بررسی شاخص قیمت بورس اوراق بهادار و چشم‌انداز صنعت بانکداری در سال 1387
محمد مساح
شاخص قیمت بورس اوراق بهادار ایران در یک جبهه افزایشی
در طی تابستان 86 شاخص قیمت از نقاط پایین در نزدیک 9000 واحد به سوی سطوح بالا در 10400 واحد حرکت کرد و در شش ماه گذشته در محدوده 9600 تا 10300 واحد رو به جلو نوسان کرده است.

از آنجایی که با گذشت زمان دامنه نوسان در یک محدوده فشرده‌تری صورت می‌گیرد، این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک بازار یک روند مشخصی را دنبال کند.
آرایش ایجاد شده در چند ماه اخیر می‌تواند چنین تفسیر شود که با احتمال بالایی شاخص قیمت در یک گرایش صعودی قرار گیرد و به سوی سطح قوی و مهم 11700 واحد حرکت کند، با این وجود چنانچه شاخص قیمت در زیر سطح 10000 واحد تثبیت شود و از 9500 گذر کند، نشانه‌ای بر آغاز حرکت نزولی خواهد بود. (نمودار A)
اگر شاخص قیمت از سطح ۱۰۳۵۰ واحد عبور کند، انتظار می‌رود شاخص قیمت، حرکت افزایشی همچون تابستان ۸۶ آغاز کند و به نقطه ۱۱۷۰۰ نزدیک شود. بررسی حرکت افزایشی شاخص کل از سال ۷۶ تاکنون نشان می‌دهد که شاخص قیمت در زمان افت به میزان ۴۰درصد روند افزایشی را تصحیح کرده است. این موضوع در کنار حرکت رو به جلو شاخص قیمت در طی دو سال اخیر می‌تواند چنین تفسیر شود که حرکت کاهشی به پایان رسیده و انتظارات می‌تواند روند افزایشی جدیدی را در آینده ایجاد کند. همچنین قرار گرفتن شاخص قیمت در بالای سطح ۱۰۰۰۰ واحد موید این مطلب است که دوران گرایش‌های نزولی بازار پایان یافته است و از لحاظ تکنیکی بازار در کف قرار دارد. هر چند این نکته را نباید از نظر دور داشت که شکست سطح کلیدی ۹۵۰۰ واحد می‌تواند حرکت نزولی بازار را به دنبال داشته باشد. نمودار B
حرکت بازگشتی شاخص قیمت از نگاه فصلی و جای گرفتن آن بر بالای سطح روانی 10000 واحد یک تصحیح بزرگ به شمار می‌آید. در طی سه فصل گذشته شاخص قیمت در بیشتر زمان‌ها در بالای سطح 10000 واحد قرار داشته و از دیدگاه نموداری این موضوع نشان می‌دهد که بازار تمایل به صعود دارد.
با نگاهی به نمودار شاخص کل در می‌یابیم که سطح ۱۲۰۵۰ واحد آغازکننده کاهش‌های بازار از سال ۱۳۸۴ بوده است. می‌توان چنین پنداشت که در آن دوره زمانی از نقطه نظر روانشناختی احساس عمومی بازار نسبت به شرایط آینده دچار تغییرات جدی گردیده و در این میان عامل‌هایی سبب شده تا سرمایه‌گذاران از سهام پرریسک دوری کنند. اگر تمایلات و احساس بازار تغییر کند، می‌توان بازگشت به سطوح گذشته را مدنظر قرار داد. اکنون به نظر می‌رسد شرایط و احساس بازار در حال دگرگونی است و می‌توان انتظار داشت که شاخص قیمت بتواند در گذر زمان در سطح ۱۲۰۰۰ واحد مستقر شود. از دیدگاه تکنیکی شکست سطح ۱۰۴۰۰ واحد بیانگر خروج بازار از دوره تردید و ابهام است و در حقیقت روند رو به جلو شاخص پس از دو سال به روند افزایشی تبدیل خواهد شد. در این صورت با تثبیت شاخص قیمت در بالای ۱۰۴۰۰ واحد دستیابی بازار به سطوح بالاتر دور از انتظار نخواهد بود. (نمودار C)
چنانچه سناریو صعود شاخص کل به بالاتر از سطح 10400 واحد در نظر گرفته شود، آنگاه انتظار می‌رود هدف‌های آینده آن بر اساس درصدهای حرکت بازار از 9050 تا 10400 واحد شکل گیرد. در این صورت محدوده 10900 و 11700 واحد می‌تواند احتمالا یکی از هدف‌های اولیه شاخص قیمت مدنظر قرار گیرد.
