب کرده است. همچنین کاهش قیمت‌های جهانی سنگ‌آهن نیز به عنوان یک عامل روانی بر معاملات سهام این شرکت‌ها سایه افکنده است. در گروه سرب و روی نیز عدم تعیین تکلیف نهایی معدن انگوران معاملات سهام شرکت‌های وابسته را از تب و تاب اولیه خارج کرده است.

آغاز تاثیر‌گذاری جم بر «وصندوق»

شواهد موجود نشان می‌دهد که بزرگترین واحد الفین جهان سرانجام به سود دهی رسیده است و این مساله منجر به افزایش درآمد شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی در پیش‌بینی بودجه سال مالی آینده شده است.

«وصندوق» که مالکیت ۲۴‌درصدی پتروشیمی جم را در اختیار دارد، حدود ۳۳‌میلیارد‌تومان (۴۶ریال به ازای هر سهم) سود از محل این سرمایه‌گذاری خود در بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده است.

این در حالی است که با توجه به ظرفیت پتروشیمی جم و‌گذار از مراحل اولیه بهره‌برداری، پیش‌بینی ۱۷۰‌میلیارد‌تومانی برای سود این مجتمع در سال مالی جاری ( منتهی به ۲۹ اسفند ۸۸) تخمینی محافظه کارانه به شمار می‌رود.

پتروشیمی جم بنابر اظهارات مدیران صندوق در مجمع سالانه، در صورتی که با ظرفیت کامل کار کند، حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰‌میلیارد‌تومان سود خالص در هر سال ایجاد خواهد کرد که با یک محاسبه ساده، سهم «وصندوق» از این درآمد حدود ۲۰‌تومان به ازای هر سهم خواهد بود. این مساله می‌تواند EPS «وصندوق» را در سال‌های مالی آینده متاثر کند.

کاهش تحرکات حقوقی‌ها

در هفته جاری، کاهش قابل توجه فعالیت شرکت‌های حقوقی در بازار سرمایه مشهود بود. انتظار می‌رود این روند با عبور از مقطع زمانی ۳۱ شهریور تشدید شود. در تحولات قابل اشاره در این هفته صندوق بیمه روستاییان و عشایر در نماد «وغدیر» خریدهای متناوبی را صورت داده است. در نماد «دالبر»؛ شرکت بیمه ایران به عنوان خریدار جدید سهم ظاهر شده است.

این در حالی است که سرمایه‌گذاری البرز با فروش قابل توجه سهام البرز دارو در مرز مالکیت کمتر از یک‌درصد قرار گرفته است. در نماد «وکار» نیز اشخاص حقیقی سهامدار کماکان به خریدهای خرد خود ادامه می‌دهند. بانک کارآفرین به‌رغم حمایت سهامداران بالای یک‌درصد خود اخیرا رکود نسبی معاملات سهام را تجربه کرده است.

بیمه البرز در راه بورس

از جمله رویدادهای پیرامونی بازار در هفته جاری برگزاری جلسه معارفه بیمه البرز بود. این معارفه در غیاب نماینده بورس و در حالی برگزار شد که پذیرش و درج نام این شرکت به علت برخی مسائل نظیر تبدیل شرکت به سهامی عام و تکمیل اطلاعات هنوز از سوی بورس نهایی نشده است.

هر چند تجربه حضور شرکت‌های بیمه برای فعالان بورس تهران کاملا جدید است، اما ضریب نفوذ پایین بیمه در کشور (که کمتر از یک سوم میانگین کشورهای پیشرفته است) و نیز چشم انداز آزادسازی تعرفه‌های بیمه طبق برنامه در پنج سال آتی می‌تواند زمینه استقبال از سهام این شرکت کوچک ۲۶‌میلیارد‌تومانی را نزد سرمایه‌گذاران را فراهم آورد. شایان ذکر است برگزاری مجمع سالانه شرکت (مربوط به سال مالی گذشته) و تقسیم سود نقدی به بعد از عرضه اولیه در بورس موکول شده است. این شرکت پیش‌بینی سود خالص هر سهم خود برای سال مالی ۸۷ و ۸۸ را به ترتیب ۹۲۷ و ۸۱۲‌ریال اعلام کرده است. انتظار می‌رود مراحل پذیرش شرکت بیمه البرز و عرضه سهام آن طی هفته آینده نهایی شود.