رایزنی کشورهای اروپایی برای جلوگیری از سقوط سهام

ایسنا- در پی تداوم سقوط شاخص‌ها در بازارهای اصلی سهام در سراسر جهان، وزیران دارایی کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا با یکدیگر تماس گرفته و به مشورت درباره‌ بحران بورس پرداختند.

پس از انتشار خبر سقوط بورس‌های جهان، ژان کلود یونکر ـ نخست‌وزیر و وزیر دارایی لوکزامبورگ ـ که رییس گروه وزرای دارایی اروپا است، در مورد رکود در اقتصاد آمریکا ابراز نگرانی کرد و گفت: احتمال می‌رود که رکود به اقتصاد اروپا نیز سرایت کند. او در عین حال افزود: نباید سراسیمه شد؛ زیرا اقتصاد اروپا در حال حاضر بنیه‌ محکمی دارد.

به نظر یونکر، نیازی برای پیش گرفتن یک برنامه اضطراری برای حفظ حالت رونق فعلی در اروپا وجود ندارد.

تماس وزیران دارایی کشورهای اروپایی در حالی صورت گرفت که به‌دنبال سقوط بازارهای جهانی، ارزش سهام بازارهای آسیا و استرالیا روز سه‌شنبه به کاهش شدید خود ادامه داد.

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که شاخص نیکی بورس ژاپن در اولین دقایق آغاز روز کاری ۵/۱‌‌درصد افت کرده است. ارزش سهام بازارهای کره جنوبی و استرالیا نیز پنج‌‌درصد کاهش یافته است. در همین حال بورس سیدنی در استرالیا به طولانی‌ترین افت خود طی ۲۶سال گذشته ادامه می‌دهد.

سقوط ارزش سهام‌های یاد شده یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که شاخص‌های بازارهای جهانی بیشترین کاهش بها را پس از حملات ۱۱سپتامبر سال ۲۰۰۱ پشت سر گذارده‌اند. اواسط صبح روز سه‌شنبه ارزش سهام بازارهای ژاپن با بیش از پنج‌‌درصد سقوط به پایین‌ترین حد خود طی دو ساله گذشته رسید.

در تایوان بورس روز خود را با شش‌‌درصد کاهش آغاز کردند.

سقوط بازارهای یاد شده نگرانی‌های زیادی درباره وضعیت بورس‌های آسیا در سال ۲۰۰۸ بوجود آورده است.

از آغاز سال میلادی جاری تاکنون بازار نیکی ژاپن ۱۳‌‌درصد، هنگ سنگ هنگ کنگ ۱۴‌‌درصد و شاخص شانگهای چین هفت‌‌درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که بورس لندن و پاریس روز دوشنبه به ترتیب ۵/۵ و ۷‌‌درصد سقوط کردند. شاخص بورس برزیل نیز در این روز ۶۶‌‌درصد کاهش یافت.

کاهش بهای سهام بازارهای جهانی به‌دنبال نگرانی از وقوع رکود اقتصادی در آمریکا صورت می‌‌گیرد. دولت آمریکا هفته گذشته خبر از طرح کاهش ۱۴۵‌میلیارد دلاری مالیات‌ها برای بهبود سریع وضع اقتصادی این کشور داد. اما سرمایه‌گذاران موثر بودن طرح جدید دولت آمریکا برای جلوگیری از رکود اقتصادی در این کشور را زیر سوال برده‌اند. روز دوشنبه به دلیل تعطیلی رسمی در آمریکا خرید و فروشی در بورس این کشور انجام نشد. اما تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند وال استریت روز سه‌شنبه شاهد سقوط شدیدی باشد.

تداوم کاهش ارزش سهام در بازارهای آسیایی طی روز سه شنبه در حالی صورت گرفت که طی روز دوشنبه و در پی کاهش ارزش سهام در بازارهای آسیایی، بهای سهام در بازارهای مالی اروپا نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته بود. در ساعات اولیه معاملات در آلمان، فرانسه و انگلیس، دو‌‌درصد از ارزش سهام کاسته شد.

علت پایین آمدن قیمت سهام، نگرانی از احتمال رکود اقتصادی آمریکا در آینده نزدیک است.

تدابیر پیشنهادی جورج بوش ـ رییس جمهوری آمریکا ـ برای بهبود وضعیت اقتصادی این کشور تأثیر مثبتی در بازارهای سهام نگذاشته است.

وضعیت اقتصادی آمریکا برای شرکت‌های بزرگ آسیایی بسیار مهم است چون مصرف‌کنندگان آمریکایی از مهم‌ترین مشتریان این شرکت‌ها هستند.

تحلیلگران می‌گویند این نگرانی دیده می‌شود که ممکن است مشکلات اقتصادی آمریکا گسترش یابد و با کاهش نقدینگی، کم شدن تولیدات صنعتی و از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران، این مشکلات از آنچه قبلا تصور می‌شد، جدی‌تر شود.

روز دوشنبه ۲۱ژانویه، در بازارهای آسیایی از ارزش سهام هند بیش از هفت‌‌درصد کاسته شد و بهای سهام در هنگ گنگ به پایین‌ترین حد از هنگام حملات ۱۱سپتامبر رسید. ارزش سهام در بازارهای مالی چین، هند، کره جنوبی، سنگاپور، تایوان و فیلیپین نیز کاهش یافته است.

در تحول دیگری، دولت بریتانیا برنامه درازمدت خود برای نجات بانک بریتانیایی «نوردرن راک» را اعلام کرده است. سال گذشته، بانک «نوردرن راک» با مشکلات بی سابقه مالی روبرو شد و در پی هجوم صاحبان سپرده به این بانک برای پس گرفتن سپرده‌هایشان، دولت بریتانیا جهت نجات بانک وارد عمل شد و حدود ۵۰‌میلیارد دلار به این بانک وام داد.

دولت بریتانیا اکنون می‌گوید که این وام به صورت اوراق قرضه تضمین شده دولتی برای فروش به سرمایه‌گذاران عرضه می‌شود و در مقابل دولت در سهام بانک شریک خواهد شد.

«نوردرن راک»، اولین نهاد مالی بریتانیایی بود که از محدودیت‌های مالی جهانی که در پی مشکلات بازارهای رهنی در آمریکا پدید آمده بود، صدمه خورد.