معاملات آتی به سال آینده موکول شد
به سوی پایان سال در بورس
دنیای اقتصاد- بازار دادوستد سهام در حالی امروز (یکشنبه) فعالیت خود را با توجه به یک روز تعطیلی ابتدای هفته آغاز خواهد کرد که با توجه به ایام باقی مانده از سال 1386 بازار با تحولات و تبعات مهمی روبه‌رو است. در بعد سیاسی آغاز رقابت‌های انتخاباتی مجلس هشتم در انتهای هفته وزن بیشتری نسبت به تحولات دیگر دارد. در کنار تحولات سیاسی در حوزه اقتصادی نیز بازار با مسائل مهمی مواجه است.

دیدگاه‌ ۲۰مدیر بورسی درباره تحولات ۸۷ بورس تهران
گروه بورس- بیش از 20مدیرعامل شرکت‌های فعال در بورس و کارگزاری‌‌ها در یک گردهمایی با مدیرعامل شرکت بورس ضمن بررسی وضعیت حال بورس، تحولات سال آتی شرکت بورس را بررسی کردند.
گروه بورس پیش از این از برگزاری این نشست خبر داده و روز گذشته سایت رسمی بورس تهران، جزئیات ابرازنظرهای کارشناسی حاضران این نشست را منتشر کرد. به گزارش «ایران‌بورس»، مدیرعامل بورس در جلسه‌ای با حضور بخشی از صاحب‌نظران بازار سرمایه در خصوص عملکرد سال ۸۶ و چشم‌انداز سال ۸۷ بازار سرمایه به تبادل نظر پرداختند.
ارزش جاری بازار سرمایه نسبت به دوره مشابه سال قبل 29درصد رشد داشته است. دکتر رحمانی مدیرعامل بورس در جلسه‌ای با تعدادی از مدیران عامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های کارگزاری ضمن بیان این مطلب افزود: ارزش جاری بازار سرمایه نسبت به سال قبل 29درصد رشد داشته و در سال جاری حدود 2هزار و 200میلیارد تومان عرضه اولیه صورت گرفته که این ارقام از بهبود وضعیت بازار در سال جاری خبر می‌دهد.
حقیقی‌ها ۳۵۰میلیارد تومان پول آوردند
به گزارش روابط‌عمومی شرکت بورس، وی به بررسی وضعیت ورود سرمایه به بازار در مقایسه با سال قبل پرداخت و ادامه داد: از تفاوت خرید و فروش مشتریان و بررسی ارزش معاملات مشخص شد که امسال حدود 350میلیارد تومان پول جدید توسط مردم(سرمایه‌گذاران حقیقی) به بازار آورده شده که این رقم برای سال قبل حدود 73میلیارد تومان ثبت شده است. درضمن حقوقی‌ها امسال حدود 400میلیارد تومان پول وارد بازار کرده‌اند.
دکتر رحمانی تاکید کرد: تلاش بورس طی یک‌سال گذشته روان شدن معاملات در بازار سرمایه بوده است، از جمله اقداماتی که در بازار صورت گرفته می‌توان به افزایش سرعت بازگشایی نمادها، اطلاع‌رسانی، کاهش حجم مبنا، دستورالعمل رفع گره‌های معاملاتی برای صف خرید و فروش، تغییر اندازه سفارش‌های شرکت‌‌های بزرگ و بررسی دامنه نوسان اشاره کرد.
بورس دو بازاری می‌شود
وی برنامه آینده شرکت بورس را طبقه‌بندی شرکت‌های بورسی طبق دستورالعمل جدید پذیرش دانست و افزود: بازار سرمایه به دو بازار اول و دوم تقسیم می‌شود. بازار اول دارای تابلوی اصلی و فرعی است. شرکت‌های خوب در تابلو اصلی قرار می‌گیرند و بازار دوم نیز دارای یک تابلو خواهد بود.
یک نهاد تنظیم بخشی
وی برنامه‌‌های دیگر بورس اوراق بهادار را افزایش دامنه نوسان، ایجاد ایستگاه‌های معاملاتی جدید، آماده‌سازی شرکت‌هایی که در زمینه نفت و پتروشیمی فعالیت دارند عنوان کرد و خاطرنشان کرد: به‌زودی برای عرضه شرکت‌های نفتی، یک نهاد تنظیم بخشی ایجاد می‌شود تا نرخ‌گذاری را تعیین، مدت قراردادها را مشخص و شفافیت لازم را ایجاد کند.
