پایان هفته پرخبر!

گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام در شرایطی امروز (شنبه) فعالیت خود را از سر خواهد گرفت که در پایان هفته جاری تحولات گسترده رخ داده، نوید‌دهنده تغییراتی در سطح کلان خواهد بود. در تحولات رخ‌داده در حوزه سیاسی نشست گروه ۱+۵ در شانگهای چین اگرچه بدون نتیجه خاصی پایان یافت، اما به سنت جلسات گذشته این گروه، شرایط جلسات اولیه عموما مشابه جلسه روز گذشته این گروه بوده است.

در این حال بحث در مورد بسته اقتصادی و امنیتی پیشنهادی می‌تواند زمان تصمیم‌گیری شورای امنیت را با تاخیر مواجه سازد. در این زمینه با توجه به گذشت یک ماه از مهلت ۲ ماهه قطعنامه قبلی، زمان صدور قطعنامه جدید ممکن است با تاخیر قابل ملاحظه مواجه شود. در کنار این تحول در شرایط اقتصادی مهمترین اتفاق، احتمال انتصاب حسین صمصامی استادیار دانشگاه شهید بهشتی و دبیر کمیسیون اقتصادی دولت به عنوان سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی بود.

با توجه به اهمیت وزیر اقتصاد در هدایت دو بازار پول و سرمایه انتظار تحولاتی در این دو بخش وجود دارد. از سویی در همین شرایط سخنان رییس‌جمهوری در استان قم به ویژه انتقادات گسترده از مقامات اقتصادی دولت و نظام بانکی به همراه اعلام بسته سیاستی-نظارتی شبکه بانکی کشور در سال ۸۷ نشان از تحول جدی در حوزه پول است.

مفاد بسته سیاستی- نظارتی به ویژه در افزایش غیرمستقیم سود تسهیلات (با مبنا قرار دادن تورم) و همچنین افزایش نرخ اوراق مشارکت سبب خواهد شد تا در کنار تقویت گروه بانکی و لیزینگ بورس، در کل بازار سرمایه‌ را در برابر سخت‌تر شدن رقابت با بازار پول قرار دهد. انتظار می‌رود با اجرای بسته، بازار پول از شانس بیشتری برای جلب سرمایه‌ها برخوردار شود. با توجه به کمبود نقدینگی در بازار این رقابت تقویت شده می‌تواند مشکل بازار سرمایه را تقویت کند.

از سویی به نظر می‌رسد فشار تسهیلات پیش‌بینی شده در نظام بانکی موجب کاهش سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بازار سرمایه شود.

بروز نشانه‌هایی از فروش سهام توسط بانک‌های دولتی و خصوصی حکایت از برعکس شدن جریان نقدینگی عمده دارد. بانک‌های دولتی مالکیت عمده‌ترین شرکت‌های بورسی را در اختیار دارد و شماری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ و هلدینگ که دارای صدها

شرکت زیرمجموعه هستند را در بر می‌گیرد.

در تحولات اقتصادی موثر بر بازار بهای فلز مس در معاملات روز گذشته از مرز روانی ۴دلار در هر پوند (۸هزار و ۸۷۹دلار در هر تن) عبور کرد و این در شرایطی بود که موجودی انبارهای LME (بورس فلزات لندن) همچنان رو به کاهش است و از سویی تنها عامل نگرانی از رکود اقتصادی آمریکا مانع از رسیدن مس به رکود ۹هزار دلار شده است؛ چرا که در بخش عرضه اعتصاب در میان شماری از پیمانکاران معدن «کودلکو» نگرانی از کاهش عرضه را به وجود آورده است.

در حوزه تحولات اقتصاد بین‌المللی، بهای محصولات پتروشیمی همچنان روند باثبات، اما با کاهش اندک را تجربه کرده‌اند. در این بخش بهای متانول در بازار چین افزایش اندکی را تجربه کرده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار دادوستد سهام روز چهارشنبه چهره بازاری متعادل را داشت که در آن بازار از افت ابتدای هفته بازار و رشد سریع روز سه‌شنبه دور بود. در بازار چهارشنبه شاخص ۲/۵واحد رشد کرد. مهم‌ترین تحول بازار چهارشنبه به حوزه معاملات عمده بازمی‌گشت. سرانجام معامله عمده تراکتورسازی ایران در نرخ ۴هزار و ۶۵۳ریال (۱۷۷درصد بیشتر از قیمت پایه) دادوستد شد، هر چند که هویت خریدار پس از قطعی شدن معاملات مشخص خواهد شد، اما به نظر می‌رسد کنسرسیومی از آستان قدس و مهراقتصاد ایرانیان خریدار این بلوک بودند. مهر اقتصاد ایرانیان که شاخه سرمایه‌گذاری موسسه مالی و اعتباری مهر است، شماری از شرکت‌های دولتی از جمله ۲۰درصد آلومینیوم ایران و ۵درصد فولاد مبارکه را خریداری کرد.

