بورس تهران با مسائل زیادی در حال دست و پنجه نرم کردن است؛ سهام شناور زیاد بعضی از شرکت‌ها، حجم مبنا، نوسان ۲درصدی و ... . از این رو چند نکته برای بهبود و گوشزد کردن کاستی‌های بازار در ادامه ذکر می‌شود: ۱ - باید از مسوولان بورس پرسید، آیا شما نمی‌دانستید که بازار محدود و آماتور ما گنجایش و کشش این مقدار سهام شناور را ندارد و نباید مبادرت به ورود این حجم عظیم سهام شناور به بورس کرد؟

۲ - سهام شرکت‌های فولاد خوزستان، فولاد خراسان، چادرملو، گل گهر و ... به دلیل متعادل‌ بودن حجم سهام شناور به راحتی مورد معامله قرار می‌گیرد و عوارض منفی خاصی برای بورس ندارد.

حتی بورس به میزان سهام شناور «فملی» عادت کرده است؛ ولی باید توجه کرد میزان سهام شناور فولاد مبارکه باید حداقل به میزان سهام شناور مس تقلیل یابد.

۳ - باید دانست که نگاه بیش از ۳میلیون سهامدار بازار در وهله اول به روزنامه سپس به تله تکست صدا و سیما، سایت بورس و تابلوی بورس است. این توجه، این مطلب را می‌رساند که اگر روند بازار مثبت بود، بازار مثبت می‌شود و اگر منفی بود، بازار روند منفی را در پیش می‌گیرد. حال چه غلط و چه درست!

۴ - متاسفانه نگاه بیشتر سهامداران حقوقی و حقیقی در وهله اول سنتی است. دیدگاه‌های بنیادی و تکنیکال در رده‌های بعدی تصمیم‌گیری قرار دارند.

۵ - کشور ما در منطقه حادثه‌خیز خاورمیانه واقع شده است. در طول سال اگر دو شوک سیاسی به بورس وارد می‌شود، حداقل چهار شوک تصمیمات غیرمنطقی و غیراصولی را خودمان به بورس وارد می‌کنیم.

۶ - بزرگ‌ترین مشکل بورس ما این است که ما گنجایش آب مورد نیاز را برای استخر بورس نمی‌دانیم که این امر ضربه اول به بورس است.

۷ - در شرایطی هم سهامداران حقوقی بازار متعادل را متلاطم می‌کنند و اصل حقوقی بودن را زیرپا می‌گذارند.

۸ - بهتر است عرضه‌های دولتی به صورت عمده و بلوکی انجام شوند و کشف قیمت آنها هم فقط در ابعاد ۱۰درصد صورت گیرد.

۹ - در واگذاری میزان سهام شناور فولاد مبارکه اشتباهی صورت گرفته است که این اشتباه باید اصلاح شود تا سایر سهام شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ که تا سال ۱۳۹۳ باید واگذار شوند، متحمل آسیب نشوند. سهام شناور باید در حد معقول جمع‌آوری و در قیمت بالاتر و در فرصت مناسب به حقوقی‌ها فروخته شود. مطمئن باشید با پیاده کردن این برنامه تب فولاد فروکش می‌کند.

همان‌طور که «مس» در خانواده بزرگ بورس پذیرفته شد، شرکت‌های فولاد خوزستان و خراسان هم به خاطر حجم سهام شناور مناسب پذیرفته شدند.

فولاد مبارکه؛ نباید سهم به این ارزندگی را با اعمال سیاست‌های نادرست بی‌ارزش کرد.

۱۰ - روزنامه‌نگاران تحلیل‌گر در زمینه بورس چند ماه زحمت می‌کشند و فولاد را به جامعه سهامداری همان گونه که هست معرفی می‌کنند، اما یک تصمیم غیرکارشناسی (واگذاری بیش از حد شناور) تمام بورس را به لرزه در می‌آورد.

بنابراین بهتر است روزنامه‌نگاران بزرگ، کاستی‌ها و خطاها را با زبان تحلیل و با تکیه بر اعداد و ارقام به جامعه سهامداری گزارش کنند.