افزایش 57 درصدی فروش «مپنا» در سال 87 نسبت به سال 86
شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) شنبه گذشته میزبان سهامداران خود در مجمع عمومی عادی سالانه بود.

به گزارش خبرنگار ما، عملکرد مناسب شرکت مپنا در سال گذشته در انعقاد قراردادهای جدید و به تبع آن افزایش سودآوری و افزایش قابل توجه قیمت سهام موجب شده بود که مجمع مپنا با استقبال سهامداران به ویژه سهامداران حقیقی روبه‌رو شود تا جایی که بیش از 95درصد از صاحبان سهام در مجمع حضور داشتند. بنابر این گزارش در مجمع مپنا که به ریاست اقای گشته به نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب(صبا) و نظارت آقایان قهرمانی و عمرانی به ترتیب به نمایندگی از توانیر و سهام عدالت و دبیری جناب آقای جوادنیا برگزار شد، آقای مهندس موسی رفان ریاست هیات‌مدیره و مدیرعامل به قرائت گزارش هیات‌مدیره پرداخت و از آخرین تحولات رخ داده در این شرکت بورسی سخن گفت.وی در اظهارات خود از ورود 20هزار مگاوات برق از سوی مپنا در 10سال گذشته خبر داد و افزود: شرکت مپنا در سال گذشته توانسته از طریق احداث نیروگاه‌ها و تامین تجهیزات آنها رقمی معادل 3175مگاوات برق وارد مدار کند که نسبت به سال 86 افزایش 500مگاواتی نشان داد.بر این اساس مپنا توانست به تعهدات خود حتی بیش از انتظار جامه عمل پوشانده و سهم بزرگی در جلوگیری از خاموشی‌ها در کشور داشته باشد.
وی در مورد وضعیت فروش گروه در سال مورد گزارش گفت: گروه مپنا در سال گذشته توانست به فروش معادل ۲۲۰۰میلیارد تومانی دست یابد که نسبت به سال ۸۶ حدود ۵۷درصد رشد داشت که عمدتا دلیل آن تلاش بی‌شائبه شرکت و زیرمجموعه‌های آن برای وارد مدارنمودن نیروگاه‌های جدید بوده است.
ضمنا شرکت اقدامات لازم جهت تغییر فیلد در بورس را با توجه به تنوع محصولات از پیمانکاری (خدمات فنی و مهندسی) به فروشنده تجهیزات نیروگاهی و برق و پیمانکاری در برنامه دارد.
رییس هیات‌مدیره مپنا در ادامه سود خالص تلفیقی مپنا در سال ۸۷ را رقمی معادل ۴۹۵میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: در سال گذشته فعالیت‌های قابل توجهی در ۲۴شرکت زیرمجموعه مپنا صورت گرفته که نتیجه آن تحقق سود نزدیک به حدود ۴۹۵میلیارد تومان بوده آن هم در شرایطی که در این مدت مپنا برای توسعه فعالیت‌های خود و سهامداران آورده نقدی طلب نکرده و با تکیه بر منابع خود و البته حمایت سهامداران عمده توانسته به چنین سودی دست یابد. افزون بر این سود شرکت اصلی مپنا در سال ۸۷ به ۳۲۶میلیارد تومان بالغ شده است که استفاده از مشوق‌های قانونی مربوطه افزایش ثروت سهامداران را دربر داشته است. پس از قرائت خلاصه گزارش هیات‌مدیره از سوی مدیرعامل، سهامداران پرسش‌های خود را طرح و آقایان رفان، مدیرعامل و جوادنیا، معاون اقتصادی مالی شرکت به همراه نمایندگان سهامداران عمده با اختصاص زمان قابل توجهی به پرسش‌های سهامداران پاسخ دادند. یکی از پرسش‌ها در مورد وضعیت تولید در سال ۸۸ بود که مدیرعامل در پاسخ گفت: با توجه به برنامه‌های درنظر گرفته شده و زیرمجموعه‌ها ما قصد داریم تا در هر بخش ظرفیت‌ها را توسعه