آستان قدس هم مالکیت کمباین‌سازی ایران را در سال‌های قبل از سازمان خصوصی‌سازی دریافت کرده بود. با این وجود خرید سهام تراکتورسازی ایران متفاوت با خریدهای قبلی مهر اقتصاد و حتی آستان خواهد بود، چرا که تراکتورسازی ایران با برخورداری از ۵هزار نفر کارگر و بیش از ۱۰شرکت تابعه از حساسیت مدیریتی بالایی برخوردار است. با توجه به بلوک ۴/۴۲درصدی معامله شده، خریداران احتمالا برای کسب ۵۱درصد سهام با دشواری خاصی مواجه نخواهند بود؛ چرا که در گام نخست امروز (شنبه) بانک پاسارگاد ۹۴/۲درصد سهام تراکتورسازی را در نرخ ۲هزار و ۹۵۰ریال عرضه خواهد کرد. با توجه به حضور مالکان حقوقی متعدد در میان سهامداران یک تا ۶درصدی تراکتورسازی، در صورت خریداری شدن بلوک پاسارگاد عرضه‌کنندگان جدیدی وارد بازار خواهند شد.

در حوزه معاملات بلوک ۲۵/۴ درصدی سیمان اردبیل و آهک آذرشهر در گروه سیمان کرمان دادوستد شد. این بلوک را سرمایه‌گذاری سیمان کرمان به شرکت سیمان کرمان واگذار کرد.

در بازار روز چهارشنبه گمانه‌زنی‌ها در مورد گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌ها، سهم عمده‌ای را در حرکت‌های معامله‌گران داشت. با توجه به پایان فروردین ماه بازار در خلال چند هفته آینده با ارائه گزارش‌های ۱۲ ماهه مواجه خواهد بود.

در بازار چهارشنبه گروه خودرویی شاهد اقبال نسبی بود. راه‌اندازی خط تولید مگان در پارس خودرو و به ‌رغم عبور ارزش بازار شرکت از رقم بی‌سابقه ۳۵۳ میلیارد تومان و اعلام تکمیل پروژه زامیاد کاشان که موجب انتقال این کارخانه به کاشان و آزاد شدن زمین سایت کنونی شرکت خواهد شد، به همراه تولیدات مناسب این شرکت موجب افزایش قیمت این دو نماد شد.

ایران خودرو دیزل نیز با شایعات مربوط به فروش زمین تاپ سرویس و احتساب ۵۰ درصد ارزش آن در صورت‌های مالی سال ۸۶ با جمع‌آوری صف فروش حق تقدم افزایش سرمایه این شرکت که اختلاف قیمت قابل ملاحظه‌ای با سهم یافته بود، شد.

در گروه فلزی، کارشناسان بازار با نگرانی روند عدم افزایش بهای فروش شرکت‌های فولادی و عرضه‌های دستوری این شرکت را در بورس فلزات دنبال می‌کنند. فروش محصولات مبارکه به صورت سلف سه ماهه و با قیمت‌های سال قبل شائبه نرخ‌گذاری محصولات فولادی را پدیدآورده است؛ درصورت ادامه این روند و عدم جبران کاهش درآمد برآوردی شرکت‌های فولادی احتمال برخورد بازار مشابه برخورد با گروه سیمانی وجود دارد. در گروه فلزی، ملی مس با برگزاری مناقصه حمل ۲۰۰ هزار تن کنسانتره (یا ته پاتیل) و ۴۰ هزار تن کاتد دورنمایی از شرایط صادراتی شرکت در سال جاری را تصویر کرده است.

در این گروه تامین اجتماعی با اعلام واگذاری سهام خود در شرکت درین کاشان روند تغییرات در پرتفوی خود با واگذاری سهام شرکت‌های با اولویت کمتر و خرید سهام شرکت‌های اصل ۴۴ را در حال اجرا دارد. با این اطلاعیه شمار شرکت‌های بورسی تامین که در آستانه واگذاری است به ۲ شرکت افزایش می‌یابد. پیش از این آمادگی برای واگذاری سولیران اعلام شده است. در گروه سیمانی افزایش بی‌سابقه فولاد موجب افزایش بهای سیمان در کشورهای منطقه شده است. در آخرین تحولات احتمال توقف صادرات سیمان از سوی هند افزایش یافته است. هند با تولید ۱۷۰میلیون تن و ۳/۳میلیون تن صادرات یک صادرکننده عمده بازار سیمان محسوب می‌شود.

بهای سیمان در پاکستان نیز افزایش چشمگیری داشت. در گروه غذایی عدم افزایش بهای محصولات لبنی به ویژه موجب افت سود شرکت صنایع شیر ایران از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی و توسعه صنایع بهشهر شده است. در این گروه، لبنیات پاک نیز در سال ۸۶ خود به فروش ۱۴۳میلیارد تومان و صادرات ۶میلیون دلار محصول دست یافته است.

در گروه پتروشیمی، نمادهای این گروه روز چهارشنبه شرایط معاملاتی فعال‌تری را شاهد بودند؛ جمع‌آوری صف فروش فارابی و خرید

بخش عمده‌ای از صف فروش پتروشیمی اصفهان نمونه‌هایی از این فعالیت بود.

در این گروه نامشخص بودن بهای مواد اولیه همچنان با گذشت یک ماه از سال جدید همچنان بر این نمادها سایه افکنده است.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن شاخص ۶/۵واحد رشد کرد. با این کارنامه در کل هفته شاخص ۵۳ واحد رشد کرد و ارزش معاملات در کل هفته ۸/۳۳ واحد افت کرد و شمار خریداران هم به ۳۱هزار و ۶۸۹نفر بالغ شد.