سنا- راهکارهای تسریع در راه‌اندازی بورس برق در دیداری میان مسوولان سازمان بورس و شرکت مدیریت شبکه برق ایران مورد بررسی قرار گرفت. دکتر «علی صالح‌آبادی» در دیدار مدیران شرکت مدیریت شبکه برق ایران، آمادگی کامل سازمان بورس و اوراق‌بهادار را برای هرگونه همکاری‌ با این شرکت در مورد راه‌اندازی بورس برق اعلام کرد.

وی در این نشست، پیشنهاد تشکیل کارگروهی متشکل از کارشناسان سازمان بورس و اوراق‌بهادار، شرکت مدیریت شبکه برق ایران و هیات تنظیم بازار برق را داد تا مراحل راه‌اندازی بورس برق در کشور تسریع یابد.

رییس سازمان بورس و اوراق‌بهادار با بیان اینکه می‌توان با الگوبرداری از بازارهای بورس برق جهان، مسیر راه‌اندازی بورس برق را در کشور با سرعت بیشتری طی کرد، اظهار داشت: باید مطالعات اولیه تا پایان امسال به اتمام برسد تا بتوان الزامات و زیرساخت‌های لازم را برای تشکیل این بورس فراهم کرد.

در این نشست، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: این شرکت در راستای تجدید ساختار صنعت برق ایران و با استناد به بند (ژ) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۳ کل کشور، فعالیت خود را در نیمه دوم همان سال آغاز کرد.

مهندس «مسعود حجت» مراحل هشتگانه تجدید ساختار در صنعت برق را جداسازی انحصارات عمودی، ایجاد بازار عمده فروشی برق، تضمین دسترسی به شبکه انتقال، ایجاد یک ناظر مستقل، مسائل مربوط به اصلاحات در قانون، حمایت از تولید کنندگان مستقل برق، توجه به مشارکت بخش‌خصوصی، ثبت شرکت‌ها و خصوصی‌سازی و کسب حمایت مردمی اعلام کرد.

وی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته دو دهه است که ساختار خود را از بخش دولتی به خصوصی تغییر داده اند، اظهار داشت: بازار برق ایران نیز نتیجه یکی از کارهای تجدید ساختار در ۱۰ سال اخیر صنعت برق است که هم اکنون مسوولان این صنعت درصدد راه‌اندازی بورس برق در کشور هستند. مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، بند «الف» ماده ۱۵ قانون برنامه چهارم توسعه و قانون جدید بازار بورس و اوراق‌بهادار ایران مبنی بر شکل‌گیری و کارکرد بورس‌های کالایی را از الزامات قانونی تشکیل بورس برق ایران ذکر کرد.

وی اظهار داشت: مسوولان شرکت مدیریت شبکه برق ایران برای اجرایی شدن راه‌اندازی بورس برق، هم اکنون بررسی تجربه بورس برق برخی از کشورها و انتخاب الگویی مناسب برای ایران، تهیه نرم‌افزار و سخت افزارهای مورد نیاز، تهیه آیین‌نامه‌های اجرایی بورس و ساختار سازمانی آن و آموزش فعالان بازار را آغاز کرده‌اند که امیدواریم سازمان بورس و اوراق‌بهادار در این زمینه‌ها به مسوولان این شرکت کمک کنند.

وی ایجاد فضایی رقابتی، شفافیت اطلاعات و قیمت‌ها، کشف سریع قیمت، سهولت پیوستن به بازارهای جهانی برق، تشویق سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی و تقویت بنیادی خصوصی‌سازی صنعت برق، امکان نظارت بیشتر و معاملات و ردیابی تخلفات را از مهم‌ترین مزایای راه‌اندازی بورس برق در ایران اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران پوشش ریسک، کاهش هزینه‌های مبادله، تامین بازار عادلانه و بی‌طرف، ارائه خدمات تسویه و پایاپای و نوسان قیمت بر اساس واقعیت‌های بازار و صنعت را از دیگر مزیت‌های تشکیل بورس برق در کشور دانست.

در ادامه این نشست، رییس مرکز راهبردی و مدیریت شبکه برق با بیان اینکه هم‌اکنون تولید برق ایران ۴۷هزار مگاوات است، افزود: این میزان تا پایان امسال به ۵۰هزار مگاوات افزایش خواهد یافت.