بررسی بنیادهای اقتصادی و ارتباط بین بازارها
در سال 2007 با انتشار گزارش‌های مختلف اقتصادی آشکار شد که اقتصاد ایالات متحده به سوی رکود پیش می‌رود. در این میان تغییرات مهمی در بازارهای مختلف بین‌المللی رخ داد. نگرانی از گسترش رکود در بخش‌های مختلف اقتصادی و پایین آمدن مداوم نرخ بهره توسط مقامات پولی آمریکا موجب شد که بازار اوراق قرضه ایالات متحده تحت فشار قرار گیرد و بدین ترتیب در سه ماهه نخست سال 2008 بازدهی اوراق قرضه کوتاه‌مدت و بلندمدت به پایین‌ترین سطوح هدایت شد. با تضعیف بازدهی اوراق قرضه در بازار کالا روند افزایشی نیرومندی شکل گرفت و قیمت کالاها در مدت شش ماه رشد قابل توجهی داشتند. از آنجایی که روند افزایشی بازار کالا همچنان ادامه دارد و تولید ناخالص داخلی و درآمد ملی کشور ایران با قیمت نفت ارتباط و همبستگی مثبت قوی دارد، انتظار می‌رود فشار صعودی قیمت کالاها روی نرخ بهره درون کشور و انتظارات تورمی تاثیرگذار باشد و موسسات مالی و بانک‌ها در درون کشور قیمت بالاتری برای وام‌دهی در نظر گیرند. همچنین بانک مرکزی برای کنترل و نظارت بیشتر بر روی تورم با احتمال بالایی ممکن است نرخ بهره را به سطوح بالاتر هدایت کند.
در ماه‌های اخیر قیمت کالاهای سرمایه‌ای و بادوام با رشد همراه بوده که بیشتر به دو عامل گسترش نقدینگی در سطح کشور و تاثیرات قیمت جهانی مربوط می‌شود. با وجود انتظارات تورمی و بالا رفتن سطح بازده انتظاری می‌توان چنین استدلال نمود که وام‌دهندگان نرخ‌های بهره بالاتری را پیشنهاد خواهند نمود. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود حاشیه سود گروه بانکداری با توجه به رشد نرخ بهره بانکی افزایش یابد.
در چند ماهه گذشته انتشار گزارش درآمدهای سه ماهه بانک اقتصاد نوین، کارآفرین و پارسیان از رشد عایدی آنها حکایت می‌کند. انتظارات بازیگران بازار از رشد عایدی این شرکت‌ها در شاخص صنعت بانکداری بازتاب یافته، به طوری که در یک روند افزایشی نیرومند قرار گرفته است.
روند افزایشی شاخص بانکداری
(نمودار 1) تغییرات شاخص صنعت بانک و موسسات مالی در بورس اوراق بهادار ایران را از سال 83 تا ابتدای سال 1387 نمایش می‌دهد. با گذر کردن شاخص بانکداری از سطح کلیدی 90 روند افزایشی احتمالا تا محدوده 125 رشد خواهد یافت. با توجه به شتاب و شیب حرکت این رشد می تواند در سه ماهه نخست سال 1387 صورت پذیرد.
بانک پارسیان
قیمت سهام بانک پارسیان از سال 1383 تا 1385 به عنوان بزرگترین بانک خصوصی ایران در مسیر کاهشی (اوج 8299 تا کف 1164 ریال) قرار داشت. در یک حرکت چندین ماهه کف میان‌مدتی به‌وجود آمد و در اوایل بهار 1387 نشانه‌های آشکاری برای آغاز رالی صعودی دیده می‌شود. از نقطه نظر نموداری با تثبیت قیمت بر بالای سطح 1800 روند افزایشی آغاز خواهد شد و در صورت چنین رخدادی انتظار می‌رود نرخ‌ها به سوی سطح 2450 حرکت کنند. در میان‌مدت احتمال صعود به سوی قیمت 3000ریال وجود دارد. پیشینه تاریخی در نمودار قیمت سهام بانک پارسیان نشان می‌دهد که قیمت 1500ریال سطح حمایت قوی می‌باشد.
