سخت‌گیری بیشتر مانع ورود شرکت‌ها به بورس است

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس - معصومه طاهرخانی: «پرونده صدرا در دست پیگیری است» ، «جمع‌بندی آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی تا یک ماه دیگر در کمیسیون اقتصادی» ، «انتشار اوراق مشارکت رهنی ۱۱میلیارد تومانی در بورس» ، «رعایت اساسنامه تیپ بورس الزام است» ، «تعیین تکلیف سهام سازمان در CDS در شورای بورس»، «برگزاری جشنواره بازار سرمایه در سالروز تصویب قانون بازار، «افزایش ضمانت‌های اجرایی بورس در قانون برنامه پنجم» و ...

اینها بخشی از مهمترین مطالبی است که رییس سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران مطرح کرد.

سهامداران «صدرا‌» به «هیات‌داوری» شکایت کنند

علی صالح‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» که پرسید: گزارش حسابرسی صدرا انتقادات زیادی را متوجه اداره ناشران سازمان بورس که متولی اطلاع‌رسانی شرکت‌ها است، کرده است. برنامه جدی سازمان در مورد این شرکت چیست؟ و سهامداران متضرر این شرکت به کجا می‌توانند شکایت کنند؟» گفت: پرونده صدرا در حال بررسی در سازمان است و ما در حال پیگیری برای روشن شدن مسائل هستیم. سهامداران متضرر هم می‌توانند شکایت‌های خود را به هیات‌داوری سازمان ارائه کنند تا رسیدگی شود.

اساسنامه تیپ بورس اجباری است

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که از «چرایی رعایت نشدن اساسنامه تیپ بورس توسط شرکت‌ها و عکس‌العمل سازمان سوال کرده بود»، گفت: رعایت اساسنامه تیپ بورس الزام دارد و شرکت‌ها موظفند برای حفظ حقوق سهامداران خود اطلاعات خود را مطابق اساسنامه‌ها و دستورالعمل‌های مصوب سازمان منتشر کنند.

البته در مواردی هم بوده که شرکت‌ها تقاضای اضافه و کم شدن برخی از بندها و مواد را داشته‌اند که ما هم در صورتی که زیانی را متوجه سهامداران و شرکت نکند، با آن موافقت می‌کنیم.

CDS را می‌فروشیم!

خبرنگار ما در ادامه از سخنگوی شورای بورس پرسید: «سازمان بورس و بانک ملی دو سهامداری هستند که الزام درصد سهام حداکثر ۵درصد را در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی رعایت نکرده‌اند. با توجه به این که این مساله تخلف است، چه تصمیمی برای کم کردن درصد سهام سازمان و بانک گرفته شود؟» صالح‌آبادی این‌گونه پاسخ داد: این مساله در شورای بورس در حال پیگیری است و به زودی نحوه واگذاری و فروش مازاد سهام سازمان اعلام می‌شود.

وی در جواب سوال دیگری که مربوط به «آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی و چند و چون مراحل قانونی آن بود»، گفت: این آیین‌نامه اواخر سال گذشته به هیات دولت رفت و هم‌اکنون در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی‌های پایانی است. برآورد ما این است که تا یک ماه آینده این آیین‌نامه نهایی شود.

۳۰میلیارد تومان پذیره‌نویسی اولین صندوق زمین و ساختمان

وی همچنین در مورد زمان نهایی شروع پذیره‌نویسی اولین صندوق‌ زمین و ساختمان گفت: شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان در مرحله نهایی پروژه خود قرار دارد و به زودی پذیره‌نویسی خود را شروع می‌کند. رقم پروژه ۱۰۰میلیارد تومان درنظر گرفته شده که قرار است ۳۰میلیارد تومان از طریق پذیره‌نویسی تامین شود.

وی در مورد متقاضیان دیگر تاسیس صندوق زمین و ساختمان گفت: دومتقاضی دیگر هم طرح خود را به بورس ارائه کرده‌اند. از طرفی الزامی برای پذیره‌نویسی این صندوق‌ها در بورس وجود ندارد، ولی پیش‌بینی‌ها این است که فرابورس محلی برای معامله اوراق منتشره این صندوق‌ها باشد.

سخت‌گیر‌تر می‌شویم!