ورود اوراق مشارکت شهرداری
رحمانی در خصوص طرح تسهیلات خرید سهام گفت: طرح تبدیل مطالبات بانک‌‌‌ها به مطالبات شرکتی و نیز اعطای تسهیلات خرید سهام در حال بررسی و پیگیری است و انتظار می‌رود در جلسه بعدی ستاد اصل ۴۴ و سهام عدالت مطرح شود. در ضمن کار گروهی متشکل از بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس اوراق بهادار تهران بحث ورود اوراق مشارکت دولتی را تا پایان سال نهایی خواهند کرد و یکی از شرکت‌های تامین سرمایه نیز ورود اوراق مشارکت شهرداری‌ها را به بورس با بازدهی بیشتر از نرخ‌های موجود(۵/۱۵درصد) بررسی کند.
کاهش زمان توقف نمادها
مدیرعامل بورس اظهار داشت: شرکت‌ بورس در حال تحقیق برای کاهش مدت زمان توقف نماد شرکت‌‌ها در موارد برگزاری مجمع برای انتخاب هیات‌‌مدیره و نیز پیش‌بینی سود سال بعد است.
وی ادامه داد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند از شرکت‌های زیرمجموعه خود بخواهند با ارائه گزارش و اطلاع‌رسانی به موقع، در بهبود وضعیت بازار نقش خوبی داشته باشند.
سرمایه‌گذاری‌ها بازارگردانی واقعی کنند
رحمانی در خصوص عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بازارگردانی خاطرنشان کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری با بازارگردانی واقعی شرکت‌های سرمایه‌پذیر می‌توانند منابع جدید را با فروش سهام این شرکت‌ها جمع کرده و صرف سرمایه‌گذاری جدید در بازار سرمایه به خصوص عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌های اصل 44 و تکمیل پروژه‌های در دست اجرا کنند و در نتیجه وجود بازارگردان برای سهام شرکت‌ها قیمت سهام شرکت‌های بورسی را به سوی ارزش ذاتی آن هدایت خواهد کرد.
ورود پالایشگاه‌ها به بورس
وی حضور پالایشگاه‌ها را در بورس فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاران عنوان کرد و پیشنهاد داد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری با تشکیل سبدهای مشاع در قالب مشارکت خاص یا پذیره‌نویسی وجوه لازم را به دست آورند تا بتوانند در عرضه بلوک سهام شرکت کنند.
وی در خصوص بین‌المللی کردن بورس افزود: در صورتی که شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این زمینه مشارکت فعال‌تر داشته باشند، می‌توان امیدوار بود که در آینده بازار سرمایه گسترده‌تری داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه با «یورو مانی» برای برگزاری دوره‌های آموزشی ارزش‌یابی شرکت‌های مخابراتی و عرضه اولیه در فروردین 87 توافق شده است و در هر دوره فقط 20 نفر امکان حضور و شرکت دارند، گفت: در خرداد سال آینده دوره ارزش‌یابی بانک‌ها نیز برگزار می‌شود. بنابراین از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری تقاضا می‌شود کارشناسانی را که به زبان انگلیسی تسلط دارند، برای شرکت در این دوره‌ها معرفی کنند. همچنین بررسی‌هایی در خصوص برگزاری کنفرانس بین‌المللی بازار سرمایه صورت گرفت و قصد داریم در این کنفرانس بین‌المللی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی دعوت کنیم و فرصت‌های بازار سرمایه را در سطح جهانی معرفی کنیم.
تالار سعدی در حال انتقال
وی ادامه داد: به لحاظ سازمانی در تالارهای استانی تغییرات و اصلاح ساختاری صورت گرفته و بر همین اساس ایستگاه‌های معاملاتی تالار مشهد به دفاتر کارگزاری‌ها منتقل شده و تالار سعدی هم در حال انتقال به دفاتر کارگزاری‌‌ها است.
دکتر رحمانی تصریح کرد: برای تشکیل مرکز مالی ایران با شهرداری مذاکراتی صورت گرفته و با مشارکت بانک سرمایه پیش‌نویس‌هایی در این زمینه تهیه شده است. راه‌اندازی مرکز مالی ایران در ۴۳هزار متر زمین جنب برج میلاد، با زیرساخت‌های مدرن و پتانسیل‌های فراوان برای جذب سرمایه می‌تواند بر جذابیت بازار سرمایه بیافزاید.
