تشریح آخرین وضعیت پذیره‌نویسی 3صندوق سرمایه‌گذاری
گروه بورس- بازار سرمایه کشور در روزهای پایانی سال، شاهد پذیره‌نویسی گسترده شش صندوق سرمایه‌گذاری در سهام است.
به گزارش خبرنگار ما، این پذیره‌نویسی از سوی ۶شرکت کارگزاری حافظ، صادرات، نهایت‌نگر، خبرگان سهام، سهم آشنا و بانک ملی ایران که اخیرا مجوز صندوق سرمایه‌گذاری در سهام خود را از سوی سازمان بورس و اوراق‌بهادار دریافت کرده‌اند، انجام می‌شود.
مطابق اساسنامه این صندوق‌ها، حداقل و حداکثر مبلغ مجاز برای پذیره‌نویسی بین 500میلیون تا 5میلیارد تومان است.

در همین راستا، گروه بورس در گفت‌وگوهای جداگانه با تنی چند از مدیران این صندوق‌ها، آخرین وضعیت پذیرش آنها را جویا شده است. این گفت‌وگوها را در ادامه با هم می‌خوانیم:
پذیره‌نویسی 700میلیون تومان «حافظ»
محمدرضا رهبر، مدیرعامل کارگزاری «حافظ» میزان پذیره‌نویسی انجام شده صندوق این کارگزاری را تاکنون ۷۰۰میلیون تومان عنوان کرد و گفت: میزان پذیره‌نویسی که ما در نظر داریم ۵میلیارد تومان است که تاکنون حدود ۷۰۰میلیون تومان آن جذب شده است و انتظار داریم که تا پایان سال‌جاری بتوانیم، یک‌میلیارد تومان پذیره‌نویسی کنیم.
وی اضافه کرد: بحث اصلی در مورد صندوق‌ها، به استقبال مردم از آنها برمی‌گردد و درواقع مهم فرهنگ‌سازی برای استفاده مردم از این نهاد مالی است.
وی درباره میزان استقبال سهامداران برای مشارکت در این صندوق‌ها گفت: به‌رغم اینکه، پذیره‌نویسی در زمان چندان مناسبی انجام نگرفته؛ ولی در کل میزان استقبال در سطح قابل قبولی بوده است.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مجوز صندوق‌ها 5ساله است، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان فروردین ماه سال آینده، بخش عمده‌ای از صندوق مورد استقبال قرار گیرد.
«رهبر» راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام را قدم موثر سازمان بورسی برشمرد و گفت: با توجه به بهره‌گیری صندوق‌ها از متخصصان و کارشناسان بازار در کنار نقدشوندگی بالا، می‌توان انتظار داشت که این صندوق‌ها به یکی از بخش‌های فعال بازار سرمایه تبدیل شوند.
استقبال رضایت‌بخش
شهرام شهمیری، مدیرعامل کارگزاری «سهم آشنا» هم استقبال جامعه سهامداری از صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری را رضایت‌بخش عنوان کرد.به گفته وی، در شرایطی که پذیره‌نویسی این صندوق‌ها در روزهای آخر سال آغاز شود، ولی جامعه سهامداری استقبال در خور توجهی را از سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها داشت.
اولویت با حقیقی‌ها
وی با بیان اینکه کارگزاری سهم آشنا اولین شرکتی بود که پذیره‌نویسی صندوق مشترک سرمایه‌گذاری را آغاز کرد،‌ گفت: اولویت ما این است که سهامداران جز و حقیقی در صندوق مشترک، سرمایه‌گذاری کنند و از این رو هنوز برای مشتریان عمده خود در این زمینه اطلاع‌رسانی خاصی انجام نداده‌ایم.
سهم آشنا 200میلیون تومان پذیره‌نویسی کرد
از سویی دیگر، مدیر سرمایه‌گذاری صندوق مشترک کارگزاری سهم آشنا نیز از پذیره‌نویسی ۲۰۰میلیون تومان این صندوق طی ۲روز کاری خبر داد. مجید اصلی طرقبه در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به نزدیک شدن به پایان سال ۸۶ گفت: به‌رغم آنکه در واپسین روزهای سال قرار دارید، ولی استقبال جامعه سهامداری از پذیره‌نویسی صندوق مشترک سرمایه‌گذاری رضایت بخش بود. به گفته وی، صندوق مشترک سرمایه‌گذاری کارگزاری «سهم آشنا» با سرمایه ۵۰۰میلیون تومان باید آغاز به کار کند که ظرف تنها دو روز ۲۰۰میلیون تومان پذیره‌نویسی شد.
