ارزشیابی شرکت‌ها در بورس ایران سنتی است

گروه بورس- مشاور ایرانی بانک جهانی و بورس پاریس و استاد دانشگاه کالیفرنیا نحوه عرضه کنونی سهام شرکت‌ها و وضعیت بازار سهام کشور را تشریح کرد.

به گزارش فارس، محمد وزیری که در کنفرانس خبری برگزاری مجموعه دوره‌های آموزشی مهندسی مالی با خبرنگاران سخن می‌گفت، با اشاره به این مطلب که از زمان دبیر کلی میر مطهری در بورس با سفر به ایران از نزدیک با بازار سهام آشنا شده، ابراز داشت: با توجه به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و حرکت کشور به سمت ارزشیابی شرکت‌ها جهت واگذاری در بورس سنتی بوده و ارزش گذاری شرکت‌ها بر اساس مواردی چون دارایی‌ها و NAV دیگر جواب نمی‌دهد. عکس: مه‌جبین قهرمان‌خواه

وی افزود: ارزشیابی شرکت‌ها به گذشته شرکت چندان ربطی ندارد و آنچه مهم است آینده شرکت‌ها در تداوم سودآوری است.

وی که دارای سمت مشاور بانک جهانی و بورس پاریس است به برگزاری اولین دوره ۲روزه ارزش‌گذاری مالی در روزهای ۲۱ و ۲۲ آذر ماه اشاره کرد و اظهار داشت: در این دوره آخرین تکنیک‌های ارزشیابی سهام شرکت‌ها برای مسوولان سازمان‌های خصوصی‌سازی و بورس و کارگزاران و تحلیل‌گران توضیح داده خواهد شد.

وی در پاسخ به این مطلب فارس که قیمت‌گذاری سهام شرکت‌ها با ذهنیت‌هایی چون گران‌فروشی و ارزان فروشی همراه بوده، گفت: در ایران به دلیل خلاء شرکت‌های تامین سرمایه و عدم آشنایی با روش‌های جدید ارزشیابی، قیمت‌گذاری سهام از طرف سازمان خصوصی‌سازی و در اصل دولت انجام می‌شود.

استاد دانشگاه کالیفرنیا که به دعوت ریاست جمهوری برای سومین مرتبه به ایران سفر کرده با اشاره به عرضه ناموفق بلوک ۲۰‌درصدی فولاد مبارکه ابراز داشت: مشخص نکردن خریداران و ریسک شرکت‌ها منجر به عدم معامله سهام فولاد مبارکه و شرکت‌های دیگر شده و این موضوع در نهایت باعث ایجاد تزلزل در بازار سهام می‌شود.

مشاور بانک جهانی و بورس پاریس در برابر این سوال فارس که ارزیابی وی در خصوص بورس ایران چیست، گفت: بورس ایران با حضور افراد مطلع و آگاهی چون صالح‌آبادی (رییس سازمان بورس و اوراق بهادار) بسیار جوان‌گرایی کرده و در جهت افزایش شفافیت و ارایه آئین‌نامه‌ها و مقررات جدید حرکت می‌کند، اما سازمان بورس به تنهایی نمی‌تواند به استانداردها برسد.

دکتر مهدی شریف یزدی، مشاور و استاد دانشگاه نیز در این کنفرانس خبری به نقش مدیریت درآمد در کشور اشاره کرد و افزود: بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی محصولات، (اعم از کالا و خدمات) فناپذیر یا فاسد شدنی ارائه می‌کنند و منظور از محصول فاسدشدنی محصولی است که اگر تا تاریخ خاصی به فروش نرود دیگر قابل فروش نیست و سود آن از دست می‌رود یا اینکه به قیمت بسیار ارزان‌تری باید فروخته شود.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از این سازمان‌ها با این مشکل روبه‌رو هستند که چگونه کل ظرفیت محصول در دست را طی یک افق زمانی مشخص به فروش برساند و اگر محصول تنها به یک قیمت و آن هم نسبتا گران عرضه شود، بعید است که کل محصول موجود به فروش رود. وی گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین مسائل مالی و سرمایه‌گذاری ایران بحث خصوصی‌سازی است و به گفته مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی تا پایان سال ۸۶ باید ۲۴۰ شرکت دولتی واگذار شود که ارزش سهام شرکت‌های دولتی آماده واگذاری ۱۳۰۰‌میلیارد تومان برآورد شده است و تا ۱۰ سال آینده معادل ۱۲۱‌میلیارد دلار از شرکت‌های دولتی باید به بخش خصوصی واگذار شود. به گفته او برخی از منتقدین روند خصوصی‌سازی قیمت‌گذاری شرکت‌ها را بسیار کمتر از قیمت واقعی آنها می‌دانند و معتقدند این مساله می‌تواند به رانت‌خواری دامن بزند و از نظر این عده در قیمت‌گذاری شرکت‌ها فقط به ارزش دارایی‌های دفتری توجه شده در حالی که نیروی انسانی در نرم‌افزارها، دانش سازمانی، ارزش طرح‌ها و پروژه‌ها و ارزش بازار و به نوعی ارزش سرقفلی این شرکت‌ها هم باید در محاسبات دخیل شوند، اما از طرف دیگر نیز عده‌ای قیمت‌گذاری‌ها را بیشتر از قیمت واقعی شرکت‌ها دانسته و آن‌را دلیل اصلی عدم استقبال از بسیاری از شرکت‌های در معرض واگذاری می‌دانند.

