گروه بورس - زهرا مجتهد: اراده‌ای در سازمان بورس برای ابقای کانون سهامداران حقیقی وجود ندارد. این عبارتی است که دبیر کانون سهامداران حقیقی در پیگیری‌های خبری «دنیای اقتصاد» عنوان می‌کند.

خبرنگار ما گزارش می‌کند: پس از گذشت یک سال و اندی از تصویب قانون بورس اوراق بهادار و تشکیل شورای عالی بورس به عنوان اولین رکن سیاست‌گذاری بازار سرمایه کشور، همچنان جایگاه خالی یک نماینده از کانون‌های فعال در این بازار، در شورای بورس تهران مشهود است. هرچند که سازمان بورس اعلام کرده‌است امسال مجوزهایی برای کانون‌های باقی‌مانده صادر خواهد کرد. در همین حال سازمان بورس تاکنون به درخواست کانون سهامداران حقیقی برای صدور مجوز این نهاد بازار سرمایه، پاسخی نگفته‌اند.
شورا عمر نوح ندارد
برخی فعالان بازار سرمایه امسال می‌پرسند مگر مدت عمر شورای بورس چند سال است که با گذشت دو سال از عمر آن یکی از اعضای رسمی شورا غایب باشد. به هر رو این سازمان بورس است که باید زمینه ورود نماینده کانون‌ها به شورا را فراهم کند.
اگرچه پیگیری برای تشکیل کانون‌ها باید از سوی تمام فعالان بازار سرمایه در سازمان بورس صورت گیرد، تا در زمان کوتاه‌تری این موضوع اجرایی شود.
یک صندلی خالی است
دبیر کانون سهامداران حقیقی در این باره می‌گوید: «حضور نماینده‌ای از میان فعالان بازار سرمایه در شورای بورس به عنوان عالی‌ترین رکن این بازار به طور قطع کارساز بوده و علاوه بر آن حق‌قانونی فعالان بازار سرمایه است که در بالاترین رکن بازار حضور داشته باشند.»
مرور تولد یک تشکل
اما درخصوص کانون سهامداران حقیقی باید توجه داشت که این کانون در سال 1383 یعنی زمانی که هنوز قانون بازار اوراق بهادار تدوین و تصویب نشده بود با مجوز رسمی وزارت کشور تشکیل شده است.کانون سهامداران حقیقی در آن زمان از سوی سازمان بورس اوراق بهادار و دبیرکل وقت، ضمن دریافت مجوز کتبی و تایید رسمی اساسنامه (همراه با اعمال اصلاحات در اساسنامه از سوی سازمان بورس) و اعلام موافقت وزارت کشور، شکل گرفت و کانون با مجوز و ثبت رسمی و قانونی ثبت شد.ابوالفضل متین، دبیر این کانون می‌گوید: در آن زمان قانون بازار اوراق بهادار یا سازمان بورس وجود نداشت که دستوری مبنی بر اخذ مجوز برای فعالیت کانون‌ها مطرح باشد.
از آن روز تا امروز
وی افزود: عالی‌ترین مقام اجرایی بورس و تشکیلات آن روز بورس، مجوز رسمی فعالیت را به کانون دادند.متین گفت: اما از ابتدای سال 85 که قانون اوراق بهادار اجرایی شد و سازمان بورس تشکیل یافت، کانون سهامداران حقیقی طی نامه رسمی در اردیبهشت ماه 85 درخواست تطبیق کانون با قانون بازار اوراق بهادار را به سازمان ارائه کرد.
پی‌درپی درخواست شد
وی افزود: در سال 86 نیز پس از پیگیری‌های پی‌در‌پی پیرو درخواست قبلی، این درخواست تکرار شد.متین به مجاری مختلف اداری برای این پیگیری اشاره کرد و گفت: از طریق معاون امور نهادها و کانون‌های سازمان بورس، موضوع یادشده پیگیری شد و آخرین پاسخ سازمان این بود که در دستور جلسه هیات‌مدیره سازمان بورس است.
گفتند شما همچنان در نوبت هستید
وی افزود: ما همچنان پس از تمام این پیگیری‌ها منتظر هستیم تا سازمان پاسخی رسمی بدهد.
ناگفته نماند که موضوع تطبیق کانون با قانون، به طور شفاهی هم پیگیری شده است و باز هم تاکید شد: «در نوبت دستورجلسه سازمان است»!
دبیر کانون سهامداران حقیقی با اشاره به این مطلب که به دلیل ثبت قانونی و مجوز لازمه، هیچ مشکلی برای فعالیت در حوزه اساسنامه خود ندارد، گفت: ولی ما به عنوان فعالان اصلی بازار سرمایه علاقه‌مند
به فعالیت در چارچوب نظارتی سازمان، به عنوان مقام ارشد ناظر بازار سرمایه هستیم.