بانک کارآفرین
با تثبیت قیمت سهام بانک کارآفرین بر بالای سطح 3000ریال دوران نزولی به پایان رسید. اکنون نرخ‌ها قصد دارند از سطوح مقاوم 4400ریال گذر کنند و در این صورت روند افزایشی برای سهام بانک کارآفرین شکل خواهد گرفت. نخستین سطح عرضه جدی در 5800 قرار دارد. با توجه به بررسی نموداری در صورت وجود یک حرکت افزایشی، نقطه هدف نخست سطح 6600ریال است.
موسسه مالی و اعتبار سینا (وسینا)
سهام وسینا در یک روند رو به جلو از زمان عرضه اولیه قرار داشته است. روی سطح 990ریال دو بار بازگشت کرده که این نشان می‌دهد عامه بازیگران بازار نرخ‌های پایین‌تر از آن را در نظر ندارد. تثبیت قیمت بر بالای سطح 1090 و آنگاه شکست سطح 1190 ریال نشانه قرار گرفتن سهام موسسه مالی و اعتباری سینا در یک روند افزایشی است. در صورت ایجاد یک حرکت افزایشی نخستین نقطه هدف قیمت 1400 ریال خواهد بود. حرکت کنونی قیمت سهام این بانک روند افزایشی را نشان نمی‌دهد. (نمودار 4)
بانک اقتصاد نوین (ونوین)
بررسی نمودار سهام بانک اقتصاد نوین دو نکته را روشن می سازد:
الف) شکست سطح کلیدی ۲۹۰۰ ریال علامتی بر پایان دوران نزولی تفسیر می‌شود.
ب) در یک سال گذشته سهم در حال تشکیل کف بوده است. گذر کردن قیمت از 3400 ریال می‌تواند نشانه آشکاری بر یک حرکت افزایشی قلمداد شود.
چنانچه قیمت سهام بانک اقتصاد نوین در یک مسیر صعودی قرار گیرد، انتظار می رود قیمت تا نزدیک سطح روانی ۵۰۰۰ ریال پیش رود. نقطه هدف بلندمدت رسیدن به سطح مقاوم قوی ۷۰۰۰ ریال است. جمع‌بندی
با وجود روند رو به جلو در شاخص قیمت بورس اوراق بهادار ایران، شاخص صنعت بانکداری در یک روند افزایشی حرکت می‌کند و انتظار می‌رود در شش ماهه نخست سال 1387 به سطح 125 واحد دست یابد. موج توجه به گروه بانکداری در پایان زمستان سال گذشته با اخبار مربوط به افزایش نرخ بهره آغاز شد و احتمالا این صنعت بتواند سرمایه‌گذاران را به سوی خود جلب کند. در این میان بانک پارسیان از سطح قوی 1800ریال با انتشار گزارش درآمدی بالاتر عبور کرد و با توجه به الگوهای قیمت و حجم معاملات به نظر می‌رسد روند افزایشی را در بهار 87 ادامه دهد. همچنین پیش‌بینی می‌شود بانک کارآفرین با افزایش قیمت روبه‌رو شود. در بررسی ریسک‌های این صنعت باید به کاهش میزان گشایش اعتبارات اسنادی و کاهش تسهیلات اعطلایی اشاره کرد. همچنین ریسک سیاسی و ریسک نرخ بهره در تغییرات آینده سهام این صنعت نقش بسیار بااهمیتی خواهد داشت.
در جدول زیر سطوح مقاوم و پیش‌بینی روند آینده به صورت خلاصه آمده است:
تهیه و تنظیم: موسسه آموزش و پژوهش‌های اقتصادی رهنمون سرمایه بررسی بازار سرمایه ایران، بولتن تحلیلی بهار 87
www.rahnemoonsarmaye.com

۰

بررسی شاخص قیمت بورس اوراق بهادار و چشم‌انداز صنعت بانکداری در سال 1387