دنیای اقتصاد- بلوک ۵/۴۲درصدی شرکت «تراکتورسازی تبریز» در آخرین ساعات سومین روز رقابت نفس‌گیر میان خریداران به کنسرسیومی با رهبری شرکت سرمایه‌گذاری «مهر اقتصاد ایرانیان» (وابسته به موسسه مالی و اعتباری مهر)رسید.ارزش این معامله ۱۷۷میلیارد تومان برآورد شده‌است. «دنیای اقتصاد» از معامله ۱۷۷ میلیارد تومانی «تایرا» گزارش اختصاصی می‌دهد

۳ دقیقه طلایی برای خرید از «تراکتورسازی»

یک کنسرسیوم به رهبری «سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان» خریدار۴۵/۴۲ درصد سهام این شرکت بود

گروه بورس- معصومه طاهر‌خانی: بلوک ۴۵/۴۲درصدی شرکت «تراکتورسازی تبریز» در آخرین ساعات سومین روز رقابت نفس‌گیر میان خریداران به کنسرسیومی به رهبری شرکت سرمایه‌گذاری «مهر اقتصاد ایرانیان» رسید.

به گزارش خبرنگار ما، بیش از ۴۲درصد سهام شرکت «تراکتورسازی تبریز» با قیمت پایه یک‌هزار و ۷۴۳ریال از سوی سازمان خصوصی‌سازی به نمایندگی از «ایدرو» در حالی روز دوشنبه هفته جاری در بورس عرضه شد که پس از رسیدن قیمت به ۴هزار و ۶۵۳ریال در نهایت کنسرسیوم «شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان» ‌وابسته به موسسه مالی و اعتباری مهر» برنده این رقابت شد.

ارزش این معامله ۴۵/۴۲ درصدی، ۱۷۷میلیارد تومان برآورد شده که خریدار طی ۳۰روز کاری باید ۲۵درصد آن را پرداخت کند.

ساعت ۱۲:۲۲دقیقه روز گذشته در شرایطی که تعداد خریداران به عدد۳ رسیده بود، کارگزاری رضوی ۴۵/۴۲ درصد از سهام «تایرا» را از کارگزاری «توسعه سهند» خریداری کرد.

شروع رقابت با ۷خریدار

شروع رقابت برای تصاحب سهام تراکتورسازی در روز اول با ۷خریدار (۲خریدار بخش‌خصوصی و ۵خریدار وابسته به نهادهای دولتی) کلید خورد. حضور شرکت‌هایی چون «سرمایه‌گذاری سایپا»، «گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو»، «مهر اقتصاد ایرانیان»، «گروه بهمن» و... نوید رقابتی نفس‌گیر و تنگاتنگ را می‌داد.

به طوری که رقابت بر سر قیمت بعد از دو روز از یک‌هزار و ۷۴۳ریال به ۳هزار و ۶۷۵ رسید.

گران‌فروشی «ایدرو»

اما نکته جالب توجه در مورد معامله سهام «تایرا» ورود زیرمجموعه قدر «ایدرو» به کورس رقابت است. همزمان با ورود این دو خریدار این شائبه در بازار به وجود آمد که هدف اصلی از ورود، افزایش قیمت پایه و گرم کردن بازار رقابت است.

رشد ۱۶۷درصدی قیمت پایه!

این نکته را «شاهین چراغی»، رییس هیات‌مدیره شرکت کارگزاری مهرآفرین هم تایید می‌کند. وی می‌گوید: نباید «ایران‌خودرو» و «سایپا» برای رقابت وارد این معامله می‌شدند؛ چرا که این امرباعث شد قیمت‌گذاری اولیه از مسیر اصلی خود تا حد زیادی خارج شود. مساله اصلی در این معامله، سهام تراکتورسازی نیست، بلکه بحث اصلی در نحوه ورود خریداران و نوع رقابت آنها است. وی تاکید می‌کند: اگر دولت به دنبال تحقق اهداف خصوصی‌سازی و ورود بخش‌خصوصی به این عرصه است، باید توان رقابتی آنها را نیز در نظر بگیرد و به طور مثال حالت رقابتی که برای سهام تراکتور پیش آمد، تکرار نشود. چرا که بخش‌خصوصی با همه توان و قدرتی که دارد، به دنبال تولید صنعتی است و نباید با وارد کردن رقبای قوی شبه‌دولتی، این بخش را دلسرد کرد.

