گروه بورس: علیرضا کدیور- براساس ضوابط سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌های بورسی موظفند، پیش‌بینی سودآوری سال مالی آتی خود را حداکثر یک ماه قبل از پایان سال مالی جاری به این سازمان ارائه کنند.
به بیان دیگر شرکت‌هایی که سال مالی آنها پایان اسفند هر سال به پایان می‌رسد، حداکثر تا پایان بهمن‌ماه همان سال باید پیش‌بینی EPS (بودجه) سال مالی بعد را از طریق سازمان بورس به اطلاع سهامداران و فعالان بازار برسانند.

در این میان شرکت‌های مختلف با توجه به ساختار تولید و فروش، نحوه تامین و قیمت‌گذاری مواد اولیه، وابستگی قیمت‌ها به نوسانات جهانی و... اقدام به ارائه بودجه سال مالی آتی خود می‌کنند.
در کنار موارد فوق برخی از شرکت‌ها به صلاحدید مدیران ارشد خود، بودجه اعلامی را به صورت واقع‌بینانه، محافظه‌کارانه یا دور از واقع اعلام می‌کنند. به عنوان مثال شرکت‌هایی که تمایل به حفظ پتانسیل رشد قیمت سهام دارند، بودجه خود را به صورت محافظه‌کارانه اعلام می‌کنند و در صورت‌های مالی ادواری، تعدیل بودجه مزبور، انتظار رشد سودآوری را برای سهامداران خود زنده نگه می‌دارند. البته برخی از شرکت‌ها نیز به دلیل وابستگی قیمت مواد اولیه یا محصول نهایی به نوسانات جهانی و نبود تحلیل دقیق به روند قیمت‌‌ها در میان‌مدت بودجه خود را به صورت محتاطانه اعلام می‌‌کنند و در صورت‌های میان‌دوره‌ای در صورت تحقق سود بیش از بودجه پیش‌بینی شده، اقدام به اصلاح پیش‌بینی EPS اولیه می‌کنند.
از سوی دیگر بودجه اعلامی شرکت‌ها از آن جهت دارای اهمیت است که سهامداران با توجه به پایان سال مالی فعلی و اعلام پیشنهاد هیات‌مدیره در خصوص میزان تقسیم سود، قیمت سهام شرکت‌ها را با احتساب P/E به EPS سال مالی آتی و افزودن سود تقسیمی محاسبه می‌کنند.
در نتیجه افزایش سودآوری سال بعد نسبت به سال‌جاری به دلیل رشد سودآوری می‌تواند منجر به افزایش P/E و در نهایت افزایش قیمت شود. به همین صورت کاهش پیش‌بینی سود نسبت به سال‌جاری نیز می‌تواند قیمت سهام شرکت را دچار افت کند.
در این میان بررسی روند اعلام بودجه شرکت‌ها در سال‌های گذشته نشان می‌دهد، شرکت‌هایی مانند تولیدکنندگان فلزات و محصولات پتروشیمی که محصولات خود را براساس قیمت جهانی به فروش می‌رسانند، بودجه اولیه خود را به صورت محتاطانه و با کاهش نسبت به سال قبل پیش‌بینی می‌کنند. این روند در شرایطی که بورس تهران در آستانه اعلام بودجه از سوی شرکت‌ها قرار دارد، می‌تواند قیمت سهام این‌گونه شرکت‌ها و در نهایت شاخص‌های بورس را با افت روبه‌رو سازند. هرچند رشد تدریجی پیش‌بینی سود شرکت‌ها می‌تواند قیمت‌ سهام را افزایش دهد و کاهش شاخص‌ها را تا حدی جبران کند؛ اما در حال حاضر بورس تهران به دلیل اعلام پیش‌بینی‌های EPS سال بعد در آستانه کاهش شاخص‌ها قرار دارد.
باید توجه داشت سهامدارانی در این میان می‌توانند موفق عمل کنند که با تحلیل درست شرایط حاکم بر شرکت، از یک‌سو سهام تحت تملک خود را کمتر از ارزش واقعی آن به فروش نرسانند و از سوی دیگر سهام ارزنده و پایین‌تر از ارزش واقعی را در قیمت‌های مناسب خریداری کنند.