سرنوشت سهام عدالت پس از انحلال کارگزاری

گروه بورس - علیرضا باغانی: مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت از انحلال این شرکت کارگزاری طی چندماه آینده خبر داد.

محمدجواد شیخ که درباره آخرین وضعیت سهام عدالت در کشور سخن می‌گفت، افزود: براساس مصوبه شورای عالی اصل ۴۴، پرتفوی کارگزاری سهام عدالت باید به سرمایه‌گذاری‌های استانی منتقل شود که کار این انتقال را سازمان خصوصی‌سازی باید انجام دهد.

وی افزود: انتقال پرتفوی کارگزاری سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از سوی سازمان خصوصی‌سازی در حال انجام است و به احتمال زیاد تا پایان تابستان، کارگزاری سهام عدالت به صورت رسمی منحل می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که با انحلال کارگزاری سهام عدالت، تکلیف کرسی‌های متعلق به این کارگزاری در شرکت‌ها چه خواهد شد؟ گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری مدتی است که درخواست تشکیل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را مطرح کرده‌اند و کرسی‌های هیات‌مدیره کارگزاری سهام عدالت هم احتمالا به این کانون واگذار می‌شود، البته کانون ذکر شده در انتظار صدور مجوز از سوی سازمان بورس است.

وی درباره ورود کارگزاری سهام عدالت به هیات‌مدیره شرکت‌ها گفت: کارگزاری عدالت با ورود به هیات‌مدیره شرکت‌ها سعی کرد از فرصت‌های به وجود آمده در برگزاری مجامع استفاده کرده و به خواست دولت مبنی بر کمرنگ‌شدن مدیریت دولتی در شرکت‌ها عمل کند بنابراین به هیات‌مدیره‌ها وارد شد تا ضمن انجام مراحل خصوصی‌سازی پس از پایان ماموریت، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بتوانند در هیات‌مدیره این شرکت‌ها حضور پیدا کرده و فعالیت کنند. شیخ در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه مقدار از اقساط سهام عدالت توسط سهامداران پرداخت شده است؟ گفت: از بابت عملکرد سال ۸۶، رقمی بالغ بر ۱۰۰میلیارد تومان به خزانه دولت واریز شده و بابت عملکرد سال ۸۷ هم امسال ۲۰۰میلیارد تومان در قالب بازپرداخت اقساط سهام عدالت به مشمولان مرحله اول و دوم روانه خزانه دولت می‌شود. وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این که آیا شایعات مربوط به عدم برداشت اقساط سهام عدالت از سود آن به دلیل شرایط سیاسی واقعیت دارد؟ گفت: به هیچ‌وجه این موضوع درست نیست چرا که همان‌طور که گفته شد امسال ۲۰۰میلیارد تومان بابت اقساط سهام عدالت به خزانه دولت واریز می‌شود و سود پرداخت شده به سهامداران، سودی است که با توجه به کسر اقساط به دارندگان سهام عدالت تعلق گرفته است و افزایش آن هم ناشی از افزایش سودآوری شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت بوده است.

وی با بیان این‌که مهلت بازپرداخت اقساط سهام عدالت ۱۰سال است، گفت: سهامداران عدالت تا ۱۰سال فرصت دارند که اقساط سهام یک میلیون تومانی خود را پرداخت کنند که البته این کار به صورت خودکار از سوی کارگزاری عدالت در حال انجام است ولی اگر پس از پایان ۱۰سال این اقساط تسویه نشود به دارندگان سهام ۶ماه فرصت داده می‌شود که بدهی خود را تسویه کنند و در صورت عدم تسویه بدهی، دولت می‌تواند سهام باقی مانده را بفروشد. البته مشمولان مرحله اول و دوم که تاکنون دو دوره نیز سود سهام دریافت کرده‌اند، مشمول تخفیف ۵۰درصدی هستند و از یک میلیون تومان سهام واگذار شده باید مبلغ ۵۰۰هزار تومان پرداخت کنند. مدیرعامل کارگزاری عدالت EPS سبد سهام عدالت را رقمی کمتر از ۱۰۰تومان عنوان کرد و گفت: ارزش ذاتی سهام عدالت با درنظر گرفتن سودهای تقسیم شده حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان است و بدون درنظر گرفتن سودهایی که تقسیم می‌شود به یک میلیون و ۴۰هزار تومان بالغ می‌شود.

وی در تشریح آخرین وضعیت پرتفوی سهام عدالت گفت: در حال حاضر ۵۰شرکت بورسی و غیربورسی در پرتفوی سهام عدالت وجود دارد که ارزش این سبد رقمی معادل ۲۲هزار میلیارد تومان است که سهام این پرتفوی ۲۲هزار میلیارد تومانی در اختیار ۲۲میلیون نفر از مشمولان دریافت سهام عدالت مرحله اول و دوم است.

