صعود شاخص بورس مدیون واگذاری‌ها است
عکس: مهدی حاجی‌وند.

رییس سازمان خصوصی‌سازی:
شاخص، مدیون اصل چهل‌وچهارمی‌ها است
گروه بورس- معصومه طاهرخانی: «شاخص را اصل چهل‌وچهارمی‌ها بالا می‌برند، «شناخت علمی دهک‌ها در حال انجام است»، «به سرمایه‌دار درود بفرستیم»، «شبه‌دولتی‌ها با بخش خصوصی رقابت نکنند»، «تا یک ماه دیگر بیمه‌ها می‌آیند»،...
«دوتا سه خریدار، بلوک مخابرات را می‌خواهند»، «ساتا فروشنده سهام نمایشگاه‌های بین‌المللی است»، «20درصد بانک‌ها قطعا دست دولت می‌ماند»، «495میلیارد تومان سود عدالت از شرکت‌ها دریافت نشده» و ... اینها بخشی از گفته‌های رییس سازمان خصوصی‌سازی است که دیروز در نشست خبری مطرح شده است. «غلامرضا حیدری کرد زنگنه» در پاسخ به سوال خبرنگار ما که از خریداران احتمالی بلوک مخابرات سوال کرده بود، گفت: تاکنون چند خریدار، درخواست خرید بلوک 50درصد به اضافه یک سهم مخابرات را به ما ارائه کرده‌اند که کنسرسیوم خارجی هم در بین آنها وجود دارد. وی درباره منظور این سازمان از اهلیت فنی و مالی خریداران مخابرات گفت: متقاضیان تا یک ماه بعد از فراخوان مهلت دارند مشخصات و اطلاعات مورد نیاز خود را به سازمان تحویل دهند. سازمان هم به وسیله کارگروهی، صلاحیت‌های مالی، فنی و حتی امنیتی خریداران را بررسی و اظهارنظر می‌کند. وی افزود: به دلیل حساس بودن شرایط این شرکت تصمیم گرفته شد که عرضه مخابرات در دو مرحله انجام شود و خریداران مورد تایید سازمان در معامله بلوک مدیریتی «اخابر» شرکت کنند. وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ما که پرسید «آیا بازاریابی بین‌المللی برای فروش بلوک مدیریتی مخابرات انجام شده یا نه»، گفت: اخیرا واحد بازاریابی بین‌المللی سازمان را فعال کرده‌ایم و در کنار آن از تجربه کسانی که در بازارهای بین‌المللی دارای سابقه هستند نیز استفاده می‌شود.
چرا بودجه‌های خصوصی‌سازی دقیق نیست؟
رییس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که پرسید: «با نگاهی بر روند بودجه خصوصی‌سازی در سال‌های گذشته مشخص می‌شود که پیش‌بینی‌های اولیه با درصد تحقق تفاوت زیادی دارد، شما دلیل این تفاوت را چه می‌دانید؟» گفت: این اتفاق دلایل زیادی دارد که باعث شده در هیچ سالی پیش‌بینی‌ها با درصد تحقق هماهنگ نباشد.
پیش‌تر رقم واریزی به بودجه و شرکت مادر تخصصی به صورت مساوی و ۵۰درصد بوده است. این رقم در برنامه چهارم به ۳۰درصد خزانه و ۷۰درصد شرکت مادرتخصصی تغییر پیدا کرد.
وی تصریح کرد: خوشبختانه با تغییراتی که طی سال گذشته در این درصدها داده شد، مقرر شد که 100درصد رقم فروش به حساب خزانه واریز شود وشرکت‌های مادرتخصصی سهمی از فروش نداشته باشند. همین مساله یکی از عوامل افزایش درصد تحقق مبلغ واریزی به حساب خزانه در مقایسه با سال‌های گذشته است.
خریدار «فخوز» همکاری نمی‌کند
رییس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به سوال دیگری درباره تعیین تکلیف نهایی پرونده خریدار فولاد خوزستان گفت: هیات داوری در حال بررسی این مساله است و قرار است بعد از بررسی‌های نهایی، رای صادر شود.