صالح‌آبادی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که پرسید: «چرا سازمان اهرم‌های اجرایی قوی برای برخورد با شرکت‌هایی که افشای اطلاعاتی خوبی ندارند یا تاخیرهای زیادی را در ارائه اطلاعات به بازار دارند، تعریف نمی‌کند؟ گفت: در قانون برنامه پنجم ضمانت‌های اجرایی بیشتری را دیده‌ایم. از طرفی قانون تجارت هم در مجلس در حال تغییر برخی بندها است. در مجموع امیدواریم با ایجاد سخت‌گیری‌های بیشتر و در پاره‌ای موارد جریمه‌ها، روند انتشار اطلاعات را منظم‌تر کنیم.

وی در عین حال گفت: باید توجه داشته باشیم که اعمال تنبیه و مجازات همواره کارساز نیست و باید سعی کنیم آموزش و فرهنگ‌سازی را برای شرکت‌ها جهت پاسخگویی به سهامداران نهادینه کنیم.

وی از برگزاری کلاس‌های منظم آموزشی برای شرکت‌ها جهت اطلاع‌رسانی خبر داد و گفت: اداره ناشران، جلسات آموزشی منظمی را برای شرکت‌های بورسی و به خصوص تازه واردها برگزار می‌کند.

صالح‌آبادی همچنین سخت‌گیری‌های بیشتر را مانع ورود شرکت‌ها به بورس عنوان کرد و گفت: اگر سخت‌گیری‌ها برای ورود شرکت‌ها زیاد شود، اعتراض‌ها به سازمان زیاد می‌شود و به ما می‌گویند که چرا این قدر برای ورود شرکت‌های جدید سخت‌گیری می‌کنیم.

«اوراق مشارکت رهنی» همان «اوراق مشارکت» است

رییس سازمان بورس در ادامه درباره زمان نهایی انتشار اوراق مشارکت رهنی گفت: بانک سامان متقاضی انتشار این اوراق به میزان ۱۱میلیارد تومان است ولی هنوز در مورد نرخ سود این اوراق رقمی را به ما اعلام نکرده است اما در صورت تصویب نهایی بورس می‌تواند شاهد انتشار این اوراق باشد.

وی در مورد اینکه آیا این اوراق مشکلاتی مالیاتی دارند یا خیر؟ گفت: این اوراق را با ساختار اوراق مشارکت منتشر می‌کنیم تا مشکلاتی به وجود نیاید.

کالایی‌ها هم رتبه‌بندی می‌شوند

صالح‌آبادی افزود: رتبه‌بندی کارگزاران اوراق در حال انجام است و امیدواریم تا پایان شهریورماه نهایی شود. همچنین برنامه رتبه‌بندی کارگزاران فعال در بورس کالا را هم در برنامه داریم و سعی داریم شرایطی فراهم کنیم که کالایی‌ها هم بتوانند در اوراق فعالیت کنند.

همه مدیران تایید شده

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تایید صلاحیت مدیران براساس آیین‎نامه تایید صلاحیت مدیران انجام می‎شود، گفت: چنانچه مدیری حدنصاب لازم را که شامل سوابق کاری و تحصیلی داوطلب است به دست آورد، نیازی به انجام مصاحبه وجود ندارد. اما در شرایطی که این حدنصاب به دست نیاید، تایید یا رد صلاحیت مدیران بر اساس مصاحبه انجام خواهد شد. وی افزود: در همین راستا سال ۸۷ صلاحیت ۳۴۳ نفر بررسی شد که از این میان صلاحیت ۳۱۰ نفر تایید و ۳۳ نفر ردشد. همچنین در سال ۸۸ نیز تاکنون صلاحیت ۴۸ نفر بررسی شده است که صلاحیت ۳۷ نفر تایید و صلاحیت ۱۱ نفر رد شد.

وی تاکید کرد: در سال ۸۷ صلاحیت ۲۲۴ نفر بدون مصاحبه و صرفا با احراز شرایط آیین‎نامه و ۱۱۹ نفر از طریق انجام مصاحبه مورد بررسی قرار گرفت و در سال ۸۸ نیز صلاحیت ۴۸ نفر بدون مصاحبه و صلاحیت ۱۸ نفر با انجام مصاحبه بررسی شد.»

لطفا تخلف نکنید!

صالح آبادی در پاسخ به این سوال که چه موارد تنبیهی برای متخلفانی که افراد رد صلاحیت شده را در هیات مدیره خود به کار می‎گیرند، در نظر گرفته شده است؟ تصریح کرد: «سازمان پیشنهادی را به دولت ارائه کرده که بورس اجازه داشته باشد با تائید شورای عالی بورس، از متخلفان جریمه اخذ کند، البته این جریمه به خزانه دولت واریز شده و جزو درآمد سازمان محسوب نخواهد شد. وی افزود: امکان لغو مجوز، محدودیت در معاملات، محرومیت از انجام معامله و حتی محدودیت در مجوزهای کارگزار، اخطار کتبی و ... از دیگر موارد تنبیهی در نظر گرفته شده به حساب می‎آید.»