سه‌دقیقه مانده به ۱۷۷میلیارد تومان!

همزمان با رقابت سه‌روزه برای بلوک ۴۵/۴۲ درصدی تراکتورسازی صف‌های خرید بازار نیز دلگرمی خریداران را برای رقابت دوچندان کرده بود.

با خروج «ایران خودرو» و «سایپا» در روز دوم رقابت، تعداد خریداران در روز سوم به دو خریدار تقلیل پیدا کرد. حدود ساعت ۱۱:۳۰ روز سوم، کارگزاری بانک صادرات هم وارد میدان رقابت شد. با ورود این خریدار جدید، این‌ گمانه‌ها میان فعالان بازار به وجود آمده بود که ممکن است رقابت به روز بعد موکول شود. مطابق قوانین معاملاتی بازار، اگر رقابت در روز سوم (چهارشنبه) تا ساعت ۱۲:۲۵ دقیقه ادامه پیدا می‌کرد و بعد از زمان یاد شده یک دستور خرید (Order) وارد سامانه معاملاتی می‌شد قطعا رقابت به روز کاری بعد موکول شد، ولی این‌گونه نشد و در ساعت ۱۲:۲۲دقیقه، بلوک ۴۵/۴۲ درصدی تراکتورسازی از آن کنسرسیوم «مهر اقتصاد ایرانیان» شد.

نقدینگی ۱۱۵میلیارد تومان برای تنها ۲ماه!

اما شرکت «سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان» وابسته به موسسه مالی و اعتباری «مهر» که خریدار بلوک تراکتورسازی است، طی دو ماه اخیر نیز در عرضه‌های بلوکی سازمان خصوصی‌سازی حضور فعالی داشته است.

خرید ۵درصد سهام فولاد مبارکه به ارزش ۳۰۸میلیارد تومان، ۲۰درصد سهام آلومینیوم ایران (ایرالکو) به ارزش ۴۵میلیارد تومان و در نهایت خرید ۴۲درصدی سهام «تراکتورسازی تبریز» به ارزش ۱۷۷میلیارد تومان بخشی از سرمایه‌گذاری این شرکت را تشکیل می‌دهد.

همچنین با توجه به شیوه نقد و اقساط سهامی که سازمان خصوصی‌سازی عرضه می‌کند، با محاسبه ارزش ۲۰درصد اولیه معامله سهام یاد شده، «مهر اقتصاد ایرانیان» در صورت پرداخت ۲۵درصد معامله سهام «تراکتورسازی» تا ۸ خرداد ماه امسال، ۱۱۵میلیارد تومان طی دو ماه اخیر نقدینگی پرداخت کرده است.

به عبارت دیگر، این شرکت‌ طی دو ماه اخیر حدود ۱۱۵میلیارد تومان به صورت نقد برای خرید سهام شرکت‌ها پرداخت کرده است که رقم بسیار قابل توجه و تامل‌برانگیزی است.

خرید، فقط سهام مدیریتی

افزون بر سهام شرکت‌های یاد شده، «مهر اقتصاد ایرانیان» در بسیاری از شرکت‌ها دارای سهام مدیریتی است. به طور مثال در اختیار داشتن ۳۳درصد تکنوتار، ۸درصد توس‌گستر، ۴درصد مالی و اعتباری سینا، ۴درصد لوله سدید، ۱۱درصد توسعه صنعتی و... بیانگر توان بالای این شرکت برای تبدیل شدن به یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است.

۲درصد «تایرا» در صف خرید

بعد از انجام معامله ۱۷۸میلیارد تومان «تراکتورسازی» صف‌های خرید بازار همچنان برای سهام این شرکت در حال افزایش است. به طوری که بیش از ۱۶میلیون تقاضای خرید تا روز چهارشنبه برای سهام شرکت تشکیل شده بود که این تعداد سهام، حدود ۲درصد از سهام تراکتورسازی را تشکیل می‌دهد.

