گروه بورس- بورس اوراق‌بهادار تهران روز گذشته شاهد چرخش نسبی معاملات و رشد شاخص‌ها پس از یک دوره نزول بود، به گونه‌ای که اکثر شرکت‌هایی که طی روزهای گذشته با افت قیمت روبه‌رو بودند، با صف‌های خرید و تقاضای مناسب روبه‌رو شدند. در میان این شرکت‌ها می‌توان به فولاد خوزستان، پتروشیمی خارک، فولاد خراسان، گل‌گهر، سایپا و چادرملو اشاره کرد. همچنین فولاد مبارکه نیز پس از معامله ۲۰میلیون سهم، با تعادل قیمتی روبه‌رو شد.

بررسی دلایل چرخش بازار و تشکیل صف‌های خرید نشان می‌دهد عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حاکم بر بورس در روز گذشته هیچ‌گونه تغییری نسبت به هفته قبل نداشته است و تنها سخنان سخنگوی دولت و جلسه احتمالی وزرای اقتصادی دولت با مسوولان بورس، می‌توانسته روند حرکتی سهام را تغییر دهد. هر چند در این میان نباید از نقش پررنگ برخی شخصیت‌های حقوقی طی دو روز گذشته چشم‌پوشی کرد. به عنوان مثال از مجموع ۶۸میلیون سهام معامله شده فولاد مبارکه در روز سه‌شنبه، ۶۶درصد توسط سهامداران حقوقی خریداری شده است.

اما به هر حال حضور پررنگ اما مقطعی برخی سهامداران حقوقی مقارن با سخنان دولتمردان نمی‌تواند روند حرکت واقعی بورس را تغییر دهد و تنها می‌تواند زمان وقوع آن را به تاخیر اندازد. باید توجه داشت که بورس تهران در حال حاضر به میزان زیادی در اختیار شرکت‌های دولتی و شبه دولتی و صندوق‌های بازنشستگی وابسته به سازمان دولتی قرار دارد و برآیند حرکتی آنها می‌تواند روند کلی حرکت بورس را مشخص کند، اما با توجه به منابع محدود این اشخاص حقوقی، هجوم یکباره به بازار سرمایه از سوی آنها هر چند می‌تواند برای چند روز جو حاکم بر بورس را تغییر دهد، اما درنهایت با اتمام منابع مالی این سهامداران، بورس دوباره به روند طبیعی خود ، پیش از این حمایت زودگذر ادامه خواهد داد. فرآیندی که درنهایت می‌تواند حس بی‌اعتمادی سهامداران را به بورس بیش از پیش تشدید کند.

از سوی دیگر باید توجه داشت که بورس تهران طی روزهای گذشته به هیچ وجه دچار بحران نشده بود، بلکه رشد بی‌رویه و حبابی قیمت سهام برخی از شرکت‌ها باعث پیدایش روند تصحیح قیمت در بورس شده بود و حمایت‌های انجام شده از سوی سهامداران حقوقی طی دو روز گذشته، تنها فرآیند تصحیح درست قیمت‌ها را دچار اختلال کرده است.

به بیان دیگر نبود مکانیزم‌های مناسب برای جلوگیری از رشد حبابی قیمت‌ها در بورس تهران، منجر به بروز شرایط فعلی شده است.

همچنین باید توجه داشت که تصور کسب سود تحت هر شرایطی در بورس، تصوری نادرست است، چرا که سرمایه‌گذاری در بورس به عنوان گزینه‌ای تلقی می‌شود که در کنار امکان کسب سود بیشتر نسبت به سایر گزینه‌های سرمایه‌گذاری از جمله سپرده بانکی یا اوراق مشارکت، با ریسک بالاتری همراه است و کسب سود بالاتر در بورس به بهای تقبل ریسک بیشتر میسر می‌شود.

درنهایت باید توجه داشت که اگر چرخش بورس تهران طی دو روز گذشته در اثر حضور دستوری برخی سهامداران حقوقی صورت گرفته و ناشی از روند طبیعی حرکت فعالان بازار نبوده است، به طور قطع در آینده نزدیک به روند ذاتی خود میل خواهد کرد و با بی‌اثر شدن تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از سوی سهامداران حقوقی، اعتماد عمومی به بورس نیز بیش از پیش کاهش خواهد یافت.