وی افزود: ما امتیازات زیادی را از خریدار این بلوک از استمهال بدهی‌ها گرفته تا پیگیری مطالباتش از دولت انجام داده‌ایم و همکاری‌های زیادی را با وی داشته‌ایم، ولی وی خواستار ابطال معامله است.
وی تصریح کرد: سازمان امتیازات زیادی را به خریدار فولاد خوزستان داده و قرار نیست که بعد از انجام معامله، خریداران درخواست فسخ دهند.
شاخص مدیون اصل۴۴ است
کرد زنگنه در بخشی از صحبت‌های خود رشد شاخص را مرهون شرکت‌های اصل چهل‌وچهاری دانست و گفت: قبول کنید که شاخص بورس را شرکت‌های اصل چهل‌وچهارمی حرکت دادند. در حال حاضر هم بهترین شرکت‌های واگذار شده اصل 44، شاخص بورس را به سمت بالا حرکت می‌دهند.
چرا خارجی‌ها نمی‌آیند؟
کرد زنگنه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره چرایی عدم حضور سرمایه‌‌گذاران خارجی در مزایده‌های این سازمان گفت: خریداران خارجی برای شرکت‌هایی مانند تایدواتر و چند شرکت دیگر نیز حضور داشته‌اند اما به علت مسائلی که وجود دارد، در پشت پرده مشارکت کرده و سعی می‌کنند اسمشان در فهرست خریداران نباشد.
کردزنگنه تصریح کرد: در سند چشم‌انداز کشور باید‌هزار و ۳۰۰‌میلیارد‌دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شود که طی دو سال اخیر فرصت‌های مربوط به جذب سرمایه‌گذاران خارجی از دست رفته است.
این در حالی است که باید سالی 80‌میلیارد‌دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شود.
کردزنگنه افزود: در جلسه‌ای که با حضور شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای شبه‌دولتی و وزیر اقتصاد برگزار شده بود از این گروه خواستم که به هنگام حضور سرمایه‌گذاران خارجی یا حتی بخش خصوصی داخلی اقدام به رقابت نکنند؛ چرا که باید برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و بخش خصوصی فعالیت‌های مربوطه انجام شود.
«ساتا» فروشنده نمایشگاه است
وی در جواب سوال دیگری درباره تعیین تکلیف نهایی واگذاری سهام نمایشگاه گفت: تا جایی که بنده در جریانم، تامین اجتماعی نیروهای مسلح اعلام کرده که همین الان فروشنده سهام نمایشگاه است. از طرفی بر اساس مصوبه دولت در سال۸۳ قرار بود ۵۵‌درصد از سهام نمایشگاه به صندوق بازنشستگی کشور، واگذار شود.
پس از آن وزیر بازرگانی (میرکاظمی) نیز طی نامه‌ای در 27 خرداد 86 تقاضا کرد که به جای 55‌درصد 95‌درصد از سهام این شرکت به صندوق بازنشستگی تعلق گیرد، اما رییس این سازمان طی نامه‌ای اعلام کرد که این نمایشگاه را نمی‌خواهد. با این اوصاف فرقی بین صندوق بازنشستگی کشور و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح وجود ندارد.
کردزنگنه در برابر این مطلب که برخی از فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی نسبت به خرید این نمایشگاه ابراز تمایل کرده‌اند، خاطرنشان کرد: نمایشگاه که هنوز قیمت‌گذاری نشده است. از طرف دیگر روسای اتاق بازرگانی و اتاق تعاون عضو اصلی هیات واگذاری هستند. این در حالی است که به گفته مسوولان «ساتا»، امکان فروش نمایشگاه نه به ۳برابر قیمت اعلامی از سوی برخی افراد، بلکه به یک برابر قیمت نیز وجود دارد.
کردزنگنه تصریح کرد: در تمام سال‌های خصوصی‌سازی، واگذاری سهام شرکت‌ها بابت رد دیون جدا از خصوصی‌سازی بوده و به دولت بر اساس قانون تکلیف می‌شد.
