دنیای اقتصاد- مقامات تصمیم‌گیر بازار سهام تصمیم دارند سهم ۱۰شرکت برتر و پرپتانسیل بازار را در بورس‌هایی خارجی که زمینه عرضه و خرید سهام شرکت‌های ایرانی در آنها وجود دارد، انتخاب و سپس در آن بورس‌ها عرضه کنند. رایزنی‌های جدی برای عرضه ۱۰سهم برتردر پنج بورس خارجی

گروه بورس- مقامات تصمیم‌گیر بازار سهام تصمیم دارند که سهم ۱۰شرکت برتر و پرپتانسیل بازار را در بورس‌هایی خارجی که زمینه عرضه و خرید سهام شرکت ایرانی در آنها وجود دارد، را انتخاب و سپس در آن بورس‌ها عرضه کنند.

گزارش خبرنگار ما، از روند آخرین رایزنی‌های موجود در‌این‌باره حاکی‌است که مقامات بورس تهران بر اجرای این تصمیم در حال رایزنی و گفت‌وگو با بورس‌های منتخب هستند.

علی رحمانی، مدیر شرکت بورس و اوراق بهادار به دنبال تماس تلفنی خبرنگار ما با وی در خصوص آخرین وضعیت عرضه‌های بین‌المللی سهام شرکت‌ها گفت: روند این کار در حال پیگیری است و پس از انتخاب ۱۰سهم قابل عرضه و دارای مزیت در بورس‌های خارجی، این کار صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: پس از بررسی و مطالعه، بورس‌های لندن، امارات، مالزی، سنگاپور و هنگ‌کنگ جهت عرضه سهم شرکت ایرانی برگزیده شده و این کار صورت می‌گیرد.

خبرنگار ما، گزارش می‌دهد پس از آن که روند خصوصی‌سازی طی ۱۸ماهه اخیر ثبات گرفت، با تحلیل تمام عوامل موثر بر فضای بازار، مقامات اقتصادی تصمیم ساز و تصمیم‌گیر در این حوزه به این نتیجه رسیده‌اند که در بورس ۴۰ یا ۴۵میلیارد دلاری با حضور و مالکیت ۷۰درصد نهادهای مالی شبه دولتی، امکان عرضه‌های سنگین شرکت‌‌های اصل«۴۴» یا حتی کاهش میزان سهام شناور ۲۵۰شرکت فعال در بورس تهران به سختی وجود دارد. از این رو باید برای تصمیمی که منجر به تقویت طرف عرضه و تضعیف طرف تقاضا می‌شود، پرهیز شود.

جمع‌بندی تحلیل‌ کارشناسان طی این روند، به ویژه پس از عرضه نافرجام بلوکی این بود که دولت باید از تقاضای خارجی (ارز خارجی) بیشتر در روند خصوصی‌سازی استفاده کرده و به صورت فروش سهام مدیریتی و یا عرضه در بازارهای بین‌المللی رو بیاورد.

به هر ترتیب طی روند ۱۸ماهه خصوصی‌سازی دولت تصمیمی درباره فروش سهام مدیریتی یا مالکیتی به سرمایه‌گذاران خارجی اتخاذ نکرده است و به نظر می‌رسد که در آینده نه چندان به صورت عرضه سهم شرکت‌های ایرانی در بورس‌های خارجی یا فروش واحدهای دولتی به خریداران خارجی تجربه شود. مقامات شرکت مخابرات ایران در تهران می‌گویند که سهام مخابراتی که در آینده نزدیک وارد بورس تهران می‌شود، خریدار خارجی دارد و این مقامات بانکی نیز همین عبارات را در آستانه عرضه سهم بانک ملت در بورس تهران تجربه می‌کند. آیا در سال خصوصی‌‌سازی ۱۰هزار میلیارد تومانی سهمی به خریداران و معامله‌گران خارجی واگذار می‌شود؟

بررسی فروش سهام شرکت‌های اصل۴۴ در خارج از کشور

فارس- رییس ستاد اصل «۴۴» شرکت ملی نفت گفت: براساس آخرین مصوبات و تصمیمات هیات عالی واگذاری، ۳۶ شرکت نفتی برای واگذاری در قالب اصل «۴۴» برای سال‌جاری تعیین شده‌اند. علی‌کاردر در خصوص آخرین وضعیت واگذاری شرکت‌های نفتی اظهار داشت: گروه‌های کارشناسی بورس و سازمان خصوصی‌سازی در شرکت حفاری شمال مشغول برآورد و محاسبه قیمت پایه برای پذیرش در بورس هستند. وی افزود:‌ براساس آخرین مصوبات و تصمیمات هیات عالی واگذاری، ۳۶ شرکت نفتی برای واگذاری در سال‌جاری تعیین شده‌اند. به گفته وی، تعیین قیمت پایه و نحوه واگذاری این شرکت‌ها در بورس قدری زمان‌بر است، به همین دلیل روند واگذاری‌ها به نوعی کند به نظر می‌رسد. کاردر یادآور شد: اکثریت قریب به اتفاق این ۳۶ شرکت را شرکت‌های وابسته به صنایع پتروشیمی تشکیل می‌دهند. وی در خصوص واگذاری و فروش سهام برخی شرکت‌های اصل چهل‌و‌چهاری در خارج از کشور تصریح کرد: سازمان بورس مشغول بررسی این مهم است و روی آن کار می‌کند. به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود قیمت پایه شرکت حفاری شمال تا پایان دی‌ماه، شرکت پتروشیمی فن‌آوران تا دو هفته دیگر و پالایشگاه‌ها حدود بهمن‌ماه مشخص شود.