گروه بورس- یکی از مزیت‌های عمده سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار در مقایسه با سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری، قابلیت نقدشوندگی بالا است که به عواملی همچون عدم توقف‌های طولانی‌مدت نماد معاملاتی، میزان سهام شناور آزاد و بازدهی سهام هر شرکت بستگی دارد. در این راستا معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران اقدام به انتشار جدول رتبه‌بندی شرکت‌های بورسی به لحاظ تعداد روزهای گشایش کرده است.

در این جداول وضعیت شرکت‌ها از نظر تعداد روزهای گشایش نماد معاملاتی و همچنین تعداد روزهایی که نماد معاملاتی شرکت‌ها در طول سال ۱۳۸۵، نه ماه اول سال ۱۳۸۵ و نه ماه اول سال ۱۳۸۶ مورد معامله قرار گرفته است، طبقه‌بندی و ارائه شده است. شایان‌ ذکر است که به منظور محاسبه تعداد روزهای توقف نماد معاملاتی، کافی است که تعداد روزهای گشایش نماد معاملاتی از کل روزهای سال یا دوره ۹ماه کسر شود. طبقه‌بندی شرکت‌ها در چهار گروه A، B، C و D و به شرح زیر مورد محاسبه و ارزیابی قرار گرفته است:
- تعداد روزهای سال 1385 برابر 365روز و تعداد روزهای معاملاتی آن 239روز در نظر گرفته شده است.
- تعداد روزهای ۹ماه اول سال ۱۳۸۵ و ۹ماه اول سال ۱۳۸۶ برابر ۲۷۰روز و تعداد روزهای معاملاتی آنها ۱۸۳روز در نظر گرفته شده است. - با توجه به تعداد روزهای گشایش نماد و تعداد روزهای معاملاتی نسبت به تعداد کل روزها، امتیاز شرکت محاسبه شده است:
طبقه A: امتیاز کسب شده بیشتر یا مساوی 75، طبقه B: امتیاز کسب شده بیشتر یا مساوی 50 و کمتر از 75، طبقه C: امتیاز کسب شده بیشتر یا مساوی 25 و کمتر از 50، طبقه D: امتیاز کسب‌شده کمتر از 25.
در ضمن به منظور ایجاد قابلیت مقایسه، شرکت‌های انتقالی به تابلو غیررسمی از محاسبه حذف شده‌اند (با توجه به انتقال نام ۱۳ شرکت در آذرماه ۸۶ به تابلو غیررسمی، در کل تعداد ۱۰۳شرکت در تابلو غیررسمی فهرست شده است) و شرکت‌هایی که تاکنون عرضه نشده‌اند یا طی سال ۸۵ و ۸۶ در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس قرار گرفته‌اند، نیز به صورت جداگانه ارائه شده‌اند که عبارتند از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه خوزستان، رهشاد سپاهان، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران، سیمان دشتستان، سیمان سفید نی‌ریز، آرد تجارت، فولاد خوزستان، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، مدیریت سرمایه‌گذاری امید، موسسه مالی و اعتباری سینا و شرکت پتروشیمی فن‌آوران.