دهیم که البته عمدتا این توسعه‌ها با توجه به سودی که از زیرمجموعه‌ها حاصل می‌شود انجام خواهد شد. سهامدار دیگری نیز در مورد اثرگذاری تحویل ۴۵۰۰مگاوات برق در پیک سال ۸۸ در سود مپنا پرسید که مهندس رفان به این سوال این‌گونه پاسخ داد: مهرماه سال گذشته تعهد کردیم که ۴۵۰۰مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار نماییم، اما اینکه این موضوع در سود و فروش ما چه اثراتی دارد به سادگی قابل محاسبه نیست، چرا که وضعیت نقدینگی در صنعت برق همواره از یک ابهام جدی برخوردار است، تاجایی که ۸۰درصد از درآمدهای شرکت از صنعت برق تحصیل می‌شود. بنابراین ما مجبور شدیم که به دلیل این شرایط و از آنجا که از اسفند سال گذشته تاکنون از صنعت برق دریافتی جدی نداشته‌ایم، اثرات تولید ۴۵۰۰مگاوات برق را نتوانیم در صورت‌های مالی به صورت دقیق برآورد کنیم و این زمان بیشتری نیاز دارد.


سوال دیگر یکی دیگر از سهامداران در مورد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بود که مدیرعامل پاسخ داد: از آنجا که هنوز این طرح نهایی نشده بنابراین نمی‌توان گزارش واقعی در این زمینه داد اما در مجموع این طرح می‌تواند به نفع شرکت باشد. در این حال یکی از سهامداران در مورد افزایش قیمت سهام و وضعیت نقدشوندگی سهام سوال کرد که آقای جوادنیا، معاون اقتصادی مالی شرکت به این سوال اینگونه پاسخ داد: با توجه به شرایط مپنا در سال ۸۷ و گزارش‌های خوبی که در شش ماهه و نه ماهه و دوازده‌ماهه از این شرکت در بورس منتشر شد، سهام شرکت در بازار سرمایه با استقبال مواجه شد تا جایی که قیمت سهام به حدود ۱۸۰تومان هم رسید که به نظر می‌رسد یکی از دلایل توجه به سهام مپنا در گرو رشد فروش و سودآوری شرکت و قدرت نقدشوندگی آن بوده است به طوری که سهامدار عمده شرکت نقدینگی قابل توجهی برای حمایت از سهام اختصاص داد و در سال گذشته این حمایت موجب شد که سهام مپنا هیچ گاه به مدت طولانی روی میز فروش قرار نگیرد. پس از پاسخگویی مدیران شرکت به سهامداران که با ابراز رضایت آنان همراه بود، گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت قرائت شد که کیفیت مطلوب گزارش حسابرسی مپنا مورد توجه سهامداران قرار گرفت و تحسین آنان را برانگیخت.مجمع گروه مپنا پس از استماع گزارش هیات‌مدیره و بازرس قانونی ضمن تشکر از هیات‌‌مدیره و مدیرعامل و کارکنان شرکت به خاطر عملکرد مناسب در سال ۸۷ صورت‌های مالی و ترازنامه شرکت برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ۸۷ را به تصویب رساند. از طرفی دیگر صاحبان سهام شرکت با پیشنهاد هیات‌مدیره شرکت برای تقسیم حدود ۴۰درصد از سود تحقق یافته یعنی ۱۲۷میلیارد تومان از ۳۲۶میلیارد تومان موافقت کردند، به این ترتیب سهامداران گروه مپنا به ازای هر سهم ۱۶تومان سود نقدی دریافت می‌کنند. همچنین مجمع مپنا در تصمیمی دیگر اشخاص حقوقی و حقیقی شامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب (صبا)، کارگزاری سهام عدالت، توانیر و مدیریت تولید برق بعثت و آقای موسی رفان را به عنوان اعضای هیات‌مدیره شرکت برای مدت دو سال انتخاب و معرفی کردند.