7راهکار برای رونق بورس

گروه بورس- مدیرعامل شرکت بورس تهران راهکارهای رونق بورس را در هفت بخش تشریح کرد. دکتر علی رحمانی که در نشست «چالش‌های بازار سرمایه ایران» در کارگزاری بانک‌کشاورزی سخنرانی می‌کرد، هفت سرفصل کلی را شامل مواردی چون تزریق نقدینگی جدید، اقدامات دولت، کاهش ترکیب و شفافیت بازار، تقویت اطلاع‌رسانی، توسعه بازار و تسهیل دسترسی، بین‌المللی کردن بورس اوراق بهادار تهران و ناشران دانست.

۱۵هزار میلیارد تومان منابع جدید

رحمانی درخصوص تزریق نقدینگی جدید به بازار سرمایه گفت: بانک‌مرکزی ۱۵هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید از دولت دریافت می‌کند که در این میان قرار است طی مذاکراتی بخشی از این رقم به بورس اختصاص یابد. وی ادامه داد: علاوه بر این امر طرح تبدیل بدهی‌های دولت به بانک‌ها و بدهی‌های شرکتی به بدهی‌های بانکی نیز می‌تواند راهگشا باشد. رحمانی حضور بیشتر سرمایه‌گذاران و نهادهای مالی خارجی را نیز ضروری برشمرد و اضافه کرد: حضور نهادهای مالی خارجی (شامل: کارگزاری‌ها، شرکت‌های تامین سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ...) در کنار ابزارهای مالی جدید (شامل صکوک، صندوق‌های قابل معامله در بورس و سهام با اختیار فروش و ...) می‌تواند تاثیر زیادی در رونق معاملات بورس ما داشته باشد.

بورس کیش با مشارکت ۵۰درصدی بورس‌های خارجی‌

وی راه‌اندازی بورس بین‌المللی کیش را با مشارکت بیش از ۵۰درصد بورس‌های خارجی را نیز از سرفصل‌های بعدی در نظر گرفته شده برای رونق دادن به بورس عنوان کرد و گفت: البته به دلیل محدودیت مشارکت سهامداران در سهام شرکت بورس، که تنها ۵/۲ درصد است، به دنبال مشارکت دادن خارجی‌ها از طریق مناطق آزاد هستیم. همچنین ایجاد مرکز مالی بین‌المللی ایران (IIFC) و دفترهای ترویج و تشویق سرمایه‌گذاری در خارج از کشور نیز در نظر است.

حمایت از سهام بعد از واگذاری

وی درخصوص اقدامات دولت نیز تصریح کرد: در مورد واگذاری‌ها باید شرایطی فراهم که قیمت پایه مناسب برای سهام انتخاب شود تا بازدهی آن قابل رقابت با سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری باشد.

همچنین دولت باید تعهدات خود را بعد از واگذاری سهام به نحو مناسب انجام دهد.

وی واگذاری مدیریت همراه با مالکیت را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: علاوه‌بر این امر آزادسازی قیمت‌گذاری محصولات سیمان، پتروشیمی و دیگر صنایعی که در بورس حضور دارند، باعث رونق گرفتن سهام این شرکت‌ها و اقبال بازار می‌شود. وی تاکید کرد: حمایت منطقی از صنایع داخلی، تعیین تکلیف بهره‌برداری از معادن در کنار مشارکت بیشتر مسوولان بازار سرمایه در تصمیم‌سازی‌ها نیز در ادامه پیشنهاد می‌شود.

جای خالی شرکت‌های تامین سرمایه

مدیرعامل شرکت بورس تهران برندسازی در بازار سرمایه را بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: این برندسازی باید درباره تمام ارکان بازار اعم از شرکت‌های تامین سرمایه، کارگزاری‌ها، ناشران و ... انجام شود تا بازار با مراجعه به آنها اطلاعات مناسب و شفاف را دریافت کند.

از سوی دیگر شرکت‌های تامین سرمایه باید بیش از پیش در بازار ما فعال شوند و امور مربوط به بازاریابی، قیمت‌گذاری و ... را درخصوص سهام و به‌خصوص سهام شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ انجام دهند.

وی در ادامه نهادسازی و تکمیل حلقه‌های مکمل، توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس (از طریق صندوق‌ها)، افزایش عمق بازار با افزایش تقاضا، افزایش درصد سهام شناور را نیز راه‌گشا دانست.

رحمانی برای کاهش ریسک‌های بازار استفاده از ابزارهای مناسب این امر که شامل اختیار خرید، قرارداد آتی و ... هستند را پیشنهاد کرد و گفت: باید نظارت بر بازار، شرکت‌ها و نهادها افزایش یابد تا دامنه سوء‌استفاده و تقلب کاهش جدی پیدا کند.

راه‌اندازی استودیوی بورس در حافظ

رحمانی برای تقویت اطلاع‌رسانی به دو فعالیت شرکت بورس اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی استودیوی بورس در ساختمان حافظ در کنار چاپ سلسله‌مقالات بورسی در مجله رشد از جمله این موارد

به شمار می‌رود. وی افزود: در مجموع ما به دنبال بهبود فرآیند انتشار اطلاعات و بالا بردن سطح تحلیل در بازار هستیم که در این بین برنامه‌های آموزشی برای همکاران، کارگزاران و شرکت‌ها طراحی کرده‌ایم. از سوی دیگر باید شرایطی فراهم کرد که مشاوران سرمایه‌گذاری و تقویت گزارش‌های تحلیلی آنها انتشار یابد.

فراهم کردن امکان معاملاتی برای کارگزاران

رحمانی بر توسعه شبکه کارگزاری و افزایش نقاط تماس چه در داخل و چه در خارج از کشور تاکید کرد و گفت: در صورتی که کارگزاران تمایل به ایجاد دفتر کارگزاری در بورس‌های خارجی داشته باشند، ما به عنوان بورس این آمادگی را داریم که امکان معاملاتی لازم را برای آنها مهیا کنیم. وی اضافه کرد: گسترش معاملات الکترونیک اوراق بهادار که تکلیف برنامه چهارم توسعه است به همراه گسترش خدمات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه از جمله مواردی است که می‌توان برای تسهیل فرآیند سهامداری و توسعه بازار پیشنهاد کرد. وی افزود: تسهیل مقررات و رویه‌ها و فراهم آوردن بسترهای فنی و اطلاع‌رسانی مناسب، پذیرش شرکت‌های ایرانی در بورس‌های خارجی و بالعکس، در کنار همکاری با نهادهای بین‌المللی برای استفاده از دانش فنی و انتقال تجربه‌ها نیز می‌توانند شرایطی فراهم کنند که بورس ما مسیر بین‌المللی شدن را طی کند.

حضور سهامداران جزء در ترکیب هیات مدیره

وی روند تقسیم سود شرکت‌ها در مجامع را نیازمند اصلاح دانست و ادامه داد: باید دقت کرد که اگر شرکتی پروژه و برنامه‌های در دست اجرا دارد، نباید سود خود را تقسیم کند تا بعدها متحمل ضرر نشود.از سوی دیگر براساس نظام راهبری شرکتی و رعایت حقوق سهامداران بندی تعریف شده که براساس آن سهامداران جزء نیز می‌توانند یک عضو در ترکیب هیات‌مدیره به صورت عضو غیرموظف

داشته باشند.