همه سهامداران تراکتور

با نگاهی به ترکیب سهامداران «تایرا» نکته‌ای که بیش از هر چیزی جلب توجه می‌کند، حضور شرکت‌های مطرح و قوی بخش‌خصوصی - دولتی در ترکیب سهامداران این شرکت است. بیمه ایران با ۸/۵درصد، سرمایه‌گذاری ملی ایران با ۱/۴درصد، سرمایه‌گذاری صبا تامین با ۹/۲درصد، سرمایه‌گذاری تدبیر با ۲/۲درصد، بانک تجارت با ۳/۱درصد، سرمایه‌گذاری بانک پاسارگاد با یک‌درصد، موتورسازان تراکتور با ۷/۱درصد، سرمایه‌گذاری فرهنگیان با ۵/۱درصد، سرمایه‌گذاری کارکنان نفت با ۹/۱درصد، سرمایه‌گذاری بیمه با ۱/۱درصد و درنهایت سایر سهامداران با کمتر از یک درصد، بیش از ۶۴درصد سهامداران «تایرا» را می‌سازد. با فروش۴۵/۴۲ درصدی سهام «تراکتورسازی» زمان آن رسیده که کنسرسیوم «مهر اقتصاد ایرانیان» را جایگزین «ایدرو» سهامدار پیشین این شرکت کنیم.

۲درصد اشانتیون برای خریدار «تایرا»!

اکنون که سهامدار بلوک ۴۲درصدی «تراکتورسازی» مشخص شده، لیست سهامداران نشان می‌دهد که این سهامدار بزرگ، علاوه بر مالکیت ۴۵/۴۲درصد، مالکیت ۷/۱درصد دیگر نیز هست، چرا که همان‌طور که در ترکیب سهامداران هم گفته شد موتورسازان تراکتور که بخش زیادی از سهام آن در پرتفوی تراکتورسازی جای دارد، نیز به کنسرسیوم «مهر اقتصاد ایرانیان» می‌رسد. ۱۲هزار سهامدار حقیقی و حقوقی «تایرا» منتظرند تا نتیجه یکی از بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی‌های امسال را ببینند. خریدار هم تا ۳۰روز کاری (تا ۸خرداد ماه) فرصت دارد که ۲۵درصد بهای معامله ۱۷۷میلیارد تومان یعنی ۴۵میلیارد تومان را پرداخت کند.

نماینده تبریز: تراکتور سازی عزت ایران است

فارس- نماینده مردم تبریز در مجلس، تراکتورسازی تبریز را عزت ایران خواند و گفت: اگر تبریز به عنوان قطب صنعتی شناخته می‌شود، با نام پرآوازه تراکتورسازی معنا می‌یابد و انتظار مردم آذربایجان توسعه تراکتورسازی و نه تهدید آن است.

«رضا رحمانی» با بیان اینکه هنوز کارخانه‌های تراکتورسازی و ماشین‌سازی مادر صنایع آذربایجان است، خاطر نشان کرد: تراکتورسازی سهم بزرگی بر صنعتی شدن استان آذربایجان شرقی دارد و به هیچ عنوان نباید تضعیف بشود. وی با تشریح اینکه نقش تراکتورسازی در تبریز برجسته است، خاطرنشان کرد: ما امروز به کمک و پشتیبانی تخصصی همین کارخانه به توسعه استان گام برداشته‌ایم و هر پروژه‌ای که برای استان پیگیری می‌کنیم در کنار آن توجه ویژه‌ای هم به تراکتورسازی داریم. رحمانی با بیان اینکه نیروهای متخصص و کاردان کارخانه تراکتورسازی زنده بودن این صنعت را تضمین کرده است، افزود: نیروهایی که در این کارخانه مشغول هستند، افرادی با انگیزه هستند و آنهایی هم که از این کارخانه بازنشسته یا به روش‌های مختلف رفته‌اند، منشاء تحرک موتور صنعت استان در سنگر دیگر شده‌اند