تجدیدنظر 400میلیارد تومانی کمیسیون تلفیق

گروه بورس- مخبر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی از کاهش بهره مالکانه معادن از رقم ۵۰۰میلیارد تومان به ۱۰۰میلیارد تومان خبر داد.

محمدمهدی مفتح در گفت‌وگو با «فارس»، با اشاره به اینکه کمیسیون تلفیق در مصوبه قبلی خود مبنی بر افزایش درآمد دولت ناشی از بهره مالکانه معادن (حقوق دولتی معادن) به ۵۰۰میلیارد تومان در سال آینده تجدیدنظر کرد، افزود: کمیسیون در مصوبه جدید خود این درآمد را به ۱۰۰میلیارد تومان از محل بهره مالکانه کاهش داد. وی تصریح کرد: از مصوبه پیش‌بینی درآمد ۵۰۰میلیارد تومانی ۴۰۰میلیارد تومان آن از محل واگذاری معادن در شرکت‌های دولتی برای سال آینده پیش‌بینی شد.

طرح‌های دوگانه برای تعدیل رقم ۵۰۰میلیارد تومان

پیش از این اظهارنظر، یک عضو دیگر کمیسیون تلفیق از وجود دو طرح برای تعدیل رقم بهره مالکانه معادن سخن گفته بود.

محمد‌رضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۸۷ نیز در گفت‌وگو با «فارس»، به امضای ۱۵ نماینده کمیسیون تلفیق در خصوص تجدید‌نظر رقم ۵۰۰‌میلیارد تومانی بهره مالکانه اشاره کرد و اظهار داشت: امروز نامه‌ای با امضای ۱۵ عضو کمیسیون تلفیق تهیه شد و بر‌اساس درخواست نمایندگان خواسته شد که درباره رقم بهره مالکانه دولت از معادن تجدید‌نظر و اصلاح شود.

وی ادامه داد: در این رابطه دو نظر مطرح است، نظر اول بازگشت به لایحه دولت و نظر دوم تعدیل رقم است. میرتاج‌الدینی تصریح کرد: بر‌اساس نظر دوم و تعدیل شده رقم، بخشی از محل بهره مالکانه و بخشی هم از محل واگذاری معادن و حق بهره‌برداری معادن باشد. وی در پاسخ به این سوال که در نظریه دوم رقم بهره مالکانه چه مبلغی در نظر گرفته شده گفت: این رقم همان ۴۰‌میلیارد و یا حداکثر ۵۰‌میلیارد تومان خواهد بود. عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۸۷ در برابر این مطلب که با توجه به نگرانی‌های سرمایه‌گذاران سهام معدنی از افزایش بهره مالکانه ۵۰۰‌میلیارد‌تومانی خاطرنشان کرد: اصلاح و تجدید نظر در مبلغ بهره مالکانه با هدف خارج کردن بورس از نگرانی‌‌ها بود و چون مصوبه قطعی نیست بازار سهام نباید از این موضوع متاثر شود چرا که مصوبات مراحل طولانی دارند. میرتاج‌الدینی افزود: نمایندگانی که در جریان اثرات منفی افزایش بهره مالکانه بر بورس نبودند از این موضوع مطلع شدند و در صدد اصلاح رقم پیشنهادی برآمدند.

توقف عرضه‌های تدریجی «مس» و «فولاد» در بازار

از سوی دیگر، معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی خبر از توقف عرضه‌های تدریجی مس و فولاد‌مبارکه در بورس داد.

سید‌مهدی عقدایی، معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با «موج»، در پاسخ به این سوال که «با توجه به تاثیر افزایش بهره مالکانه معادن بر سهام شرکت‌های معدنی در بورس، آیا عرضه بلوک سهام این شرکت‌ها به تعویق خواهد افتاد»، اظهارداشت: بهره مالکانه بر عرضه‌های بلوک سهام فولاد و مس تاثیری ندارد، لذا این مساله نمی‌تواند منجر شود تا زمان عرضه را به تاخیر اندازیم.

وی با تاکید بر این که «عرضه‌های بلوک مس و فولاد مبارکه در زمان مقرر انجام خواهد شد»، بر تفاوت عرضه تدریجی سهام با عرضه بلوک تاکید کرد. وی گفت: با توجه به شرایط بد بازار (‌در مواجه سهام این شرکت‌ها با صف فروش) عرضه‌های تدریجی مس و فولاد‌مبارکه را فعلا نگه داشته‌ایم تا شرایط بازار مساعد شود.

بر اساس این گزارش، ۲۸ بهمن‌ماه ۵درصد از سهام فولاد مبارکه معادل ۷۹۰‌میلیون سهم از سوی شرکت مادر تخصصی سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران مطابق قانون برنامه چهارم توسعه عرضه خواهد شد.

در این راستا باید ۳‌درصد از ارزش سهام موضوع معامله بر‌اساس قیمت پایه سهام آگهی شده را سپرده شرکت در مزایده بورس به عنوان تضمین تعهدات، نقدا یا به صورت ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار در تسویه وجوه واریز شود.

آرامش بازار بعد از کاهش بهره مالکانه

واکنش بازار هم به کاهش بهره مالکانه مثبت است. در همین راستا، مدیر مالی توسعه معادن و فلزات در گفت‌وگو با «فارس» در رابطه با اثرات تجدید نظر کمیسیون تلفیق بودجه ۸۷ در بهره مالکانه از ۵۰۰‌میلیارد به ۴۰‌میلیارد تومان اظهار داشت: با این اقدام کمیسیون تلفیق، بازار سهام به سرعت به روال قبلی بازخواهد گشت و سهام شرکت‌های معدنی و فولادی با اقبال مواجه خواهند شد.

مرتضی علی اکبری ادامه داد: با این اوصاف شرایط امروز بازار سهام بهتر از دو روز گذشته خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: در صورت بهره‌مالکانه ۴۰ یا ۵۰‌میلیارد تومانی شرکت‌های گل‌گهر و چادرملو به ازای هر تن ۳۵۰‌تومان پرداخت خواهند کرد که این رقم در سود‌آوری این شرکت‌ها بسیار اندک است. علی اکبری ادامه داد: براساس گفته مقامات مسوول حتی اگر بهره مالکانه همان رقم ۵۰۰‌میلیارد تومان بود عمده این مبلغ از طریق واگذاری معادن جدید سنگ‌آهن، گچ و سیمان تامین می‌شد.