او در برابر این سوال که نحوه تقسیم‌بندی سهام شرکت‌های پس از انحلال کارگزاری و تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی چگونه است؟ گفت: طبیعی است که سهام عدالت براساس تقسیم‌بندی‌های استانی و توزیع جغرافیایی صورت گرفته بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تقسیم خواهد شد، به عنوان مثال اگر استانی مثل اصفهان یک میلیون مشمول سهام عدالت داشته باشد با توجه به تعداد ۲۲میلیون نفری سهامداران عدالت مرحله اول و دوم، یک بیست و دوم سهام شرکت‌ها در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری استان اصفهان قرار خواهد گرفت بدان معنی که از ۳۰درصد سهامی که سهام عدالت در پالایشگاه اصفهان دارد به عنوان مثال سرمایه‌گذاری استان اصفهان ۵/۱درصد از سهام این شرکت را در اختیار خواهد گرفت.

مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت با ذکر این نکته که تاکنون رقمی بالغ بر ۳۹هزار میلیارد تومان سهام عدالت به مشمولان مرحله اول، دوم و سوم واگذار شده است، گفت: خبرنگاران هم یکی از گروه‌هایی هستند که سهامدار عدالت شده‌اند و در سال ۸۹ سود عملکرد سال ۸۸ را دریافت خواهند کرد که البته کار واگذاری سهام از طریق وزارت ارشاد صورت می‌گیرد و شرایط واگذاری سهام به خبرنگاران مشابه شرایط دیگر گروه‌ها است. با این تفاوت که آن‌ها از تخفیف بهره‌مند نیستند.

شیخ از هلدینگ شرکت ملی گاز و هلدینگ ملی صنایع پتروشیمی به عنوان شرکت‌هایی یاد کرد که زیرمجموعه‌های آنان در لیست واگذاری به سهام عدالت قرار دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به کاهش سود شرکت‌های حاضر در سبد عدالت درسال ۸۸، آیا سود سال ۸۹ این سبد کاهش پیدا می‌کند، گفت: سود سهام عدالت از زمان واگذاری تاکنون نه تنها کاهش نداشته بلکه با افزایش قابل توجهی مواجه شده است، ولی در هر حال اگر زمانی سود سهام شرکت‌ها کاهش پیدا کند طبیعی است که سود سهام عدالت هم کاهش پیدا می‌کند و سهامداران در سود و زیان شرکت‌ها سهیم هستند.

وی مجموعه پالایشگاه‌ها به ویژه پالایشگاه اصفهان، تهران و پتروشیمی بندر امام به همراه ایرالکو را از عمده‌ترین بدهکاران به سهام عدالت عنوان کرد و گفت: عدم پرداخت سود سهام عدالت از سوی این شرکت‌ها موجب شد تا ما نتوانیم پرداخت سود سهام عدالت مشمولان مرحله سوم را آغاز کنیم.

روایت رییس خصوصی‌سازی از سهام عدالت

سنا - سال ۸۸ آخرین سال واگذاری سهام عدالت است و این طرح حداکثر تا ۳ ماه آینده به اتمام می‌رسد.غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رییس سازمان خصوصی‌سازی- با اشاره به اتمام واگذاری سهام عدالت در سال ۸۸ ، در خصوص زمان خرید و فروش این سهام گفت: طبق آیین نامه جدید، شرکت کارگزاری سهام عدالت منحل شده و قراردادها مستقیما با شرکت سرمایه‌گذاری استانی منعقد می‌شود سپس سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به مردم داده می‌‌‌شود و به محض اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی وارد بورس یا فرابورس شوند، خرید و فروش سهام امکان پذیر می‌شود. وی در مورد زمان ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بورس توضیح داد: در حال حاضر چند استان برای ورود به بورس اقدام کردند ولی زمان آن به بورس بستگی دارد که چه زمانی آنها را پذیرش کند، بنابراین هر زمانی که این شرکت‌ها وارد بورس شوند خرید و فروش سهام آنها ممکن می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به ازای هر نفر یک میلیون تومان سهم داده شده، نحوه تخصیص سود سهام عدالت را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: مشمولان مرحله اول چهار و نیم میلیون نفر هستند که به ازای هر نفر ۸۰ هزار تومان سود پرداخت شده است. همچنین پرداخت سود ۵/۵‌‌میلیون روستایی و عشایر از ۲۶ اردیبهشت ماه امسال آغاز شده و به هر خانوار ۵ نفری ۴۰۰ هزار تومان سود پرداخت می‌‌‌شود که این امر در حال انجام است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه گفت: پرداخت سود مرحله سوم نیز که شامل کارمندان دولت و بازنشستگان می‌شود با توجه به میزان نقدینگی و پرداخت سود شرکت‌ها، پرداخت خواهد شد.زنگنه در ادامه با اشاره به اینکه سود ۲۰‌‌میلیون نفر از مشمولان بعد از برگزاری مجامع و در سال آینده پرداخت می‌‌‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر اقدامات پرداخت سهام عدالت به ۴۰‌‌میلیون نفر از مشمولان در دبیرخانه سهام عدالت به اتمام رسیده و ۲‌‌میلیون نفر باقی مانده نیز به زودی سهام عدالت می‌گیرند. معاون وزیر اقتصاد طرح واگذاری سهام عدالت را یک طرح عظیم ملی در کشور دانست و یادآور شد: طرح واگذاری سهام عدالت هم در فصل ۶ قانون اصل ۴۴ قانون اساسی و هم در سیاست‌های اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری عنوان شده است و طبق این قانون مشمولان این طرح سهام‌دار بوده و کسی نمی‌‌‌تواند دارایی آنها را مصادره کند.