علی سعیدی هم در نشست مطبوعاتی برگزاری دوره‌های آموزشی مهندسی مالی گفت محصول قراردادهای آتی تاکنون ۹۵‌درصد پیشرفت کاری داشته و زمستان ۸۶ این محصولات در بورس کالا به کار گرفته خواهد شد.

مدیر مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس با اشاره به این مطلب که بررسی روی قراردادهای آتی از سال ۸۰ آغاز شده ابراز داشت: بررسی قراردادهای آتی که از انواع مدیریت ریسک و از جمله بحث‌های جهانی است در کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس به انجام رسیده و تاکنون ۹۵‌درصد پیشرفت کاری داشته است.

وی ادامه داد: بعد از دریافت استفساریه‌ها از مراجع تقلید و دریافت مجوزهای لازم این محصول جدید زمستان امسال در بورس کالا راه‌اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: قراردادهای نرخ آتی هم مورد توجه سازمان بور س است که در مرحله بعدی از این محصول نیز استفاده خواهد شد.

به نوشته خبرنگار فارس، مدیر مرکز پژوهش سازمان بورس با اشاره به این مطلب که بورس فلزات از ۲ سال پیش آموزش این محصول به کارگزاران را آغاز و ۳ کتاب منتشر کرده گفت: در مجموع دوره‌های آموزشی مهندسی مالی موضوع قراردادهای آتی (Futurse) به مسوولان و کارگزاران آموزش داده خواهد شد و در روزهای دوم و سوم دی ماه سه استاد در دانشگاه شریف این مبحث را تشریح خواهند کرد.

سعیدی ضمن بیان این مطلب که سازمان بورس تاکنون به ۹۵‌هزار نفر آموزش عمومی بورس داد ابراز داشت: آموزش مقدماتی قراردادهای آتی برای عموم نیز در آینده مطرح خواهد شد.

خبرگزاری موج در این رابطه گزارش داده که با حمایت نهادهای مالی و اقتصادی کشور از ۲۱ آذر تا ۱۳ دی ماه دوره‌های آموزشی کاربردی مهندسی مالی برگزار می‌شود.

بنابراین گزارش، با توجه به گسترش مباحث مالی در کشور و نیاز بازار سرمایه ایران به به‌کارگیری ابزارهای نوین مالی، برخورداری از دانش مدیریت ریسک و نیز افزایش اهمیت روش‌های قیمت‌گذاری شرکت‌ها درامر خصوصی‌سازی، مجموعه دوره‌های آموزشی کاربردی مهندسی مالی که توسط اساتید داخل و خارج از کشور از ۲۱ آذرتا ۱۳ دی ماه در تهران توسط گروه مالی ایران با حمایت نهادهای مالی و اقتصادی کشور برگزار می‌شود.

در این مجموعه اولین دوره «ارزش‌گذاری مالی» (Financial Valuation) طی دو روز توسط «پروفسور وزیری» از دانشگاه ایالتی کالیفرنیای آمریکا و مشاور بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در روزهای ۲۱ و ۲۲ آذر ماه در محل آمفی تئاتر هتل سیمرغ برگزار خواهد شد.

در ادامه دوره آموزشی کاربردی «مدیریت ریسک» توسط «دکتر فلاح‌پور» در روز اول دی ماه، دوره کاربردی «قراردادهای آتی» (Futures) در بازارهای بین‌المللی با حضور اساتید ایرانی «دکتر سعیدی»، «دکتر زنگی‌آبادی» و نیز «آقای رضایی» در روز ۲ و ۳ دی ماه، سپس دومین دوره «معاملات اختیار» (Option) در بازارهای بین‌المللی با حضور آقای یوسفی زاد مدیر شرکت بین‌المللی Fara Financial در کانادا در روزهای ۴ و ۵ دی و در نهایت سمینار «مدیریت درآمد» (Revenue Management) با حضور دکتر شریف یزدی در ۶ دی ماه در محل آمفی تئاتر جهاد دانشگاهی صنعتی شریف برگزار خواهد شد.

اهمیت توسعه مباحث مالی و سرمایه گذاری در ایران، لزوم فراگیری آموزش‌های تخصصی و کاربردی را در این زمینه ایجاب می‌کند.

همچنین بکارگیری روش‌های مناسب ارزش‌گذاری شرکت‌ها، استفاده بهره ور از منابع مالی سازمان‌ها، لزوم بکارگیری استراتژی‌های مناسب تامین مالی و بکارگیری ابزارهای نوین مالی جهت رونق بازار سرمایه کشور، چالش‌های پیش رو در زمینه توسعه مباحث مهندسی مالی در ایران است.

لذا برگزاری این دوره‌ها فرصتی را فراهم آورده است تا ضمن اینکه کارشناسان، مدیران و متخصصین مالی و اقتصادی کشور با جدیدترین موضوعات علمی روزآشنا می‌شوند، راه حل‌های مناسب جهت مقابله با چالش‌های موجود را آموخته و تکنیک‌های عملیاتی جهت بکارگیری آنها را فراگیرند.

در این راستا علاقه‌مندان به شرکت در این دوره‌ها و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند، به وب سایت گروه مالی ایران www.financialgroup.ir مراجعه کنند یا با شماره تلفن‌های ۸۸۰۷۶۶۴۳، ۸۸۵۷۳۲۰۵ و ۸۸۳۶۲۳۶۵ تماس بگیرند.