اراده‌ای برای ابقای کانون سهامداران حقیقی نیست
وی در پاسخ به این پرسش که دلیل اصلی به تاخیر‌انداختن پاسخ را در چه می‌دانید؟ خاطرنشان کرد: شخصا فکر می‌کنم که اراده‌‌ای جدی که خواهان صدور مجوز و ابقای چنین تشکلی در بین مدیران سازمان باشد، وجود ندارد و سلیقه‌ای برخورد می‌شود.

چرا اراده‌ای نیست؟
وی ادامه داد: طبیعی است که بعضی از مدیران اجرایی از برخی اظهار‌نظرهای کانون در بازار سرمایه ناراحت می‌شوند و پیش‌بینی می‌شد که همین امر یکی از عوامل به‌ تاخیر انداختن هدف مورد نظر ما باشد.

بانیان می‌آیند و می‌روند
متین به سوال خبرنگار ما درخصوص این که آیا مدیران بااعضای هیات‌مدیره مشکلی دارند؟ اظهار داشت: این مهم نیست که چه کسانی بانی این نوع تشکل‌ها بودند. نباید سلیقه‌ای برخورد کرد.
بانیان می‌آیند و می‌روند....، آنچه مهم است، اصل تشکل سهامداران حقیقی است که باید ایجاد و ماندگار شود.
ساز مان باید کمک کند
وی افزود: سازمان باید با طراحی ساز و کاری مناسب به راه‌اندازی و بقای این تشکل کمک کند.
سهامداران حقیقی یکی از عناصر اصلی این بازار محسوب می‌شوند و نمی‌توان آنها را حذف کرد.
دبیر کانون سهامداران حقیقی گفت: اگر به کارگزاری مجوز داده می‌شود، اگر به سرمایه‌گذاری نهادی مجوز داده می‌شود که کانون تاسیس کنند، چرا به سهامداران حقیقی اجازه تطبیق با قانون داده نمی‌شود؟ به هر حال آنها پیشقدم‌تر از همه بوده‌اند، «چرا از این فکر حمایت نمی‌شود؟»

سلیقه‌ای نگاه نکنید!
وی گفت: «نگاه، نگاه سلیقه‌ای است. مدیر قبلی مجوز صادر می‌کند و مدیر جدید بورس به تاخیر می‌اندازد!»
ابوالفضل متین تصریح کرد: به هر حال ما پیگیر هستیم و امیدواریم به زودی تشکل کانون سهامداران حقیقی با گسترش سهام عدالت که در زمان کوتاهی به چندین میلیون سهامدار خواهد رسید فراگیر شود.
وی ادامه داد: باز هم امیدواریم مدیران بازار سرمایه با نگاه عمیق‌تری برای دفاع از حقوق سهامداران حقیقی تلاش کنند، به طوری که در ماده (3) قانون بازار اوراق بهادار فلسفه وجودی تشکیل سازمان و شورای بورس همین مساله مدنظر قرار داده شده و امکان‌ فراگیر شدن کانون سهامداران حقیقی بیش از پیش مهیا شود.

در انتظار پاسخ
از دیگر اعضای کانون سهامداران حقیقی «بهروز شهدایی» است که در این باره او نیز اشاره به تشکیل این کانون در سال‌های قبل از تصویب قانون اوراق‌بهادار دارد.
وی به خبرنگار ما گفت: این کانون به صورت رسمی به ثبت رسیده است و چون نوع تشکل، حالت خاصی داشت، هیچ ضوابط قانونمندی در آن دیده نشده است.
وی افزود: در وزارت کشور و با حمایت دکتر عبده تبریزی رییس وقت سازمان بورس اوراق‌بهادار، کانون به صورت قانونی متولد شد.
شهدایی گفت: پس از تصویب قانون اوراق‌بهادار، این نهادها مطابق مفاد آن باید به ثبت از سوی سازمان اوراق‌بهادار برسد.
وی ادامه داد: بر همین اساس مدارک مورد نیاز در این مورد را سازمان بورس از اعضای هیات‌مدیره کانون خواسته است که دبیر کانون طی جلساتی که با این سازمان داشته، مراتب امر را اعلام کرده است.

