شاخص از پلکان «مخابرات» بالا رفت

گروه بورس- بازگشایی نماد مخابرات ایران دیروز باعث شد تا شاخص کل در یک روز، جهش ۵۹۳واحدی معادل ۱/۵درصدی را تجربه کند. نماد مخابرات پس از یک اطلاعیه معمولی بازگشایی شد تا با دومین جهش بزرگ شاخص طی ۱۳ماه گذشته شاخص را به رقم ۱۱هزار و ۵۷۶واحد برساند.

این در حالی است که در ۱۵تیرماه ۸۷ بازار سهام چنین تجربه‌ای را ثبت کرده بود. در معاملات ۱۵ تیرماه سال گذشته، تداوم رشد قیمت‌های جهانی فولاد و بازگشایی نماد شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و فولاد خراسان پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و فوق‌العاده مبنی بر اصلاح اساسنامه و نیز شرکت کشتیرانی جهموری اسلامی ایران پس از تعدیل پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۸۷ و اعلام درآمد سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۸۸، موجب شد تا شاخص بورس با تاثیر ۲۹۳ واحدی فولاد، ۱۸۷ واحدی کشتیرانی و۵۰ واحدی فولاد خوزستان در کنار سایر شرکت‌ها ۵۸/۵۹۰ واحد افزایش داشته باشد و خود را از ۱۱هزار و ۹۲۱ واحد در ۱۲تیرماه به ۱۲هزار و ۵۱۲ واحد در ۱۵تیر برساند. اما روز گذشته رفتار احساسی بازار و احتمالا حمایت برخی از سهامداران شرکت مخابرات راه را برای جهش قیمت این شرکت هموار کرد. در بازار سهام چند هفته‌ای است که رشد قیمتی نمادها ارتباط خود را با ارزش‌های بنیادی سهام قطع کرده و نگرانی کارشناسان را از بروز حباب قیمتی به همراه آورده است؛ نمادهای گروه روی و همچنین نمادهایی نظیر آذراب در روزهای گذشته با جهش قیمت قابل ملاحظه

شگفتی سازان بازار بوده‌اند.

تعدیل ۱۴ ریالی

شرکت مخابرات روز گذشته پس از اطلاعیه‌ای بازگشایی شد که در آن پیش‌بینی سود هر سهم شرکت اصلی را برای سال ۸۸ از ۱۰۰ به ۱۱۴‌ریال افزایش داده بود. این در حالی است که سود محقق شده سال ۸۷ معادل ۴۲‌ریال بوده است. در این اطلاعیه شرکت دلیل تعدیل را احتساب سود ناشی از سپرده‌های کوتاه‌مدت بانکی و سود اوراق مشارکت اعلام کرده است. در این اطلاعیه همچنین آمده است:

«شرکت در پیش‌بینی عملکرد سال مالی ۸۸ فرض کرده است که در قانون بودجه سال ۸۸ کل کشور، شرکت‌های زیرمجموعه ملزم به پرداخت ۴۰‌درصد نیستند، بنابراین با توجه به عدم شناسایی ۴۰‌درصد، سود قابل تخصیص افزایش یافته و شرکت توانسته است درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری بیشتری شناسایی کند. شایان ذکر است که با توجه به مذاکرات مجلس شورای اسلامی، بند ۱۲ ماده قانون بودجه سال ۸۷ عینا در لایحه بودجه سال ۸۸ نیز مورد تنفیذ قرار گرفته است.»

در این اطلاعیه پیش‌بینی سود تلفیقی گروه از ۱۶۳‌ریال به ۲۰۸‌ریال افزایش یافته است که دلیل تعدیل را اصلاح هزینه‌های پروانه فعالیت با توجه به توافقات انجام شده اعلام کرده است.

«بر اساس اطلاعات دریافتی شرکت اعلام کرده است: از تاریخ ۲۹/۴/۸۷ فعالیت گروه در قالب پروانه بهره‌برداری (صادره توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور) انجام می‌پذیرد و به موجب بند ۲/۱۱ پروانه مذکور معادل ۱/۲۸‌درصد از درآمدهای حاصل از کارکرد سالانه خطوط تلفن همراه و ۸درصد از کارکرد خطوط تلفن ثابت قابل پرداخت به آن سازمان است و از این بابت مبالغ ۴.۲۵۰.۷۱۱ و ۹۴۷.۴۷۱‌میلیون ریال به استناد توافق حاصله و نیز نامه شماره ۱۱۵۴۸/۱ مورخ ۲۳/۴/۸۸ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (رییس کمیسیون تنظیم مقررات) در جمع هزینه‌های سال ۸۸ گروه لحاظ که به ترتیب معادل ۵.۸۱۳.۱۱۴‌میلیون ریال برای کارکرد تلفن همراه و برابر با ۷۷۰.۳۵۴میلیون ریال بابت حق‌السهم کارکرد تلفن ثابت کمتر است. بنابراین در محاسبه پیش‌بینی درآمدهرسهم سال مالی ۸۸ هزینه‌های اعلام شده (بر اساس نامه فوق‌الذکر) ملاک عمل قرارگرفته است. شرکت مخابرات از بدو ورود به بورس با دو چالش اساسی افزایش هزینه‌های شرکت به دنبال اعمال شرایط پروانه شرکت و همچنین تکلیف موجودی نقدی بالای شرکت مواجه بود. مخابرات براساس ترازنامه‌های سال گذشته خود همواره موجودی نقدی بالایی را در اختیار داشت، موجودی که به دلیل ممنوعیت سپرده‌گذاری برای شرکت‌های دولتی نمی‌توانست از آن سودی را به دست آورد. اما ترازنامه خردادماه امسال تغییری در خود داشت و آن وجود ۳۵۰میلیارد تومان وجه نقد و ۶۵۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت بود. این سپرده بخشی از افت سود شرکت را جبران کرده است؛ اما به نظر نمی‌رسد تنها این سود‌ اندک عامل جهش ارزش بازار مخابرات به میزان بیش از ۳هزار‌میلیارد تومان باشد، بر این اساس مخابرات دیروز به ارزش بازاری معادل ۱۰هزار‌میلیارد تومان رسید.

