گروه بورس- پس از فروخته نشدن ۲۰درصد از سهام فولاد مبارکه اصفهان و ایرالکو در دو نوبت و بیم دولت از تکرار چنین اتفاقی موجب شد که سومین عرضه بلوکی «فولاد» با شرایط متفاوت‌تری عرضه شود.

فروش ۴بلوک ۵درصدی فولاد مبارکه به صورت ۸۰درصد اقساط و فقط ۲۰درصد نقد، در شرایطی انجام می‌پذیرد که پیش از این دولت نسبت به عرضه ۲۰درصد سهام شرکت مزبور به صورت نقد اقدام کرده است. تغییر شرایط عرضه‌ها

در این حال وزیر اقتصاد در روز گذشته از تسهیل شرایط عرضه بلوکی چند شرکت از جمله فولاد مبارکه اصفهان خبر داد.

دکتر داود دانش جعفری ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار ـ با افزایش مهلت پرداخت حصه نقدی عرضه‌های بلوکی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، صنایع آلومینیوم ایران به مدت ۳۰‌روز، مپنا و ریخته‌گری تراکتورسازی به مدت ۲۰‌روز موافقت کرد. بلوک‌های سهام این شرکت‌ها براساس شرایط مندرج در اطلاعیه‌های سازمان خصوصی‌سازی عرضه خواهد شد. از سویی دیگر، بنا به اعلام روابط عمومی شرکت بورس همچنین بخش اقساطی معامله بلوک‌ها براساس نرخ سود بانکی (۱۲‌درصد) تقسیط خواهد شد. با این وصف، سازمان خصوصی‌سازی در حالی اواخر بهمن ماه ۴ بلوک ۵‌درصدی از سهام فولاد مبارکه به قیمت ۳۹۰‌تومان و ۴۰‌درصد از سهام ایرالکو به قیمت پایه هزار و ۴۳۶‌تومان را در تابلوی فرعی بورس عرضه خواهد کرد که این سازمان به منظور کاهش احتمال عدم فروش و ایجاد تسهیل برای خریداران احتمالی از وزیر اقتصاد درخواست کرده که فرصت ۹ روز کاری برای پرداخت ۲۰‌درصد نقد به ۳۰ روزکاری افزایش یابد که دانش جعفری به عنوان رییس شورای‌عالی بورس با چنین درخواستی موافقت کرده است. به گزارش فارس، براساس آیین‌نامه‌های موجود بورس، خریداران بلوکی سهام شرکت‌ها فقط ۹ روز کاری مهلت دارند تا با ارایه مدارک درخواستی نسبت به پرداخت نقد ارزش معاملات اقدام کنند و تمدید این مدت و افزایش زمان پرداخت فقط با موافقت رییس شورای‌عالی بورس امکان‌پذیر است که چنین امکانی فرصت مناسبی برای خریداران ایجاد می‌کند.

شرط ورود مخابرات به بورس

در همین حال رییس سازمان خصوصی‌سازی درباره روند واگذاری‌ها گفت: برای واگذاری سهام مخابرات باید تکلیف حدود شش هزار میلیارد ‌تومان ودایع مخابراتی تا قبل از پایان سال روشن شود. به گزارش ایسنا، ‌غلام‌رضا حیدری‌کردزنگنه، رییس سازمان خصوصی‌سازی، با اشاره به تصویب پذیرش هفته پیش بانک صادرات در بورس افزود: علاوه‌بر پذیرش بانک صادرات، پذیرش بانک ملت نیز به صورت مشروط انجام شده و پایان هفته اصلاحاتی در اساسنامه انجام گرفت که باید به تصویب مجمع برسد.

عرضه بانک‌ها در انتظار سازمان حسابرسی

کردزنگنه با بیان اینکه عرضه نهایی سهام بانک‌ها در بورس همچنان منتظر اعلام نتیجه از سوی سازمان حسابرسی است، اظهار کرد: در کنار آماده شدن بانک صادرات و ملت برای واگذاری سهام، بانک تجارت نیز در انتظار اعلام نهایی سازمان حسابرسی است.

وی در گفت‌و‌گو با ایسنا همچنین درباره نحوه واگذاری سهام شرکت‌های پتروشیمی نیز گفت: نتیجه سازمان حسابرسی سهام فناوران اعلام شده و یکشنبه هفته آینده عرضه سهام آن آغاز می‌شود.

خصوصی‌سازی در سال آتی

کردزنگنه درباره میزان سهم پیش‌بینی شده در بودجه سال آینده برای واگذاری به بخش خصوصی نیز توضیح داد: از کل مبلغ هفت هزار میلیارد‌تومانی که در بودجه پیش‌بینی شده است چهار هزار میلیارد‌ آن مربوط به رد دیون بود که از این میزان دو هزار و ۷۵۰‌میلیارد تومان آن مربوط به رد دیون صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی، ۲۷۰‌میلیارد تومان آن مربوط به تعهدات ارزی و ۳۰۶‌میلیارد تومان هم برای جوایز صادراتی است که هفته پیش در مجلس به تصویب رسیده و در انتظار ابلاغ آن هستیم.

وی درباره حجم واگذاری‌ها انجام شده هم اظهار کرد: آخرین مصوبه‌ای که در ستاد مرکزی سهام عدالت داشته‌ایم در حال حاضر بالای ۱۲‌هزار میلیارد تومان عمل شده ولی از نظر مبالغی که به خزانه می‌آید به دلیل اینکه بخشی از آن بابت رد دیون است پولی به خزانه نمی‌آید و از بخش سهام عدالت و تعاون نیز تنها یک بیستم به خزانه می‌آید.

دو پتروشیمی در راه ورود به بورس

رییس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد که تا پایان سال دو پتروشیمی امیرکبیر و رازی که ارزش آنها حدود‌هزار میلیارد تومان است واگذار می‌شوند.

وی افزود: ۲۰‌درصد از سهام فولاد مبارکه نیز مجددا، شرایط جدید و به شکل ۲۰‌درصد نقد و ۸۰‌درصد اقساط پنج ساله در قالب چهار بلوک پنج‌درصدی عرضه می‌شود البته علاوه بر آن سهام آلومینیوم اراک (ایرالکو) نیز با شرایط جدید عرضه خواهد شد.

کردزنگنه تاکید کرد: ظرف یک ماه آینده بلوک‌های بزرگ و شرکت‌ها و نیز سهام خوبی از شرکت‌ها واگذار می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا با وجود مخالفت صادرکنندگان باید دریافت سهام به جای طلب نقدی خود همچنان بر واگذاری سهام تاکید دارند؟ گفت: معتقدم که واگذاری سهام از اقدامات خوبی بوده، چرا که از جمله سهامی است که به بخش خصوصی واقعی داده می‌شود. کردزنگنه به صادرکنندگان اطمینان داد که سهامی که قرار است واگذار شود از شرکت‌های بسیار خوب و سودده است که از نقدینگی بالایی در بورس برخوردارند.

وی تصریح کرد که دریافت سهام به جای جوایز صادراتی به نفع بخش خصوصی است و در راستای توانمندسازی آنهاست.

کرد زنگنه گفت:‌ واگذاری سهام به صادرکنندگان به زور نیست، آنها اعلام کردند که می‌خواهند لذا ما هم مصوبه‌ای داشتیم و قطعا واگذاری نیز با هماهنگی صادرکنندگان خواهد بود و آنها می‌توانند با ایجاد تشکلی در اتاق و یا به طور مستقیم دریافت‌کننده سهام باشند.