مذاکره‌ای هم می‌فروشیم
کردزنگنه درباره فروش مذاکره‌ای سهام نیز گفت: برای اولین بار و بر اساس مجوزهای قانونی، استفاده از روش مذاکره بعد از تصویب آیین‌نامه مذکور به کار گرفته خواهد شد و برای اولین بار در فروش 5 شرکت کشت صنعت بهشتی، سیمان لوشان، آرمکو، بند شازند و مقره‌سازی از روش فروش مذاکره‌ای استفاده خواهد شد.
آخرین خبرها از عدالت
رییس سازمان خصوصی‌سازی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه هیات واگذاری 28 جلسه با 196 دستور را برگزار کرده به وضعیت سهام عدالت اشاره کرد و گفت: تاکنون از 40میلیون و 863‌هزار و 134 نفر مشمول شناسایی شده، برای 40‌میلیون و 772‌هزار و 151 نفر دعوتنامه سهام عدالت ارسال شده که از این تعداد بیش از 35‌میلیون و 215‌هزار نفر (معادل 3/86درصد) از طریق 340شرکت تعاونی شهرستانی اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند.
وی ادامه داد: در حالی سبد سهام عدالت متشکل از ۵۰ شرکت بود که امسال نیز ۶ شرکت به این سبد اضافه شد.از طرف دیگر‌درصدهای سهام ۸ شرکت حاضر در سبد سهام عدالت نیز افزایش یافت. این در حالی است که از۵۰ شرکت سبد، سهام ۳۷ شرکت سودده بوده و ۱۳ شرکت نیز یا زیان داشته‌اند یا سودی را تقسیم نکرده‌اند.
وی واگذاری سهام به موسسات خیریه، زندانیان، قالیبافان شهری، کارگران روزمزدی شهری و درخواست‌های مردمی را از جمله برنامه‌های سهام عدالت ظرف دو ماه آینده اعلام کرد و گفت: بعد از حذف شرکت کارگزاری سهام عدالت و راه‌اندازی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، کل پرونده سهام عدالت بسته خواهد شد و این طرح بزرگ ملی به اتمام خواهد رسید.

۴ ساله، ۵۴‌هزارمیلیارد تومان فروختیم
وی با بیان عملکرد خصوصی‌سازی از سال 84 تاکنون اظهار داشت: از سال 84 تا نیمه اول مرداد ماه مجموعا 54‌هزار و 388‌هزار‌میلیارد تومان واگذاری‌ انجام شده که این آمار در سال 84 به میزان 86‌میلیارد تومان، در سال 85 دو‌هزار و 516‌میلیارد تومان، در سال 86 بیست و دو‌هزار و 654‌میلیارد تومان و در سال گذشته 11‌هزار و 297‌هزار‌میلیارد تومان بود.
وی ادامه داد: طی ۵/۴ ماه سالجاری نیز با احتساب سود فروش اقساطی ۱۶‌هزار و ۹۴۵میلیارد تومان واگذاری انجام شده است. از مجموع ۵۴‌هزار و ۳۸۸‌میلیارد تومان واگذاری در ۴ سال اخیر نیز ۹۱۶‌میلیارد تومان ناشی از فروش اقساطی بود.
تا 93 می‌فروشیم
معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه در بانک اطلاعاتی سازمان خصوصی‌سازی ۶۰۹ شرکت باید تا سال ۱۳۹۳ واگذار شوند، خاطرنشان کرد: از بین این ۶۰۹ شرکت، ۳۸۹ شرکت در برنامه واگذاری سال جاری قرار دارند و ۲۲۰ شرکت دیگر نیز باید طی سال‌های ۸۹ تا ۹۳ واگذار شوند.علت اینکه در سال جاری تعداد شرکت‌های مشمول واگذاری افزایش یافته به این دلیل است که ۳۵۷ شرکت گروه اول باید بر اساس قانون اصل ۴۴ تا پایان برنامه چهارم یعنی سال جاری واگذار شوند. اگر شرکتی طی سال ۸۸ به فروش نرفت، دولت باید از مجلس مجوز لازم را اخذ کند.
عکس: مهدی حاجی‌وند