گروه بورس - چندی قبل مقاله وارده یکی از خوانندگان (مهدی حسینی) با عنوان «درباره کیفیت و سرعت انتشار اطلاعیه‌ها» در همین صفحه منتشر شد.

در این مقاله با اشاره به دو نمونه از اطلاعیه‌هایی که به تازگی از سوی اداره نظارت بر ناشران بورس انتشار یافته، این گونه نتیجه‌گیری شده بود که برخی از اطلاعیه‌های اداره مزبور منجر به انحراف واقعیت و بازار می‌شود. سپس در این مقاله به دو اطلاعیه اخیر درباره «سیمان قائن»‌ و «چادرملو» اشاره شده بود.
گروه بورس این مقاله را براساس رسالت و ماموریت نهادی به منظور تحاطی افکار منتشر کرد. فارغ از مورد اطلاعیه «چادرملو» که مقرون به صحت بود یکی از خبرنگاران موضوع اطلاعیه سیمان قاین را با دو تن از حسابرسان خبره بازار در میان گذاشت که در نهایت مشخص شد نقد خواننده دنیای اقتصاد (یا مقاله گروه بورس) براساس استاندارد حسابداری جای طرح ندارد. از این رو براساس قاعده «تحاطی افکار» ضمن طرح اصل مطلب نظرخواهی و پاسخ دو کارشناس از نظرتان می گذرد و البته پوزش از اداره مزبور نیز جای خود را دارد. در مقاله خواننده محترم آمده بود: در حقیقت اداره مزبور با این استدلال که شرکت‌ها در برخی از موارد با ارائه اطلاعات نادرست به گمراه کردن فعالان بازار اقدام می‌کنند، یکی از مسوولیت‌های خود را بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها و شناسایی موارد انحراف از واقعیت اعلام کرده است که گاه نتیجه نهایی این گونه نیست.
به عنوان مثال می‌توان اطلاعیه سیمان قائن به شماره ۱۹۳۳۸/۶۰ اشاره کرد ...
اطلاعیه‌ای که طی آن پیش‌بینی سود شرکت و صورت سود و زیان9 ماه 86 را شامل می‌شود.
براساس این اطلاعیه شرکت مزبور ۱۱۰درصد هزینه مالی پیش‌بینی شده برای کل سال را طی ۹ ماه پوشش داده و طبق ترازنامه ۹ ماه، جمع تسهیلات مالی دریافتی شرکت ۱۰۵۹۲میلیون ریال است.نکته جالب توجه در این زمینه این که هزینه مالی به هیچ وجه نمی‌تواند کاهش یابد و مثبت بودن تسهیلات مالی دریافتی در پایان دوره ۹ ماه، به معنای امکان افزایش هزینه‌های مالی تا پایان سال است که این مورد می‌تواند صورت سود و زیان پیش‌بینی شده شرکت سیمان قائن را مخدوش کند.
به بیان دیگر اگر شرکت سیمان قاین معتقد است که سود خالص شرکت در پایان سال تغییر نخواهد کرد، باید افزایش هزینه مالی را با افزایش درآمد در سایر بخش‌ها تامین کند و این موضوع به معنای تغییر صورت سود و زیان پیش‌بینی شده است.
دیدگاه دو کارشناس ارشد حرفه حسابرس
عباس هشی، حسابدار رسمی، در پاسخ به سوالی در خصوص ضرورت اصلاح صورت‌های مالی در زمان افزایش برخی از اقلام نسبت به پیش‌بینی ارائه شده گفت: در حالتی که هزینه بهره در صورت‌های میان دوره‌ای بیش از پیش‌بینی محقق شده است، باید EPS اعلام شده تعدیل شود؛ مگر این که این افزایش هزینه از محل درآمد اضافی یا کاهش هزینه در سایر بخش‌ها تامین شود.
البته در حالتی که اثر افزایش هزینه بااهمیت نیست، نیازی به ارائه تعدیل و تغییر پیش‌بینی‌ها وجود ندارد.مصطفی علی‌مدد، حسابدار رسمی نیز در مصاحبه با خبرنگار دنیای اقتصاد تاکید کرد: اگر افزایش هزینه‌ها بر سودآوری شرکت تاثیر می‌گذارد، تعدیل EPS ضروری است.البته در تعدیل EPS اصل بر اهمیت است. اهمیت از دیدگاه حسابداری این است که خواننده وقتی صورت‌های مالی را بررسی می‌کند، تصویر دیگری از آنچه وجود دارد، برداشت کند.بنابراین اگر اثر افزایش هزینه با اهمیت نیست، تغییر صورت‌های مالی ضرورتی ندارد.