گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار امروز (شنبه) در شرایطی فعالیت خود را از سر خواهد گرفت که تحولات سیاسی رخ داده احتمال تداوم آرامش تا پایان سال‌جاری میلادی و فرارسیدن کریسمس را ممکن می‌کند. در تحولات موثر بر بازار سرمایه در صحنه تحولات سیاسی اظهارنظر سفیر انگلیس در سازمان ملل مبنی بر اینکه «احتمالا در سال‌جاری میلادی قطعنامه‌ای نخواهیم داشت»، از اهمیت بالایی برخوردار است. در کنار این اظهارنظر ناتوانی گروه ۱+۵ در حصول به توافقی در مورد پرونده هسته‌ای کشورمان و همچنین سفر آقای متکی، وزیر امور خارجه به مسکو و احتمال حصول توافقی مهم در صحنه روابط تهران- مسکو بر کاهش تنش‌ها و حاکمیت آرامش در این بخش موثر خواهد بود.

پاسخ ندادن رییس‌جمهوری به سوال خبرنگاران در مورد طرح پوتین (که پیش از این وجود آن توسط ایشان رد شده بود)، گمانه‌هایی برای تغییر شرایط را ایجادکرده است.

در همین شرایط سخنان دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر اینکه «همه ما موظف هستیم که از تصمیمات مدبرانه مقام معظم رهبری حمایت کنیم و هیچ کس نباید خود را فراتر از مقام معظم رهبری بداند» و «تاکنون باتدبیر مقام معظم رهبری خطر جدی از کشور رفع شده است» را نباید از نظر دور داشت.

از سوی دیگر در حوزه تحولات اقتصادی، راه‌اندازی بانک قرض‌الحسنه از اهمیت بالایی برخوردار است. افزوده شدن به شمار بانک‌های دولتی در حالی که خصوصی‌سازی نخستین بانک دولتی هنوز محقق نشده است، تعجب کارشناسان را برانگیخته است. از سویی جداسازی حساب‌های قرض‌الحسنه از بانک‌های دولتی کنونی و انتقال آن به بانک جدید نقش اساسی در افزایش هزینه تمام شده پول برای بانک‌های دولتی در آستانه واگذاری سهام آنها خواهد داشت.

ارائه ۸ توصیه رییس‌جمهوری به بانک‌ها در جریان افتتاح بانک قرض‌الحسنه نیز دارای اهمیت است. از سوی دیگر در بازار جهانی فلزات، وضعیت کلی بازار همچنان به نفع نمادهای تولیدکننده فلزات نیست.

افت بهای مس به کمترین قیمت در سه هفته اخیر تحت تاثیر دورنمای ضعیف اقتصادی آمریکا و عدم کاهش نرخ بهره باعث تداوم ضعف نماد ملی مس شده است. بهای فلز روی و سرب نیز وضعیت مناسبی برای نمادهای تولیدکننده رقم نمی‌زند.

در تحولات موثر بر بازار احتمال عرضه اولیه سرمایه‌گذاری امید در روز سه‌شنبه این هفته یا یک‌شنبه هفته آینده از اهمیت برخوردار است. با توجه به وضعیت مناسب نمادهای سنگ‌آهنی از جمله گل‌گهر و چادرملو و همچنین احتمال تغییر در شرایط سهام سیمانی به عنوان عمده‌ترین بخش پرتفوی امید شرایط مناسبی برای عرضه این نماد فراهم کرده است.

از سوی اعلام عرضه اولیه ذوب‌آهن اصفهان در پایان سال جاری در صورت موافقت دولت نیز در وضعیت گروه فولادی موثر خواهد بود. احتمال انجام معامله عمده بر روی نماد مپنا همچنین آغاز مجدد انتقال بلوک‌های سهام از بانک مسکن به مدیریت سرمایه‌گذاری مسکن که با اعلام واگذاری بخشی از سهام شرکت‌های سیمانی از جمله دیگر تحولات موثر بر بازار است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه شاهد تداوم تقابل عرضه‌کنندگان و خریداران بود. با توجه به نامشخص بودن وضعیت تحولات سیاسی در روز چهارشنبه معامله‌گران با ریسک پایان هفته مواجه بودند.