توپ توی زمین سازمان
وی اظهار داشت: اکنون پس از پشت سر گذاشتن این مراحل در انتظار پاسخ سازمان هستیم.
شهدایی در پاسخ به این پرسشی که آیا این کانون تلاش مضاعفی را نسبت به گذشته نباید انجام دهد تا در سال‌جاری به جای دو کانون رسمی، سه کانون رسمی در بورس فعال باشند تصریح کرد: از طرف ما نباید کاری انجام شود، اما در مقابل سازمان هم نظراتی را برای خود دارا است که در نهایت هر دو طرف هم کانون و هم سازمان باید به توافق کلی برسند.
شهدایی نیز همانند سایر اعضای کانون معتقد است که «توپ توی زمین سازمان بورسی‌ها است».
وی خاطرنشان کرد: ما تمامی اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و اگر سازمان کمی در دادن پاسخ به ما تعجیل کند، آن‌گاه می‌توان چنین استدلالی را به طور مستمر بیان داشت که بورس متعلق به بخش‌خصوصی است.
وی افزود: اگر بخواهیم خصوصی‌سازی را سرلوحه قرار دهیم، با مدیریت دولتی این کار انجام پذیر نیست. بدون توجه به این موضوع می‌توان گفت که اصلا لزومی نبود که حتی شرکتی با نام شرکت بورس تشکیل شود.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا اعضای هیات مدیره کانون مورد تایید سازمان نیستند و آیا همین امر موجب تاخیر در اخذ مجوز از سازمان شده است؟ گفت: در مورد اعضای هیات مدیره می‌توان یادآور شد که قبل از اینکه مورد تایید سازمان باشند از سوی وزارت کشور و وزارت اطلاعات تایید شده‌اند. نکته مهم اینجاست که هیچ انتصابی بدون گذشتن از مجاری دولتی مورد تایید نیست و بنابرهمین مورد، این اعضا تایید کافی از نظر شخصیتی را دریافت کرده‌اند.
شهدایی گفت: با همه این تفاسیر، مطابق آیین‌نامه سازمان هرتغییری در بازار امکان‌پذیر نیست الا با نظر شخصی رییس سازمان بورس.

کانون موضع منفی نگرفته است
علی‌اصغر حبیبی یکی دیگر از اعضای کانون سهامداران حقیقی به فعالیت سه ساله این کانون اشاره کرد و گفت: از نظر قانونی این کانون به ثبت رسیده و اعضای آن کشف صلاحیت شده‌اند.
وی گفت: اعضای هیات مدیره کنونی این کانون در مقابل گفته‌های سازمان موضع نگرفته‌اند و هر پیشنهاد مثبتی را با هدف این‌که این کانون بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه دهد، می‌پذیریم.

کانون سهامداران بازوی قوی بورس
سهیلا فروزانی از اعضای هیات‌مدیره کانون به برگزاری انتخابات برای تعیین اعضای این هیات‌مدیره اشاره کرده و در همین باره افزود: زمانی که روال اداری را پیمودیم و مجوز برگزاری انتخابات را گرفتیم، استعلام امینی در خصوص این افراد گرفته شده بود.
وی گفت: اکنون پس از گذشت دو سال، ثبت قانونی و فعالیت کانون، این کانون می‌تواند به عنوان یک بازوی قوی برای بورس و همراهی با آن مطرح شود. سهامداران حقیقی هم در بازار چیزی جز این نیستند.

نه بله و نه خیر...!
فروزانی تصریح کرد که اسم کانون‌ها در قانون اوراق بهادار به پیشنهاد مجلس آمده است. زمانی هم که به سازمان مراجعه کردیم (پس از تصویب قانون)، ما کانون متشکلی بودیم که در بازار به فعالیت خود می‌پرداخت. حالا هم می‌توانیم به راحتی مطابق با شکل سازمانی تغییرات لازم را صورت دهیم.
وی گفت: تمام فرم‌های مربوط در سازمان را تکمیل کردیم، اما هنوز از این سازمان جوابی نگرفتیم، نه بله و نه خیر!
فروزانی، به پیگیری مستمر کانون برای دریافت مجوز از سازمان اشاره کرد و گفت: دکتر رحمانی در جلسات مختلف، بحث کانون را تایید کرده است.
وی گفت: علی‌القاعده باید عنوان کرد که چون هیچ مشکل خاصی وجود ندارد، ما بارها گفته‌ایم که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر مردمی بودن، بازوی قوی‌ای برای این بازار هستیم.
فروزانی افزود: ما انتظار داریم که سازمان هرچه سریع‌تر ما را تطبیق دهد و به عنوان یک کانون رسمی از سوی همین سازمان به فعالیت خود ادامه دهیم.