معامله عمده

براساس اعلام مسوولان خصوصی‌سازی، بورس اوراق بهادار روز هجدهم شهریورماه شاهد عرضه بلوکی معادل ۵۰درصد به علاوه یک سهم خواهد بود. عرضه‌ای که در نرخ پایه ۳هزار و ۴۰۰ریال ارزشی بیش از ۷هزارو ۶۰۰میلیارد تومان داشته و بزرگترین معامله تاریخ بورس خواهد بود.

البته بحث در مورد این معامله همچنان زیاد است و نمی‌تواند بدون حواشی باشد. از سوی دیگر اگر کسی بتواند از عهده پرداخت رقمی در این حدود برآید، نیز امری جالب است. به سنت معاملات عمده گذشته به نظر می‌رسد تعدیل مثبت‌اندک شرکت راه را برای جهش قیمتی فراهم کرد؛ امری که نمونه کاملا کلاسیک آن در مورد معامله بلوک ۲۰درصدی ملی مس وجود داشت و دشواری دو چندانی را برای خریداران فراهم کرد.

در همین حال سوال اصلی این است که آیا خصوصی شدن مخابرات می‌تواند تغییر اساسی در وضعیت سود‌آوری شرکت داشته باشد؟ به نظر مدیران مخابرات و سهامدارانی که دیروز سهام مخابرات را در نرخ‌های بالاتر از ۲هزار‌ریال خریداری کردند، جواب این سوال مثبت است.

به گزارش ایسنا صابر فیضی روز دوشنبه در جلسه پاسخگویی به کارگزاران و صاحبان سهام گفته بود: به دلیل این که شرکت مخابرات ایران به طور کامل خصوصی نشده، سازمان‌های مختلف به صورت دوگانه با مخابرات برخورد می‌کنند که همین امر باعث تاثیرگذاری در تصمیم‌گیری و مدیریت می‌شود.

این در حالی است که با توجه به این که تمام ضوابط فنی و مالی و اداری شرکت مخابرات ایران، براساس استانداردهای جهانی ا‌ست، اگر خصوصی‌سازی به طور کامل اجرا شود شاهد افزایش سود و سرمایه خواهیم بود.

در همین حال عضو هیات مدیره کارگزاری کارآمد با بیان اینکه در دقایق اولیه بازگشایی نماد، قیمت سهم هیجانی است، عنوان کرد: روز سه‌شنبه در بازگشایی نماد صدرا نیز این هیجان دیده شد در حالی که مدتی است توجیه قیمت بالا در بازار، معامله عمده سهم است و بازار افزایش قیمت سهم را با داشتن معامله عمده توجیه می‌کند. به طور معمول معامله عمده قیمت سهم را بالاتر برده و تغییر مالکیت می‌تواند شرایط شرکت را به سمت مثبت تغییر دهد ولی این امر زمان‌بر است.

به گفته دهقان در زمان نزدیک شدن به معامله بلوکی قیمت سهم افزایش می‌یابد که این تحلیل غیرکارشناسی بوده و در قیمت‌گذاری آن تعجیل می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجیه معامله عمده در بازار، سهام آن شرکت به صورت غیرمعقول افزایش می‌یابد که این امر خطرناک بوده و مسوولیت‌ سهامدار جدید را سنگین‌تر می‌کند.

عضو هیات‌مدیره کارگزاری کارآمد با بیان اینکه شرکت مخابرات یک شرکت انحصاری و خاص در بورس است، اظهار کرد: شرکتی که وارد بورس می‌شود از شفافیت اطلاعاتی برخوردار است و بر آن شرکت نظارت می‌شود و بازار باید براساس اطلاعات شرکت تصمیم‌گیری کند.

با این مسائل بازگشایی نماد مخابرات در معاملات روز گذشته برای بورس و شاخص، بازگشایی جذابی بود که با معامله ۱۳۶میلیون سهم ۴۶درصد کل معاملات بازار را به خود اختصاص داد.