از این رو معامله‌گران به دو دسته تقسیم شده و در برابر عرضه‌کنندگان که با انگیزه عدم برخورد با ریسک تعطیلات پایان هفته یا شناسایی در روند نوسان‌گیری اقدام به فروش سهام کردند، خریداران با خوش‌بینی نسبت به تحولات اقدام به خرید سهام کردند که این امر معاملات پرحجمی را در نمادهایی از جمله فولاد خراسان (۲میلیون سهم)، فولاد مبارکه ۸میلیون سهم، چادرملو (۰۸/۸میلیون سهم)، سایپا (۸۷/۲میلیون سهم) توسعه معادن روی (۸/۱میلیون سهم) رقم زد.

در این بین وضعیت نماد فولاد مبارکه و تشکیل صف فروش در شکل‌گیری روند عرضه‌های فزآینده بازار موثر بود؛ هر چند که

فولاد مبارکه به دلایلی به جز دلایل موثر بر کل بازار با صف فروش مواجه بود. کارشناسان بازار عرضه ۲۸/۱میلیون سهم فولاد مبارکه در روز سه‌شنبه توسط سازمان خصوصی‌سازی و انتشار شایعاتی مبنی بر تصمیم این سازمان برای عرضه حدود ۴۱میلیون سهم را موجب افزایش عرضه‌ها در این نماد می‌دانند.

از سویی سخنان مدیر عامل «ایمیدرو» در موردکاسته شدن ۳۰درصدی از ظرفیت تولید، شرکت‌های فولادی متعاقب قطع گاز اخیر نیز در وضعیت این نماد موثر بوده است. در بازار همچنین عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی در نمادهای پتروشیمی به وکالت از سوی شرکت ملی پتروشیمی نیز تحولات گروه پتروشیمی را مورد تاثیر قرار داد. شرکت‌های پتروشیمی با واگذاری کل سهام خود در پتروشیمی اصفهان و همچنین شرکت‌های پتروشیمی خارک، آبادان و اراک بخشی از خصوصی‌سازی برنامه‌ریزی شده در این شرکت را با واگذاری سهام خرد محقق کرد. امری که بازار در انتظار افزایش آن از طریق واگذاری سهام واحدهای جدید از جمله فن‌آوران است.

از سویی با توجه به برنامه‌ریزی برای واگذاری درصد قابل ملاحظه ۸/۳۷درصد از سرمایه‌گذاری پتروشیمی در هفته جاری توسط تامین اجتماعی تکلیف بلوک ۳۱درصدی شرکت ملی پتروشیمی در این شرکت نیز در ابهام قرار خواهد گرفت؛ به ویژه آنکه به نظر نمی‌رسد، این شرکت در موقعیت حمایت از «وپترو» پس از واگذاری سهام قرار گیرد. از سویی با واگذاری بلوک سرمایه‌گذاری پتروشیمی انتظار برای واگذاری بلوک سرمایه‌گذاری نفت متعلق به تامین اجتماعی نیز در بازار پدید آمده است.

در بازار چهارشنبه در گروه خودرویی گمانه‌زنی در مورد نتایج مجمع مهم شرکت ایران‌خودرو که در آن بورس و اوراق بهادار با ۲۶درصد افزایش سرمایه شرکت موافقت کرده، بخش عمده توجه معامله‌گران را به سوی خود جلب کرده است.

انتظار می‌رود امروز مجمع ایران‌خودرو با خبرهای مهمی در زمینه فعالیت این شرکت و همچنین شرکت‌های زیرمجموعه و وابسته از جمله بانک‌ پارسیان همراه باشد.

در گروه معدنی بازار امروز (شنبه) شاهد بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات پس از اعلام EPS ا۷۶۸ ریالی خواهد بود. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری با نوسان قابل ملاحظه بود که انتظار می‌رود با توجه به وضعیت تحولات سیاسی به روندی باثبات رو به رشد تغییر کند. علی رغم افت ۸/۷واحدی شاخص در کل هفته، شاخص ۱۰۴واحد رشد کرد. با توجه به وضعیت مناسب بازار، شمار خریداران سهام هفته گذشته ۱/۱۳درصد رشد کرد و به ۲۴هزار نفر رسید.