وی در مورد ناشران متخلفی که با وجود رد صلاحیت اقدام به استخدام این افراد در هیات مدیره می‎کنند، تاکید کرد: «اخطار، تذکر، تایید و رد نهاد مالی، تذکر به سهامدار عمده و هیات مدیره، حذف شرکت از فهرست شرکت‎های بورسی و ... از موارد تنبیهی مورد نظر هستند، به علاوه در صورتی که اطلاعات به موقع افشا نشود، فرد به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.»

سریال «کدال۲» در ۴قسمت

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه قرارداد فاز دوم شبکه اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) سال گذشته نهایی شد، افزود: این فاز در چهار بخش طراحی و اجرا خواهد شد.

وی ارتباط بین ناشر، حسابرس و سازمان را نخستین فاز دوم کدال اعلام کرد و افزود: این سه بخش از طریق کدال با یکدیگر در ارتباط خواهند بود.

دکتر صالح‌آبادی گفت: با اجرای فاز دوم کدال اطلاعیه پس از مجمع شرکت‌ها به صورت استاندارد در این سامانه منتشر می‌شود.

رییس سازمان بورس دریافت اسامی دارندگان اطلاعات نهانی از طریق کدال را از دیگر بخش‌های این سامانه اعلام کرد وگفت: امکاناتی فراهم شده تا اسامی دارندگان اطلاعات نهانی از طریق این سامانه به سازمان بورس ارسال شود.

صالح‌آبادی ارتباط «آف‌لاین» ناشر با سازمان را از دیگر بخش‌های فاز دوم کدال اعلام کرد و گفت: شرکت‌ها می‌توانند براساس این امکانات اطلاعات خود را آماده کرده و پس از تکمیل گزارش‌های خود آن را به سازمان ارسال کنند. براساس این فاز، دیگر اطلاعات به صورت لحظه‌ای به سازمان ارسال نخواهد شد.

وی ارتباط «آن‌لاین» با بازار اولیه برای تهیه گزارش‌ها و آمارهای لازم برای تحلیل‌گران و نظارت بر گزارش‌دهی شرکت‌ها را از دیگر اولویت‌های کدال اعلام کرد و افزود: براساس این برنامه برخی نمودارها و گزارش‌ها برای تحلیل‌گران به بازار منعکس خواهد شد تا آنان بتوانند تحلیل درستی از بازار داشته باشند.

سخنگوی سازمان بورس افزود: امکاناتی در شبکه کدال فراهم خواهد شد که پنج تا ده روز مانده به ارسال اطلاعات شرکت به سازمان، هشدارهایی به مسوولان شرکت داده خواهد شد تا آنان در زمان مقرر اطلاعات را برای ما ارسال کنند.

وی ادامه داد: در صورتی که شرکت‌ها اطلاعات خود را در زمان مشخص به سازمان ارسال نکنند، تخلفات آنان به اداره تخلفات سازمان ارسال خواهد شد.

صالح‌آبادی با بیان اینکه امضای دیجیتال در کدال دریافت شده است، افزود: در روزهای سوم تا نهم مردادماه امسال جلسات آموزش شرکت‌ها برگزار و امضای دیجیتال «توکن» برای شرکت‌ها صادر خواهد شد.

این اخراجی‌های بی‌برنامه!

رییس سازمان بورس درباره حذف ۱۵ شرکت از فهرست شرکت‌های بورسی افزود: هیات مدیره سازمان به اعتراض این شرکت‌ها رسیدگی کرد، اما آن‌ها هیچ برنامه مشخصی برای خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت ارائه نکردند.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس هیأت مدیره سازمان بورس تمامی این ۱۵ شرکت را از فهرست شرکت‌های بورسی حذف کرد.

دکتر صالح‌آبادی با بیان اینکه این شرکت‌ها حق عرضه عمومی سهام خود را در فرابورس ندارند، افزود: امکاناتی در بازار سوم فرابورس فراهم شده است که یک سهامدار عمده بتواند سهام ریز این شرکت‌ها را جمع کند، اما این شرکت‌ها حق عرضه عمومی در فرابورس را نخواهند داشت.