سقف و کف سرمایه‌گذاری
وی سقف سرمایه‌گذاری هر شخصیت حقیقی و حقوقی را در صندوق مشترک سرمایه‌گذاری، ۲۵۰میلیون تومان ذکر کرد و گفت: ۸۰درصد از سرمایه‌گذاری صندوق به طور عمومی پذیره‌نویسی می‌شود و ۲۰درصد از سهام آن نیز ممتاز است و هر شخصیت حقیقی و حقوقی حداقل ۱۰۰هزار تومان و حداکثر ۲۵۰میلیون تومان می‌توانند در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند، افزون بر این سرمایه‌گذاری در صندوق مشترک سرمایه‌گذاری تا ۵میلیارد تومان نیز می‌تواند ادامه پیدا کند.
مزایای صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری
وی کاهش ریسک سرمایه‌گذاران و امتیازات در نظر گرفته شده را از سوی سازمان و شرکت بورس از جمله مزایای این صندوق‌های سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: از آنجا که یک گروه تخصصی صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مدیریت می‌کنند، بنابراین ریسک سرمایه‌گذاران در این صندوق به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و از سویی دیگر سهامدار حقیقی و حقوقی ده برابر دیگر سهامداران مجوز معامله دارند و به نوعی در معاملات از امتیازات ویژه‌ای بهره‌مند می‌شوند.
کارگزاران چه امتیازی می‌گیرند
مجید اصلی اضافه کرد: کارگزاران دارای صندوق مشترک سرمایه‌گذاری از امتیاز اضافه شدن یک ایستگاه معاملاتی بهره‌مند می‌شوند که این ایستگاه معاملاتی مختص خرید و فروش‌های این صندوق است.
نقدشوندگی تضمین شده
وی تضمین نقدشوندگی را از جمله مزایای مهم صورت‌های مشترک سرمایه‌گذاری دانست و افزود: سرمایه‌گذاران صندوق‌های مشترک می‌توانند هر زمان که احساس نیاز می‌کنند، سرمایه خود را به قیمت NAV نقد کنند؛ در حالی که عدم نقدشوندگی سهام یکی از مشکلات عمده بازار سرمایه است.
وی به سرمایه‌گذاران جزء توصیه کرد، تمام سرمایه خود را در صندوق مشترک سرمایه‌گذاری کنند.
پذیره‌نویسی کارگزاری بانک ملی؛ ابتدای سال آینده
اما شرکت کارگزاری بانک ملی ایران نیز از دیگر کارگزارانی است که به تازگی مجوز صندوق خود را از سازمان بورس دریافت کرده است. برنامه پذیره‌نویسی این صندوق از ابتدای سال آینده شروع خواهد شد.
«مژگان ارجمند»، مدیر معاملات کارگزاری بانک ملی ایران هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما، رقم پذیره‌نویسی این صندوق را ۵۰۰میلیون تومان عنوان کرد و گفت: پذیره‌نویسی صندوق کارگزاری بانک ملی از ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد و با توجه به هماهنگی‌هایی که با «ضامن» انجام شده، انتظار داریم که استقبال خوبی از این صندوق صورت گیرد.
وی افزود: سیستم نرم‌افزاری مورد نظر برای راه‌اندازی این صندوق‌ها بیش از 10 روز است که در سامانه معاملاتی ما نصب شده و جلسات متعدد آموزشی را نیز در این زمینه انجام داده‌ایم.
وی درباره دلیل شروع پذیره‌نویسی از ابتدای سال آینده گفت: با توجه به نبود فرصت کافی برای انجام پذیره‌نویسی و همچنین نزدیکی به روزهای پایان عید ترجیح داده شد که به بازار فرصت داده شود تا ضمن آشنایی با صندوق‌ها، مشارکت جدی‌تر در پذیره‌نویسی این صندوق داشته باشد.