فشار کمبود نقدینگی در بازار سهام

دنیای اقتصاد- دور جدید واگذاری واحدهای دولتی در سال‌جاری از هفته آینده با واگذاری ۱۰ شرکت از طریق بورس و مزایده آغاز می‌شود. مقامات سازمان خصوصی‌سازی روز گذشته از واگذاری ۹۸ شرکت در سال‌جاری خبر داده بود. با واگذاری ۱۰ شرکت

سازمان خصوصی‌سازی از هفته آینده به بازار می‌آید

معاون سازمان خصوصی‌سازی: گروهی عاشق تولید هستند، این گروه باید تقویت شوند

گروه بورس- دور جدید واگذاری واحدهای دولتی در سال‌جاری از هفته آینده با واگذاری ۱۰ شرکت از طریق بورس و مزایده آغاز می‌شود.

مقامات سازمان خصوصی‌سازی روز گذشته از واگذاری ۹۸ شرکت در سال‌جاری خبر داده بود.

این سازمان در اولین مرحله ۱۰ شرکت را به دو صورت بورس و مزایده به وکالت از طرف سهامداران عمده و پس از کسر سهام ترجیحی (حداکثر ۵‌درصد) واگذار خواهد کرد.

بر این اساس ۴‌هزار و ۷۳۱ سهم سردخانه استقلال (از طرف بازرگانی دولتی ایران)‌، ۲‌میلیون و ۲۸۰‌هزار سهم نیرورسانی بوستانو (از طرف ساتکاب) ۲‌میلیون و ۲۷۱‌هزار و ۷۹۲ سهم تولیدی قند کرج (از طرف سازمان خصوصی‌سازی) ۴۲۴ سهم شرکت ماشین‌آلات راهسازی خیبر (از طرف بازرگانی دولتی ایران)، ۸۶۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار سهم پتروشیمی امیرکبیر (از طرف ملی صنایع پتروشیمی) و ۳۲‌هزار و ۵۹۸ سهم تهران نیرو (از طرف مهندسین مشاور لار و یک سهامدار حقیقی) به صورت مزایده واگذار خواهد شد.

این واگذاری‌ها در حالی انجام خواهد شد که پاکت‌های مزایده این ۶ شرکت ساعت ۱۰ روز یکشنبه ۲۵ فروردین در محل سازمان خصوصی‌سازی بازگشایی خواهد شد.

واگذاری چهار شرکت از طریق بورس

به گزارش فارس، سازمان خصوصی‌سازی سهام ۴ شرکت دیگر را نیز از طریق بورس عرضه خواهد کرد.

بر این اساس، یک میلیارد و ۳۴۱‌میلیون سهم مپنا به قیمت پایه‌هزار و ۳۴۴ ریال (از طرف توانیر و سرمایه‌گذاری صبا)، ۹۶‌میلیون و ۶۱‌هزار و ۴۹۱ سهم (معادل ۵/۴۴‌درصد) از سهام تایدواتر و به قیمت پایه ۷‌هزار و ۹۹۶ ریال ( از طرف سازمان بنادر و کشتیرانی)، ۴۰۲‌میلیون و ۲۲۲‌هزار و ۱۲۷ سهم (معادل ۶۹/۴۴‌درصد) از سهام تراکتورسازی به قیمت پایه هر سهم‌هزار و ۵۲۵ ریال (از طرف سازمان گسترش) و یک‌میلیون و ۵۶۸‌هزار و ۶۲۵ سهم (معادل ۶۸/۱۵‌درصد) از سهام سموم علف کش به قیمت پایه ۷هزار و ۲۲۵‌ریال (از طرف سرمایه‌گذاری توسعه و گسترش پارس) عرضه خواهد شد.

بر پایه برنامه اعلامی، سهام سموم علف کش روز شنبه، مپنا روز یکشنبه، تراکتور‌سازی دوشنبه و تایدواتر روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین در تابلوهای اصلی و فرعی بورس عرضه خواهند شد.

همزمان با این اطلاعیه رسمی سازمان خصوصی‌سازی، یک مقام ارشد سازمان به خبرگزاری ایسنا گفت: در‌حال‌حاضر بخش‌خصوصی توانمند واقعی به دلیل عدم ارائه تسهیلات و امنیت اقتصادی و سیاسی از ورود به بازار نگران است که باید در سال جدید دولت از آنها حمایت کرده تا شکوفایی در اقتصاد کشور را شاهد باشیم.

واگذاری آسان واحدها تسهیلات می‌خواهد

دکتر اسماعیل غلامی، معاون آماده‌سازی سهام و شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی‌سازی، در مورد طرح پیشنهاد تزریق بخشی از درآمد خصوصی‌سازی به بورس توسط رییس‌جمهوری گفت: با توجه به وضع نقدینگی در بازار سرمایه و پرداخت اقساط فروش‌های انجام شده در سال ۸۶ باید نقدینگی جدیدی به بورس تزریق شود که احتمالا این نقدینگی در قالب ارائه تسهیلات ۱۵۰۰‌میلیارد تومانی در اختیار بازار سرمایه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به عدم ارائه تسهیلات جهت خریداری سهام از سوی بانک‌ها عنوان کرد: ممکن است در این مورد لایحه‌ای تهیه شده و تسهیلاتی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد که در این صورت موانعی جهت ارائه تسهیلات وجود نخواهد داشت.

غلامی با اشاره به اثرات مثبت ارائه تسهیلات به بازار تصریح کرد: زمانی که قرار است این تسهیلات ارائه شود، باید ضمانت اجرایی آن به طور مشخص تعیین شده تا این پول تنها در بخش خرید سهام و در بازار سرمایه گردش شود؛ زیرا متاسفانه مشاهده می‌شود که بسیاری از تسهیلات از بخش تولید به سایر بخش‌ها از جمله مسکن و ساخت و ساز وارد می‌شود.

واحدها را به بسازبفروش‌ ندهید

معاون سازمان خصوصی‌سازی بخش‌خصوصی کشور را به دو گروه طبقه‌بندی کرد و گفت: گروهی کارآفرین واقعی بوده و عاشق تولید هستند و این گروه باید تقویت شود؛ در حالی که این گروه به دلیل مشکلات کارگری، تسهیلات و امنیت سرمایه‌گذاری از وارد شدن به بازار ترس دارند، بنابراین تسهیلات باید در اختیار این بخش قرار گیرد و گروه دوم بخش‌خصوصی بساز و بفروش است که به عقیده من نباید شرکت به آنها فروخته شود.

دولت باید با بخش‌خصوصی کنار بیاید

وی تصریح کرد: در‌حال‌حاضر مشاهده می‌شود که بازده سرمایه‌گذاری بسیاری از شرکت‌ها بدون حساب ارزش افزوده آنها حدود ۱۰‌درصد است که برای این منظور باید گروه‌های علاقه‌مند به تولید واقعی تقویت و حمایت شوند.

غلامی با بیان اینکه بخش‌خصوصی در بازار وجود دارد، تاکید کرد: باید دولت از بخش‌خصوصی واقعی حمایت کرده و با آنها کنار بیاید تا این بخش وارد بازار شود؛ زیرا در این صورت است که اقتصاد کشور متحول می‌شود.