گروه بورس - تراکتورسازی و پالایشگاه اصفهان در اولویت واگذاری‌ها قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار ما، سازمان خصوصی‌سازی، تسریع در واگذاری‌ها در سال‌جاری را در راس برنامه‌های اجرایی خود قرار داده است.
از ابتدای سال‌جاری این سازمان سهام شرکت‌های فولاد مبارکه، آلومتک وتراکتورسازی ایران را در بورس عرضه کرده است.
طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی، این سازمان قرار است در سال‌جاری به میزان صدها میلیارد ریال سهام شرکت‌های دولتی را از طریق بورس، مزایده و ... واگذار کند.
عرضه 26میلیون سهم دیگر از سهام تراکتورسازی
به گزارش فارس، سازمان خصوصی‌سازی درحالی چهارشنبه گذشته بیش از ۳۸۲میلیون سهم تراکتورسازی را به وکالت از سازمان گسترش و به قیمت پایه هر سهم ۴۶۵ تومان به فروش رساند که شرکت سرمایه‌گذاری بانک پاسارگاد نیز ۲۶میلیون و ۴۹۷هزار و ۶۵ سهم (معادن ۹۴/۲درصد) از سهام تراکتورسازی را امروز عرضه خواهد کرد.
قیمت پایه هر سهم برای عرضه این تعداد سهام 295 تومان تعیین شده و شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد این سهام را به صورت یکجا و نقد در تابلوی اصلی عرضه خواهد کرد.
عرضه سهام پالایشگاه نفت اصفهان ۱۹ خرداد
به گزارش فارس، در آخرین جلسه پذیرش اوراق بهادار که عصر روز سه‌شنبه گذشته با حضور معاون سازمان خصوصی‌سازی، رییس امور مجامع شرکت‌ ملی و پالایش و پخش، مدیرعامل و رییس حسابداری پالایشگاه اصفهان، مدیر پذیرش شرکت بورس، مسوولان کارگزاری بانک صنعت و معدن (کارگزار مشاور و معرف شرکت) و تنی چند از کارشناسان برگزار شد، زمان درج نام شرکت پالایشگاه‌ نفت اصفهان 25 اردیبهشت و عرضه اولیه سهام این شرکت مشمول اصل 44 روز یکشنبه 19 خرداد ماه تعیین شد.
این شرکت نفتی در شرایطی در فهرست نرخ‌های تابلوی فرعی بازار اول حاضر خواهد شد که درج و عرضه سهام آن منوط به رفع مواردی چون ارائه اطلاعات مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۸۷، قرارداد انتقال نفت خام با خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، قرارداد خرید نفت خام با شرکت ملی نفت و قرارداد فروش فرآورده با شرکت ملی پخش، ارائه تاییدیه حسابرسی در خصوص سیستم اطلاعات حسابداری، تاییدیه حسابرسی در خصوص کفایت سیستم کنترل‌های داخلی شرکت، اطلاعات مربوط به طرح‌های توسعه، ثبت شرکت پالایشگاه نفت اصفهان در سازمان بورس، عرضه محصولات قابلیت پذیرش در بورس کالا و ... شده است.
واگذاری مخابرات تا پایان سال
معاون وزیر ارتباطات از واگذاری سهام شرکت مخابرات ایران در بورس تا پایان سال جاری و خصوصی شدن آن خبر داد.
وفا غفاریان در گفت‌وگو با فارس اظهار امیدواری کرد که با ارائه سایر مدارک مورد نیاز به سازمان بورس در آینده نزدیک سهام مخابرات ایران در بورس عرضه می‌شود.
وی با بیان اینکه به جز ۲۰درصد، ۸۰درصد سهام مخابرات ایران که ۳۳ شرکت مخابرات را شامل می‌شود، در بورس عرضه خواهد شد، گفت: ۲۰درصد سهام مخابرات در اختیار دولت خواهد بود.
غفاریان با اشاره به تمایل برخی شرکت‌های خارجی برای خرید سهام مخابرات ایران افزود: هم‌اکنون با این شرکت‌ها در حال رایزنی هستیم و اطلاعات اولیه را نیز اخذ کرده‌ایم.
وی ادامه داد: شرکت‌های خارجی می‌توانند تا ۱۰درصد به صورت بلوکی یا خرد، سهام، سهام مخابرات ایران را خریداری کنند.
رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران اظهار داشت: بخشی از سهام شرکت مخابرات در اختیار سهام عدالت و کارکنان قرار می‌گیرد.
واگذاری شرکت فرش ایران به صورت مزایده
مدیر عامل شرکت فرش ایران جلال‌الدین بصام در گفت‌وگو با مهر از واگذاری شرکت سهامی فرش ایران به صورت مزایده‌ای خبرداد و گفت: در گذشته قرار بود که این شرکت به عنوان مطالبات دولت به سازمان بازنشستگی واگذار شود که این قضیه منتفی شده و هم‌اکنون قرار بر این است که واگذاری این شرکت از طریق مزایده صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران افزود: مراحل خصوصی‌سازی هر شرکتی باید توسط شرکت مادر تخصصی آن و صاحب سهم اجرا شود که بر این اساس وزارت بازرگانی مسوولیت پیگیری واگذاری شرکت سهامی فرش ایران را نیز به عهده دارد.
