گروه بورس- یک عضو شورای عالی بورس می‌گوید: تدوین برنامه راهبردی بازار سرمایه تا دو ماه دیگر (خردادماه) پایان می‌یابد.

«محمدرضا پورابراهیمی» به ایسنا گفت که آنچه که به نظر می‌رسد در حوزه بازار باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد، استراتژی کلان بازار سرمایه است که در آن رویکرد جایگاه ارتباطی بازار با سایر حوزه‌های اقتصادی تبیین و مشخص می‌شود، زیرا بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور اقتصاد دولتی بوده و رویکرد فعالیت‌های بازار سرمایه دقیقا با حوزه فعالیت‌های بخش غیردولتی مرتبط است. به اعتقاد وی، به منظور دستیابی به اهداف و جایگاه‌ مناسب بازار سرمایه در اقتصاد کشور به تعریف دقیق و مشخصی از استراتژی و اهداف بلند مدت بازار سرمایه و ارتباط آن با سایر اجزای اقتصادی کشور نیاز است تا اینکه بتوان این اثرات را در یک تعامل دو طرفه و چند جانبه مشاهده کرده و خروجی آن نقش و اهمیت بازار سرمایه در تولید اقتصاد کشور را به خوبی نمایان کند.
تدوین 3 مرحله‌ای برنامه
وی عنوان کرد: به واسطه ابهامات موجود در حوزه قوانین و مقررات، ارتباط بین بخش دولتی و خصوصی و مشکلاتی که در واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش‌خصوصی وجود دارد در برخی مواقع به مالکیت بخش‌خصوصی منجر نمی‌شود و همین امر باعث شده که نتوان از ظرفیت قانون بازار سرمایه به نحو کامل و بارزی در حوزه توسعه اقتصادی کشور استفاده کرد، بنابراین یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید در سال جدید انجام شود تدوین برنامه استراتژیک بازار سرمایه برای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است.
پورابراهیمی با اشاره به آماده شدن پیش‌نویس برنامه استراتژیک خاطرنشان کرد: برای تکمیل برنامه استراتژیک در تلاشیم تا از اطلاعات تخصصی اساتید دانشگاه، متخصصان بازار سرمایه و خبره‌های حوزه مالی استفاده کرده و برنامه جامعی ارائه دهیم، البته در صورتی‌که بتوانیم نگاه جدید جایگاه‌های بخش دولتی در حوزه بازار سرمایه را در این رویکرد قرار دهیم، برنامه کامل و جامعی ارائه خواهد شد.
تدوین آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی؛ مهم‌ترین خروجی شورا عضو شورای عالی بورس تدوین آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی را از برنامه‌های ویژه شورا در سال جدید ذکر کرد و با اشاره به مشکلات متعددی که در این حوزه وجود دارد، توضیح داد: از اقداماتی که باید در سال ۸۷ در شورای عالی بورس سازمان و مجموعه‌های مرتبط باحوزه بازار سرمایه انجام شود، تدوین آیین‌نامه دقیقی از نحوه ارتباط سرمایه‌گذاران خارجی در بورس ایران و نحوه فعالیت نهاده‌های مالی خارجی در کشور است.
وی تاکیدکرد: از اقدامات بزرگی که به خلاقیت و نوآوری در حوزه بازار سرمایه‌ منجر می‌شود، تعریف دقیقی از ارتباط حوزه سرمایه‌گذاری خارجی، ارتباط نهادهای مالی خارجی در داخل بازار سرمایه‌ و ارتباط حوزه فعالیت بازار با مجموعه بازار سرمایه خارج کشور است که امیدواریم این تعامل بتواند رویکرد جدیدی در ارتقای جایگاه بازار سرمایه کشور به دنبال داشته باشد.
وی به اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره و یادآوری کرد: در حال حاضر بخشی از ضوابطی که به صورت پراکنده و غیر منسجم در این زمینه وجود دارد، در حال جمع‌آوری و پیشنهادهای سازمان در حال دریافت است که امیدواریم این فعالیت تا نیمه اول امسال به عنوان یک خروجی مهم از شورای عالی بورس ارائه شود.
تدوین مقررات تشکل‌های خود انتظام با کمک‌ فعالان بازار
عضو شورای عالی بورس تدوین مقررات تشکلات خود انتظام را از دیگر اقدامات شورا در سال جدید دانست و عنوان کرد: در حال حاضر ضوابط و مقررات تشکل‌های خود انتظام به شکل کلی در بازار سرمایه دیده شده و نیاز است که هر یک از آنها آیین‌نامه و مقررات خاص خود را داشته و چارچوب مشخصی از فعالیت آنها تعریف شود. وی تصریح کرد: اقدامات اولیه کار انجام شده است و امیدواریم در مسیر کار به سمتی حرکت کنیم که مقررات و ضوابط جامع و کاملی ارائه شود. پورابراهیمی ابراز کرد: باید دست‌اندرکاران بازار سرمایه، کارگزاران، مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری، متخصصین بازار و استادان دانشگاه در این زمینه کمک و اطلاع‌رسانی کرده تا این مقررات نهایی شود.
وی با اشاره به نوپا بودن بازار سرمایه عنوان کرد: مشاهده مسیر بازار سرمایه از سال 48 تا کنون نشان می‌دهد که بازار سرمایه کشور در مقایسه با سایر کشورها نوپا است، ولی با این وجود اقدامات مناسبی در زمینه ابزارها و نهادهای مالی انجام داده است.
وی ابزار صکوک اجاره را مدنظر قرار داد و تصریح کرد: آیین‌نامه ابزار مالی صکوک اجاره در حال تدوین و راه‌حل‌هایی در حال ارائه به مجلس است تا مشکل مالیات آن برطرف شود. وی قراردادهای آتی را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه بازار دانست و ادامه داد: با عملیاتی شدن این ابزار در اردیبهشت ماه تحولی در حوزه بازار سرمایه و بورس کالا ایجاد می‌شود.
«اتوس» خرداد ماه عملیاتی می‌شود
پورابراهیمی در مورد سیستم جدید معاملاتی (اتوس) گفت: هفته گذشته برای اولین بار به طور آزمایشی معاملاتی با این سیستم انجام شد که در صورتی‌که بتوانیم از اواخر خردادماه برنامه را عملیاتی کرده و رویکرد خاصی را به بخش اجرای برنامه اتوس بدهیم، اقدام بسیار بزرگی در بازار سرمایه کشور انجام می‌شود.
وی راه‌اندازی بازار OTC را از دیگر اقدامات موثر در بازار سرمایه دانست و عنوان کرد: در حال حاضر پذیره‌نویسی این بازار آغاز شده که بعد از پایان پذیره‌نویسی مراحل اجرایی آن آغاز می‌شود، در این‌صورت شرکت‌های پذیرفته نشده در بورس می‌توانند سهام خود را در این بازار معامله کرده و براساس یک مکانیزم خاص به عنوان یک بازار خارج از بورس بتوانند فعالیت خود را در کشور آغاز کنند.
عضو شورای عالی بورس سال ۸۷ را سال بسیار خوبی برای بازار سرمایه کشور دانست و اظهار امیدواری کرد: عوامل موثر خارجی در حوزه بازار سرمایه به حداقل رسیده و با زیرساختی که در قوانین بازار انجام می‌شود، تحرک خوبی در بازار ایجاد شود.