غیرحرفه‌ای‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مراجعه کنند
وی افزود: ترجیح ما این است که مردم عادی و اشخاص حقیقی را که دانش و تجربه سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس ندارند، درگیر بازار نکنیم و مردم غیرمستقیم با خرید سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بورس شوند و حقوقی‌ها و خبرگانی که بازار را بهتر درک کرده و دانش و تجربه دارند و نگرانی زیادی از نوسانات عادی ندارند، وارد بازار شوند.
عرضه اوراق مشارکت در بورس نقدینگی می‌خواهد
میهن‌دوست، عضو هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری پارس‌توشه خواستار سرعت بیشتر در بازگشایی نمادها، کاهش حجم مبنا شد و بیان کرد به‌رغم اینکه اطلاعات در قالب فرم‌های سازمان ارائه می‌شود به دلیل تفاوت در برداشت کارشناسان بورس و ورود آنها به حوزه تحلیل در اعلام اطلاعات به بازار وقفه ایجاد می‌شود.
وی ورود اوراق مشارکت به بورس بدون حل مشکل نقدینگی را باعث فشار مضاعف به بازار سهام دانست و ضمن استقبال از احداث مرکز مالی ایران آمادگی شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای کمک به اجرای آن را اعلام کرد.
اجتناب از تقسیم سود
«مهندس حسین ملاحسین آقا»، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ضمن تاکید بر بسترسازی برای افزایش نقش اشخاص حقیقی در بازار سرمایه ورود اوراق مشارکت به بورس را یک مخاطره جدی برای سهام شرکت‌ها دانست و افزود: شرکت‌ها باید از تقسیم سود زیاد اجتناب کنند.
آموزش مقامات تصمیم‌گیر
«صادقی شریف»، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری «دانایان پارس» آموزش مسوولان و مقامات تصمیم‌گیر در زمینه اقتصاد و بازار سرمایه را ضروری دانست و بر اصلاح مکانیزم‌های بازار و محیط کسب و کار و هماهنگی بیشتر نهادهای سرمایه‌گذاری تاکید کرد.
جلوگیری از التهاب در عرضه اولیه
«احمدزاده اصل» از شرکت سرمایه‌گذاری بانک سپه بر وحدت رویه در عرضه‌ها، جلوگیری از التهاب در عرضه‌های اولیه، تلاش بازار سرمایه برای جذب نقدینگی بیشتر، افزایش شفافیت و ظرفیت بازار، تعامل بیشتر بورس و نهادهای مالی با دولت و مجلس و تشکیل کارگروه‌های تخصصی در حوزه صنایع مختلف تاکید کرد.
همچنین «شهریاری» از سرمایه‌گذاری پتروشیمی خواستار پیگیری تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و واگذاری شرکت‌های پتروشیمی در قالب هلدینگ‌های مناسب شد.
رونق بورس کالا؛ رونق بورس
«امیرعلی‌ خان‌خلیلی»، مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام در خصوص راهکارهای رونق بازار سرمایه افزود: در صورتی که بورس کالا رونق پیدا کند تاثیر مستقیم بر بورس اوراق بهادار خواهد داشت و معامله فرآورده‌های نفتی و نیز ورود سیمان به بورس کالا موجب رونق بورس اوراق بهادار خواهد شد و به طور اتوماتیک تحقق خصوصی‌سازی صورت می‌گیرد و نگرانی‌های مربوط به عرضه اولیه سهام در بورس نیز از بین می‌رود.
مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام ضمن تاکید بر ترویج سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس خواستار واکنش سریع شرکت‌ها و بورس به شایعات شد و بر نظام‌مند کردن خدمات مشاوره و اطلاع‌رسانی شفاف در عرضه‌های اولیه و افزایش درصد ایستگاه‌های معاملاتی نیز تاکید کرد.
ادغام بانک‌های دولتی قبل از ورود
«محمدرضا رهبر»، مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ خواستار حمایت شرکت‌های سرمایه‌گذاری و دیگر فعالان بازار سرمایه از طریق بازارگردانی شد و از بی‌تفاوتی انتقاد کرد.
وی ادغام بانک‌های دولتی و ورود دو بانک به جای چهار بانک به بورس را باعث صرفه‌جویی در تعداد شعب، آزاد شدن بخشی از منابع رسوب شده آنها جهت اعطای تسهیلات و حتی کاهش قیمت املاک تجاری دانست.