وی تصریح کرد: تا به حال پیشنهادی برای خرید شرکت سهامی فرش از سوی سرمایه‌گذاران خارجی ارائه نشده است. این درحالی است که ابتدا باید شرکت مورد ارزیابی توسط سازمان خصوصی‌سازی قرار گیرد سپس با برگزاری مزایده به بخش‌خصوصی واگذار شود.
قطعیت معامله فولاد مبارکه
با قطعیت بلوک چهارم و 5‌درصدی بزرگترین شرکت بازار سهام در روز چهارشنبه گذشته، پرونده بزرگترین و مهم‌ترین واگذاری تاریخ بورس بسته شد. به گزارش فارس، فولاد مبارکه که با ارزش روز بیش از 1/5‌هزار میلیارد تومانی عنوان بزرگترین شرکت بورس را یدک می‌کشد هم‌اکنون با واگذاری 79‌درصد از سهام مواجه شده و به جای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (دولت) شرکت‌هایی مانند مهر اقتصاد ایران، کارگزاری سهام عدالت، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، تدبیر، ‌آستان قدس، صندوق کارکنان فولاد و ... در ترکیب سهامداری این شرکت هزار و 580‌میلیارد تومانی حضور دارند. بررسی فرآیند واگذاری بلوک 20‌درصدی این شرکت به ارزش هزار و 232‌میلیارد تومانی توسط فارس حاکی است که سازمان خصوصی بعد از عدم فروش این بلوک به صورت یکجا و نقد در اوایل آذر ماه، اقدام به واگذاری بیش از 16/3‌میلیارد سهم این شرکت در قالب 4 بلوک 5‌درصدی و با شرایط نقد و اقساط و با مهلت پرداخت 30 روزه وجه نقد کرد که این تغییر رویه باعث استقبال خریداران آن شد.
یک کارنامه نامشخص
در این حال، یک کارگزار بورس با معرفی اشکالات اجرای اصل 44 و واگذاری شرکت‌ها، راهکارهایی را در فرآیند عرضه سهام شرکت‌ها معرفی کرد. هادی بیدختی در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با آسیب‌شناسی اجرای اصل 44 و موانع موجود در واگذاری شرکت‌ها اظهار داشت:‌ به دلیل وجود برخی مشکلات پیدا و پنهان فرآیند واگذاری شرکت‌های دولتی به درستی پیاده نمی‌شود و به همین علت نمی‌توان قطعیتی را در کارنامه اجرای اصل 44 در نظر داشت.
وی درخصوص اشکالات موجود در واگذاری شرکت‌ها تصریح کرد: آنچه در عرضه سهام شرکت‌ها تاکنون مشاهده شده نامشخص بودن دیدگاه خصوصی‌سازی و معلوم نبودن بازار هدف و مشتریان بالقوه است که این اشکال یکی از موانع در پیش رو اجرای اصل ۴۴ است که جا دارد سازمان خصوصی سازی قبل از عرضه سهام شرکتی نسبت به وجود مشتریان اطمینان داشته باشد.
این کارگزار بورس با بیان این مطلب که با چنین رویدادی می‌توان مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی، قیمت پایه سهام و شرایط واگذاری‌ها را شناسایی و برطرف کرد گفت: ‌در این صورت امکان بررسی راهکارهای جدید و تغییر شرایط و در نتیجه توافق ضمنی با سرمایه‌گذاران وجود خواهد داشت و سازمان خصوصی‌سازی خواهد توانست مذاکراتی را با یکی دو مشتری بر روی قیمت پایه تعیین شده و در صورت بالا نرفتن قیمت اولیه انجام دهد تا اطمینان نسبی در فروش سهام به وجود آید.
مشاور سابق سازمان بورس دیگر اشکال موجود در فرآیند واگذاری شرکت‌ها را عدم جریان آزاد اطلاعات و تغییر ناگهانی موارد اثرگذار بر قیمت پایه سهام شرکت‌ها قبل از زمان عرضه دانست. بیدختی واقعی‌تر کردن قیمت سهام شرکت‌ها در عرضه‌های عمده را اقدام دیگری در فرآیند اجرای اصل ۴۴ برشمرد و گفت: سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند به هنگام افزایش کاذب قیمت سهام شرکت‌های قابل واگذاری و حاضر در بورس نسبت به عرضه سهام اقدام کرده تا با افزایش تعداد سهام شناور آزاد قیمت درست سهام توسط مکانیزم عرضه و تقاضا مشخص شود. بیدختی با بیان این نکته که مقاومت برخی مسوولین و مدیران در واگذاری شرکت‌ها مشکلات اساسی را ایجاد کرده به فارس گفت: حاکمیت تفکر دولتی و ترس از دست دادن شغل مدیران در کنار عدم ترزیق منابع مالی جدید به بازار سهام باعث شده که به دلیل سرریز شدن سرمایه‌ها در بخش‌های غیرمولد، تورم افزایش یابد.